Návod pro řešení životní situace – žádost o výpis z Centrálního registru úvěrů

  • Identifikační číslo:
    ČNB / 2007 / 4
  • Kód:
    4
  • Pojmenování životní situace: 
    Banka mi sdělila, že jsem veden v Centrálním registru úvěrů, nejsem si však vědom daného závazku, resp. chci vědět, která banka o mě údaj do registru vykázala nebo mám zájem si ověřit vedené hodnoty – žádost o výpis z Centrálního registru úvěrů.
  • Základní informace k životní situaci:
    Centrální registr úvěrů (dále též "CRÚ"), provozovaný Českou národní bankou, je informační systém, který soustřeďuje informace o úvěrových a obdobných pohledávkách bank za klienty a identifikační údaje o těchto klientech. Předávání informací do CRÚ je pro banky povinné.
    Za věcnou správnost, úplnost a aktuálnost informací předaných do CRÚ odpovídá banka. Za včasnost a správnost zpracování datových vstupů předaných do CRÚ bankami a správnost zpracování výstupů z CRÚ odpovídá Česká národní banka.
    V souladu se zákonem č. 21/1992 Sb., o bankách (pdf, 573 kB), ve znění pozdějších předpisů, má klient právo seznámit se s informacemi, které jsou o něm v databázi CRÚ vedeny (týkají-li se jeho osoby nebo právnické osoby, jenž zastupuje).
    Žádost o výpis z CRÚ je možno podat pouze za každého klienta samostatně.
    Klientem se pro účely tohoto postupu rozumí právnická osoba, za kterou má banka pohledávku, nebo fyzická osoba, která je podnikatelem, a za kterou má banka pohledávku v souvislosti s její podnikatelskou činností.
    Bankou se rozumí banka se sídlem na území České republiky, včetně jejích poboček a jiných organizačních složek mimo území České republiky, a pobočka zahraniční banky, působící na území České republiky, příp. další osoba, která podle zvláštního zákona předává informace o klientech do CRÚ.
    V CRÚ jsou registrovány úvěrové pohledávky (čerpané úvěry, včetně kontokorentních, debety na běžných účtech, finanční leasingy, pohledávky z kreditních karet, reverzní repo obchody, vklady jiné než reverzní repo obchody, nečerpané úvěrové přísliby, poskytnuté záruky a ručení, úvěrové ekvivalenty dalších vybraných podrozvahových pohledávek) bez ohledu na jejich výši (s výjimkou debetů na běžných účtech za splnění podmínek uvedených v dokumentu Národní specifika vykazovaní do AnaCredit (pdf, 2 MB), nicméně bankám je umožněno zasílat do AnaCredit (CRÚ) kompletní portfolio bez ohledu na výši závazku klienta).
  • Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
    V případě klienta – fyzické osoby, která je podnikatelem, může být žadatelem o výpis z CRÚ pouze tato osoba.
    V případě klienta – právnické osoby může být žadatelem o výpis z CRÚ pouze fyzická osoba, která je oprávněna jednat za právnickou osobu (statutární orgán - např. jednatel, člen představenstva, předseda výboru).
  • Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
    Žádosti o výpisy z CRÚ přijímá a vyřizuje výlučně Česká národní banka.
    Po odeslání žádosti žadatel poukáže platbu za vystavení výpisu z CRÚ na účet České národní banky.
    Česká národní banka následně vyhotoví výpis z CRÚ v souladu s požadavkem žadatele:
    • podle aktuálního stavu CRÚ nebo
    • za stanovené časové období (max. 5 let historie), tj. sdělí údaje evidované ke konci každého měsíce spadajícího do žadatelem požadovaného časového období.
    Není-li v žádosti vyznačeno požadované období, zhotoví Česká národní banka výpis z CRÚ dle aktuálního stavu CRÚ (aktuálním stavem CRÚ se rozumí údaje evidované v CRÚ podle poslední aktualizace dat).
    Pokud v požadovaném období neobsahuje CRÚ žádné údaje o klientovi, Česká národní banka vyhotoví a odešle jako výpis z CRÚ zprávu informující o této skutečnosti.
    Česká národní banka odešle vyhotovený výpis z CRÚ žadateli prostřednictvím datové schránky nebo v písemné podobě prostřednictvím České pošty do vlastních rukou.
  • Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace:
    Žádost o výpis z CRÚ je možné podat (na předepsaném formuláři) v elektronické formě - prostřednictvím datové schránky České národní banky, v listinné formě zaslat na adresu České národní banky nebo předat osobním podáním na podatelně České národní banky.
  • Na které instituci životní situaci řešit:
    U České národní banky.
  • Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
    Žádost o výpis z CRÚ v elektronické formě zašlete do datové schránky České národní banky - ID datové schránky: 8tgaiej, v části "Obecné informace" se uvede "Věc": Výpis z CRÚ.
    Žádost o výpis z CRÚ v listinné formě zašlete na adresu: Česká národní banka - Centrální registr úvěrů, Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1, nebo podejte osobně v podatelně České národní banky.
  • Jaké doklady je nutné mít s sebou:
    Žadatel předloží "Žádost klienta o výpis z Centrálního registru úvěrů". V případě zastupující osoby musí být k žádosti přiložena také úředně ověřená plná moc.
    V žádosti je žadatel povinen stanoveným způsobem:
    • identifikovat klienta, o kterém je výpis z CRÚ požadován,
    • specifikovat období, za které požaduje výpis z CRÚ (aktuální stav registru nebo časový interval, avšak max. 5 let historie),
    • stanovit podmínky pro doručení zásilky s výpisem z CRÚ (elektronicky nebo písemně prostřednictvím České pošty).

