Nízkoinflační prostředí stabilizovalo úrokové sazby

Oldřich Dědek, viceguvernér ČNB

(HN 30.1.2001 strana 16, rubrika: Ekonomické analýzy/servis)

Měnová politika obstála před úkolem přispět k hýčkání křehkého oživení

Hodnocení kredibility měnové politiky v režimu cílování inflace není jen o mechanickém porovnávání plánu a skutečnosti. Mělo by spočívat v seriózním vyhodnocování celého komplexu faktorů, které utvářejí chování inflace a také formují zpětnou reakci centrální banky.

Na konec milénia připadá významný odpočet z výkonu měnové politiky. Když byl totiž na začátku r. 1998 instalován režim cílování inflace a s ním i oznámena vize inflačních cílů, byl to právě tehdy střednědobý inflační cíl pro konec r. 2000, jenž se měl stát a také se stal základním navigačním bodem pro střednědobou orientaci dezinflační politiky. Proto ekonomové, kteří hodnocení kredibility měnové politiky rádi zplošťují na mechanické porovnávání "plánu" inflace a následné skutečnosti, by měli smeknout klobouk, neboť odchylka mezi fakticky dosaženou hodnotou čisté inflace ke konci r. 2000 (meziroční růst 3 %) a hodnotou, kterou ČNB chtěla před třemi lety k tomuto datu vidět (interval 3,5 až 5,5 %), je zanedbatelná na pozadí turbulencí, jež uplynulé tříleté období doprovázely.

Oživování a strategie ČNB

Makroekonomický rámec, který v r. 2000 obklopoval uvažování ČNB, v mnohém vázal na události staršího data. Hospodářská recese jako daň za stabilizaci české ekonomiky po měnovém otřesu v r. 1997, ale i kolaps světových cen surovin na pozadí hlubokých krizí v jihovýchodní Asii a Rusku prudce vychýlily dezinflační trajektorii ČNB, a to místy až do deflace. Proto prakticky ihned po spuštění cílování inflace byla měnová politika konfrontována s mohutným nečekaným šokem, který se zasadil o výrazné podstřelení prvního inflačního cíle. Následné zvyšování inflace tak mělo z velké části povahu tolerovaného návratu k normálu. Počátek r. 2000 zastihl inflaci stále ještě v její návratné fázi. Nicméně strop narýsovaný dlouhodobou měnovou strategií byl již blízko, takže základní otázka zněla, zda oživení, které z opatrných náznaků v druhé polovině r. 1999 přešlo v r. 2000 již do jasných signálů, bude konformní s nastavenými parametry dlouhodobé dezinflační politiky. Zejména mimořádně příznivý údaj o růstu HDP za 1. čtvrtletí 2000 (meziročně 4,3 %) zintenzívnil analytické úvahy na téma růstové mezery od potenciálního produktu, a s tím spojeného neinflačního charakteru oživení. Další vývoj poněkud zkorigoval růstový optimismus, na jedné straně potvrdil přítomnost oživení, nikoli však nějakou jeho robustní akceleraci. Postupně tak sílilo poznání, že nastartovaný hospodářský růst drží poptávkové inflační tlaky poměrně efektivně na uzdě.

Přítomnost nákladového šoku

Jestliže strana poptávky nevytvářela větší inflační ohniska, strana nabídky se zasluhovala o pravý opak. Ekonomiku zasáhl externí nákladový šok, který např. cenu ropy vychýlil až o 50 % od referenčního scénáře inflační prognózy. K tomu se přidal trvale sílící dolar, takže ceny mnoha významných primárních vstupů zaznamenaly strmý růst. Na uvedenou výzvu se ČNB rozhodla reagovat vyčkávací taktikou. Nákladový šok, který se rychle zviditelňoval v nárůstu indexu produkčních cen, byl vyhodnocen jako dočasný ve smyslu jeho postupného odeznění v indikátorech meziroční inflace. Odeznění nutně neznamená návrat cen k původním nízkým hodnotám. Velkou neznámou ale byla intenzita sekundárních účinků, které byly aktivovány tím, jak se výchozí nákladové impulsy předávaly dál dovnitř ekonomiky. Také hrozilo, že tržní subjekty vyhodnotí nákladový šok jako trvalý a přehodnotí inflační, tj. zejména mzdová očekávání. Přítomnost pouze mírného oživení a četné záklopky náročného konkurenčního prostředí však nedávaly, ke spokojenosti ČNB, větší prostor pro multiplikaci nežádoucích sekundárních účinků. Nápomocné bylo v tomto směru chování reálných mezd, které svojí stagnující až mírně klesající dynamikou působilo jako dobře upevněný nárazník.

