Sázka na elektroauta odporuje fyzice

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 24. 6. 2019 strana 10, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je vodík (ty její hybridy jsou pro ni přechodná fáze). Nyní stále z 99 % jezdíme autem na benzin nebo naftu. Jak to tedy bude? Do elektra tlačí automobilky Brusel. Na budoucnost elektroaut vsadila i Škodovka. Mají to dobře spočítané? Z fyziky: 1 kg hmoty baterie mi dá dnes energii 0,2 kWh. Proto když mám 100 kWh teslu, potřebuji mít baterii alespoň o hmotnosti 100/0,2 = 500 kilo. Energii do ní naperu v lepším případě přes supercharger 300 kW – příkon 50 rodinných domů. Kdybychom chtěli teslu 100 kWh nabít za tři minuty jako normální auto, potřebujeme 2 MW výkonu. Temelín by stačil obsloužit 1 000 aut. Kdyby se elektroauta masivně rozšířila a lidé nabíjeli, kdy by chtěli/potřebovali, zbourali by teď síť. Zkrátka jsme odkázáni na stávající kapacity, ale i dráty, rozvody, trafa. Fungující velkosklad energie zatím nikdo nevymyslel (to by byl průlom, sklad energie!). Jasně že tesla je krásná. Dobíjel jsem ji jednou nouzově i ze zásuvky pro cirkulárku, náklady na provoz auta extra levné, ale problém je v tom, že plány na boom elektroaut ignorují fyziku a připravenost přenosové soustavy něco takového „unést“. Jakmile by elektrických aut byla většina, tak by teď každá jejich rychlonabíječka musela snad mít vlastní nezávislou elektrárnu, nebo nám to tady všem komplet vyhodí pojistky.