Potřebujeme změnit formy bankovního dohledu?

Věra Mašindová, ČNB

(HN 29.3.2001 strana 15, rubrika: Diskuse)

Soustředění všech regulátorů pro všechny finanční instituce pod jednu střechu nemusí být nejúčinnější

Čas od času slýcháváme v našich odborných kruzích názor, že by bylo vhodné sjednotit do jedné organizace všechny regulátory, které působí na našem trhu. Byla by taková změna účinná?

Česká národní banka vykonává dohled nad bankami, KCP nad obchodníky cennými papíry, nově zřízen byl Úřad pro dohled nad pojišťovnami a penzijními fondy v rámci MF, a dále Úřad pro dohled nad družstevními záložnami. Dohledacích institucí ve finanční sféře máme tedy několik. Vzniká otázka možného zjednodušení. Jako jeden z hlavních důvodů se uvádí, že tento trend v zahraničí probíhá, a proto i náš systém by se mu měl přizpůsobit.

Jak je to ve světě?

Soustředění všech regulátorů finančních institucí pod jednou střechou v jednom samostatném právním subjektu není ve světě převažující model. Podle studie z r. 1999 (Central Banking Publications, London) provedené v 72 zemích existují samostatní regulátoři nezávisle vedle sebe v 35 zemích, plně sjednocená regulace (mimo centrální banku) všech finančních odvětví je pouze v 10 zemích, sjednocená regulace v centrální bance funguje ve 3 zemích, ostatní jsou většinou různá dílčí sjednocení. Sjednocení všech regulátorů do jedné instituce není cílem, ale pouze případným prostředkem. Hlavním cílem je posílení úlohy regulace při zajištění stability finančního systému v zemi. Efektivnost regulace je tedy na prvním místě před institucionálním řešením. Efektivností máme na mysli, že instituce provádějící regulaci a dohled musí mít stanoveny jasné cíle (např. podporovat stabilitu finančního systému, chránit zájmy klientů). Musí být nezávislé na vládě a parlamentu při vydávání předpisů a rozhodnutí, při stanovení finančního rozpočtu a jeho čerpání. Musí mít zajištěny vyškolené a zkušené pracovníky, kterým může nabídnout mzdové ohodnocení srovnatelné se soukromou sférou. Zaměstnanci musí být chráněni před žalobami za rozhodnutí učiněná v souladu s plněním jejich povinností, které vykonali v dobré víře. Dohlížené subjekty musí mít jistotu, že nejsou zatěžovány finančně i časově duplicitními požadavky. Musí pružně reflektovat v regulaci a dohledu na rozvoj nových produktů a technologií a nesmí klást překážky finančním institucím v jejich rozvoji.

Typy dohledacích institucí

Argumenty uváděné na podporu vzniku jednotné regulatorní instituce jsou zejména tyto: V zemi existují významné finanční skupiny, a proto je vhodné, aby rizika těchto skupin byla komplexně monitorována, regulována a kontrolována z jednoho místa. V jednotné regulatorní instituci je předpoklad k rychlejší a efektivnější komunikaci, předávání informací. Snazší je přijmout nezbytná nápravná opatření, pokud se vyskytnou problémy v některé části skupiny. Zákony v dané zemi umožňují, že banky, pojišťovny a obchodníci mohou provádět více méně stejný rozsah činnosti. Používá se společná informační technologie, sběr a zpracování dat, systém vzdělávání. Dohlížené instituce nemusí reportovat totéž v různých termínech a formátech různým institucím. V jednotné regulatorní instituci se pracovníci specializují (např. na kontrolu určitých rizik) a jsou použitelní ve všech typech finančních institucí. Pro podporu existence separátních regulátorů jsou uváděny tyto důvody: Mezinárodní (příp. evropské) standardy a směrnice sjednoceny nejsou. Stále platí regulace zvlášť pro banky, obchodníky cennými papíry a pojišťovny a regulace se od sebe liší. Existují různé mezinárodní instituce vytvářející doporučení pro banky (Basilejský výbor pro bankovní dohled), obchodníky cennými papíry (IOSCO), pojišťovny (IAIS). Bylo vytvořeno "Joint Forum for Financial Stability", které se zabývá analýzou regulací v jednotlivých segmentech finančního trhu s cílem přispět k postupné harmonizaci standardů tam, kde je to možné. O sjednocení uvedených institucí se však neuvažuje. Lze pochybovat o dosažení významných úspor nákladů, pokud budou nároky na různé typy finančních institucí různé. Jednotná regulatorní instituce se stane monopolem, velkou organizací, která s sebou nese riziko větší zkostnatělosti a byrokracie. Kritickým momentem je, že monopolní organizace, provádějící dohled nad všemi nebo některými regulovanými společnostmi, je vnímána veřejností jako ručitel stejného zacházení s věřiteli (klienty). Je však rozdíl mezi kolapsem banky a odškodněním jejích věřitelů a kolapsem jiné regulované instituce. Spolupráce mezi jednotlivými regulátory je alternativou k vytvoření jednotné regulatorní instituce. Funkčnost takového systému lze dokumentovat příkladem Nizozemska, kde jsou rozvinuty zejména bankovně pojišťovací skupiny.

