(Euro 14.3.2005 strana 56, rubrika: Hyde park)
BANKOVNICTVÍ
Seznam nespolupracujících zemí a teritorií není svévolí ČNB
Autor článku "Pozor na Myanmar a Nauru" (EURO 6/2005) Michael Mann z Volksbank CZ způsobem,
který neodpovídá zavedeným pravidlům komunikace mezi bankovní komunitou a regulátorem, napadl
Českou národní banku. K dobré tradici v komunikaci mezi ČNB a bankami, respektive Českou bankovní
asociací (ČBA), patří korektní a věcná diskuse vedená nikoliv přes média, ale na odborné pracovní
úrovni. Je třeba uvést na pravou míru některá Mannova tvrzení, jež patrně vycházejí z neznalosti
faktů, případně se opírají o názory, které jsou v rozporu nejen se stanovisky ČNB. Nekorespondují
rovněž s myšlenkami obsaženými v materiálech ČBA, které se zabývají problematikou postupů bank při
předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Reálná nebezpečí. Předpoklad, že rizika, která pro banku plynou z jejího možného zneužití k
legalizaci výnosů či financování terorismu, nemohou ohrozit další existenci banky, je zcela mylný.
Ustanovení paragrafu 13 zákona 61/1996 Sb. konstatuje, že " dlouhodobé nebo opakované porušení
povinnosti stanovené tímto zákonem nebo uložené rozhodnutím na jeho základě vydaným je důvodem k
odnětí oprávnění k podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti podle zvláštního
předpisu". Jinak řečeno, bance může být odňata licence. Pokud jde o případné ekonomické dopady
praní špinavých peněz na hospodářský výsledek a kapitál banky, na první pohled takové riziko
skutečně nemusí být zřejmé. Nicméně pokud by se prostřednictvím banky praly špinavé peníze,
nepochybně by to mohlo mít dopad na její dobré jméno. To může mít za následek i odliv klientů.
Kromě toho, pokud by banka měla veřejně obchodovatelné akcie a vzhledem k těmto uvedeným
skutečnostem by klesla jejich cena, připadají v úvahu i žaloby ze strany akcionářů. Je tedy zřejmé,
že ekonomický dopad rizik vyplývajících pro banku z jejího možného zneužití k praní špinavých
peněz, může být značný. Síla FATF. Článek Michaela Manna se poměrně obšírně zabýval postavením a
aktivitami Financial Action Task Force (FATF). Bohužel, ani v tomto případě nereflektoval reálný
stav. Jistě, FATF nedisponuje přímou donucovací silou, v tom lze s autorem souhlasit. Důkazem o
vlivu FATF je však kromě jiného i to, že většina států, které byly uvedené na takzvaném seznamu
nespolupracujících zemí a teritorií, přijala taková opatření, která vedla k jejich vyškrtnutí z
tohoto seznamu. Důvodem je nepochybně i to, že členské státy FATF vůči zemím uvedeným na seznamu
aplikují protiopatření, například v podobě neudělení licence subjektům pocházejícím z těchto zemí.
Nicméně pro hodnocení relevantnosti role a výstupů FATF pro Českou republiku, se jako zásadní
jeví skutečnost, že se Česko v článku 86 takzvané Evropské asociační dohody zavázalo " vytvářet
vhodné normy proti praní peněz shodné s těmi, které byly přijaty Společenstvím a jinými
mezinárodními fóry v této oblasti včetně Skupiny pro finanční úkoly (FATF)". Také směrnice
Evropského parlamentu a Rady 91/308/EHS a 2001/97/ES, které upravují oblast prevence proti praní
peněz, hovoří o FATF jako o vůdčím mezinárodním orgánu, věnujícím se boji proti praní peněz.
Připravovaná takzvaná třetí direktiva pro oblast prevence praní peněz a financování terorismu je
rovněž založena na Doporučeních FATF. Navíc organizace, jako jsou Mezinárodní měnový fond, Světová
banka, a v Evropě Rada Evropy, vycházejí při svých misích hodnotících úroveň prevence v oblasti
praní špinavých peněz a financování terorismu v jednotlivých státech světa vždy z Doporučení FATF.
