Informace poskytnuté na žádost ze dne 8. 9. 2025 týkající se vývoje reálných mezd

Dotaz:

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás tímto žádám o poskytnutí následujících informací:

  1. Podklady, analýzy a interní materiály, na jejichž základě viceguvernérka ČNB Eva Zamrazilová veřejně uvedla, že požadavek odborů na růst platů o 7 % (resp. 13 % u vybraných profesí) není adekvátní z hlediska cenové stability a že hranicí přijatelného růstu je maximálně 5–5,5 %.
  2. Statistické podklady a analýzy ČNB k vývoji reálných mezd v České republice od roku 2019, které slouží jako podklad pro hodnocení dopadů růstu platů na cenovou stabilitu.
  3. Způsob, jakým ČNB při svých analýzách zohledňuje pokles reálných platů od roku 2019 při vyhodnocování udržitelnosti navrhovaného růstu mezd ve veřejném sektoru.
  4. Způsob, jakým ČNB ve svých analýzách zohledňuje dopad dlouhodobého (ne)ohodnocení státem placených profesí na personální nedostatek a funkčnost klíčových agend veřejné správy (např. stavebních úřadů, sociálních agend či školství).

Odpověď:

Ad 1. Vyjádření viceguvernérky Evy Zamrazilové vycházelo ze standardního analytického rámce ČNB a aktuálně zveřejněné prognózy. V dlouhém období je neinflační (rovnovážný) růst nominálních mezd dán přibližně součtem inflačního cíle 2 % a dlouhodobého růstu produktivity práce. V prognostickém aparátu ČNB je tato rovnováha dlouhodobě kalibrována na cca 4,5 %.

Z toho plyne, že plošný růst mezd o 7 % (resp. 13 % u vybraných profesí) by byl z pohledu cenové stability nad rovnováhou, zatímco 5 - 5,5 % se pohybuje blíže neinflační trajektorii. Jde o odbornou interpretaci publikovaných materiálů ČNB, nikoli o samostatnou interní studii stanovující „hranici“.

Aktuální prognóza ve Zprávě o měnové politice (dále jen „ZoMP“) léto 2025 navíc pro rok 2026 očekává průměrný růst mezd 5,5 % a růst souhrnné produktivity práce 2,2 %. To ukazuje, že v krátkém období je mzdová dynamika mírně nad dlouhodobou rovnováhou, což odpovídá přetrvávajícímu napětí na trhu práce a vysvětluje opakovaně komunikovaná rizika spojená s rychlým růstem mezd. V ZoMP léto 2025 (str. 6 a dále) je ve vazbě na prognózovaný růst průměrné nominální mzdy o 5,5 % pro rok 2026 explicitně uveden pokračující rychlý růst mezd jako jedno z hlavních proinflačních rizik pro plnění inflačního cíle. 

ČNB dlouhodobě hodnotí mzdové tlaky zejména přes jednotkové mzdové náklady (ULC) a rozklad domácích nákladů na příspěvky mezd, kapitálu a efektivity práce (viz např. graf 2.16 v ZoMP a doprovodná prezentace pro analytiky).

Relevantní veřejné podklady ČNB:

  • ZoMP podzim 2024 a zima 2025 – explicitní uvedení rovnovážného růstu mezd ~4,5 %.
  • ZoMP léto 2025 – tabulky a komentář ke mzdám, produktivitě a ULC; očekávání mezd 5,5 % a produktivity 2,2 % pro rok 2026.
  • ZoMP jaro 2023, Box 1 (Analýza mzdové dynamiky v ČR) – popis plošného a silného mzdového růstu po roce 2021 v relaci k produktivitě.
  • ZoMP jaro 2023, Box 2 (Měření rizika mzdově-inflační spirály) – indikátor rizika spirály a jeho historicky zvýšené hodnoty v letech 2022–2023.
  • ZoMP zima 2024, Box 1 – vyhodnocení odchylek inflace od cíle a rizika rozvoje mzdově-inflační spirály.

Na základě výše uvedeného lze konstatovat, že požadavek na rychlý a plošný růst platů výrazněji nad 5–5,5 % pro rok 2026 by byl z hlediska cenové stability proinflační a rizikový.

Ad 2. ČNB průběžně sleduje nominální i reálné mzdy a jejich vazby na inflaci. Pro hodnocení cenové stability pracujeme primárně s nominální mzdovou dynamikou ve vztahu k produktivitě (jednotkové mzdové náklady, ULC), zatímco reálné mzdy vstupují zejména do hodnocení reálných příjmů domácností a spotřebitelské poptávky. Metodicky to dokládá mj. rozklad domácích nákladů (příspěvky mezd, kapitálu a efektivity práce), publikovaný v ZoMP – viz např. graf 2.16.

