Prezident a prominenti v ČNB vklady nemají

Rozhovor se Z. Tůmou, guvernérem ČNB

(Jiří Vavroň, Právo 9.3.2001 strana 21, rubrika: Trhy & ekonomika)

GUVERNÉR ČESKÉ NÁRODNÍ BANKY ZDENĚK TŮMA ŘEKL PRÁVU:

* O České národní bance koluje řada pověstí a fám. Údajně v této bance, která jako jediná v České republice nemůže zkrachovat, má svůj účet prezident Václav Havel a řada dalších prominentních osob.

Prezident v ČNB účet nemá, ani účty prominentů nevedeme. Účet prezidenta zde však existoval v minulosti, protože přes ČNB se tehdy vyplácela prezidentská mzda. V současnosti zde má účet prezidentská kancelář, protože ta patří mezi rozpočtové organizace. Centrální banka vede zhruba asi dvacet tisíc účtů, ale jen pro dva až tři tisíce klientů. ČNB totiž poskytuje ze zákona primárně bankovní služby pro státní a rozpočtové organizace, jako jsou vojáci či školské úřady. Přes ČNB se zajišťují i výplaty důchodů.

* Ovšem o centrální bance se také říká, že její pracovníci mají značně vysoké platy, navíc automaticky třináctý a čtrnáctý plat, zajištěnu jeho pravidelnou valorizaci podle inflace. Mají mít i zachován plný průměrný plat během delší nemoci. To nemají ani zaměstnanci ostatních, komerčních bank.

Průměrný plat v bance, kde je 1450 pracovníků, je pod 25 tisíci korunami. Jinak v ČNB platí zákoník práce, a tak například konkrétně nemocenská je stejná jako kdekoli jinde. Máme třináctý a čtrnáctý plat, ovšem jako ostatní pracovníci státní správy, jen poloviční. V porovnatelných činnostech se nepohybujeme v nějakých astronomických platových rozdílech, spíše jsme někdy pod platy na ministerstvech. Mimochodem, podrobnosti o vnitřních poměrech v centrální bance může každý zájemce získat na našich internetových stránkách.

* Hodně se také mluví o tom, že pracovníci ČNB mají ve své bance vedeny i své soukromé účty...

Zaměstnanci zde opravdu mají vedeny svoje účty. Umím si představit, že bychom já či ostatní pracovnici centrální banky měli peníze v některé z komerčních bank. Jsme ale ze zákona regulátorem bankovního trhu. Umíte si představit ten konflikt, když by se některá z bank ocitla v problémech a někdo by tam z vedení ČNB či jeho pracovníci měli své peníze? Nesměl by to nikomu říci, nesměl by peníze vyvést. To, že máme své účty zde, konflikt zájmů snižuje. Tyto účty jsou vedeny ze zákona za obvyklých podmínek.

* Vyplatí se dnes občanovi, aby běžel se svými úsporami do banky, když reálný výnos z úspor je při současné výši úroků v komerčních bankách, které svými sazbami ovlivňuje právě ČNB, prakticky nulový?

Centrální banka má v tomto ohledu složitou úlohu. Na jedné straně chceme, aby sazby byly nízké, a tedy aby byly levné a dostupné úvěry pro firmy. Na druhé straně je třeba současně mít takové sazby, aby mělo smysl spořit. Prostě sazby by měly být takové, aby se dosáhlo oboustranné spokojenosti. Úrokové sazby musí být ale nastaveny především tak, aby odpovídaly stavu ekonomiky. Ta naše se teprve dostává z recese, proto jak měnová, tak fiskální politika jsou nastaveny uvolněně. Tomu odpovídají i úrokové sazby. Například v okamžiku, kdy se ekonomika rozběhne příliš rychle a budeme ji muset brzdit, budou komerční banky dávat vyšší úroky. Nynější rozdíly mezi reálnými úroky (výše úroků minus výše inflace) u nás a v okolních zemích přitom nejsou nijak drastické. V období konjunktury bude ve vyspělých ekonomikách reálný výnos úspor okolo dvou tří procent. U nás je nyní zhruba nula až jedno procento. My jsme ale v jiné fázi hospodářského cyklu.

