Nízký růst úvěrů postihuje malé a střední podniky

Luděk Niedermayer, viceguvernér ČNB

(HN 21.2.2001 strana 16, rubrika: Analýzy/diskuse)


Bankovní politika obezřetnosti má v České republice své mezery

Banky peníze mají, podnikatelé úvěry chtějí, ale poptávka s nabídkou se míjejí. Problém je ve výnosnosti rizikovějších úvěrů.

Indikátory typu peněžní zásoby či měnové báze mají v některých centrálních bankách (např. Bundesbanka a částečně ECB) mají stále významnou úlohu, a to i přes to, že spoléhají předně na nastavení krátkodobých úrokových sazeb, které ovlivňují nabídku a poptávku po penězích, a tím zprostředkovaně všechny další proměnné, včetně peněžní zásoby. Také v ČR se používala peněžní zásoba jako prominentní indikátor pro hodnocení měnové politiky. Po rychlém růstu objemu peněz v ekonomice v polovině 90. let, kdy tempo meziročního růstu peněžní zásoby často dosahovalo až 20 % a tím výrazně převyšovalo růst ekonomiky (v termínech nominálního růstu HDP). V posledním období se růst M2 ustálil na úrovni kolem 6 - 8 %. Dostáváme se tak k tempům, která v souladu s ekonomickou teorií odpovídají výkonnosti ekonomiky a jsou schopna profinancovat očekávaný ekonomický růst při poměrně nízké inflaci srovnatelné s předchozími lety. Zdá se tedy, jako by došlo k vývoji, který je v souladu s postupným odezníváním transformačních vlivů v ekonomice a zejména ve finančním systému a poptávka po penězích i jejich nabídka se vyvíjí obvyklým způsobem. Otázkou "jen" zůstává, zda by nemohlo dojít k určitému zrychlení růstu peněz v ekonomice.

Spor o "zamrznutí úvěrového kanálu"

Nejsem příznivcem diskuse o "credit crunch" či "credit rationing" v podmínkách ČR, neboť strukturální změna v bankovním sektoru, která se zde děje v posledních letech, neodpovídá obvyklé definici těchto pojmů. Nicméně nelze nezaznamenat, že tempo růstu domácích úvěrů do ekonomiky se značně zpomalilo (a v posledním období je záporné či jen mírně nad nulou) a rozchází se s tempem růstu peněz v ekonomice. Analýza současného stavu ukazuje, že peníze do ekonomiky neproudí prostřednictvím bankovních úvěrů. Jejich roli nahrazuje příliv peněz ze zahraničí spolu s deficitním hospodařením státu. To sice vede k požadovanému růstu peněžní zásoby, ale má to také strukturální důsledky. Příliv zahraničního kapitálu míří obvykle do oblasti velkých většinou nadnárodních firem. Ty získávají peníze ve formě investic do základního jmění či úvěrů od zahraničních bank nebo mateřských společností. Současná struktura ekonomického růstu toto pozorování empiricky potvrzuje. Naopak rostoucí deficit veřejných financí slouží k transferům primárně do dvou oblastí. V menší míře jde o investice státu (ačkoli jejich podíl není v rozpočtu velký). Objemově dominantní jsou transfery občanům ve formě různých sociálních dávek či platů státních zaměstnanců. Ten, na koho se "peníze nedostanou", je v tomto schématu zejména menší podnikatel, živnostník či podnik, který není dost velký, aby byl financován ze zahraničí a ani dost významný, aby obdržel nějakým mechanismem finanční podporu od státu. Nízký růst úvěrové emise má tedy největší dopad na sektor malého a středního podnikání. Přesto však úvahy o "zamrznutí úvěrů" či hledání problému pouze na straně bankovního sektoru nepovažuji za korektní. Faktem je, že bankovní sektor disponuje značnou likviditou, ale také nízkou výnosností aktiv. Část bank stále zažívá "transformační či restrukturalizační útlum", nicméně existuje zde řada kvalitních, kapitálově i manažersky stabilizovaných bank, které mají silnou motivaci úvěry poskytovat. Banky tedy peníze mají, podnikatelé úvěry chtějí, ale poptávka s nabídkou se míjejí.

V čem je problém?

Označil bych asi tři primární příčiny: problém strany poptávky, působení cyklických a strukturálních vlivů. První problém je v doposud přetrvávající tendenci k neadekvátně vysokému podílu úvěrů na financování podniků, což je mimo jiné přímo spojené se stupněm rozvoje trhu primárních emisí a obecně trhu s akciemi. Způsob privatizace spolu s právním prostředím vedl ke vzniku kombinace enormně vysoké strategické prémie (rozdílu hodnoty jednotlivých akcií a kontrolních balíků) a k obecně kapitálově slabým vlastníkům. Přesto však i zjevně přeúvěrované podniky často neřešily svou situaci a očekávaly od bank další úvěry. Jiní podnikatelé nabízejí projekty s příliš velkým rizikem či nedostatečným zajištěním pro banku. Jakkoliv považuji doposud jmenované problémy za hlavní příčiny současného vývoje úvěrové emise, při hodnocení situace nelze ignorovat i další.

