(ESMA65-294529287-4737)
Dne 30. září 2025 uveřejnil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (dále jen „ESMA“) na základě zmocnění uvedeného v čl. 16 nařízení (EU) č. 1095/2010[[1] ve spojení se směrnicí o správcích alternativních investičních fondů[[2], nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 231/2013[[3], směrnicí o SKIPCP[[4], směrnicí Komise 2010/43/EU[[5], nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/438[6] a nařízením DORA[[7] překlady obecných pokynů ohledně zajišťování cloudových služeb u externích poskytovatelů (dále jen „Pokyny“).
Pokyny jsou určeny pro příslušné orgány a pro depozitáře alternativních investičních fondů uvedené v čl. 21 odst. 3 písm. c) a v čl. 21 odst. 3 třetím pododstavci směrnice o správcích alternativních investičních fondů, pokud nejsou finančními subjekty, na něž se vztahuje nařízení DORA, a na depozitáře SKIPCP uvedené v čl. 23 odst. 2 písm. c) směrnice o SKIPCP, pokud nejsou finančními subjekty, na něž se vztahuje nařízení DORA.
Pokyny nahrazují s účinností k 30. září 2025 předchozí Obecné pokyny ESMA ohledně zajišťování cloudových služeb u externích poskytovatelů (ESMA50-164-4285) (dále jen „Předchozí pokyny“).
V souvislosti s nabytím účinnosti nařízení DORA k 17. lednu 2025, které taktéž upravuje zajišťování cloudových služeb u externích poskytovatelů, se stala pro finanční subjekty, na něž se nařízení DORA vztahuje, nadbytečnou úprava obsažená v Předchozích pokynech. Pokyny tak zohledňují, že na některé kategorie finančních subjektů podléhajících Předchozím pokynům se nově vztahuje nařízení DORA, a proto byly tyto finanční subjekty z důvodu zamezení duplicity právní úpravy z textu Pokynů vypuštěny. Zbývající text doporučení uvedených v Předchozích pokynech však byl v zásadě převzat a potvrzen v Pokynech, jelikož stále poskytuje praktické návody a doporučení, jak by měly být požadavky týkající se zajišťování cloudových služeb u externích poskytovatelů v praxi uplatňovány.
Na depozitáře alternativních investičních fondů a depozitáře SKIPCP se tedy do 30. září 2025 vztahovaly Předchozí pokyny. Avšak od 30. září 2025 se na vybrané depozitáře alternativních investičních fondů a vybrané depozitáře SKIPCP (konkrétně pak na banky a obchodníky s cennými papíry) vztahuje nařízení DORA. Vzhledem k tomu, že depozitářem SKICP v ČR nemůže být subjekt, na který se nevztahuje nařízení DORA[8], se Pokyny uplatní jen na ostatní depozitáře alternativních investičních fondů, na něž se nevztahuje nařízení DORA, s tím, že se Pokyny aplikují na všechna ujednání o externím zajišťování cloudových služeb uzavřená, obnovená nebo pozměněná k 30. září 2025 nebo po tomto datu. Předchozí pokyny přestaly k 30. září 2025 platit.
Pokyny obsahují celkem 9 dílčích obecných pokynů. Účelem Pokynů je zajistit společné, jednotné a důsledné uplatňování požadavků na situace, kdy podniky (ostatní depozitáři) využívají externích poskytovatelů cloudových služeb (PCS), a to zejména pokud jde o zásadní nebo důležité funkce. Pokyny rovněž zajišťují kontinuitu dohledových standardů pro finanční subjekty, na které nedopadá nařízení DORA.
Podle článku 16 odst. 3 nařízení o zřízení ESMA musí subjekty, jimž jsou pokyny určeny, vynaložit veškeré úsilí, aby se těmito pokyny řídily.
Česká národní banka oznámila v souladu s článkem 16 odst. 3 nařízení o zřízení ESMA, že se Pokyny řídí. Pokyny jsou použitelné od 30. září 2025.
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES.
[2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010.
[3] Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 231/2013 ze dne 19. prosince 2012, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU, pokud jde o výjimky, obecné podmínky provozování činnosti, depozitáře, pákový efekt, transparentnost a dohled.
[4] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP).
[5] Směrnice Komise 2010/43/EU ze dne 1. července 2010, kterou se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokud jde o organizační požadavky, střety zájmů, pravidla jednání, řízení rizik a obsah smlouvy mezi depozitářem a správcovskou společností.
[6] Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/438 ze dne 17. prosince 2015, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokud jde o povinnosti depozitářů.
[7] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU) 2016/1011.
[8] Podle § 69 zákona č. 240/2013 Sb. o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, může být depozitářem UCITS fondu (SKICP) v zásadě pouze banka nebo obchodník s cennými papíry. Depozitářem SKICP tak nemůže být subjekt, na který se nevztahuje nařízení DORA.