Nejlepší DOHLED je komplexní POHLED

(FP-finanční poradce 22.5.2006 strana 10, rubrika: Finanční trhy)

 

Dosud oddělené součásti dozoru, nyní dohledu nad finančními trhy se nejen přestěhovaly pod střechu ČNB, ale zároveň se přeskupily do novější struktury. Největší přesun absolvovala bývalá Komise pro cenné papíry, s jejímž šéfem, dnes sekčním na ČNB Pavlem Hollmannem, hovoříme.

FP : Už jste se zabydleli v novém prostředí, ale funguje i spojení (bez něhož, jak známo, není velení)?

Nedá mi zavzpomínat na původní Pražskou burzu, která sídlila na Můstku, ale položit tam třeba jen kabel byl vždycky problém. A pro pamětníky - tehdy v začátcích se, alespoň zčásti, skutečně obchodovalo "na parketu', kde se v blokových obchodech zadávaly pokyny na tabuli. Až poté se vše zautomatizovalo… Tady je technicky prostředí na víc než dostatečné úrovni. Fungovat "v novém' jsme začali opravdu rychle a myslím, že i dobře. Anebo, aby to neznělo vychloubačně - zatím jsme nenarazili na žádný větší problém. Tady mám právě o tom podrobnou informaci Bankovní radě… myslím, že nejdůležitější je to, že jsme prakticky nepřerušili činnost. Samozřejmě že jsme se prvních pár dnů doslova "zabydlovali' a museli jsme zvládnout přechod na nové systémy. Některé naše původní i zde běží dál, ale je tu i řada nových, které využíváme. Je snad pochopitelné, že naše kontrolní činnost byla trochu nižší, ale celkově byl i měsíc duben zcela rozsahově srovnatelný s předchozím obdobím. To svědčí o naší adaptaci asi nejlépe.

FP : Váš tým z komise přecházel vlastně kompletní, ale teď jsem zaregistroval, že ještě personálně posilujete. Jde spíš o to, že jste nechtěli doplňovat stav před přesunem, anebo to znamená něco víc?

Komise trpěla vždycky poměrně vysokou fluktuací. To, co nabízela, bylo atraktivní zejména pro absolventy škol nebo pro lidi, kteří měli minimální praxi a logicky na komisi setrvali přibližně tři roky. Část z nich tedy získávala zkušenosti a další část se učila. Na druhé straně to nebyla jen nevýhoda, protože šlo o lidi zvyklé se učit. Minulý rok jsme se dohodli, že bychom chtěli využít právě období integrace dohledu, kdy budeme moci nabídnout vhodnější podmínky a omezili jsme v předchozích měsících přijímání nových pracovníků na komisi. Takže nyní se objevuje a ještě objeví řada inzerátů a výběrových řízení, zvláště na některé pozice, jako například vrchní expert atd., kde si myslíme, že bychom mohli získat lidi s většími zkušenostmi z trhu.

FP : Naši čtenáři jsou víc zaměřeni na pojistné produkty a kombinované produkty. Přijde vývoj směrem určitého sjednocení pravidel i dohledu na podobné produkty?

 Nejen, že je čas, ale my to již realizujeme… S národní bankou jsme komunikovali velmi dobře již před integrací. To není jen můj osobní názor, ale opírám se i o hodnocení, které jsme měli na pravidelných zasedáních výboru pro koordinaci s Ministerstvem financí a ČNB. V mnoha věcech, zejména ve výkaznictví, ale třeba i v implementaci Basel 2 jsme velmi dobře spolupracovali. Nyní je to samozřejmě daleko jednodušší, shodou okolností jsme právě teď dohodli na úrovni těchto tří sekcí - bankovní, kapitálového trhu a pojišťovnictví - pravidelné schůzky. Program má již nyní rozsah tří stránek a jde v něm především o koordinaci a o to systémově ji zavést.

FP : Bude nutno počkat na dodefinování legislativy či "pravidel hry' regulátorem?

