Nejsem žádný jestřáb

Zbyněk Fiala

(Ekonom 15.3.2001 strana 24, rubrika: Rozhovor Ekonoma)

* Křeslo, do kterého nový guvernér České národní banky Zdeněk Tůma na začátku loňského prosince zasedl, bylo opravdu horké. Proti byla vláda i Tůmův předchůdce. Teď, když končí nepsané stodenní hájení a porovnáme šéfa a jeho tým s tím, jak je uvedla média, asi se nepoznají.

*Před nástupem do funkce vás média stavěla do role jestřába, ale toto očekávání se nenaplnilo, úrokové sazby začaly klesat. Měnová politika se uvolňuje.

Já jsem vlastně tehdy jenom řekl, že vidím inflační rizika směrem nahoru, a pokud by šel vývoj takovým směrem, že bychom zasáhli. Neřekl jsem tedy nic jiného, než že jsme dělali svou práci. Mediálně to ale dostalo trochu jinou podobu a vstoupil do toho proces jmenování Bankovní rady, který to vyhrotil. Neřekl bych, že ten či onen člen bankovní rady je či není jestřáb.

*Jak vypadají jednání bankovní rady? Hádáte se? Diskutujete? Křičíte na sebe?

Samozřejmě že se hádáme. Ne vždy jsou rizika, která se snažíme uhlídat, zřejmá. Ale málokdy se jedná o něco, co by některý člen Bankovní rady zcela odmítal. Každý vidíme trochu jiné rozložení měnových rizik, ale nakonec se dohodneme. Probíhá to tak, že poradci rady, aparát banky, připraví pro zasedání analýzu. V okamžiku, kdy ji máme na stole, nejprve proběhne diskuse s našimi analytiky a potom následuje uzavřené jednání Bankovní rady, kde se navzájem snažíme přesvědčit, že je to tak či onak. A podle toho, jaká je situace, je to někdy živější, jindy to má celkem klidný průběh.

*Už se stalo, že jste zvrátili návrh, který byl předložen aparátem banky, a dospěli jste k opačnému závěru?

Stalo se to, i ve vzdálenější minulosti. Aparát se přikloní k určitému stanovisku a dá nám své doporučení, ale my se potom přikloníme opačným směrem. Stává se to, ale jistě by nebylo dobré, aby se to stávalo systematicky, protože by to zakládalo rozpor mezi tím, jak situaci vidí bankovní rada a jak ji vidí analytický aparát, který máme k dispozici.

*Parlamentní vyšetřování událostí kolem Investiční a poštovní banky vás teď vtáhlo do politické arény. Jak se daří odolávat pokusům zatáhnout vás i do silových polí jednotlivých stran?

Nezpůsobily to ani tak události kolem IPB, ale je to tak, centrální banka se postupně přece jen dostala do politiky. Ve skutečnosti je to - nejen v případě České národní banky, ale centrálních bank vůbec - život na hraně s politikou, protože centrální banka je vždy součástí politického systému. Zároveň by však měla být z hlediska svého rozhodování na politice nezávislá. Z toho vyplývá, že vždycky existují určitá pnutí mezi politickou reprezentací a tím daleko technokratičtějším pohledem centrální banky. Záleží také na tom, jaký je momentální ekonomický vývoj a jaké jsou tradice. Podle toho dostává komunikace mezi vládou, politickou reprezentací a centrální bankou určitý kolorit. Přesto se domnívám, že člověk nesmí odhlédnout od toho, že jsou to instituce, které musí spolupracovat a že by jim nic nemělo bránit v dosažení poměrně dobré komunikace. Taková snaha by měla být na všech stranách.

*Dochází ministr financí Pavel Mertlík na jednání Bankovní rady?

Dochází. Ne úplně pravidelně, ale zejména pokud se diskutují měnové otázky, tak se vždy snaží přijít. Pokud mu to nevyjde, alespoň telefonuje, dříve Josefu Tošovskému, teď mně, a říká své stanovisko.