Relevantní veřejné podklady ČNB:

  • ZoMP – léto 2025: kapitola 2 (Reálná ekonomika a trh práce) a související tabulky – meziroční změny reálné průměrné mzdy a reálného objemu mezd a platů (poklesy v letech 2022–2023 a následné oživení v letech 2024–2026), dále časové řady souhrnné produktivity práce a ULC.
  • ZoMP – zima 2025, Příloha 2 „Vývoj čisté mzdy“: detailní časové řady reálných mezd od roku 2019, včetně dopadů daňových změn (např. zrušení superhrubé mzdy).
  • Pravidelné makroekonomické predikce/ZoMP: průběžně obsahují statistiky a projekce nominálních i reálných mezd a komentář k jejich dopadům na inflaci.
  • čnBlog (2024): „Mzdová dynamika – minulost, současnost a budoucnost“: shrnuje, že v letech 2021–2023 reálné mzdy klesaly, protože růst nominálních mezd nedokázal kompenzovat vysokou inflaci.

Tyto materiály dohromady tvoří hlavní zdroj dat a analýz ČNB k reálným mzdám od roku 2019, které ČNB využívá při hodnocení jejich makroekonomických a inflačních dopadů.

Ad 3. ČNB pokles reálných mezd od roku 2019 ve svých analýzách a prognózách zohledňuje, ale hodnocení udržitelnosti mzdového růstu provádí primárně optikou nominální mzdové dynamiky ve vztahu k produktivitě (tedy přes jednotkové mzdové náklady – ULC) a s ohledem na napětí na trhu práce. Samotný fakt, že reálné mzdy v minulých letech klesly (zejména v letech 2021 - 2023), nesnižuje neinflační „laťku“ pro nominální mzdy; ta je dána zhruba rovnicí mzdy ≈ produktivita + inflační cíl (2 %). Rychlá plošná kompenzace reálných ztrát nad tuto trajektorii by zvyšovala ULC a představovala proinflační riziko.

Jak se pokles reálných mezd promítá do analýz ČNB:

  1. Poptávkový kanál (domácnosti): Reálné mzdy ovlivňují reálné příjmy a spotřebu, a tedy i poptávkové inflační tlaky. Tyto vazby jsou průběžně komentovány v kapitole 2 (Reálná ekonomika a trh práce) ZoMP, včetně popisu oživení spotřeby s obnovou reálných příjmů.
  2. Nákladový kanál (firmy): Udržitelnost mzdového růstu hodnotíme přes ULC – tj. vztah nominálních mezd k produktivitě. Dočasně rychlejší růst nominálních mezd nad „produktivitní + 2 %“ zvyšuje nákladové tlaky a tím riziko vyšší inflace. Metodicky to ilustruje rozklad domácích nákladů (příspěvky mezd, kapitálu a efektivity práce), publikovaný v ZoMP (např. graf 2.16).

Doplňující pohled na kupní sílu:

  • Příloha 2 „Vývoj čisté mzdy“ v ZoMP – zima 2025 sleduje čisté mzdy po zdanění v delším horizontu a ukazuje, že legislativní změny (např. zrušení superhrubé mzdy v roce 2021) ovlivnily kupní sílu domácností. Reálná kupní síla tedy závisí nejen na růstu mezd, ale i na daních a inflaci. Tento pohled doplňuje, jak se reálné příjmy vyvíjely, nemění však výše popsané nominální kritérium udržitelnosti z hlediska cenové stability.

Závěrem lze tedy říct, že ČNB posuzuje navrhovaný růst mezd ve veřejném sektoru v agregátní rovině přes mzdovou dynamiku, produktivitu, ULC a trh práce. Minulý pokles reálných mezd je v prognózách zohledněn (zejména přes dopady na spotřebu), avšak neposouvá neinflační nominální trajektorii mezd výše.

Ad 4. Téma personálního zajištění a funkčnosti agend veřejné správy je primárně v gesci příslušných ministerstev a zaměstnavatelů ve veřejném sektoru. ČNB jako měnová autorita nevypracovává sektorové či institucionální studie k adekvátnosti odměňování jednotlivých profesí ve veřejné správě ani k fungování jejich agend.

