Zdeněk Tůma (Bankovnictví 20.1.2006 strana 1, rubrika: Úvodník)
Poslanecká sněmovna ČR koncem roku schválila zákonnou úpravu integrace dohledu a regulace nad finančním trhem.
Po schválení Senátem ČR a podpisu prezidenta republiky by dohled tedy měl být sjednocen s platností od 1. dubna 2006 v České národní bance a regulace rozdělena mezi ministerstvo financí (primární legislativa) a ČNB (sekundární legislativa). Toto jednorázové řešení má nesporné přednosti ve srovnání s původně zamýšlenou dvoustupňovou variantou. Zkrácením a zjednodušením celého procesu integrace se ušetří nemalá část nákladů na jeho technické, organizační a institucionální zajišťování. A co je ještě významnější, pozitivní efekty, jež od integrace očekáváme, se mohou realizovat mnohem dříve.
V evropské praxi najdeme různé formy konkrétního uspořádání dohledu. V podstatě však jde o dva modely. Historicky první -a v minulosti převažující - byl založen na existenci samostatných, odvětvově strukturovaných institucí dohledu nad jednotlivými segmenty finančního trhu. S postupem času však nabývá na váze druhý typ, integrovaný dohled nad celým finančním trhem. K integraci dohledu již přikročila řada zemí; jaké jsou hlavní důvody?
Podstatné stimuly spatřuji ve vývojových tendencích finančního trhu a jeho struktury. V posledních desetiletích jsme svědky velmi dynamického procesu, rozšiřuje se škála finančních služeb a produktů, roste provázanost jednotlivých segmentů finančního trhu a jeho institucí. Trend k integraci dohledu je reakcí na postupující integraci finančních trhů.
Zmíněný vývoj je dále umocněn v kontextu prohlubování jednotného evropského finančního trhu. Posiluje se integrační funkce jeho institucionální infrastruktury, právních norem i kooperace mezi národními regulátory. Na těchto procesech jako členská země EU participujeme, institucionálně i ekonomicky.
Rozhodnutí o integraci dohledu nad finančním trhem v české ekonomice bylo spojeno s volbou ČNB jako instituce, která jej bude do budoucna vykonávat. Je zřejmé, že to nebyla jediná možná varianta; ve světě existuje škála institucionálních forem. Jsem však přesvědčen, že je to řešení racionální a v podmínkách české ekonomiky logické. Vede mě k tomu především struktura našeho finančního trhu.
Stejně jako v dalších evropských zemích dominují u nás bankovní subjekty, máme finanční systém " bank based' a tento jeho převažující charakter zůstane i do budoucna zachován. Na tom nic nemění skutečnost, že podíl bankovních aktiv v dlouhodobější tendenci poněkud klesá, a to ve prospěch růstu podílu pojišťoven, penzijních fondů a leasingových společností. Aktiva bank a poboček zahraničních bank představují tři čtvrtiny aktiv našeho finančního systému. Podstatnou váhu v něm mají bankovní finanční skupiny, jejichž aktiva představují zhruba dvě třetiny aktiv finančního systému. Prostřednictvím těchto skupin hrají banky významnou roli i v kolektivním investování, pojišťovnictví a v penzijních fondech.
ČNB má k výkonu dohledu vhodné předpoklady. V průběhu let se podařilo vybudovat kvalitní infrastrukturu a profesionální týmy se značnými zkušenostmi z bankovního dohledu. Do popředí pozornosti se dostala kvalita řízení rizik a kontrolních mechanismů bank, hlavní výzvou je implementace nového konceptu kapitálové přiměřenosti (tzv. Basel II) a s tím související vytvoření komplexního hodnocení rizikového profilu bank. Rovněž analýzy finanční stability, jejích rizik a odolnosti finančních systémů, na něž jsme se v ČNB v posledních letech zaměřili, vytvářejí vhodné zázemí pro úspěšnou implementaci dohledu nad celým finančním trhem.
Od integrace dohledu očekáváme nižší náklady, větší transparenci a účinnost, ale i přínos k efektivnějšímu a stabilnějšímu fungování finančních trhů. Získat by měli všichni zúčastnění, dohlížející a regulátoři stejně jako dohlížené a regulované instituce. Sloučení stávajících dohledů k 1. dubnu je k tomu jen výchozím momentem. Úsilí o realizaci synergických efektů tím vlastně teprve začíná. Úspory z rozsahu a efektivnější využití současných technických a lidských zdrojů musí být doprovázeny zjednodušením a zpřehledněním legislativy, sjednocením odlišných procesních úprav, standardizací metod dohledu v jednotlivých segmentech finančního trhu, odstraněním duplicit i mezer. Jsme si vědomi, že sbližování standardů, postupů i vnitřní kultury jednotlivých regulátorů si vyžádá určitý časový prostor. Chceme, aby byl co nejkratší. *