To vždy začíná legislativou, tedy i našimi připomínkami (primární legislativu má ministerstvo), ale vyhlášky vydáváme my. Takže hned tu máme další body: sjednocení požadavků na regulované subjekty, jednotné vystupování vůči třetím stranám, sjednocení stanovisek atd. To bychom chtěli nastavit zejména v dohledové činnosti - kontrol, ať již na místě, anebo na dálku. Je toho hodně, ale právě proto, že naše koordinační schůzky jsou neformální, nabízejí velkou šanci identifikovat problémy a nacházet společný jazyk. Musíme spolupracovat v řadě věcí: MiFID, Basel 2 a hned v začátcích si musíme říci - tohle půjde, tak to zformalizujeme atd.

FP : Jedním z nejvážnějších distorzí se nám zdá investiční životní pojištění, které vlastně prodává investice, ale v hodně rozdílných podmínkách od "čistých' investic prostřednictvím kolektivního investování.

Ano, je tady velká nerovnováha. Je jednou z priorit toto řešit a strategie řešení se nyní projednává. Je to otázka mnoha produktů, protože jsou vlastně kombinované nebo "na hraně'. A bude jich přibývat, je to otázka různých "balíčků'. Vezměme například jen penzijní fondy. V tom jejich vlastním projevu ke klientovi jde o určité pojištění, ale sám fond se nějak chová a musí ctít určitá kritéria penzijního plánu, musí dodržovat pravidla investování (hospodaření se svým majetkem). A dohled nad ním se týká především této jeho vlastní činnosti. Ale hranice v mnoha produktech se skutečně stírají, a proto půjde o to, abychom se v mnohém naučili je efektivněji posuzovat. Obecně se například Basel 2 týká především bankovnictví, ale i kapitálového trhu. Navíc jsou tam cross-vazby, takže se musí promítnout i do novel zákonů kapitálových trhů. Na první pohled se skutečně nezdálo, že by Basel 2 měl tak silně zasáhnout i kapitálový trh. Ale když se jde " dovnitř', tak je vidět, že i zde bude práce více než dost.

FP : Jak vidíte budoucnost, anebo vaši praktickou cestu a přístup k tomu prolínání? Dojde i k určitému prolínání lidí z různých sekcí např. do pracovních skupin?

Určitě, ostatně s tím máme už jisté zkušenosti z komise, i když tam šlo víc o interní organizační záležitost. Postup vůči třetím stranám se nepochybně sjednotí. Něco je dáno a formalizováno zákonem - někdo musí vystupovat jako reprezentant, musí podepisovat atd. Ale vlastní jmenování členů pracovní skupiny je jiná věc, v mnoha případech již nyní v takových skupinách je i pracovník IT, protože třeba oblast evidence je specifická práce informatiků. Určitě dojde i rozšíření o další specialisty z jiných oborů.

Potom je další oblast, v níž si od integrace hodně slibujeme. Jde o analytický přístup, který určí výchozí a styčné body, a pomůže poté vymyslet či aplikovat metodiku. Tady půjde o doslova tvůrčí práci - jednak se musí vymyslet postupy, ale i na základě zkušeností z kontrol půjde o to domyslet, na co se zaměřit. Na analytiky i metodiky hodně spoléhám, protože jde zejména o postup, jak na základě toho, co se reálně děje i co lze očekávat, vytypovat kritická místa. A to je činnost skutečně kreativní. Navíc na základě toho je možno kontroly cíleně zaměřit. Dalším výstupem budou pak příslušná opatření a pokyny, vliv na dikci zákonů a vyhlášek... Tak se vracím k podstatě otázky - stále si myslím, že se nemůžeme nechat omezovat názorem jednotlivých odborů specializovaných na určitý sektor, protože právě tím, že budou spolupracovat lidé různých specializací, přinesou a vytvoří nové hodnoty. A počítáme právě se vzájemnou spoluprací a koordinací všech tří sekcí.

