Aleš Michl (Mladá fronta DNES 11. 11. 2019 strana 10, rubrika Názory)
Jestřábi a holubice
Byl jsem v Agrostroji Pelhřimov. Továrník Lubomír Stoklásek od 90. let předělal skomírající podnik se zemědělskou technikou na moderní fabriku s tržbami šest miliard korun. Kromě toho, že vyrábějí zařízení pro traktory a kombajny, dělají i techniku pro užitková vozidla. Takže ho zajímá i sektor aut. No a ze sektoru aut teď nepřicházejí dobrá čísla. Výroba aut v EU zatím letos proti loňskému roku: –6,2 % (Německo –10 %, Británie –17 %, Česko +0,7 %, Čína –13 %). Registrace aut v EU letos proti loňsku: –1,6 % (Německo +2,5 %, Británie –2,5 %, Česko –8 %, Čína –11,7 %).
Marže v tom sektoru půjdou asi dolů. A vždy jako první to odnášejí dodavatelé. Jejich marže automobilky strčí jakoby do lisu na citron. Stoklásek dělá speciální techniku, příští rok bude v klidu. Ale zmínil třeba firmu Eisenmann. Jsou to specialisté na projektování fabrik a vybavení montážní nebo lakovací linky. Jim třeba v roce 2015 zavolal Elon Musk, aby mu navrhli a vybavili novou lakovnu pro Teslu ve Freemontu v Kalifornii. Eisenmann dělal projekce i pro české podniky včetně Agrostroje. Vypracovali se prostě ve špičku. Rodinná německá firma. Založena 1951, loni tři tisíce zaměstnanců a tržby 723 milionů eur.
Jenomže Eisenmann, jelikož je na začátku celého řetězce, už byl v tom lisu na citron pěkně dlouho. Nedávno zbankrotoval. A teď se čeká, zda ho někdo koupí, zaplatí dluhy a nastaví výrobu s životaschopnou marží. Pokud to tedy půjde. V lisu na citron, respektive na marži, bude teď řada českých dodavatelů automobilek. Je dobře, že jsme jim jako ČNB nechali klid a stabilitu úrokových sazeb.