Desatero pro klienta směnárny
Desatero pro klienta směnárny shrnuje základní pravidla pro bezpečnou směnu měn. Slouží jako praktický průvodce pro každého, kdo si přeje mít jasno ve svých právech a povinnostech a lépe se orientovat v nabídce směnárenských služeb.
Směnu provádějte pouze v označených směnárnách a před provedením samotné směny si vždy nejprve pozorně přečtěte veškeré informace na kurzovním lístku.
Pojmy „Nákup a prodej cizí měny“ a jim odpovídající kurzy se uvádí z pozice směnárny.
- Za nákupní kurz získáte výměnou za cizí měnu české koruny (zpravidla uveden ve sloupci nadepsaném „nakupujeme“).
- Za prodejní kurz získáte výměnou za české koruny cizí měnu (zpravidla uveden ve sloupci nadepsaném „prodáváme“).
Směnárna je povinna uvádět jako první informaci o nákupním kurzu a až poté informaci o kurzu při prodeji cizí měny.
Směnárny si směnné kurzy stanovují samostatně, nezávisle na kurzech ČNB. Kurzy různých provozoven se od sebe proto mohou někdy i zásadně lišit. Před směnou si vždy porovnejte nákupní a prodejní kurz směnárny – pokud je mezi nimi velký rozdíl (několik korun), zvažte, zda směnu opravdu provést.
Účtovat úplatu za provedení směnárenského obchodu je zakázáno. Výjimkou může být směna mincí nebo šeků.
Směnárna je povinna na kurzovním lístku zveřejnit pouze nejméně výhodný směnný kurz, který nabízí. Pokud nabízí možnost výhodnějšího kurzu (VIP kurz), může být ve směnárně a jejím bezprostředním okolí uveřejněna pouze obecná informace o této možnosti, nikoliv samotný výhodnější kurz (konkrétní VIP kurz vám má sdělit až obsluha směnárny).
V případě, že směňujete částku vyšší, než je ekvivalent 1 000 EUR, je vám směnárna povinna s dostatečným předstihem před uskutečněním samotné směny poskytnout, zpravidla v písemné podobě na listu papíru, informace o:
- své osobě (jméno a identifikační číslo);
- směnárenském obchodu (tj. názvy nebo jiná označení měn, mezi nimiž byla směna provedena; částka, která byla složena k provedení směny; směnný kurz; částka, která odpovídá částce složené k provedení směny po přepočtu směnným kurzem; případná úplata za provedení směnárenského obchodu – viz bod 4);
- vašem právu na storno obchodu a popisu, jak v takovém případě postupovat (viz bod 8);
- vašich dalších právech (viz bod 10).
Tyto informace si pozorně pročtěte a zkontrolujte, zda v nich uvedený kurz a další podmínky směny odpovídají kurzovnímu lístku a dalším informacím vyvěšeným ve směnárně. Není možné, aby obsahovaly podmínky, které pro vás budou méně výhodné (informace uvedené v tomto dokumentu se mohou lišit proti informacím z kurzovního lístku směnárny pouze tehdy, jsou-li pro vás jako klienta výhodnější, např. lepší směnný kurz). Je-li vyžadován váš podpis na jednom výtisku těchto informací, podepisujte pouze, souhlasíte-li s podmínkami v nich uvedenými. Jeden výtisk informace si uschovejte pro další případné potřeby, včetně řešení možných reklamací.
V případě, že směňujete částku vyšší, než je ekvivalent 1 000 EUR, nikdy nepředávejte hotovost ke směně dříve, než jste obdrželi, přečetli a odsouhlasili všechny povinné informace.
Po provedení směny trvejte na vydání dokladu („účtenky“) o provedené směně, směnárna je povinna vám jej vydat. Jeho nevydání může mít zásadní vliv na uplatnění vašich dalších práv (např. bod 8).
Máte právo bezplatně a bez uvedení důvodu odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu (storno obchodu), a to do tří hodin od jeho provedení v provozovně, ve které byl směnárenský obchod realizován. Stornovat lze obchod do výše v přepočtu 1 000 EUR (převyšuje-li směňovaná částka danou hodnotu, lze stornovat pouze část obchodu, která odpovídá hodnotě 1 000 EUR).
Směnárna vám v uplatnění práva na storno obchodu nesmí žádným způsobem bránit a je povinna přijmout vámi vracené peníze a vyplatit vaše peníze, případně vám doplatit vyplacenou částku dle kurzu vyhlašovaného ČNB k předchozímu dni (https://www.cnb.cz/cs/financni-trhy/devizovy-trh/). Zároveň je směnárna povinna vám o provedeném stornu obchodu vydat doklad. Bližší informace o právech zákazníka lze nalézt na adrese www.cnb.cz/exchange.
Pokud jste nebyli spokojeni s poskytnutými službami nebo vám nebylo umožněno ve lhůtě do tří hodin od provedení obchodu provést jeho storno a nedostali jste zpět své peníze, uplatněte ve směnárně ihned reklamaci.
Pokud směnárna reklamaci neuzná, můžete:
- podat písemnou stížnost ČNB (https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/formular-podani-dotazu-podnetu-upozorneni/index.html) , která v případě oprávněnosti vaší stížnosti může činit navazující kroky (např. uložení sankce nebo opatření k nápravě). ČNB ovšem nemá pravomoc přikázat směnárně náhradu vám způsobené škody ani jinak rozhodovat soukromoprávní spor mezi vámi a směnárnou;
- podat návrh Finančnímu arbitrovi (https://www.finarbitr.cz/) jako orgánu mimosoudního řešení sporů mezi vámi a směnárnou, který může rozhodovat i o náhradě škody.