* Neměli by tedy občané spíše investovat do jiných měn?

Pokud mají zájem a odvahu investovat do jedné z nejrizikovějších a nejspekulativnějších oblastí, pak ano. Měnové kursy se totiž pohybují v poměrně velkých a obtížně predikovaných výkyvech. Tomu je pak úměrné podstupované riziko. Při nižších ukládaných částkách nejsou zanedbatelné ani poměrně vysoké transakční náklady.

* Když ale nebudou lidé spořit, nebudou ani domácí úspory! A bez těch ekonomika nebude mít domácí kapitál. Měl by tedy být zájem na tom, aby občané šetřili. Z výše úroků to není skutečně moc vidět.

Odlišme, proč lidé spoří. Buď chcete vydělávat, s penězi tedy musíte začít podnikat. Berete na sebe určité riziko, například investicí do rizikových cenných papírů. Škála možností, jak své zbytné peníze investovat, je zde dnes už hodně široká. Nebo spoříte proto, že odkládáte momentální spotřebu. Motiv není vydělat, ale uchovat si hodnotu, aby se peníze neznehodnocovaly. Někdy je výnos vyšší, někdy menší. Nabídka možností spořit v různých formách s různými výnosy, od depozitních listů po podílové fondy, penzijní a stavební spoření, je zde rovněž široká. Smyslem úspor ve formě bankovních vkladů je odložit spotřebu, a přitom současně uchovat hodnotu peněz. Úrokové sazby nejsou pravda nejvyšší, ale pořád mají smysl. Reálná kupní síla peněz je zachována.

* Zůstaňme u sazeb centrální banky. V listopadu jste prohlásil, že je zde možnost zvýšení sazeb centrální banky. Výrok vzbudil mezi politiky velmi tvrdou odsuzující reakci. Po stu dnech, které uplynuly od tohoto výroku, jste sazby snížili. Co se za tu dobu stalo, že to vedlo k tak zásadnímu obratu?

V závěru loňského roku jsme na bankovní radě hovořili především o rizicích, které v ekonomice existují a upozorňovali jsme na ně. V té době například vážné riziko představovala možnost příliš vysokých mzdových požadavků, vyjednávalo se tehdy o vývoji mezd v letošním roce. Rizikový se nám zdál také vývoj veřejných rozpočtů, dopady cen ropy. Prostě jsme viděli, že rizika, která by mohla vyvolávat růst sazeb, se zvyšují. Já jsem tehdy pouze říkal, že pokud by došlo k situaci, kdy by to bylo potřebné, tak bychom sazby zvýšili. Bylo to ale v období, kdy se diskutovalo o obsazení postu guvernéra ČNB, a tak se můj výrok stal politickou záležitostí.

* Co vedlo k obratu?

Situace se změnila dosti podstatně. To není nic výjimečného. Podívejte se na Spojené státy. Ještě na podzim se spekulovalo o tom, kdy se zvýší sazby tamní centrální banky, aby se ekonomika příliš nepřehřívala, nyní po třech měsících je situace zcela opačná. Uvažuje se o tom, jak sazbami ekonomiku povzbudit k růstu. V našem případě se rizika, na něž jsme v bankovní radě upozorňovali, nenaplnila. Zejména nevidíme riziko nepřiměřeného mzdového růstu. Dopady cen ropy rovněž neohrožují cenovou stabilitu.To byly významné signály. Rizika i pozitiva dalšího ekonomického vývoje jsou v rovnováze, což umožnilo snížit sazby. Základním úkolem a cílem centrální banky přece je, aby při zachování cenové stability byly finanční náklady, které za to nese ekonomika, co nejnižší.

