Iva Špačková (Mladá fronta DNES 4.9.2008 strana 2, rubrika: Ekonomika)
Nová ochránkyně spotřebitelů z ČNB chce tvrdší zkoušky pro prodejce pojistek, úvěrů či hypoték
Praha - Helena Kolmanová se před třemi dny stala šéfkou zcela nového úseku České národní banky na ochranu spotřebitele. Ten má chránit zájmy lidí, kteří se cítí být poškozeni bankami, obchodníky s cennými papíry, pojišťovnami či finančními zprostředkovateli.
* Vracíte se do centrální banky po více než dvou letech. Proč?
Řídit zcela novou agendu pro mě byla výzva. Postavení spotřebitelů na finančním trhu je problematické a já chci přispět k jeho zlepšení.
* Kdo za ty problémy může? Finanční domy, nebo sami lidé?
Obě strany. Finanční instituce v mnoha případech nedostatečně informují o svých produktech. Smluvní podmínky jsou často nesrozumitelné, jejich přílohy jsou příliš dlouhé a navíc psány téměř nečitelným písmem. To se musí změnit. Lidé ale zase dělají neuvěřitelnou chybu v tom, že na tyto smluvní podmínky přistupují, aniž by je důkladně prostudovali, a případně se s někým poradili. Často se zavazují k investici na dvacet či třicet let, a takováto rozhodnutí, která mohou ovlivnit život celých rodin na řadu let, se v chvatu nedělají.
* Nepředkládají ale banky či další instituce lidem nečitelné smlouvy záměrně, aby na nich co nejvíce vydělaly?
Nemyslím si, že by banky či pojišťovny chtěly lidi nějak podfouknout, protože by se to brzy mohlo obrátit proti nim. Lidé by jim začali smlouvy hromadně vypovídat. Ale instituce své produkty často vysvětlují špatně. U pojištění se lidé například i kvůli reklamám domnívají, že to je spořicí produkt, což samozřejmě není. Pak se diví, že na něm tolik nevydělají, a jsou zklamaní.
* Zprostředkovatelé jsou často jedinými odborníky, se kterými se lidé setkají. Jak se mohou bránit proti tomu, když je informují špatně?
Platí, že co je psáno, to je dáno. Na dobré slovo zprostředkovatelů lidé dát nesmějí. Kdo se cítí poškozen, může se obrátit na náš e-mail spotrebitel@cnb.cz. My pak jeho stížnost prošetříme. Pokud bude oprávněná, můžeme zprostředkovateli uložit opatření k nápravě, pokutu až do výše 10 milionů korun či pozastavit jeho činnost.
* Neinformují zprostředkovatelé lidi schválně mylně, aby získali co největší provize?
Může to tak být, ale většina to tak určitě nedělá. Za špatnými informacemi stojí často bohužel jen to, že zprostředkovatelé svému oboru někdy sami příliš nerozumějí. Mají nedostatečné vzdělání, málo znalostí či zkušeností.
* Tak proč jim ČNB dává registraci?
Zákon je v této oblasti příliš benevolentní. Finančního zprostředkovatele může dělat v podstatě každý, kdo má čistý trestní rejstřík, maturitu a projde zkouškami. Ty jsou ale celkem jednoduché. Domnívám se, že se všechny tyto kvalifikační podmínky musí zpřísnit.
* To pak řady zprostředkovatelů zřejmě značně prořídnou.
To bude jedině dobře. Pojišťovacích či investičních zprostředkovatelů je registrovaných přes 80 000, což je na desetimilionový trh naprostý přepych. Mohla by jich klidně být jen polovina.
* Mají za špatnou kvalitu některých poradců svou vinu například banky či pojišťovny?
Některé školí své pracovníky dobře. Jiné by do jejich vzdělávání i kontroly měly investovat daleko více. Zaměřit by se měly také na důkladnější kontrolu spolupracujících firem, které jim shánějí další klienty.
* Centrální banka má na starosti zejména stabilitu finančního trhu. Není ochrana spotřebitele v rozporu s tímto jejím hlavním cílem?
Nemyslím si to. I řada jiných evropských institucí má dozor nad finančním i spotřebitelským trhem dohromady. A já se domnívám, že je to tak v pořádku a že se to dobře doplňuje.