Pro účely měnové politiky ČNB monitoruje dopady těchto jevů v makroekonomické rovině, zejména přes:

  • napětí na trhu práce (indikátor LUCI, míra nezaměstnanosti, neobsazená pracovní místa),
  • mzdovou dynamiku v tržních i netržních odvětvích,
  • jednotkové mzdové náklady (ULC) a produktivitu práce.

Tento přístup umožňuje zachytit makrodopady případných personálních nedostatků (např. tlaky na mzdy či ceny služeb) v celkových inflačních tlacích a promítnout je do hodnocení cenové stability. Samostatnou sektorovou studii k „dlouhodobému (ne)ohodnocení“ a jeho vlivu na funkčnost konkrétních agend ČNB k dispozici nemá. (Viz v ZoMP léto 2025 popis napětí na trhu práce a makrodopadů mzdových změn ve veřejném sektoru.).

Pro úplnost: Změny platů ve veřejném sektoru ČNB v prognóze explicitně zohledňuje v položkách spotřeby vládních institucí a mezd v netržních odvětvích (ZoMP léto 2025 uvádí výrazné navýšení platů na začátku roku 2025 a úpravy „kaskády zaručených platů“). Dopad na inflaci je následně hodnocen v agregátní rovině skrze mzdové a nákladové ukazatele.

Seznam relevantních studií, blogů a dalších materiálů ČNB:

Brůha, J. a Šolc, J. (2019): Rozšíření indikátoru LUCI, Box 2 Zprávy o inflaci IV/2019, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-inflaci/tematicke-prilohy-a-Boxy/Rozsireni-indikatoru-LUCI/. Box popisuje vývoj souhrnného indikátoru LUCI, který byl obohacen o nové datové řady a metodologicky upraven.

Šestořád, T. (2021): Cenotvorba a její význam pro měnovou politiku pohledem modelu g3+, Box 3 ZoMP léto 2021, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Cenotvorba-a-jeji-vyznam-pro-menovou-politiku-pohledem-modelu-g3/. Box mimo jiné popisuje, jak se růst mezd v tržních odvětvích v modelu g3+ promítá do nákladů meziprodukce a následně do spotřebitelské inflace.

Brůha, J., Šolc, J. a Tomanová, N. (2021): Do jaké míry domácí poptávkové klima a trh práce ovlivňují aktuální růst spotřebitelských cen?, Box 2 ZoMP podzim 2021, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Do-jake-miry-domaci-poptavkove-klima-a-trh-prace-ovlivnuji-aktualni-rust-spotrebitelskych-cen/. Autoři analyzovali korelaci jednotlivých skupin reprezentantů v rámci spotřebního koše s indikátorem napětí na trhu práce LUCI.

Kábrt, M.,  Komárek, L., Novotný, F., Polák P. a Ryšavá, M. (2022): Plošnost a intenzita české inflace v evropském kontextu, Box 1 ZoMP léto 2022, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Plosnost-a-intenzita-ceske-inflace-v-evropskem-kontextu/. Box zasazuje zvýšenou inflaci let 2021-2022 do evropského kontextu včetně vztahu k disponibilnímu důchodu domácností.

Brůha, J., Šolc, J. a Tomanová, N. (2022): Vývoj inflace optikou poptávkových faktorů, Box 2 ZoMP podzim 2022, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Vyvoj-inflace-optikou-poptavkovych-faktoru/. Autoři odhadují intenzitu poptávkových inflačních tlaků s využitím souhrnného indikátoru LUCI.

Galuščák, K., Livorová, B. a Ruschka, A. (2023): Analýza mzdové dynamiky v České republice, Box 1 ZoMP jaro 2023, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Analyza-mzdove-dynamiky-v-Ceske-republice/. Box se zaměřuje na nominální mzdový vývoj v České republice z hlediska jeho distribuce a perzistence.

Franta, M. a Vlček J. (2023): Měření rizika mzdově-inflační spirály, Box 2 ZoMP jaro 2023, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Mereni-rizika-mzdove-inflacni-spiraly/. Kvantifikace rizika mzdově-inflační spirály pomocí indexu, který měří společnou dynamiku mezd a cen, a kvantilové regrese.

Galuščák, K., Livorová, B. a Ruschka, A. (7/2023): Ukazatele napětí trhu práce jako lakmusový papírek stavu ekonomiky, čnBlog | 18. 7. 2023, https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Ukazatele-napeti-trhu-prace-jako-lakmusovy-papirek-stavu-ekonomiky/. Trh práce v ČR je dlouhodobě přehřátý, což zvyšuje mzdové požadavky a inflační tlaky. Phillipsova křivka ukazuje, že napětí na trhu práce předpovídá růst mezd i jádrové inflace. Ukazatele jako míra využití kapacit, nedostatek zaměstnanců nebo podíl firem zvyšujících mzdy pomáhají predikovat inflační vývoj.

