K plnění povinností dle nařízení (EU) 2017/565 investičním zprostředkovatelem

Cíl stanoviska

Toto stanovisko sděluje, že nařízení (EU) 2017/565 musí plnit i investiční zprostředkovatelé, a blíže upřesňuje i to, v jakých případech.

Shrnutí stanoviska

Ze ZPKT plyne, že investiční zprostředkovatel plní rovněž povinnosti vyplývající z příslušných ustanovení nařízení (EU) 2017/565, pokud tato ustanovení provádějí některou z povinností obsažených v ZPKT, kterou investiční zprostředkovatel plní obdobně jako obchodník s cennými papíry podle § 32 ZPKT.

Odůvodnění

Nařízení (EU) 2017/565 provádí ustanovení obsažená v MiFID II. Jaká ustanovení MiFID II jsou konkrétním článkem nařízení (EU) 2017/565 prováděna, je obvykle uváděno v závorce pod nadpisem příslušného článku nařízení.

Ohledně předmětu a oblasti působnosti se v čl. 1 odst. 2 nařízení (EU) 2017/565 uvádí mj., že odkazy na investiční podniky zahrnují úvěrové instituce. Dále nařízení (EU) 2017/565 v čl. 1 odst. 1 specifikuje i působnost vůči správcovským (investičním) společnostem. Pokud se jedná o aplikaci nařízení (EU) 2017/565 na investiční zprostředkovatele, text nařízení se na ně sám o sobě neuplatní. Podstatná je však v této otázce vnitrostátní úprava, která tato pravidla uplatňuje i na investiční zprostředkovatele, a to v rámci transpozice MiFID II.

Podle čl. 3 MiFID II, který upravuje tzv. nepovinné výjimky, mohou členské státy neuplatňovat na určité osoby některé povinnosti podle této směrnice. V České republice je osobou podle čl. 3 MiFID II právě investiční zprostředkovatel podle § 29 a násl. ZPKT.

MiFID II však dále v čl. 3 odst. 2 stanoví, že členské státy podrobí osoby benefitující z nepovinné výjimky (tedy v ČR investiční zprostředkovatelé) požadavkům, které jsou alespoň obdobné taxativně uváděným požadavkům podle směrnice MiFID II, a to včetně souvisejících „…odpovídajících aktů v přenesené pravomoci přijatých Komisí podle článku 89“, resp. též „podle příslušných prováděcích opatření“. Aktem v přenesené pravomoci přijatým Komisí je přitom rovněž nařízení (EU) 2017/565.

Požadavek podle čl. 3 odst. 2 MiFID II byl transponován zejména do § 32 ZPKT, a to jako povinnost investičního zprostředkovatele plnit povinnosti obchodníka s cennými papíry obdobně.

Tato legislativní technika přijatá zákonodárcem v ZPKT je tedy použita tak, že investiční zprostředkovatel rovněž plní všechna ustanovení obsažená v nařízení (EU) 2017/565, pokud tato ustanovení provádějí některou z povinností podle ZPKT, kterou investiční zprostředkovatel plní jako obchodník s cennými papíry podle § 32 ZPKT.

Právní úprava v ZPKT zároveň využívá diskrece obsažené v čl. 3 odst. 2 MiFID II tím způsobem, že se na investičního zprostředkovatele vztahuje více požadavků, než je v tomto ustanovení obsažené nezbytné minimum.[1] Proto se na investičního zprostředkovatele vztahuje širší rozsah ustanovení podle nařízení (EU) 2017/565, než by se na něj vztahoval v rozsahu, který odpovídá ustanovením provádějícím nezbytné minimum podle čl. 3 odst. 2 MiFID II. Pro určení povinností investičního zprostředkovatele je proto jejich zmapování podle čl. 3 odst. 2 MiFID II, ať už z hlediska ustanovení MiFID II nebo nařízení (EU) 2017/565, překonané širší národní právní úpravou vyplývající ze ZPKT.

Zákonodárce prostřednictvím novely ZPKT provedené zákonem č. 96/2022 Sb., doplnil do dotčených ustanovení ZPKT rovněž ustanovení s odkazy na příslušné články nařízení (EU) 2017/565. Tyto odkazy však nemusejí být zcela úplné[2].

 

---------

[1] Viz návětí čl. 3 odst. 2 MiFID II: „Režimy členských států podrobí osoby uvedené v odstavci 1 požadavkům, které jsou alespoň obdobné následujícím požadavkům podle této směrnice:“.

[2] Například nejsou uvedeny povinnosti investičního zprostředkovatele podle čl. 27 nařízení (EU) 2017/565 (zásady a postupy odměňování), který provádí čl. 16, 23 a 24 směrnice MiFID II, jejichž transpozice je, mimo § 12a odst. 1 až 5 ZPKT, obsažena v § 11a odst. 1 a § 15c odst. 3 ZPKT.

Dále například nejsou uvedeny povinnosti při přijímání a předávání pokynů obsažené v čl. 65 nařízení (EU) 2017/565, který kromě povinnosti investičního zprostředkovatele jednat v nejlepším zájmu zákazníka provádí čl. 24 odst. 4 MiFID II, jehož transpozice je obsažena v § 15d odst. 1 až 5 ZPKT.