Někteří prodejci finančních produktů se neoprávněně zaštiťují jménem České národní banky

ČNB upozorňuje veřejnost před činností různých prodejců finančních produktů, kteří svým (potenciálním) zákazníkům neoprávněně tvrdí, že mají pověření k činnosti od ČNB. Pověřením se zaštiťují například při nabídce kontroly stávajících klientských smluv nebo dokonce uvádějí, že ČNB ověřila podobu jimi předkládaných smluvních dokumentů. ČNB takové jednání vnímá jako zneužití svého jména a reputace třetími stranami k prosazování jejich vlastních obchodních zájmů.

Různí prodejci finančních produktů se na svých webových stránkách, sociálních sítích či při telefonickém kontaktu se zákazníky v řadě případů snaží vzbudit důvěru na základě nepravdivé informace, že mají ke své činnosti pověření či vlastní jiné ověření od ČNB.

ČNB ve skutečnosti nikdy nepověřuje finanční zprostředkovatele či jiné subjekty kontrolou smluv o finančních službách/produktech, neuděluje oprávnění k dalšímu využití jakýchkoli symbolů (například pečetě) s jejím jménem či logem ani neověřuje konkrétní podobu smluvní dokumentace finančních zprostředkovatelů k jimi poskytovaným finančním službám/produktům.

ČNB ze zákona takzvaně registruje a zapisuje do seznamů subjektů finančního trhu finanční zprostředkovatele, tedy pojišťovací zprostředkovatele, investiční zprostředkovatele, zprostředkovatele spotřebitelského úvěru a další. Pokud finanční zprostředkovatelé informují zákazníky o tom, že mají registraci, případně povolení či licenci k činnosti na finančním trhu od ČNB, není to v rozporu s právními předpisy. Registraci, případně povolení nebo licenci k činnosti však nelze zaměňovat s pověřením či zmocněním jednat jménem ČNB. 

V případě, že se finanční zprostředkovatelé či jiné subjekty neoprávněně zaštiťují pověřením ke konkrétní činnosti včetně například využití loga ČNB či ověřením své dokumentace ze strany ČNB, mohou porušovat povinnost jednat s odbornou péčí, a to konkrétně uváděním nejasných, nepravdivých, zavádějících nebo klamavých informací. Toto jednání může být považováno také za klamavou obchodní praktiku dle zákona o ochraně spotřebitele a zároveň může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu podvodu.