*A vy chodíte na vládu?

Chodím na vládu, a pokud nemohu já, pak některý ze zastupujících viceguvernérů.

*Máte možnost vyslovit své stanovisko? Dostáváte slovo?

Určitě. My máme ve vládě poradní hlas, stejně jako má ministr Mertlík poradní hlas při jednání Bankovní rady, a je nutno říci, že jeho názory nás velmi zajímají, protože právě oblast veřejných financí vidíme jako jednu z rizikových. Stejně tak guvernér využívá svého poradního hlasu ve vládě. Vždy dostanu slovo, ale nakolik ministři vnímají to, co říkám, to nevím. Materiálů, které mají vztah k měnové politice nebo centrální bance, ale není až tolik. Častěji se jedná o materiály, které určují obecnější ekonomický rámec.

*Máte za sebou sto dní ve funkci. Co se dá stihnout za sto dní? Lidé si všímají hlavně snižování úrokových sazeb. Co nevidí?

Pokračovali jsme v řadě věcí, které byly rozdělány. Patří sem zejména změna v režimu povinných minimálních rezerv bank. Odpovídá to programu harmonizace s Evropskou unií, který byl přijat před dvěma nebo třemi roky. Teď byl téměř dovršen tím, že jsme rozhodli o jejich úročení. Myslím, že i program cílování inflace přispěl k tomu, že centrální banka je daleko otevřenější a snaží se to z měnové politiky přenášet i do ostatních oblastí své činnosti. Vedle toho se zamýšlíme nad tím, jak by měla centrální banka fungovat v následující dekádě, která by měla být charakterizována především vstupem do Evropské unie a někdy později zřejmě i přijetím eura.

*Blíží se okamžik, kdy ohlásíte další inflační cíl. Máte už jasno, jaký bude?

To ani dost dobře nemohu, protože bych předbíhal diskusi, která právě probíhá. Připravíme materiál, který budeme konzultovat s ministerstvem financí a následně ho předložíme vládě. Mělo by to proběhnout do konce března nebo během dubna.

*Neopustíte přitom sledování čisté inflace, která se snaží odečíst vlivy vlády a poněkud umělý nástroj?

Uvidíme. Je to jedna z těch otázek, která se už loni hodně diskutovala a vrátíme se k ní pochopitelně i letos. Jsou tam poměrně silné argumenty, že celková inflace je veřejnosti přece jen srozumitelnější. Na druhé straně, před časem jsme Evropské komisi předložili společnou měnovou strategii České národní banky a české vlády, která je postavena na čisté inflaci. Vidím jako jednu z možných variant - a znovu opakuji, že nechci předjímat výsledek diskuse -, že budeme mít nadále čistou inflaci v souladu s měnovou strategií a k tomu budeme zveřejňovat propočet nebo odhad celkové inflace.

*Jak daleko sahá nový inflační cíl? Budete se držet nadále zhruba dvouletého horizontu?

Jedno z pravidel měnové strategie stanovuje, že inflační cíl se určuje vždy na další rok. Uvidíme. Vzhledem k tomu, že jsme stabilizovali inflační očekávání, nelze vyloučit, že bychom zvolili i delší horizont. Ale to musíme ještě zvážit.

*Zatím se nám vyhýbají otřesy, které udeřily na západní kapitálové trhy. Jsme teď možná trochu chráněni okrajovou rolí pražské burzy v české ekonomice. Ale co by se stalo, kdyby v Americe nastalo tvrdé přistání z výšin desetiletého růstu?