* Takže nás čekají lepší časy?

Rizika ve středně dlouhém období hospodářského vývoje, zejména ve veřejných financích, zůstávají. I vláda uznává, že v oblasti veřejných financí je třeba sáhnout k reformám. Vláda ovšem na druhé straně - a to my rovněž vidíme, zdědila řadu dluhů, které musí z veřejných financí hradit. Například sanuje bankovní sektor, aby poslední české banky byly privatizovatelné. Postoj centrální banky ke schodku veřejných financí i k tomu, zda ohrožuje sazby, proto záleží na tom, jak analyzujeme příčiny tohoto schodku. Tedy v rozboru toho, co může ohrozit makroekonomickou stabilitu a co je jen nutným splácením dluhů minulosti.

* V České republice se dostaly do potíží téměř všechny české banky. Stálo to zatím na čtyři sta miliard. Jedním z důvodů bylo, že bankéři špatně umisťovali peníze. Jak český bankovní sektor funguje dnes? Už se naučil alokovat zdroje, tedy půjčovat a poskytovat úvěry efektivně?

Banky se dostávají do problémů všude ve světě. V transformujících se ekonomikách se však tento problém stal systémovým. Nelze to bagatelizovat, ale není to ani tragické a osudové. Vznikl bankovní sektor, který odrážel českou cestu transformace. Banky zasanovaly transformující se českou ekonomiku. Pomáhaly - a to se málokdy otevřeně říká - udržovat nízkou míru nezaměstnanosti. To je něco, co se negativně odrazilo v jejich bilancích. Tvrdý sociální a transformační náraz, který by dostala ekonomika, vstřebaly do sebe banky. Teď se za to vystavuje účet. Je to otázka, kdy a v kterém okamžiku tu daň za transformaci platíme.

* Neznásobilo transformační náklady to, že se u nás, na rozdíl od některých okolních zemí, tak dlouho otálelo s privatizací bank?

Hodně se poukazuje na příklad Maďarska. To začalo nejdříve privatizovat banky. V Maďarsku se proto kapitál umisťoval od počátku efektivněji. Ale reálná ekonomika dostala velmi silný náraz. U nás nikdy nedošlo k výraznému poklesu reálných mezd, jen se snižovalo tempo růstu. Počet bankrotů i míra nezaměstnanosti byly podstatně větší v Polsku či Maďarsku než u nás. Došlo tam k dosti výraznému poklesu životní úrovně. My jsme si prožili pokles ekonomiky později, ale bez výrazného propadu životní úrovně a mezd. Ekonomika pouze tak rychle nerostla. Docházelo k restrukturalizaci, ale - a to považuji za důležité - ta byla sociálně přátelská. Všechny země řešily stejný problém - jak vybudovat tržní ekonomiku bez kapitálu, finančního a lidského. Všude to něco stálo. U nás se to nejvýrazněji projevilo v bankách. Maďaři a Poláci zaplatili za sanaci bankovního sektoru méně než my, ale ekonomika dostala větší ránu.

* Jak si stojí náš bankovní sektor dnes?

Je v lepším stavu než kdykoli předtím. Banky mají dostatek kapitálu, lepší vedení. Neznamená to, že se nikdy žádná banka nepoloží, ale nemůže již dojít k takové systémové chybě, jakou jsme si prožili a přežili.

* Jenže je znakem rostoucí ekonomiky a fungujícího bankovního sektoru to, že klesá počet poskytovaných úvěrů?