FP : Jestli zabrousím k aplikaci MiFID u nás, jak to vidíte a kdy? Lhůty se zkracují. Jde mi pochopitelně zejména o investiční poradenství…

MiFID by měl by platit od 1. ledna 2007, i když jsou tam lhůty pro transpozici do března a potom ještě půlroční implementační lhůta. Problém je v tom, že se práce sice již rozeběhly, ale vymezení jednotlivých částí není ještě jasné. Hlavní tíha leží na Ministerstvu financí, které má na starosti primární legislativu a nepochybně hrozí časový stres - protože oficiálně je sice již od roku 2004 rámcová směrnice, ale ta není všechno. Na ni musí navázat implementační opatření, a ta zatím nejsou… Dokud nebude známo jejich konečné znění, tak transpozici nelze v legislativě zodpovědně finalizovat. Nelze vzít jen MiFID samotný, ale je nutno jej uchopit právě v kontextu implementačních opatření. Informací k tomu, aby se na věci začalo pracovat, je dost - a pracovat se začalo, ale na dokončení ještě mnohé schází. Jsme s Ministerstvem financí zajedno, že půjde o příležitost, celou oblast investičního poradenství koncepčně vyřešit. Zúčastňujeme se pracovní skupiny a nyní si děláme i určitou představu, jaké oblasti bude řešit novela zákona a co vše ostatní by měly upravovat naše vyhlášky.

FP : Když se vrátíme ke konkrétní oblasti, naše čtenáře zajímá eminentně dohled nad finančními zprostředkovateli…

Ten probíhá již průběžně, registrace byla začátek, nyní již běží standardní formou. Provádíme klasický dohled na dálku, výborným nástrojem na sledování činnosti investičních zprostředkovatelů je deník investičního zprostředkovatele. Jde o informační povinnost, která má jednotný formát, a tu umíme dobře zpracovat. V případě nečinnosti investičního zprostředkovatele nám dává zákon možnost po půl roce nečinnosti odejmout registraci. Faktem je, že řada investičních zprostředkovatelů je natolik disciplinovaných, že sami požádají o odnětí povolení. Protože si to uvědomují, a než by čelili správnímu řízení, raději svou činnost ukončí sami. Mají totiž řadu povinností ze zákona, kterými jsou vázáni, i když svou činnost nevykonávají. Mnozí se také registrovali ještě v době, kdy se za registraci neplatilo a nyní zjistili, že ji nepotřebují. Kontrola registru je kontinuální proces a podle nějakých kritérií čas od času vybereme skupinu investičních zprostředkovatelů a oslovíme je ke kontrole.

FP: Brzo začne platit vyhláška o poctivé prezentaci investičních doporučení... Chystáte nějaký plošný screening, anebo jen namátkou a ad hoc?

Tato vyhláška měla poněkud zpoždění. Hledala se schůdná cesta, jak umožnit novinářům vůbec o těchto tématech informovat, na druhou stranu se legislativcům některá navrhovaná řešení nelíbila. I proto jsme to hodně diskutovali, a to si vyžádalo čas. Ale k vaší otázce - žádnou "akci' nechystáme… , ani pro ni nevidím důvod. Samozřejmě nejde o to, abychom něco kontrolovali jen formálně, zatím budeme hlavně situaci sledovat a pak popřípadě zasahovat. Chceme ovšem v každém případě vydat k problematice určitou metodiku - aby bylo zřejmé, jak budeme na jednotlivé kauzy pohlížet. A myslím, že s našimi metodikami mají již účastníci trhu zkušenosti, protože v nich vykládáme naše stanovisko, jak bude dohled k dané problematice přistupovat.

FP: Jak se díváte na záměr Ministerstva financí vypracovat určitou normu pro regulaci distribuce finančních produktů?

Nastavení systému musí být jednotné, to je jednoznačné. Pohled se musí sjednotit i v různých produktových oblastech. Zatím je to velmi nevyvážené, značně to kulhá, je tedy nezbytné podmínky srovnat. Navíc je jasné, že ten, kdo poskytuje jen čistě zprostředkovatelskou službu (tzv. pošťáka), dělá něco jiného než ten, kdo již radí a doporučuje řešení. Tento názor jsme měli ještě i na komisi a poskytovali jsme podobné stanovisko. Nebezpečí ovšem číhá tam, kde bychom mohli trh přeregulovat, aby se zbytečně nezaškrtil. Konkurence sama zvládne mnohé - zvláště, když si klient může vybrat ve vyváženém konkurenčním prostředí.