Filip Vančo (Pojistný obzor 15.9.2008 strana 14, rubrika: Legislativa a právo)
Nová právní úprava poskytuje českým úvěrovým a finančním institucím další efektivní nástroje v celosvětovém boji proti zneužívání finančního systému, a to od 1. září 2008.
Jeden z nových prvků zavedených zákonem č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu ukládá úvěrovým a finančním institucím za povinnost věnovat více pozornosti svým klientům. Díky podrobnějšímu zkoumání jejich jednotlivých obchodů tak dokážou lépe rozlišit právě ty podezřelé. Za účelem naplnění zákonem stanovených povinností musí každá úvěrová či finanční instituce zavést a uplatňovat tzv. systém vnitřních zásad. Česká národní banka byla zákonem zmocněna k vydání vyhlášky, která v mezích stanovených zákonem upravuje jisté, pro finanční trh specifické, požadavky na zavedení a uplatňování systému vnitřních zásad některými úvěrovými a finančními institucemi.
Sjednocování regulatorních požadavků
Nová vyhláška č. 281/2008 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu má těm subjektům finančního trhu, nad nimiž Česká národní banka vykonává dohled podle zvláštních právních předpisů, napomáhat účinně zvládat jistá rizika. Ta pro finanční systém i pro ně samotné vyplývají z jejich možného zneužití k legalizaci výnosů a financování terorismu nebo z nesplnění požadavků, jež jsou stanoveny ve zvláštních právních předpisech pro oblast boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Za tímto účelem nová vyhláška stanoví specifické, v sektoru úvěrových institucí zavedené a osvědčené zásady, pravidla a postupy. Z podstatné části navazují na předchozí vyhlášku č. 247/2007 Sb., kterou se stanoví některé požadavky na řídicí a kontrolní systém bank a spořitelních a úvěrních družstev. Vyhláška č. 281/2008 Sb. tak přináší žádoucí konvergenci v regulaci finančního trhu pro oblast zavádění opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, od níž lze očekávat vyšší synergické efekty a snížení regulatorních nákladů orgánů dohledu i samotných úvěrových a finančních institucí – zejména těch, které působí ve více sektorech finančního trhu.
Nástroje šité na míru
S cílem podpořit konvergenci směrem ke společným metodám a vytvoření celosvětově shodných postupů a podmínek, jež vedou k celkově obezřetnému podnikání subjektů finančního trhu, jsme při vypracování vyhlášky rovněž přihlédli k doporučením a standardům vydaným pro oblast boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu mezinárodně uznávanými organizacemi či iniciativami (zejména FATF1, BCBS2, IAIS3, IOSCO4). Vyhláška byla v průběhu legislativního procesu také konzultována s ministerstvem financí, jakož i se zástupci sektorů finančního trhu. Pro jednotlivé typy úvěrových nebo finančních institucí tedy vyhláška stanoví takové postupy a opatření, která zohledňují specifika jimi vykonávaných činností. Vyhláška předchází přetěžování subjektů finančního trhu neúčelnými a neefektivními činnostmi a odpovědnostmi. Stanovuje přitom pouze požadavky, které jsou nezbytně nutné pro dosažení účelu sledovaného právní úpravou v oblasti provádění opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Posuzování míry rizik
Vyhláška stanoví základní postupy pro podporu procesu zavádění efektivních opatření proti praní peněz a financování terorismu do systémů vnitřních zásad úvěrových a finančních institucí. Nově je upraveno zavedení přístupu založeného na posouzení rizika legalizace výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu (Risk-Based Approach), který by při řízení rizik měly úvěrové a finanční instituce uplatňovat, a to vždy s ohledem na hodnocení konkrétního rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Míra tohoto rizika zpravidla závisí na typu klienta, obchodního vztahu, produktu nebo obchodu, popřípadě na kombinaci více těchto faktorů. Stejný přístup by měl být uplatňován také při zjišťování a vyhodnocování tzv. podezřelých obchodů. Ve vyhlášce jsou uvedeny některé typy obchodních vztahů, u nichž lze předpokládat zvýšené riziko legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Opatření a postupy v oblasti předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, které budou uplatňovat úvěrové a finanční instituce, by měly být přiměřené jejich velikosti a způsobu řízení, přičemž mají být dostatečně účinné a musejí odpovídat povaze, rozsahu a složitosti jimi vykonávaných činností.
Pravidla přijatelnosti klienta
Pro hodnocení rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu musí úvěrové a finanční instituce dostatečně znát své klienty a rozumět povaze jimi prováděných obchodů. Za tímto účelem musí získávat potřebné informace o svých klientech, věnovat přiměřenou pozornost obchodům prováděným klienty a zjišťovat a vyhodnocovat tzv. rizikové faktory. Vyhodnocení instituci umožní určovat konkrétní míru rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu v závislosti na výskytu podezřelých charakteristik u klienta, typu obchodního vztahu nebo produktu, či způsobu provedení obchodu. Takto individuálně zjišťovaná míra rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu se promítá do tzv. rizikového profilu každého klienta. Kategorizace klientů prováděná s ohledem na jejich rizikové profily má napomáhat účinnosti a vhodnému zacílení postupů a prováděných opatření. V souladu s doporučeními FATF musí každá úvěrová a finanční instituce v rámci tzv. pravidel přijatelnosti klienta s ohledem na rizikový profil klienta například stanovit podmínky, při jejichž splnění obchodní vztah s klientem vůbec neuzavře, resp. již existující obchodní vztah ukončí.
Hodnotící zpráva
S ohledem na význam a komplexnost činností vykonávaných na finančním trhu, stejně jako z důvodu vyššího rizika možného zneužití úvěrových a finančních institucí k legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu, by tyto instituce v rámci vnitřních kontrolních činností měly své systémy vnitřních zásad pravidelně kontrolovat, přezkoumávat, vyhodnocovat a neustále zdokonalovat. K zajištění tohoto požadavku vyhláška ukládá alespoň jednou ročně vypracovat tzv. hodnotící zprávu, kterou má projednat přímo statutární orgán dané instituce.
***
Systémy vnitřních zásad, pravidel, postupů a kontrolních opatření k předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu budou dokonalejší.
Dne 25. září 2008 pořádala Česká asociace pojišťovem ve spolupráci s Českou národní bankou seminář k zákonu proti praní špinavých peněz (AML), který se konal v hotelu Dorint Don Giovanni. Půldenní akce se v roli přednášejícího zúčastnil i autor tohoto příspěvku. Vývoj diskuse k aplikaci zákona č. 253/2008 Sb. a vyhlášky č. 281/2008 Sb. budeme nadále mapovat a vrátíme se k ní v některém z dalších čísel. -noe
1) Financial Action Task Force on Money Laundering (www.fatf-gafi.org)
2) Basel Committee on Banking Supervision (www.bis.org/bcbs/index.htm)
3) International Association of Insurance Supervisors (www.iaisweb.org)
4) International Organization of Securities Commissions (www.iosco.org)