Množství peněžní zásoby, tedy množství peněz v ekonomice, které by mělo být klíčové, odpovídá stavu ekonomiky. Trochu se zpomalilo, ale i v období recese bylo vysoké - okolo 7 procent, v současné době je nepatrně nižší. To je zdánlivě rozpor. Na jedné straně jakoby úvěry nerostly, a na druhé straně roste objem peněz v ekonomice .Je to dáno jednak pohybem státních aktiv a za druhé přílivem zahraničních investic. Úvěr už prostě není jediný zdroj přílivu peněz do ekonomiky. Pokles počtu úvěrů vyrovnaly zahraniční investice, peněžní zásoba je stále vysoká a odpovídá stavu i potřebám ekonomiky. V tržních ekonomikách je to burza, kde by se měl získávat nový kapitál. U nás tomu tak ještě není, příliv zahraničních investic v důsledku pokračující privatizace i státních pobídek to ale nahrazuje.

* Jednoho dne už nebude co privatizovat. Co bude pak, až proud zahraničních investic vyschne?

Současný stav poměrně masivního přílivu zahraničních investic je pro ekonomiku pozitivní. A to i navzdory vyvolaným tlakům na posilování koruny, která je bezpochyby silná. V okamžiku, kdy doběhnou privatizace, může skutečně nárazově dojít k poklesu zahraničních investic. Tento možný náraz je předmětem analýz. Ale já bych byl optimistou. Nové investice budou podle mne pokračovat dál. Jak se budeme přibližovat datu vstupu do EU, budou otevřenější hranice, staneme se atraktivnějšími pro nové investory. Proto nevidím již moc velký přínos v tom, abychom stále diskutovali o tom, co bylo lepší udělat v roce 1997 či jindy. Teď bychom se měli soustředit na to, co bude. Co bude znamenat vstup do EU pro veřejné finance, pro toky kapitálu, zda "rána" po vyschnutí privatizace opravdu nastane atd.

* Klienti bank zažili v minulosti řadu jejich krachů. Nyní vstupují do očistěných českých bank zahraniční investoři, renomované banky. S nimi jaksi automaticky i důvěra, že žádná banka se zahraniční účastí se již nemůže dostat do problémů. Dohlíží se na zahraniční finanční renomované ústavy stejně jako na naše?

Ve všech bankách se uplatňují naprosto stejná pravidla bankovního dohledu. Jestliže se jedná o nadnárodní instituce, napojené na zahraniční banky, tam je důležitá spolupráce s ostatními regulátory (orgány bankovních dohledů).Tato komunikace probíhá. Zlepšují se i pravidla pro samostatné provádění dohledu. Banka pro mezinárodní platby se snaží vytvořit mezinárodní standardy dohledu.

* Co až vstoupíme do Evropské unie?

V Unii se vydávají univerzální bankovní licence. Poskytovat bankovní služby bude tedy možné na základě získání licence v jedné zemi, bez toho, aby bylo nutné se o licenci ucházet ve zbytku ostatních. Národní regulátoři ale zůstávají na národní úrovni, jejich role bude stále klíčová. Základem je, aby dobře fungovali národní regulátoři a aby byla mezi nimi velmi úzká spolupráce a koordinace. Diskutuje se i o oddělení bankovního dohledu od centrální banky. Podle některých názorů však zejména v transformujících se ekonomikách jeho zařazení do rámce centrálních bank dodává bankovního dohledu odpovídající autoritu. Navíc něco co funguje a zlepšilo svoje fungování, nemá smysl násilně a bez větších příčin měnit.

* Vnímá centrální banka, jak je hodnocena politiky a veřejností?

Když se nedávno v Basileji loučil odstupující guvernér kanadské centrální banky, prohlásil, že centrální banka je v každé zemi jen jedna. Když si chtějí centrální bankéři popovídat, musí do zahraničí. To reflektuje, že problémy centrálních bank jsou všude stejné. Na jedné straně je jim dána relativně velká nezávislost, na druhé straně je tam permanentní pnutí mezi centrální bankou a exekutivou o to, jak má vypadat měnová politika, bankovní dohled. Místní poměry tomu dodávají jenom určitý kolorit. Postavení a hodnocení ČNB nelze odvozovat pouze od výroků politiků. Jejich názory jsou navíc podstatně odlišné.