Revoluční změny na americkém finančním trhu

Josef Jílek, ČNB

(Bankovnictví 25.1.2001 strana 28, rubrika: Světové finančnictví)

Tempo vývoje světového finančního systému nemůže udávat nikdo jiný než nejvýkonnější ekonomika světa, to znamená USA. Vývoj na americkém finančním trhu určuje, jaké změny se uskuteční se zpožděním několika let v jiných vyspělých zemích a poté případně také v rozvíjejících se zemích.
Nové finanční produkty a služby v USA postupně stírají tradiční hranice mezi bankami, investičními podniky a pojišťovnami. Předchozí bankovní legislativa, založená na špatných zkušenostech USA s ekonomickou recesí ve 30. letech, omezovala banky v upisování a obchodování s cennými papíry a v provádění jiných nebankovních aktivit. Přestože zákonodárství zůstávalo nezměněno, vzhledem k finančním inovacím tyto zákazy postupně mizely. Během minulých 20 let byly činěny různé pokusy modernizovat legislativu finančního sektoru, aby držel krok s trhem. Veškeré tyto snahy však selhávaly, neboť nebylo dosaženo dohody. Až v listopadu 1999 byl přijat Gramm-LeachBlileyův zákon (GLB zákon) , který zrušil část 20 Glass-Steagalova zákona z roku 1933. Ten omezoval vazby mezi bankami, investičními firmami a pojišťovacími společnostmi a jinými poskytovateli finančních služeb. GLB zákon také modifikoval zákon o bankovních holdingových společnostech z roku 1956 v tom směru, že umožnil společnostem vlastnícím obchodní banky, aby se angažovaly v jakémkoli druhu finanční aktivity. Zákon má značný dopad na strukturu finančních služeb v USA, které se deregulací otevírají zahraničním investorům. V tomto článku se nejprve zaměříme na poslední vývoj na americkém finančním sektoru a poté budeme diskutovat dopady GLB zákona.
Poslední trendy v americkém finančním sektoru
Od 70. let se úloha amerických bank v poskytování úvěrů podnikům postupně snižovala, neboť potřebu financování podniků stále více zajišťují trhy s cennými papíry. Je to patrné zejména u velkých podniků, které mají větší možnosti získat financování prostřednictvím trhu s cennými papíry. V polovině 90. let objem dluhopisů u amerických společností byl čtyřikrát vyšší než činily úvěry obchodních bank společnostem (obr. 1) . Naopak v jiných vyspělých zemích byly bankovní úvěry podstatně důležitějším zdrojem financování. S dluhopisy se v USA nyní také více obchoduje, neboť podíl podnikových dluhopisů emitovaných na veřejných trzích se zvýšil asi na 85 % v porovnání se 70 % v 60. letech. Kromě toho se od 70. let značně rozšířila sekuritizace, kdy se bankovní úvěry transformují na obchodovatelné cenné papíry. Sekuritizace začala hypotékami a poté obsáhla spotřební a dokonce i podnikové úvěry. Sekuritizace znamená, že úvěry bank se nakonec prodají podílovým fondům, penzijním fondům a jiným investorům. Potom velký podíl finančních aktiv drží nebankovní instituce. V USA podíl bank na celkových aktivech finančních institucí klesl na konci 90. let asi na 24 % v porovnání se 37 % na počátku 80. let. Americký bankovní průmysl doznal v minulosti značných změn. Během 90. let počet amerických úvěrových institucí klesl přibližně o 30 %. Výsledkem je, že podíl aktiv držených pěti největšími bankami se zvýšil o 9 % asi na 17 %, ikdyž koncentrace v porovnání s většinou jiných vyspělých zemí je v USA nízká (obr. 2) . Příčinou jsou značné strukturální změny v americkém bankovnictví. I když počet fúzí a akvizicí se od roku 1994 snižuje (tehdy bylo dosaženo maxima), stoupl počet "mega" fúzí a akvizicí, to znamená fúzí a akvizicí mezi institucemi s aktivy převyšujícími u obou partnerů 1 mld. USD. Devět z deseti největších fúzí a akvizicí se realizovalo v roce 1998 a čtyři z nich se týkaly bank. Naopak krachy bank se v 90. letech značně zredukovaly. Protože se v polovině 90. let zvýšila ziskovost bank, stoupl počet nově založených bank. Podobný trend existuje také u jiných finančních institucí, i když v poněkud menším měřítku než v bankovnictví. Například pojištění majetku se koncentrovalo, zatímco sektor životního pojištění a investičních podniků se rozšířil. Koncentraci finančních institucí v USA během minulých dvou dekád podpořilo zrušení některých regulačních omezení. Například od 80. let federální omezení na mezistátní bankovnictví postupně mizelo, neboť státy uzákoňovaly legislativu umožňující vstup do bankovních holdingových společností založených mimo daný stát prostřednictvím akvizice existující banky. Aby byla zachycena realita mezistátního bankovnictví, Riegle-Nealův zákon z roku 1994 eliminoval většinu zbývajících překážek na mezistátní bankovnictví a vytváření poboček. Zmizela také omezení, která oddělovala obchodní bankovnictví od cenných papírů a od pojišťovacích aktivit. Na konci 80. let umožnil Fed v omezeném rozsahu obchodním bankovním holdingovým společnostem účastnit se úpisů dluhových a akciových cenných papírů, a to prostřednictvím nové interpretace části 20 Glass-Steagalova zákona. Výnosy z úpisu dceřiných společností byly původně omezeny na 5 % celkových výnosů dceřiné společnosti. Tato částka však byla ve dvou krocích zvýšena až na 25 % v roce 1996. V tomtéž roce Fed umožnil bankám fúze s velkými investičními firmami. GLB zákon odstraňuje zbývající omezení na banky, investiční podniky a pojišťovny. Co je však nejdůležitější, eliminuje právní nejistoty, potřebu zvláštního zákonodárství a jiné bariéry, které bránily v poskytování nových finančních služeb různými společnostmi. GLB zákon tak modernizuje regulatorní rámec, aby přesněji odrážel současný stav v poskytování finančních služeb.