Role centrální banky

V mnoha zemích je jednou z hlavních funkcí centrální banky právě bankovní dohled (např. v Portugalsku, Španělsku, Itálii). Vyčlenění bankovního dohledu z centrální banky znamená, že banka ztrácí významný zdroj informací o stavu bankovního sektoru. Je třeba ověřovat si dopady změn měnové politiky (např. úrokových sazeb) na banky a jejich prostřednictvím na podniky. Centrální banka čerpá z informací dohledu nad bankovním sektorem a bankovní dohled může využívat informace sbírané od bank pro měnové účely. To vedlo v řadě zemí k rozhodnutí mít bankovní dohled v centrální bance. Dalším argumentem jsou zaměstnanci a jejich získání pro práci v dohledu. Centrální banka obvykle, díky svému postavení v ekonomice a reputaci, získává kvalitní zaměstnance. Vytvořením jednotné regulatorní instituce v zemi, kde dosud vykonávala bankovní dohled, by mohl vyústit v oslabení regulatorní funkce tohoto dohledu. Řada schopných zaměstnanců by dala přednost v centrální bance zůstat (dopadlo to tak i ve V. Británii). Centrální banka, která má státem garantovanou nezávislost, dává základní předpoklad pro efektivní fungování bankovního dohledu. Může jej zaštítit proti vlivu lobbujících skupin (např. úsilí neadekvátně zvýšit výplatu vkladů z fondu pojištění depozit, nezavádět konsolidovaný dohled nad finančními skupinami, upřednostnit krátkodobé politické cíle, zájmy regionu). Na druhé straně nevyhnutelné pády bank, ke kterým občas dojde, mohou poškodit reputaci centrální banky. Zveřejnění cílů bankovního dohledu a jeho možností je důležitým nástrojem všeobecné informovanosti jak politiků, vlády, tak obecné veřejnosti. Objevuje se také řešení soustředit regulaci všech finančních odvětví do centrální banky. To je doporučováno zvláště v případech, kdy finanční sektor je relativně malý, banky jsou hlavními finančními zprostředkovateli a jsou mateřskými bankami finančních skupin. Nevýhodou je, že veřejnost očekává pod deštníkem centrální banky vysokou míru ochrany v případě pádu instituce, kde je klientem. Může být napadána příliš velká moc centrální banky. Pády bank a jiných regulovaných institucí či finanční krize mohou ohrozit její reputaci. Legislativní prostředí v ČR se v posledním roce a půl stále mění. Např. novela zákona o cenných papírech platná od 1. ledna 2001 současnou situaci komplikuje, neboť v některých oblastech dubluje pravomoc dvou regulátorů (ČNB a KCP) v případě bank, které jsou zároveň obchodníky cennými papíry. Nedávno skončil v ČR proces hodnocení stability finančního systému prováděný experty MMF a Světové banky. Zjištění a doporučení mohou být základem k zahájení debaty, zda, proč a kdy by se mohl nebo měl změnit i institucionální systém regulace v ČR.

Autorka je ředitelka sekce politiky bankovního dohledu ČNB