Mise těchto organizací hodnotí právě to, nakolik jednotlivé státy splňují požadavky stanovené
Doporučeními FATF. Z tohoto hlediska se zdá autorův výrok o " bezzubosti" FATF poněkud unáhlený.
Ostatně i Komise pro bankovní a finanční bezpečnost, která je pracovním orgánem ČBA, vnímá roli
FATF a jeho doporučení jako klíčovou.
Seznam až po jednání. Článek také obviňuje ČNB z "diletantismu nebo pohrdání právem",
případně z "naprosté destrukce striktně formalizované komunikace mezi tvůrcem práva (v našem
případě ČNB) a adresáty právní normy". Tvrdí, že se porušuje princip rovnosti dohlížených bank tím,
že v opatření ČNB 1/2003 je uveden seznam nespolupracujících zemí, který je vydáván FATF. Je proto
nezbytné uvést některé skutečnosti, jež tyto výroky poněkud relativizují, zejména prokazují, že ze
strany ČNB nešlo o svévoli.
ČNB s vědomím toho, že uvedené opatření bude představovat zcela novou oblast regulace
bankovního sektoru, oslovila již na počátku bankovní komunitu s dotazem, zda by se na jeho přípravě
nechtěla podílet. Cílem byla snaha dosáhnout na jedné straně naplnění smyslu opatření (tedy že
banky vytvoří odpovídající mechanismy, které budou minimalizovat riziko jejich zneužití k trestné
činnosti) a na straně druhé potřeba včas identifikovat a korigovat návrhy, které by pro bankovní
sektor mohly mít nežádoucí dopady, případně by byly v praxi obtížně uskutečnitelné. Tento přístup
byl ze strany ČBA akceptován a její podíl na podobě konečného znění opatření byl značný.
Lze samozřejmě do jisté míry chápat rozhořčení, že v případě paragrafu 2 odst. 1 písm. g)
body 1. a 2. není formální hledisko zcela naplněno, nicméně je třeba si uvědomit, že právě dikce
těchto ustanovení je kompromisním výsledkem jednání ČNB se zástupci bankovní komunity a nikoliv
svévolí ČNB. První verze návrhu opatření totiž operovaly se seznamem FATF, avšak pouze v rovině
doporučující, což bylo v návrzích vyjádřeno tím, že seznam FATF byl obsažen jen v poznámce pod
čarou jako určité vodítko. Bankovní komunita však soudila, že taková úprava by mohla zvýhodnit
některé banky oproti jiným (s argumentem, že poznámka pod čarou není závazná), neboť by to vedlo k
různosti seznamů v jednotlivých bankách. Byl jasně prezentován názor, že by seznam měl být pro
všechny stejný. Proto bylo jako kompromisní řešení přijato současné znění. To již pak bylo ze
strany ČBA plně akceptováno.
Je samozřejmé, že se autor článku nemusí ztotožňovat s názory jiných, zvláštní však je, že
svůj nesouhlas vyjadřuje v časopise a neobrátil se přímo - nebo prostřednictvím ČBA - na ČNB. Vždyť
skutečnost, že ČNB je otevřena diskusi s představiteli bankovního sektoru ohledně nastavení a
případných změn regulatorních pravidel, je odborné veřejnosti dostatečně známá. Zástupci bank
reprezentovaných ČBA dobře vědí, že ČNB očekává jakékoliv poznatky (tedy i formálního charakteru),
které by mohly hrát roli při novelizaci jejích vyhlášek a opatření. Doufám jen, že článek Michaela
Manna nepředstavuje nový směr v komunikaci mezi bankovní komunitou a regulátorem. Je zřejmé, že by
to nebylo přínosné pro žádnou ze zainteresovaných stran.
Pozor na komunikaci
Jan Dřevínek, ČNB