Klíčové části týkající se Gramm-Leach-Blileyova zákona
Základem GLB zákona je vznik nových "finančních holdingových společností" ( financial holding companies, FHC ). Ty jsou tak prostředkem, jak nebankovní finanční společnost (například investiční podnik či pojišťovna) může koupit banku. FHC se podobá předchozí bankovní holdingové společnosti v tom, že podléhá některým novým regulacím, jako je kapitálová přiměřenost a dobré řízení společnosti. Avšak na rozdíl od bankovních holdingových společností se na FHC nepožaduje, aby se před schválením Fedem angažovaly v nebankovních finančních aktivitách. Zcela postačuje tuto aktivitu oznámit Fedu, a to do 30 dnů po zahájení této činnosti. Předchozích souhlasů již není třeba, čímž se podstatně snižuje regulační zátěž regulovaných subjektů. FHC se mohou angažovat v širokém rozsahu finančních aktivit včetně jakéhokoli upisování a obchodování s cennými papíry, jakýchkoli pojišťovacích služeb, bankovnictví a investování do akcií. Kromě toho FHC se mohou angažovat v některých nefinančních aktivitách , jestliže jsou podle Fedu tyto aktivity doplňkové a nepředstavují pro FHC značné riziko. Jedná se o obchodování s nemovitostmi, obchodování s komoditami, leasing aúčetní a auditorské služby. Doplňkové nefinanční aktivity budou však moci prakticky provádět pouze FHC. V současné době bankovní a nefinanční aktivity již provádějí tzv. spořicí instituce ( thrift institutions ). Ty budou moci pokračovat v těchto činnostech a mohou také získat nefinanční společnosti. Avšak v případě, že spořicí instituce bude prodána, potom s touto praxí musí skončit. Nové spořicí instituce nebudou moci kombinovat bankovnictví s nefinančními službami. Jiným důležitým znakem GLB zákona je, že bankám poskytuje alternativu místo FHC struktur, aby se angažovaly v nových nefinančních aktivitách. Národní banky mohou tak vlastnit či investovat do nových dceřiných společností nazývaných "finanční dceřiné společnosti" ( financial subsidiary ). Finanční dceřiná společnost může provádět tytéž nové aktivity jako FHC sjednou důležitou výjimkou, kterou je obchodování s nemovitostmi, investování a další pomocné aktivity. Zahraniční banky fungující v USA se mohou také přeměnit na FHC, aby mohly provádět nové nefinanční aktivity. Musí však splňovat stejná kritéria na kapitál a řízení jako domácí banky. Pokud jde o bankovní dohled, GLB zákon zmocňuje Fed, aby byl vrchním dohledem ( umbrella supervisor ) nad finančními holdingovými společnostmi. Současně zákon omezuje pravomoc Fedu nad FHC v tom smyslu, že funkcionální regulátoři budou pokračovat v dohledu nad afilacemi FHC, které pod ně spadají. Funkcionálními regulátory se rozumí jiné instituce než Fed, to znamená Úřad dohledu nad měnou ( Office of the Comptroller of the Currency, OCC ), Komise pro cenné papíry ( Securities and Exchange Commission, SEC ), Komise pro obchodování skomoditními futures ( Commodity Futures Trading Commission ) a regulátoři pojišťoven na státní úrovni. Protože GLB zákon stanoví obecná pravidla, neurčuje, jak koncept vrchního dohledu Fedu afunkcionálních regulátorů bude realizován v praxi a jak bude koordinována aktivita různých regulátorů.
