(Bankovnictví 21.12.2000 strana: 20, rubrika: Měnová politika Účel držení devizových rezerv a
způsoby jejich použití
Jak bylo ukázáno v první části nemusí být tvorba a držení devizových rezerv lacinou
záležitostí. Naopak, za jistých podmínek může být držení rezerv ztrátové. Proč tedy devizové
rezervy mít a starat se o ně?
Odpověď na tuto otázku není zcela jednoznačná. A to především proto, že musíme mít stále na
paměti dva rozdílné základní pohledy na devizové rezervy. Na straně jedné máme devizové rezervy,
které vznikají jako vedlejší, sekundární produkt měnové, respektive kurzové politiky centrální
banky, a tedy něco téměř nechtěného pro své možné vysoké náklady. Na straně druhé máme devizové
rezervy, které jsou budovány s vysokou péčí a pečlivostí, protože představují především finanční
sílu centrální banky coby měnové autority. Zatímco za svérázných podmínek může centrální banka
"natisknout" neomezené množství domácí měny, při budování devizových rezerv platí zcela odlišné
principy.
Účel a způsob použití devizových rezerv
Účel ani způsob použití devizových rezerv v České republice není deklarován v zákoně. Lze
však konstatovat, že tento fakt není zásadně odlišný od obecně uznávané praxe ve světě. Zákon o
České národní bance hovoří o tzv. měnových rezervách, tedy rezervách určených k realizaci měnové
akurzové politiky ČNB. Účelem držení devizových rezerv v České národní bance je především vybudovat
intervenční sílu ČNB, zajistit servis pro klienty ČNB a pečovat o kredibilitu České republiky na
zahraničních finančních trzích. Mimoto je možné uvažovat o devizových rezervách jako o prostředcích
reprezentujících bohatství státu. Je nutné si však uvědomit, že tento účel není v současnosti
prakticky naplnitelný, protože přímý přístup státu k devizovým rezervám je omezen pouze přes
provádění plateb v devizách až do výše prostředků, které má stát na účtech státního rozpočtu k
dispozici. Obecně devizové rezervy slouží k uspokojení závazků centrální banky. Jedná se o závazky
známé, jako například emitované dluhopisy nebo zahraniční půjčky státu. Především se však jedná o
závazky možné, u kterých není znám ani objem, ani výše, čas plnění a měnová struktura. Mezi ně
patří právě případné intervence proti oslabení domácí měny aprovádění devizových plateb za klienty
ČNB. Od výše zmíněné neznalosti se odvíjejí všechny otázky typu jaká je správná výše devizových
rezerv, jaká je jejich optimální měnová a úroková struktura apodobně.
Důvod budování devizových rezerv
V současné době je stále významným účelem budování devizových rezerv jejich (ne vždy správně
interpretovaná) vypovídací schopnost o finanční síle země. Přestože neexistuje standard určující
optimální výši devizových rezerv, na zahraniční investory působí zcela jinak informace o tom, že
devizové rezervy ČR jsou dnes více než 12 miliard dolarů než informace, že ČR má rezervy řádově
stovky milionů dolarů (stav, který nastal těsně po rozdělení federace). Právě proto, že neexistuje
obecná formulace stanovující optimální výši devizových rezerv, panuje obecné přesvědčení, že čím
vyšší rezervy jsou, tím důvěryhodnější je stát. Je pochopitelné, že takový přístup je finančními
trhy uplatňován především u tzv. rozvíjejících se zemí. Pokud nic jiného, velikost devizových
rezerv lze snadno konfrontovat s výší zadluženosti nebo s velikostí dovozů; vývoj výše devizových
rezerv vypovídá o chování měnové autority. Nejčastěji se výše devizových rezerv srovnává s výší
měsíčních dovozů zboží a služeb, skrátkodobou zahraniční zadlužeností země, s výší dluhové služby
státu a také s výší měnové báze. Srovnávání s objemem dovozů a se zadlužeností je tradiční přístup.
