(HN 14.9.2004 strana 10, rubrika: Názory)
Růst průměrné mzdy se ve 2. čtvrtletí výrazně zpomalil. Průměrná mzda se zvýšila o 4,3
procenta, což ve srovnání s 1. čtvrtletím znamená zvolnění na polovinu. Zpomalení se sice čekalo,
avšak intenzita mohla řadu komentátorů trochu překvapit. Nejvíc překvapilo, že stát začal šetřit na
platech svých zaměstnanců, které se proti minulému roku mírně snížily.
Ale bylo tomu skutečně tak? Mohou být tyto údaje důvodem ke změně pohledu národní banky na
hospodářství? Při podrobném rozboru zjistíme, že situace není tak jednoznačná a že z ní není třeba
vyvozovat zásadnější závěry. Bohužel ani o výraznější zdrženlivosti státu.
Zatímco ťprůměrnýŤ zaměstnanec dostal ve 2. čtvrtletí přidáno poměrně málo, v prvním byli
zaměstnavatelé mnohem štědřejší. Dalo se však předpokládat, že ťštědrostŤ bude mít přechodný
charakter. Značný růst v 1. čtvrtletí byl ovlivněn i vlivy, které na meziroční hodnoty působí jen
krátkodobě.
Od 1. ledna došlo ke zpřísnění podmínek pro nemocnost. Zaměstnanci začali více zvažovat, zda
se vyplatí při lehčích zdravotních problémech pobírat nemocenské dávky, zůstat v práci nebo problém
řešit například čerpáním dovolené.
Nemocenskou více zneužívali pracovníci s nízkými mzdami, protože rozdíl mezi dávkou v nemoci
a mzdou byl u nich relativně malý. Zpřísnění podmínek zřejmě omezilo morální hazard s dávkami.
Nemocnost se snížila, což se příznivě projevilo v růstu průměrné mzdy.
Tento vliv byl v 1. čtvrtletí umocněn absencí obvyklé chřipkové epidemie. Mohlo to významně
přispět k výraznému meziročnímu růstu průměrné mzdy. Silněji se to projevilo v soukromých podnicích
s českým vlastníkem, kde došlo k nadprůměrně rychlému růstu platů. V těchto podnicích jsou mzdy
nižší, a tak nadměrné využívání nemocenské zde mohlo být dříve vyšší.
Průměrná mzda byla v 1. čtvrtletí také ovlivněna tím, že fond pracovní doby byl o den větší
než loni. To se příznivě projevilo na mzdách pracovníků, kteří jsou odměňováni podle počtu
odpracovaných hodin.
Od 1. ledna se zvýšila minimální mzda na 6700 korun. Její působení je přitom sporné, protože
znemožňuje pokles nejnižších mezd a tím i zaměstnávání málo kvalifikovaných pracovníků či udržení
zaměstnanosti v podnicích, jež jsou v nepříznivé situaci. Zvýšení mezd nejméně produktivních
pracovníků snižuje konkurenceschopnost těchto firem. To později může mít dopad na počet pracovních
míst.
V případě, že firma nepříznivé dopady očekává, může přistoupit - spíše než ke zvyšování mezd
- k rychlému propouštění.
Průmyslové podniky zřejmě zatím reagovaly na zvýšení minimální mzdy spíše zvýšením mezd,
neboť v průmyslu nadprůměrně rostly právě nízké mzdy. To ovlivnilo i růst průměrné mzdy. K růstu
však přispělo i propuštění části pracovníků.
Na vysoký růst mezd v podnikatelské sféře v 1. čtvrtletí pravděpodobně působilo i vyplácení
odměn spojených s dobrými hospodářskými výsledky. Zejména průmysl zaznamenal růst produktivity
práce. Pokles zaměstnanosti se ale již začal zmírňovat, takže růst přesčasů přestane být stimulován
poklesem počtu zaměstnanců. To se projeví ve zpomalením růstu mzdy.
Neudržitelnost vysoké dynamiky růstu mezd v podnikatelské sféře naznačovaly vyšší kolektivní
smlouvy, které pro rok 2004 počítaly jen s asi šestiprocentním růstem. Mimořádnost vývoje v 1.
čtvrtletí signalizoval i umírněnější růst průměrné hodinové mzdy. Zvolnění dynamiky potvrdilo i 2.
čtvrtletí.
Očekáváme proto, že letos se růst mezd v podnikatelské sféře bude pohybovat okolo sedmi
procent a v roce 2005 se ještě zhruba o procentní bod zmírní.
Růst průměrné mzdy zrychloval v 1. čtvrtletí i vývoj v nepodnikatelské sféře. Téměř
desetiprocentní růst souvisel s lednovým přechodem na šestnáctitřídní stupnici platových tarifů ve
státní správě.
Opačná situace nastala ve 2. čtvrtletí. Vláda rozhodla, že státním zaměstnancům vyplatí 13. a
14. platy (ve 2. a 4. čtvrtletí) výrazně nižší než loni. Státní zaměstnanci tak nedostanou dvě
poloviny, ale jen dvě desetiny základního platu navíc.
Taková změna vede k výrazně vlnovitému průběhu růstu průměrné mzdy. V 1. a 3. čtvrtletí musí
zaznamenat vysoký růst a v ostatních stagnaci či mírný pokles. Celoročně se zvýší o zhruba pět
procent.
Kdyby odbory přesvědčily vládu, aby na 14. platy vyčlenila více peněz, mohl by být růst mezd
ještě vyšší. Navíc od ledna 2005 nabývá účinnosti zákon o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů. Asi 70 tisícům lidí stoupnou mzdy o čtvrtinu, což růst v nepodnikatelské
sféře ještě zrychlí. Ze záporného růstu mezd státních zaměstnanců ve 2. čtvrtletí proto není možné
vyvozovat zásadnější závěry o fiskální konsolidaci.
Ze mzdového vývoje tudíž nevyplývají významné změny v pohledu ČNB na stav hospodářství.
Můžeme předvídat, že bude docházet k postupnému zrychlování hospodářského růstu, které nebude
výrazně brzděno ani vývojem mezd, ani s ním souvisejícím vývojem spotřeby domácností. Ta sice
nebude již tak výrazným tahounem růstu jako v předchozích letech, ale její roli na sebe více
přebere rychlý růst investic a čilá vývozní aktivita.
Autoři jsou ředitelem a pracovníkem sekce měnové a statistiky České národní banky
Z pomalejšího růstu mezd státních zaměstnanců ve druhém čtvrtletí není možné vyvozovat žádné
zásadnější závěry. Bohužel ani o výraznější zdrženlivosti státu.
Nízký růst mezd ve skutečnosti nepřekvapil
Tomáš Holub, Milan Říkovský, sekce měnová a statistiky ČNB