Dopady GLB zákona
GLB zákon ruší právní bariéry mezi bankovnictvím, obchodováním s cennými papíry a pojišťovnictvím. Nabízí firmám více možností pro expanzi na nové trhy, to znamená, že umožňuje diverzifikaci a využívání ekonomiky rozsahu. Možnost finančních firem poskytovat široký rozsah finančních služeb a produktů slibuje vyšší efektivnost a ziskovost firem. Vzhledem k větší právní jistotě a vyšší ziskovosti se očekává další pokles počtu finančních institucí. Nezdá se však, že půjde o pokles dramatický. GLB zákon ruší omezení na úpis cenných papírů, to znamená limit na 25 % celkových výnosů dceřiné společnosti provádějící úpis. Investiční firmy mají poprvé možnost nakupovat banky. V praxi se však tato možnost uplatní zřídka, a to jen u značně velkých investičních firem. Pravděpodobnější je opak, to znamená, že banky budou spíše kupovat investiční firmy. Tuto možnost banky měly již před GBL zákonem. Například největší fúze banky a investiční firmy před GBL zákonem se realizovala mezi Citicorp a Salomon Smith Barney, a to bez jakýchkoli regulačních překážek.
Dopad na zahraniční banky
I v minulosti americké banky mohly v omezeném rozsahu vytvářet dceřiné společnosti zabývající se cennými papíry a pojišťovnictvím. Avšak zahraniční banky provádějící pojišťovnictví nesměly kupovat americké banky. Podle GBL zákona jakákoli zahraniční finanční společnost může získat americkou banku, což odstraní dosavadní bariéru pro zahraniční pojišťovny operující v USA. Zahraniční finanční společnosti vyjádřily určité obavy, že realizace GBL zákona při zakládání finančních holdingových společností může být diskriminující. Zvláště argumentují, že Fed požaduje vysokou kapitálovou přiměřenost v porovnání s požadavky basilejské kapitálové dohody ( Basle Capital Accord ) a národními standardy v jiných zemích. Vzhledem k možným kapitálovým potížím Fed přijal flexibilní přístup k zahraničním bankám, aby zajistil stejné podmínky. Jestliže zahraniční banka nebude splňovat americké standardy, potom Fed posoudí každou žádost individuálně. Vezme přitom v úvahu rozdíly ve složení aktiv, úvěrovém hodnocení a další relevantní informace, které prokáží srovnatelnou finanční sílu žádající banky.
Změny v dohledu
Důvodem, proč byl Fed určen jako vrchní dohled nad finančními holdingovými společnostmi je fakt, že velké finanční společnosti řídí finanční rizika na konsolidovaném základě, a tudíž je důležité stanovit riziko každé finanční holdingové společnosti. To bude úlohou Fedu. Rizika mohou vznikat v různých subjektech podléhajících FHC. Fed se tak stává odpovědným za rizika celých FHC, ikdyž dohled nad nebankovními subjekty v rámci skupiny bude i nadále předmětem dohledu funkcionálních regulátorů. GLB zákon přesně nestanoví, jak vrchní dohled a funkcionální regulátoři budou v praxi fungovat a spolupracovat. Očekává se, že Fed bude spoléhat na zprávy připravené funkcionálními regulátory. Kromě toho Fed má zákaz aplikovat jakékoli další kapitálové požadavky na jakýkoli subjekt v rámci FHC, pokud již podléhá kapitálovým požadavkům funkcionálních regulátorů. Avšak na druhé straně Fed má možnost za určitých okolností dohlížet na subjekt pod FHC, který podléhá funkcionálnímu regulátorovi. Je to možné pouze v těchto případech:
* existuje důvod, že subjekt provádí aktivity, které mohou být rizikové pro banku v rámci FHC;
* je nezbytné informovat Radu guvernérů Fedu o řízení rizik v daném subjektu;
* Rada guvernérů Fedu má důvod domnívat se, že subjekt neplní zákony vztahující se k bankovnictví.
V praxi to znamená, že vrchní regulátor a funkcionální regulátoři musí otevřeně komunikovat. Nové schéma bude zřejmě v praxi otestováno až v případě, kdy se některý subjekt v rámci FHC dostane do potíží, například při nesolventnosti pojišťovny, selhání dceřiné společnosti obchodující s deriváty či při obecné tržní krizi, kdy bude ohroženo několik subjektů FHC. Za těchto okolností musí mít Fed rychlý přístup k informacím. Na rozdíl od Fedu funkcionální regulátoři nemají odpovědnost za zajištění celkové finanční stability. Například úlohou SEC je ochrana investorů a zajištění integrity akciového trhu. Regulátoři pojišťoven se zaměřují na ochranu zájmů pojištěných osob. Výsledkem je, že výkazy generované pro SEC a pojišťovací regulátory nemusí pro Fed poskytovat adekvátní a dostatečné informace