Za minimální je požadováno krytí alespoň tří měsíčních dovozů zboží a služeb. Na jedné straně
vypovídá o schopnosti země dostát svým závazkům v případě potřeby. Na druhé straně je však
evidentní, že v současnosti by se případný nedostatek deviz k uhrazení jak dovozů, tak splátek
zahraničního dluhu musel nejprve projevit v tlaku na oslabení koruny, který by byl eliminován
intervencemi centrální banky. Neexistuje jiný přímý způsob, jakým by se devizové rezervy mohly
podílet na financování dovozů nebo jiných zahraničních závazků nestátní sféry. Je to dáno tím, že
podle nynějšího kurzového režimu je koruna plně směnitelnou a tzv. volně plovoucí měnou a její
hodnota je dána pouze nabídkou a poptávkou na trhu. Jinou situací byl stav, kdy koruna byla vázána
na koš měn a kdy existoval tzv. fixing. Za tohoto režimu měla ČNB povinnost odkoupit od komerčních
bank přebytek deviz, respektive ČNB měla povinnost prodat komerčním bankám devizy v případě jejich
nedostatku na trhu. I tehdy však srovnávání s dovozem či zahraniční zadlužeností nebylo zcela
vyčerpávající, a to z důvodů existence jiných forem závazků (jako například přímé nebo portfoliové
investice). Srovnávání s výší měnové báze je spíše měnovým ukazatelem, který je nejdůležitějším
poměrem při používání tzv. měnového výboru (currency board). V tomto kurzovém režimu je na začátku
poměr výše rezerv aměnové báze roven jedné a za pomoci pravidla, že každá emitovaná jednotka domácí
měny je podmíněna nákupem stejného množství deviz, se udržuje tento poměr konstatní. Smyslem je
zabránit nekontrolovatelné emisi peněz. Přehled některých ukazatelů (jak vývoj pro ČR samotnou, tak
srovnání ČR s jinými podobnými zeměmi) je uveden v tabulkách. Z nich je zřejmé, že velikost
devizových rezerv je stabilní ve srovnání s vývojem velikosti dovozů zboží a služeb a že toto
srovnání se příliš neliší od jiných zemí. Lze vidět, že se mírně zhoršuje velikost rezerv vůči
zahraniční zadluženosti, avšak v porovnání s jinými zeměmi patří devizové rezervy ČR měřené tímto
kritériem mezi nejvyšší.
Způsoby použití devizových rezerv
Způsoby použití devizových rezerv spravovaných Českou národní bankou jsou zcela jednoznačně
dány. V oblasti provozní se jedná především o provádění devizových plateb za klienty ČNB a samotné
ČNB. Největším klientem je samozřejmě stát a ČNB je povinna uhradit jakoukoli částku, pokud státní
rozpočet disponuje korunovým ekvivalentem. Z devizových rezerv se tak v současnosti splácejí
především zahraniční půjčky státu, který platí za devizy korunami ze státního rozpočtu. V této
oblasti hrají devizové rezervy roli zálohy pro případ, že stát požaduje větší platbu v devizách a
současně je koruna pod devalvačním tlakem. Centrální banka by nemohla dokoupit potřebné devizy na
trhu, aniž by ještě dále korunu oslabila. V oblasti měnové se devizové rezervy používají k
intervencím. Pokud devizové rezervy představují jak finanční prostředky, tak i systém jejich
správy, lze říci, že devizové rezervy umožňují intervence jak proti oslabení, tak proti posílení
domácí měny. Za současného kurzového režimu neexistují striktní pravidla intervencí České národní
banky, respektive použití intervencí je plně v pravomoci vedení ČNB. Pokud definujeme devizové
intervence jako operace centrální banky na trhu koruna/deviza, lze konstatovat, že téměř všechny
devizové rezervy ČNB pocházejí z intervencí proti enormnímu posilování koruny. Stejně tak je vhodné
zaznamenat, že velikost devizových rezerv je od roku 1996 velice stabilní a že ani rok 1997 nebyl
pro devizové rezervy pohromou. Níže uvedený graf I ukazuje na velikost ačetnost intervencí
prováděných ČNB od počátku května roku 1997. Ze srovnání s historickým vývojem výše devizových
rezerv je zřejmé, že převážná část devizových rezerv pochází z doby do roku 1997, tedy období, kdy
koruna byla vázána na koš měn a byla centrální bankou držena v poměrně úzkém fluktuačním pásmu (viz
graf II ).
