(Euro 25.4.2005 strana 63, rubrika: Hyde park)
EVROPSKÁ UNIE
Snížení důvěryhodnosti Paktu stability a růstu vytváří špatný precedens
Ministři financí zemí Evropské unie před několika měsíci zahájili jednání o změnách Paktu
stability a růstu. Ten je základním kamenem koordinace fiskálních politik a jeho fungování je
důležitou podmínkou existence evropské měnové unie. Jednání bylo 20. března 2005 završeno dohodou
ministrů financí zemí Evropské unie, kterou schválila Evropská rada.
Ačkoliv úvodní slova schváleného dokumentu hovoří o "posílení" a "zpřesnění" paktu, mám za
to, že jde buď o značnou nepřesnost, nebo dokonce o projev určité arogance tvůrců těchto změn vůči
schopnosti čtenářů pochopit, jakým směrem změny jdou. Navíc soudím, že změny samy jsou dokonce méně
škodlivé než to, co reforma paktu říká o fungování evropské politiky.
Vyrovnanost vyrovnaného. Načasování schválených změn Paktu stability a růstu vyvolává značnou
nedůvěru. Pakt se v loňském roce stal předmětem masivní kritiky politiků i čelných zástupců
Evropské komise zejména poté, co ho některé velké země, především pak Francie a Německo, zásadním
způsobem porušily. Změny paktu vedoucí k jeho změkčení se týkají právě takzvané korektivní části
paktu, která by měla vynucovat fiskální disciplínu zemí a s níž měly zmíněné státy největší
problémy. Nutně se tedy nabízí úvaha, do jaké míry lze tento vývoj považovat za počátek politiky,
kdy se pravidla hry budou měnit v jejím průběhu na základě toho, jak to silným hráčům momentálně
vyhovuje.
Je pravdou, že odsouhlasené změny jsou "vyvážené" ve smyslu zpřísnění některých částí a
rozvolnění částí dalších. Význam těchto změn však není porovnatelný, neboť význam zmíněného
zmírnění významně překračuje dosah ostatních úprav. Určité - a svým způsobem žádoucí - zpřesnění
nastalo v takzvané preventivní části. Ta určuje pravidla pro "správné chování" fiskálních politik
poté, co se vyřeší současný problém s nadměrnými schodky. Ovšem i na toto "vylepšení" paktu lze
pohlížet spíše skepticky. I předcházející znění tuto oblast dostatečně upravovalo. Nabízí se proto
otázka, zda pro ministry financí, kteří se potýkají se schodky nad tři procenta a neochotou
provádět nepopulární reformy, není zpřesnění toho, "jak vyrovnaný" má být "vyrovnaný" rozpočet,
problémem zcela mimo horizont jejich úvah. Proto určité zpřesnění paktu nemá vliv na současné
fiskální politiky a nelze se zbavit dojmu, že tato část reformy má pro veřejnost vyvážit celý
balíček změn.
Střední a menší. Sám proces přípravy změn paktu byl velmi vzdálen od objektivního hledání
"lepších pravidel". Při jednání se střetávaly velmi pragmatické, individuální zájmy některých zemí
se zoufalou snahou jiných zemí zachránit z pravidel pro koordinaci fiskálních politik co nejvíce.
Je pochopitelné, že největší tlak na rozvolnění pravidel přicházel od států, které mají velký
problém se do současných limitů vejít. Sekundovali jim aktivně nebo mlčením i ministři zemí, kteří
takovéto problémy očekávají nebo kteří reprezentují státy, jejichž ochota reformami snížit deficity
rozpočtů je velmi malá. Je proto až překvapivé, že i v této atmosféře existoval tábor zemí
bránících velmi razantně původní pravidla, a tím i myšlenku na stabilní fiskální prostředí
nefederalizované Evropy. Postup Rakouska, Nizozemska, Lucemburska či zemí severu Evropy si zaslouží
respekt. Přesto však jejich odvaha nešla tak daleko, aby změny blokovaly a zabránily táboru velkých
nebo poměrně netečných zemí prosadit dohodnutý "kompromis". Nedávnými slovy francouzského
prezidenta, která padla ovšem v poněkud jiné souvislosti, "byla promarněna dobrá šance" si
uvědomit, že Evropská unie již není unií několika politických a ekonomických supervelmocí a zemí
malých, ale unií států středních a menších. Proto by bylo třeba, mnohdy i koalicí menších zemí, se
postavit proti prosazování krátkodobých politik v zájmu jednotlivých členů, ač početně významných.
Definitivně špatná zpráva. Zdá se, že tyto názory podporují vize euroskeptiků, kteří argumentují
oslabováním národní autonomie. Mezi tuto skupinu se nepočítám, a mám dokonce za to, že vzniklý
"špatný kompromis" je naopak výsledkem toho, že jednotlivé země byly schopné v národním systému
rozhodování unie významně prosadit své úzké národní zájmy bez ohledu na zájem Evropy jako celku.
Nepovažuji možnost užší federalizace unie za krátkodobě možnou, či dokonce vysoce žádoucí, ale je
třeba si uvědomit důsledky značného prostoru pro jednotlivé státy prosazovat své individuální
zájmy. Tytu důsledky mohou být nepříznivé nejen pro unii a její věrohodnost (jako v případě reforem
paktu), ale i pro členy ostatní (jako v případě jednotné zemědělské politiky nebo snah o zpomalení
liberalizace evropského trhu v oblasti služeb).
Snížení důvěryhodnosti paktu, a tím oslabení koordinace fiskálních politik v eurozóně
nepovede ke kolapsu eura, bankrotu zemí či ekonomické krizi. Je ale definitivně špatnou zprávou.
Spolu s dalšími obdobnými rozhodnutími začíná vytvářet velmi špatný precedens, že hledání budoucího
směřování unie spíše než pečlivou analýzou a hledáním "správných řešení" bude probíhat při
jednáních ne zcela nepodobných obchodování na koňském trhu. A to je to poslední, co Evropa, čelící
potřebě reforem a posílení své konkurenční schopnosti, potřebuje.
Snazší členství v horším klubu
Luděk Niedermayer, viceguvernér a člen bankovnírady ČNB