Hodnocení rizik na finančním trhu

Bankéři obvykle poskytují úvěry ochotně na vrcholu konjunktury a velmi obezřetně v recesi. Tento fakt je daný jak objektivními příčinami (podniky v konjunktuře obvykle rostou a zvyšují zisk), tak i určitou psychologií (když je "lépe", zapomínáme, že může být "hůř"). Současný stav České republiky, který může být charakterizován jako počátek oživení po delší recesi, logicky diktuje obezřetnostní pravidla úvěrových obchodů jako poměrně přísná. Při pokračování konjunktury lze očekávat ze strany vypůjčovatelů pozitivní změny. Složitější je situace ze strukturálního hlediska. Není užitečné opakovat již stokrát opakované teze o vlivu "systémového prostředí". Tento vliv je stále přítomný a významný. Stejně tak krize v bankovním sektoru, jak lze minulá léta nazvat, byla určitě jednorázovým šokem nutícím bankéře k větší obezřetnosti. A je to určitě správné. Jako problém "struktury nabídky finančních služeb" však vidím situaci, kdy rozhodování bank klade nadměrnou váhu na "obecnou" bonitu klienta a přitom cena úvěru, tedy úroková sazba, nehraje při poskytnutí úvěru příliš velkou roli. Mizí tak do určité míry cenový mechanismus, který může zajistit profinancování i mírně rizikovějších projektů. Kořeny tohoto systému je možné hledat v transformaci, kde marže bank v řádu jednotek procent byly klienty, ale i ekonomy a politiky označeny téměř jako "zlodějna". Přitom nyní vidíme, že mnoho úvěrů nemělo být poskytnuto a marže nekryly ani zlomek nákladů. Bankéři zřejmě často cítí, že poskytnout úvěr třeba za 12 procent v době 5 1/4procentní základní sazby "je nemravné". Klienti to tak vidí nepochybně. Je to zásadní a nákladný omyl. Bylo by nevhodné přitom třeba mluvit o zastavárnách s jejich úroky v řádu desítek procent - za měsíc, ale nelze ignorovat nebankovní finanční podniky poskytující úspěšně spotřebitelské úvěry za cenu nad dvacet procent. Situace je obdobná i u některých leasingových produktů. Za potvrzení této praxe lze považovat i fakt, že nyní v USA, při velmi podobných sazbách na finančním trhu, se pohybují sazby na klientské produkty v oblasti úvěrů (například kreditní karty, auta, hotovostní úvěry, hypotéky) obvykle v oblasti mezi 8 - 15 procenty. U nás se nabídka obdobných produktů, spíše pro fyzické osoby, teprve rozbíhá a přes vysoké tempo růstu je jejich podíl v bilancích bank poměrně nízký. Nevolám v žádném případě po zdražení bankovních služeb. Stejně tak určitě nejde o to stimulovat banky k postupování vyššího rizika. Banky by se ale měly učit lépe řídit a diverzifikovat podstupovaná rizika. Zároveň větší využití vztahu rizika a úrokové sazby by mohlo bankám umožnit neodmítat i mírně rizikovější klienty, kteří chtějí kapitál pro své investiční záměry. Vyšší riziko by se za jistých okolností mohlo odrážet v ceně a ne v jednodušším, ale dlouhodobě problematickém rozhodnutí klientovi fondy neposkytnout. Bylo by to dobře nejen pro klienty, ale i pro banky, neboť by to vedlo nejen k růstu marže, ale také k akvizici nových klientů. Ti by zase dostali možnost realizovat častěji své podnikatelské záměry. Při "rozumném" systému řízení rizik povede tento proces ke zvýšené ziskovosti a tím i vyšší kapitálové stabilitě bank.

Mezery ve struktuře

Jakkoliv se tedy zdá být vývoj peněžní zásoby adekvátní ekonomickému vývoji, má jeho struktura potenciálně závažné důsledky. Vidím je v oblasti vývoje finančního systému, i při pohledu na další vývoj české ekonomiky. Vytlačování malých a středních ekonomických subjektů z ekonomické aktivity nevede obvykle ke zvýšení stability a může vést k obtížně řešitelné nadměrné závislosti na úzkých ekonomických oblastech. V delším horizontu je pro ekonomiku nebezpečný i důsledek pomalého růstu úvěrů pro banky. Důsledkem může být nízká ziskovost bank, která vede k jejich nižší stabilitě, dále snížení jejich konkurenční schopnosti i omezení nabídky produktů na finančním trhu. Stejně tak negativní je vliv růstu podílu působení vlády na ekonomickém dění. Vede často k omezení volné soutěže při jeho profinancování, nutně otvírá nejprve otázku vytlačování privátního sektoru z poptávky po penězích a následně často končí u nutnosti zvyšování zdanění za účelem profinancování vývoje nedluhovou cestou. Ukazuje se tedy v mnoha případech jako potřebné pokoušet se nahlédnout trochu více do pozadí i těch nejosvědčenějších makroekonomických čísel a zkoumat jejich dopad na strukturu ekonomiky a další vývoj. Jsou to konec konců jednotlivé sektory ekonomiky, podniky i jednotliví podnikatelé či spotřebitelé, jejichž chování vytváří ona "velká, zprůměrovaná čísla". A bylo by nešťastné nepokoušet se analyzovat třeba i náznaky některých jevů dříve, než vidíme jasně jejich úplné důsledky.