Ruschka, A. (2023): Aktualizovaný výpočet indikátoru LUCI, Box 3 ZoMP podzim 2023, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/Boxy-a-clanky/Aktualizovany-vypocet-indikatoru-LUCI/. Další aktualizace metodiky výpočtu indexu LUCI, která tak lépe odráží makroekonomický vývoj na trhu práce.

Galuščák, K. (10/2023): Co hýbe trhem práce, čnBlog, 24. 10. 2023, https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Co-hybe-trhem-prace/. Napětí na českém trhu práce je dlouhodobě vysoké, což se projevuje v růstu mezd a nízké nezaměstnanosti, a analyzuje jej pomocí indikátoru LUCI a Beveridgeovy křivky. Přestože pandemie snížila poptávku po práci, převis poptávky nad nabídkou zůstal nejvyšší v EU, což naznačuje pokračující tlak na mzdový růst, i když mírnější než před rokem 2020.

Franta, M. a Vlček, J. (4/2024): Wage-Price Spirals: A Risk-Based Approach, Working Paper Series | 1/2024, https://www.cnb.cz/cs/ekonomicky-vyzkum/publikace-vyzkumu/cnb-working-paper-series/Wage-Price-Spirals-A-Risk-Based-Approach/. Kvantilová regrese jako nástroj pro identifikaci rizika spirály; aplikováno na ČR, UK a USA. Riziko spirály je spojeno s perzistencí růstu mezd a cen, hospodářským cyklem a měnovou politikou.

Livorová, B., Michálek, O., Musil, K., Ruschka, A. a Šarboch, M. (2024): Zpomalení růstu dlouhodobého potenciálu české ekonomiky, Příloha 1 ZoMP léto 2024, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/boxy-a-clanky/Zpomaleni-rustu-dlouhodobeho-potencialu-ceske-ekonomiky/. Analýza zpomalení dlouhodobého růstu potenciálního produktu (na 2,5 % ), implikující snížení rovnovážného nominálního růstu mezd (na 4,5 %).

Livorová, B. a Ruschka, A. (9/2024): Mzdová dynamika – Minulost, současnost a budoucnost, čnBlog, https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Mzdova-dynamika-Minulost-soucasnost-a-budoucnost/. V roce 2024 začaly mzdy opět reálně růst díky poklesu inflace; růst byl plošný napříč sektory. Vyšší mzdy mohou vést k inflačním tlakům, pokud nejsou doprovázeny růstem produktivity.

Ruschka, A. (1/2025): Pohled na český trh práce optikou kolektivních smluv, čnBlog – 23. 1. 2025, https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Pohled-na-cesky-trh-prace-optikou-kolektivnich-smluv/. Jak kolektivní smlouvy ovlivňují mzdové ujednání a benefity v ČR, přičemž téměř všechny smlouvy obsahují dohodu o způsobu odměňování, což se týká zhruba třetiny zaměstnanců. V posledních letech roste využívání individuálních smluv a vnitřních mzdových předpisů na úkor plošných tarifů, zatímco častým prvkem zůstává sjednání minimálních mzdových tarifů a bonusů (13. a 14. mzda), což má měnověpolitický význam, protože ovlivňuje očekávaný růst mezd.

Livorová, B. a Ruschka, A. (2025): Vývoj čisté mzdy v posledních letech, Příloha 2 ZoMP zima 2025, https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/boxy-a-clanky/Vyvoj-ciste-mzdy-v-poslednich-letech/. V této příloze je shrnut výčet a dopady změn ve zdanění práce a jejich vliv na vývoj nominální i reálné čisté mzdy.

Adam T., a Schwarz, J. (4/2025): Zrádná inflace služeb aneb co brání ČNB v rychlejším snižování sazeb?, čnBlog | 30. 4. 2025, https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Zradna-inflace-sluzeb-aneb-co-brani-CNB-v-rychlejsim-snizovani-sazeb/. Inflace služeb zůstává zvýšená kvůli strukturálním změnám a omezené nabídce práce. Sektor služeb musí zvyšovat mzdy, aby přilákal zaměstnance zpět po pandemii. Vyšší ceny služeb mají setrvačnost a mohou komplikovat návrat inflace k cíli. ČNB proto zůstává opatrná při snižování sazeb.