Dále je žadatel povinen v případě elektronického podání odeslat řádně vyplněnou žádost z datové schránky klienta nebo zajistit převedení listinné žádosti s úředně ověřeným podpisem do elektronické formy dokumentu konverzí úřední osobou (obecní úřad, notář, Czech POINT apod.).
V případě listinné žádosti je žadatel povinen úředně ověřit (Czech POINT, notář, obecní úřad apod.) svůj podpis na žádosti.

  • Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
    Předepsaný formulář "Žádost klienta o výpis z Centrálního registru úvěrů" (pro fyzickou osobu, která je podnikatelem, nebo pro právnickou osobu) je k dispozici v elektronické formě na internetových stránkách České národní banky – Výpisy z CRÚ, v tiskové formě v podatelně sídla České národní banky a rovněž na všech jejích územních pracovištích.
  • Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
    Za vyhotovení výpisu z CRÚ přísluší České národní bance úhrada ve výši vynaložených nákladů.
    Výše úhrady je stanovena platným Ceníkem peněžních a obchodních služeb České národní banky (pdf, 48 kB), který je k nahlédnutí v územních pracovištích České národní banky a v elektronické formě na internetových stránkách České národní banky.
    Úhrada za vyhotovení výpisu z CRÚ se hradí před poskytnutím služby platbou ve prospěch účtu České národní banky; číslo: 115-54186891, kód banky: 0710, konstantní symbol: 0308 [IBAN: CZ27 0710 0001 1500 5418 6891, BIC (SWIFT): CNBACZPP].
    Povinným údajem platebního dokladu je dále variabilní symbol, ve kterém se uvede identifikační číslo klienta (IČ), u zahraničních subjektů daňové identifikační číslo.
  • Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
    Česká národní banka je povinna vyřídit žádost o výpis do 30 dnů po obdržení žádosti, která splňuje všechny náležitosti, a po připsání platby za výpis. Obvyklá doba pro vyřízení je kratší.
  • Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
    Další účastníci nejsou stanoveni.
  • Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
    Další činnosti nejsou stanoveny.
  • Elektronická služba, kterou lze využít:
    Žádost v elektronické formě zašlete do datové schránky České národní banky.
    V případě dotazu můžete využít tuto elektronickou službu:
  • Podle kterého právního předpisu se postupuje:
    Podle zákona č. 21/1992 Sb. o bankách (pdf, 573 kB), ve znění pozdějších předpisů.
  • Jaké jsou související právní předpisy:
    Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance (pdf, 381 kB), ve znění pozdějších předpisů
    Vyhláška č. 164/2002 Sb., o podmínkách přístupu k informacím v informační databázi České národní banky (pdf, 93 kB) – Centrální registr úvěrů, ve znění pozdějších předpisů
  • Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
    Případnou reklamaci věcného obsahu výpisu z CRÚ uplatňuje žadatel přímo u banky, která data do CRÚ předala (údaj o bance, která odpovídá za věcnou správnost příslušného datového vstupu do CRÚ, je součástí výpisu).
    Případnou reklamaci technických, časových, popř. dalších podmínek zpracování výpisu z CRÚ (nečitelnost výpisu, poškození výpisu, nedodržení stanovené lhůty pro zpracování výpisu apod.), uplatňuje žadatel u České národní banky.
  • Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
    Pokud žádost vykazuje nesrovnalosti nebo žadatel neuhradil platbu za vyhotovení výpisu na účet České národní banky a v přiměřené lhůtě neprovede nápravu, nemůže Česká národní banka výpis vyhotovit a je nucena žádost odmítnout.
  • Nejčastější dotazy:
    Nejčastější dotazy a odpovědi naleznete na internetových stránkách České národní banky – Centrální registr úvěrů – dotazy a odpovědi.
  • Další informace:
    Kromě CRÚ existují v České republice další soukromé registry, např. provozovatelem Bankovního registru klientských informací s údaji o fyzických osobách (občanech i podnikatelích) je společnost Czech Banking Credit Bureau, a.s. (CBCB), která na vyžádání rovněž poskytuje výpis vedených údajů.
  • Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
    Web České národní banky – Centrální registr úvěrů.
  • Související životní situace a návody, jak je řešit:
    Ne
  • Za správnost popisu odpovídá útvar:
    Odbor komunikace sekce kancelář ČNB
  • Kontaktní osoba:
    Ing. Lenka Velešíková
  • Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
    7. 2. 2025
  • Popis byl naposledy aktualizován:
    1. 7. 2025
  • Datum konce platnosti popisu:
    Bez časového omezení.