Starostovo dilema

Oldřich Dědek, viceguvernér ČNB

(Právo 12.7.2001 strana 5, rubrika: Publicistika)

Předseda sněmovní komise k IPB Miroslav Kalousek přirovnal rozhodování státu ke starostovi, který na útraty města renovoval dům v havarijním stavu na lukrativní objekt, aby jej posléze předal zadarmo soukromému subjektu. Takové paralely dokládají hrubé nepochopení toho, jak jednali představitelé státu při uvalení nucené správy na IPB a jejím rychlém prodeji ČSOB. Skutečnost by bylo možno zobrazit takto: Starosta ví, že dům plný nájemníků (220 miliard vkladů) se v blízké době zhroutí (odebrání licence pro nedodržení zákonných požadavků na kapitál). Přitom nemůže vyzvat nájemníky k opuštění objektu (riziko útoku na banku) a dopustit větší škody na zdraví a majetku občanů (katastrofální ekonomické dopady doprovázející pád třetí největší banky). Musí předejít nedozírným ztrátám, ale také se vypořádat s faktem, že dům má svého soukromého majitele, který jej do neutěšeného stavu přivedl. Starosta a majitel domu přitom mají zcela odlišné názory na podobu takzvaného kooperativního řešení. Pod tlakem noční můry zhrouceného domu by starosta rád zahájil práce na zajištění narušené statiky. Majitel ale nehodlá zpřístupnit pozemek zadarmo. Z pohledu starosty se celá věc jeví jako neetické odírání obecní pokladny. Proč by měly být veřejné prostředky zatěžovány miliardami na odkup jakýchsi práv k rozjetí nákladného konsolidačního programu? Proč miliardy nevyhnutelné na záchranu nájemníků dále navyšovat o odstupné pro hlavního majitele, jedná-li se dle mínění starosty o hlavního viníka? K partii přistupuje dynamická stavební firma (analogie s ČSOB). Systematicky přemýšlí o své expanzi a veřejně deklaruje, že nabytí zchátralého domu by zapadalo do její rozvojové strategie. Zná poměry na trhu s nemovitostmi, takže si umí představit hloubku rozporuplnosti ve vztazích starosty a majitele. Očekává proto kolizi (varianta nucené správy). Zpracovává strategickou úvahu, s níž při vhodné příležitosti seznámí starostu (mediálně nafouknutá takzvaná pařížská schůzka). Starosta zcela jistě tento návrh zaregistruje, stejně jako registruje i jiné scénáře řešení zapeklité situace. Události nakonec skutečně dospěly k nekooperativní variantě. Pravdou je nápadná podobnost se scénářem stavební firmy. Čeho je to však důkazem? Zločinného spolčení mezi starostou a stavební firmou za účelem předem zosnovaného zvýhodnění jednoho soukromého subjektu na úkor druhého? A nebo projevem přijetí efektivního řešení v podmínkách, kdy již akutně hrozilo sesutí domu a vyjednávání s majitelem stále vázla na mrtvém bodě? Starosta je přesvědčen, že rozhodoval správně a ochránil obecní pokladnu před nedozírnou devastací. Paradoxně je však nejvíce kritizován právě za nevýhodný prodej, odporující dobrým mravům. Co je neetického na konstrukci transakce, která rychle zklidnila situaci a umožnila zahájit sanační práce s tím, že tržní hodnota prodaného domu bude nalezena dodatečně? A co je nenormálního na přiznání kompenzací novému nabyvateli, který převzal zchátralý objekt dle smluvní dokumentace, jak stojí a leží (jedině plná záruka státu mohla přimět seriózního investora k převzetí majetku bez jeho faktické znalosti)? Jistě lze namítat, že starosta mohl být při nočním smlouvání o podmínkách prodeje tvrdší a neústupnější. Ano, jistě mohl odejít od jednacího stolu. Důsledkem by ale byl nevyhnutelný pád domu (uzavřené pobočky v důsledku zahájení řízení o odnětí bankovní licence) a také hrozba bleskové odvety bývalého správce a majitele (blokace nakládání s majetkem IPB předběžným soudním nařízením). Možná že k vyjasnění výhodnosti prodeje padlého bankovního domu by přispělo, kdyby kritici předložili nějakou alternativní představu postupu, průchodnou v kontextu všech tehdejších souvislostí. Starosta by pak jistě mohl mnohem lépe prokázat, že jeho postup byl vůči kapse daňového poplatníka nakonec přece jen ten nejšetrnější.