Závěr
Závěrem pasáže o použití devizových rezerv na devizové intervence si dovoluji poukázat na
rozdíl v komentářích, které se objevují především v souvislosti s rokem 1997. Některé komentáře se
zmiňují o utracené části devizových rezerv, přičemž smysl slova "utracený" má v kontextu velice
blízko k výrazu "vyhozený oknem". Podobně byl mnohokrát použit výraz " předem prohraná bitva se
zahraničními spekulanty, která nás zbytečně stála dva až tři miliardy dolarů." a podobně. Je nutné
krátce poznamenat, že Česká národní banka v průběhu druhé poloviny roku 1997 nakoupila do rezerv
převážnou část prostředků, které v květnu 1997 prodala. Domníváme se, že současný přístup k
devizovým rezervám dovoluje pouze termíny jako "použité", případně "využité". Devizové rezervy
nejsou Českou národní bankou chápány jako něco, čeho by se Česká národní banka jen nerada měla
vzdávat, devizové rezervy jsou nástrojem usměrňování devizového kurzu v případě potřeby. Stejně tak
Česká národní banka nespravuje devizové rezervy s cílem maximalizovat jejich výši.
Tabulka I. Vývoj některých ukazatelů výše devizových rezerv
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DR v % hrubé zadluženosti | 40,31% | 51,13% | 81,57% | 58,71% | 45,21% | 51,82% | 52,74% |
Krátkodobá zadluženost v % DR | 60,09% | 57,35% | 37,74% | 48,50% | 72,31% | 72,09% | 70,84% |
Běžný účet platební bilance v % HDP | -2,00% | -2,67% | -7,44% | -6,10% | -2,40% | -2,00% | |
DR jako x násobek měsíčních dovozů zboží a služeb | 2,6 | 3,3 | 5,6 | 4,4 | 3,9 | 4 | 4,6 |
Zdroj: ČNB
Tabulka II. Srovnání některých ukazatelů s podobnými zeměmi jako ČR
Rok 1999 | DR (mld. USD) | DR v násobcích měsíčních importů | DR v % hrubé zadluženosti | Krátkodobá zahraniční zadluženost v % DR | DR/Měnová báze v % |
---|---|---|---|---|---|
ČR | 12,9 | 4,6 | 52,74% | 70,84% | 31,30% |
Polsko | 25,5 | 6,8 | 42,10% | n.a | 40,00% |
Maďarsko | 11 | 4,3 | 37,50% | 54,70% | 47,60% |
Slovensko | 3,4 | 3,3 | 30,90% | n.a. | 35% |
Řecko | 18 | 9,6 | n.a. | n.a. | n.a. |
Argentina | 32,2 | 11,6 | 22,20% | 85,90% | 96,40% |
Brazílie | 35,7 | 8,1 | 14,80% | 111,00% | 97,60% |
Zdroj: ČNB
V příštím čísle Pravidla správy devizových rezerv.
* * *
Ing. Jan Schmidt v roce 1989 absolvoval na fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT Praha, v
roce 1991 nastoupil do Státní banky československé jako dealer správy devizových rezerv. V roce
1997 se stal ředitelem odboru řízení rizik a v roce 1998 zvítězil ve veřejném výběrovém řízení na
post ředitele sekce řízení rizik a podpory obchodů. Rovněž absolvoval několik stáží u zahraničních
komerčních a centrálních bank, v současné době je zodpovědný za definování strategie České národní
banky při správě devizových rezerv, za měření a řízení finančních rizik při všech obchodech České
národní banky, za správu zahraničních pasiv České národní banky, za vypořádání obchodů České
národní banky na domácím i zahraničním trhu, za vývoj a podporu informačních systémů používaných
pro obchodování České národní banky a za státní administraci devizového zákona.