Velká debata okolo stahování malých mincí z oběhu

Oldřich Dědek, viceguvernér ČNB; Josef Barák,odbor legislativní a právní ČNB

(Právo 26.5.2003 strana 14, rubrika: Trhy & Ekonomika)

POLEMIKA

K 1. dubnu 2003 nabyla účinnosti vyhláška ČNB č. 79/2003 Sb., na jejímž základě bude k 31. říjnu 2003 ukončena platnost mincí o nominální hodnotě 10 a 20 haléřů. Toto opatření bylo zvažováno již delší dobu, protože se množily signály, naznačující poruchy v oběhu mincí těchto nejnižších nominálních hodnot.Ne všem je známo, že ve druhé polovině 90. let se každý rok vydávalo do oběhu zhruba 100 miliónů kusů těchto mincí, což zatěžovalo rozpočet ČNB desítkami miliónů korun. ČNB také pozorně sledovala reakce občanů na zamýšlené rozhodnutí, kteří (snad s výjimkou hráčů mariáše) uvítali, že desetníky a dvacetníky "přestanou překážet v peněžence". K malé popularitě drobných hliníkových mincí přispívá i poplatková politika bank, jež ovšem v tomto případě jenom odráží vysoké náklady při manipulaci s mincemi.Od určitého okamžiku se tak obchodníci budou muset ve své cenové politice, vedle kalkulace mnoha dalších důležitých skutečností, vyrovnat s faktem, že 10- a 20haléřové mince nebudou moci kupujícímu vrátit. Postupovat mohou dvojím způsobem. Zcela jistě dostupná bude metoda zaokrouhlení všech jednotlivých cen s přesností na 50 haléřů nebo korunu. Jednorázový inflační dopad tohoto přizpůsobení není nijak závratný, je odhadován nejvýše na 0,5 procentního bodu. Je ale třeba vzít v úvahu, že nejmenší "krok" cenového zdražení by se do budoucna zvýšil z 10 na 50 haléřů. Inflačně mnohem ohleduplnější by proto byla metoda spočívající v zaokrouhlování výsledného nákupu s přesností na 50 haléřů nebo korunu. Desetihaléři by byla ponechána cenotvorná funkce, aniž by byla zapotřebí jeho fyzická existence. Podle některých právních názorů však tento jednoznačný přínos pro spotřebitele je v rozporu se stávajícím zněním zákona o ochraně spotřebitele. Tyto obavy vyjádřil v Právu 25. března 2003 místopředseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev pan Hanuška. Jsou však uvedené obavy opodstatněné? Zákon o ochraně spotřebitele ukládá v cenové oblasti obchodníkovi řadu věcí, např. dodržovat cenové předpisy, správně účtovat, informovat o ceně prodávaných výrobků, zřetelně označovat ceny výrobků aj. O zaokrouhlování ceny nákupu se zde však nic nedovíme, a také by se obtížně hledala právní konstrukce, která by z platných paragrafů vyvozovala nepřípustnost dané procedury. Přesto se s touto praxí běžně setkáváme u výrobků a služeb, jejichž ceny jsou stanovovány s přesností na nevratitelné haléře, např. kilowatthodina elektrické energie, úroky z vkladů, aj. Obchodní řetězec Makro dokonce vůči své podnikatelské klientele provádí zaokrouhlování ceny nákupu na celé koruny, aniž by vůči tomu měli kupující námitky. Jak je vidět, několikahaléřovým zaokrouhlováním spotřebitel zjevně netrpí, k žádným poruchám v účetnictví nedochází, takže život si s touto záležitostí zjevně umí poradit sám, aniž by k tomu potřeboval legislativní posvěcení. A zřejmě je to i správné, neboť rigidní pravidla pro zaokrouhlování, která obchodníkovi ukládají, jak musí ve vztahu k zákazníkovi naložit s výslednou cenou nákupu, zavádějí v prostředí neustálého cenového pohybu s nepřeberným množstvím různých cenových vějiček jakousi plošnou cenovou regulaci.A konečně - nemohl by problém být ošetřen např. tím, kdyby obchodník z reklamních důvodů vždy "poskytl slevu", tj. konečnou cenu nákupu by vždy upravil na nejblíže nižší padesátihaléř či korunu ve prospěch zákazníka? Anebo kdyby na veřejně přístupném místě spotřebitelům oznamoval, že tato prodejna používá matematické zaokrouhlování nahoru i dolů? Netřeba však radit odborníkům na cenovou politiku, jak v jejich každodenní profesi upoutávat zájem zákazníka v mezích existujících právních norem.ČNB tudíž není přesvědčena o právní kolizi zaokrouhlování se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož při zaokrouhlování výsledné ceny nákupu jde o proceduru jednoznačně výhodnou pro spotřebitele za situace, kdy nelze vracet 10a 20 haléřové mince. V zájmu předcházení zbytečným výkladovým sporům však ČNB nemá námitky, aby zákon o ochraně spotřebitele, který je zřejmě diskutovanému problému nejblíže, byl v potřebném směru doplněn. Po vyhodnocení připomínkového řízení k vyhlášce č. 79/2003 Sb. ČNB vyšla vstříc i cenovým regulátorům (ministerstvu financí, Energetickému regulačnímu úřadu, Českému telekomunikačnímu úřadu). Posunutím účinnosti z 31. května na 31. října 2003 byl vytvořen dostatečný časový prostor, aby regulátoři vyhodnotili dopad vyhlášky do oblasti jimi regulovaných cen a provedli případné adaptační změny.