My jsme navázáni především na Evropu, takže dopad by se projevil teprve, kdyby byla zasažena Evropa. A Evropská centrální banka se tváří velmi statečně a očekává, že to zvládnem. Druhou věcí je, že zájem investorů, kteří teď k nám přicházejí rekordním tempem, je dnes motivován jinak, než že by měl souvislost s růstem ve Spojených státech. Kapitál proudí především ze zemí Evropské unie a řekl bych, že jedním z významných hnacích motivů je proces naší evropské integrace. Kdyby došlo k tvrdému přistání a byla výrazněji zasažena Evropa, pak by to samozřejmě zasáhlo i nás.

*Nám zatím větší otřesy způsobila bankovní krize, která teď začíná předkládat konečný účet. Nevede vás to k názoru, že centrální banka by se měla zbavit bankovního dozoru, aby byla nezávislejší v posuzování situace v měnové oblasti?

Existuje řada různých modelů, jak tento problém řešit. Ve světě bývá bankovní dozor jak uvnitř centrální banky, tak mimo. Pokud bych mohl zmínit aspoň jednu studii z nedávné doby, jedná se o poměrně obsáhlý článek Charlese Coudharta, který říká, že ve vyspělých ekonomikách je to poměrně jedno. Mohou být určité synergické efekty z toho, že se regulační orgány dají pod jednu střechu. Ale tam, kde se teprve budují základy tržní ekonomiky, je lepší nechat bankovní dozor v centrální bance. Jednou věcí je pak otázka, kde se Česká republika momentálně nachází. A tou druhou zkušenost, že institucionální revoluce je vždy nebezpečná, protože hrozí rozkolísáním něčeho, co v současné době funguje. Ale je to bezpochyby věc, kterou je třeba také diskutovat, ale řekl bych, že v delším horizontu. Určitě bych to neviděl, že by se něco mělo odehrávat v nejbližších třech letech. Myslím, že je to spíš úvaha, jak vidět centrální banku v horizontu pěti až deseti let.

*Blíží se však další velká změna, a tou je elektronizace bankovnictví a platebního styku. Existují nějaké zkušenosti ze světa, co se stane v takové situaci s měnou a měnovou politikou?

Z dosavadních zkušeností je zřejmé, že dopady jsou menší, než by se mohlo zdát na první pohled. Poptávka po oběživu zůstává a elektronické peníze se stávají doplňkem. Podle mého názoru by to měnovou politiku jako takovou výrazně ovlivnit nemělo, alespoň v dohledné době. I za předpokladu, že centrální banka bude mít menší prostor na peněžním trhu, tak nastavení úrokových sazeb centrální banky je pořád klíčové a řídí se jím celý zbytek peněžního trhu. Nemyslím, že by se na tom mělo v dohledné době něco změnit, ale nejsem futurolog, takže těžko říci, co bude za deset, za dvacet let. Minimálně v horizontu pěti až deseti let bych neočekával žádné dramatické změny.

*Jak se po první stovce dnů v kůži guvernéra cítíte fyzicky? Spíte?

Spím.

*Co tenis?

Nejsem sice špičkový hráč, ale není to tak strašné.

*Kdy jste naposled někoho porazil?

Hrajeme většinou čtyřhru a naposledy... Nevzpomínám si.

CURRICULUM VITAE

Doc. Ing. Zdeněk Tůma, CSc.
Narodil se 19. 10. 1960 v Českých Budějovicích. Vystudoval fakultu obchodní na Vysoké škole ekonomické v Praze, vědeckou přípravu absolvoval v Prognostickém ústavu ČSAV. Po revoluci učil makroekonomii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v letech 1993-1995 byl současně poradcem ministra průmyslu a obchodu a od r. 1995 byl hlavním ekonomem Patria Finance. Od 1. 6. 1998 do svého nástupu do ČNB (únor 1999) byl výkonným ředitelem Evropské banky pro obnovu a rozvoj, v jejímž představenstvu zastupoval Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a Chorvatsko. Guvernérem ČNB byl jmenován 1. 12. 2000. Je prezidentem České společnosti ekonomické a šéfredaktorem časopisu Finance a úvěr.