VAŠE TÉMA
Hanka SHÁNĚLOVÁ, moderátorka
--------------------
Na vlnách Radiožurnálu ještě jednou dopolední Vaše téma. Věnuje se právě třeba vašemu účtu ve
vaší bance. Co myslíte, je váš účet výhodný, nebo naopak nedrží krok s ostatními možnostmi u nás?
Třeba najdete odpověď na tyto otázky právě u nás. Asi je už jen málo lidí, kteří nemají bankovní
konto. Zaměstnavatelé dávají přednost převodu peněz na účet místo výplat v hotovosti. Na konto se
posílají také důchody a kromě toho bývá výhodnější platit kartou, nebo si alespoň vyzvednout peníze
v bankomatu, než nosit v peněžence větší částky. Ovšem bezhotovostní převody peněz mohou způsobit i
problémy, pokud odeslaná částka nedojde včas. To se také několikrát stalo našemu posluchači, který
nám zatelefonoval a proto jsou bankovní transakce a zejména lhůty pro převod peněz z účtu na účet
dnešním Vaším tématem. Jaké lhůty dává bankám zákon? To zjišťoval Aleš Heřmánek.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Zákon zatím jednoznačně bankám nenařizuje, za jak dlouho mají peníze převést, ovšem letitá
vyhláška tehdejší státní Československé banky, která je samozřejmě pro peněžní ústavy závazná, už
takové lhůty obsahuje.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
Říká v podstatě to, že v případě mezibankovních převodů, já to vždycky nejlépe používám na
příkladu pondělí, úterý, středa, pokud v pondělí dá klient příkaz v bance, přesněji řečeno, pokud v
pondělí je z jeho účtu odepsána ta příslušná částka, tak v úterý musí být připsána na účet té
přijímající banky a ve středu ta přijímající banka musí prostředky připsat na účet příjemce částky.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Vysvětluje Ivan Fencl z České národní banky a připomíná, že ještě kratší lhůtu stanoví
vyhláška pro převod peněz v rámci jednoho peněžního ústavu.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
Tak vlastně příkazy zadané ten den by se měly dostat na účet příjemce ten samý den.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
V obou případech ale záleží na tom, kdy příkaz k úhradě podáte.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
Banka si může vyhradit, do které hodiny přijímá příkazy ještě na tento den, čili, jestli to
mají banky ve dvanáct hodin, ve dvě hodiny, v jedenáct, to záleží na nich. Čili jedna věc je, jak
dopředu musí klient dát ten příkaz k úhradě a druhá věc je, kdy žádá odepsání prostředků z účtu.
Prostě mají stanovený nějaký čas, do kdy přijímají ještě příkazy na tento den.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Tedy třeba, jestliže chcete uhradit příkaz, který podáte v pondělí v pět hodin odpoledne, tak
banka ho většinou odepíše z vašeho účtu až v úterý a peníze na konto adresáta přijdou nikoliv ve
středu, jak jste možná předpokládali, ale až ve čtvrtek. S tím tedy musíte počítat, a to je ještě v
rámci zmiňované vyhlášky. Jestliže ale banka převede peníze později, už tuto právní normu porušuje.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
V případě nezveřejnění tohoto pravidla tam žádné sankce zpoplatněny nejsou, to znamená ta
vyhláška nestanovuje, jakou sankci by měla banka zaplatit v případě prodlení.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Jestliže vám tedy vznikla nějaká škoda, můžete nejprve zdržení peněz reklamovat a v případě,
že se svým požadavkem neuspějete, zbývá jedině soud. Po novém roce ale začne platit zcela nový
zákon o převodu peněžních prostředků. Ten obsahuje podobné lhůty, jako původní vyhláška, ale také
na rozdíl od současnosti už postihuje banky za jejich nedodržení.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
Ta sankce je úrokem z prodlení vlastně a je to úrok ve výši dvojnásobku diskontní sazby, to
znamená z té částky, která měla být převedena, pokud je tam zpoždění o den, tak za ten den je banka
povinna zaplatit tomu poškozenému úrok z prodlení.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Tímto zákonem se od nového roku také zřídí zcela nová instituce, která bude nad dodržováním
pravidel bankami dohlížet, finanční arbitr. V Evropské unii se obvykle nazývá ombudsmanem pro
platební styk.
Ivan FENCL, Česká národní banka
--------------------
A to je institut, který vlastně stojí na půl cesty mezi vyřizováním reklamace s bankou a
soudem. Dneska vlastně, když člověk nevyřídí tu reklamaci, tak další možnost má jedině dát to k
soudu, když to vezmeme čistě právně, ale tady přichází do hry finanční arbitr, který by měl
případné spory z platebního styku řešit jednodušeji, levněji. Prostě je to institut, který vlastně
vychází z principu ochrany spotřebitele.
Aleš HEŘMÁNEK, redaktor
--------------------
Tím se tedy posílí pozice zákazníků bank v případech, kdy konkurence a zájem o dobré jméno
peněžního ústavu nedostačuje.
Převody peněz na účty
(ČRo 1 - Radiožurnál - 11:00 Dopolední blok, 8.10.2002)