Udržitelnost deficitů běžného účtu

Průvodní událostí r. 2000 bylo zhoršování deficitů běžného účtu, které se z příznivých hodnot kolem 2 % na HDP v průběhu r. 1999 vyhouply nad 4 % v r. 2000. Nastolení otázky udržitelnosti vnější nerovnováhy bylo tudíž legitimní. Rok 2000 však nezavdával důvody k hlubšímu znepokojení. Proti r. 1997 byla naprosto jiná struktura financování deficitů. Převládala složka relativně bezpečného nedluhového kapitálu a prakticky chyběla složka horkých peněz. Mj. i v důsledku nízké inflace, která destimuluje příliv spekulativního kapitálu a naopak, povzbuzuje přímé zahraniční investice. Sám deficit obchodní bilance byl tažen ropným šokem a jen z menší části oživováním ekonomiky (hrubý odhad 70 : 30). Vysoké objemy přímých zahraničních investic vytvářely předpoklady pro vyšší exportní expanzi v budoucnosti. Pro centrální banku se problém udržitelné vnější nerovnováhy projevoval ve zvýšené pozornosti vůči kursu koruny, ve snaze předcházet nadměrnému posilování na pozadí silného kapitálového přílivu. Proto v březnu intervenovala a v listopadu provedla přímý odkup deviz od FNM za splátku České spořitelny. Smyslem nebylo nějakým způsobem kurs přetlačovat, ale jen bránit apreciačním výstřelkům. Panoval konsenzus, že ekonomika v růstové fázi musí být schopna ustát určité reálné zhodnocování, a také že bláhové jsou snahy zasahovat do kursových fluktuací tehdy, jsou-li pouhou odvozeninou vzájemných fluktuací dolaru, eura a jenu.

Zaparkované sazby

Centrální bankéř bývá někdy charakterizován jako osoba, která začíná mít starost, když všichni ostatní začínají mít radost. Radostnou událostí byly potvrzené známky oživení, starostí úvahy, zda k obnově růstu bude docházet na neinflačním základě a bez rizik obnovování nerovnováh. Měnová politika stála před úkolem přispět svým dílem k hýčkání křehkého oživení, současně však nerezignovat na inflační cíle a využít nečekaného snížení inflace k upevnění nízkoinflačního prostředí, a tím ušetřit na budoucích nákladech dezinflace. Odpovědí na takto definovanou výzvu byla stabilita operativní úrokové sazby na úrovni 5,25 % po celé období r. 2000. Nastavená hladina úrokových sazeb reprezentovala významný příspěvek k obnovení růstu jak svojí úrovní, tak délkou nastavení. V reálném vyjádření (1 až 2 % na bázi CPI a -0,5 až 1 % na bázi PPI) lze hovořit o velmi nízké sazbě, a to při srovnání jak v časové řadě, tak v mezinárodním průřezu. Diskuse se jistě může vést o tom, zda vzhledem k nijak impresívnímu růstu nemohla měnová politika jít s uvolňováním ještě dále. Tomu bránily počáteční nejistoty o robustnosti oživení, následně nejistoty generované nákladovým šokem. Své místo mělo i vyhodnocování nejrůznějších záklopek, které by každá malá otevřená ekonomika měla ve vlastním zájmu respektovat. V prostředí liberalizovaných kapitálových toků by překročení jistého prahu mohlo vyprovokovat odliv kapitálu. Záporný úrokový diferenciál vůči dolaru a minimální kladný diferenciál vůči euru v tomto ohledu volaly po obezřetnosti. Ekonomika vyžadující četné modernizační a restrukturalizační investice a náchylná k vnější nerovnováze nemůže příliš nízkými sazbami podvazovat tvorbu domácích úspor. Nulová až mírně záporná velikost reálných sazeb z termínovaných vkladů dokládá, že i na tomto úseku začíná být atakována frontová linie. Je jistě legitimní zvažovat bariéry bránící robustnějšímu růstu. Ty však dnes nevytváří měnová politika svými nízkými a stabilními úrokovými sazbami ani nedostatkem likvidity v ekonomice. Vždyť banky drží dobrovolně u ČNB kolem 250 mld. Kč. Tyto peníze by jistě přinesly vyšší zúročení formou poskytnutých úvěrů, kdyby nemusely být drženy jako bezpečná aktiva vyvažující vysoký podíl klasifikovaných úvěrů a kdyby existoval širší zásobník úvěrovatelných firem a projektů. Snižovat růstová tření proto znamená nepolevovat v koncentraci sil na dořešení známých strukturálních a institucionálních problémů. Angažovanost státu při konsolidaci bankovního sektoru, podpoře přímých zahraničních investic či zlepšování finanční situace podniků jsou kroky, které odblokovávají nabídkovou stranu ekonomiky, a proto míří správným směrem. Přitom by se neměla vytvářet nová růstová tření, např. hromaděním napětí v oblasti veřejných rozpočtů.