Zdeněk Tůma (Top finance strana 1, příloha Bankovnictví 23.5.2008, Ekonom 22.5.2008)
Ač se dnes z globálního hlediska nacházejí světová ekonomika i finanční trhy v době značných nejistot, zaznamenal tuzemský finanční sektor v uplynulém roce další výrazný rozvoj, a to v podstatě ve všech jeho segmentech. Finanční instituce v České republice prokazují zároveň velmi dobrou odolnost vůči problémům, které postihly řadu hráčů na vyspělých světových trzích v návaznosti na krizi amerického trhu s méně kvalitními hypotékami (sub-prime).
Česká národní banka zatím nezaznamenala žádné významnější přímé dopady této krize na český finanční systém. To lze přičítat minimální angažovanosti tuzemských finančních institucí ve strukturovaných investičních nástrojích odvozených od rizikových hypoték i vysoké likviditě domácího bankovního sektoru, která snižuje závislost bank na půjčkách na mezibankovním trhu. Nicméně při provázanosti trhů a dominantním vlastnickém postavení zahraničního kapitálu v domácích institucích je v dnešní době nutné, aby účastníci finančního trhu i orgán dohledu zůstali vysoce obezřetní.
MĚNOVÁ POLITIKA
Neklid na světových trzích má od druhé poloviny minulého roku nepřímý vliv též na měnověpolitické rozhodování ČNB ohledně jejího hlavního cíle - udržování cenové stability. Panuje nejistota, jaké budou celkové dopady krize amerického hypotečního trhu na ekonomický vývoj zemí, které jsou našimi hlavními obchodními partnery. Tento faktor tak do určité míry tlumí růst inflačních očekávání vyvolaných loni přijatými vládními opatřeními, směřujícími ke stabilizaci veřejných rozpočtů, a nedávným celosvětovým nárůstem cen potravin.
V posledním roce potom bankovní rada zpřísnila měnovou politiku ČNB několikerým zvýšením úrokových sazeb. Tyto kroky byly odůvodněné především tím, že již několik let trvající robustní ekonomický růst České republiky spojený s rekordními hodnotami zaměstnanosti a růstem mezd zvýšily spotřebu zejména domácností - a tím došlo k tlaku na růst cen.
I přes současné zvýšení inflace bude Česká národní banka jednat tak, aby nízkoinflační prostředí zůstalo trvalou charakteristikou české ekonomiky. V této souvislosti určitě stojí za zmínku, že loni v březnu bankovní rada souhlasila se změnou inflačního cíle ČNB, vyjádřeného meziročním přírůstkem indexu spotřebitelských cen, ze 3 % na 2 % s platností od ledna 2010. S účinností od začátku tohoto roku dále přistoupila ke zveřejňování jmenovitého hlasování svých členů při měnových rozhodnutích a také trajektorie úrokových sazeb konzistentní s makroekonomickou prognózou.
Tímto je sledováno další zvýšení transparentnosti a odpovědnosti centrální banky při plnění jejího hlavního cíle. Zároveň bankovní rada rozhodla o snížení počtu svých řádných měnověpolitických zasedání počínaje letošním rokem ze dvanácti na osm ročně.
VÝSLEDKY VE FINANČNÍM SEKTORU
Pozitivní vývoj české ekonomiky v roce 2007 (HDP vzrostl o 6,5 %) přispěl k dalšímu rozvoji domácího finančního trhu. Ve všech jeho nejdůležitějších částech došlo v loňském roce k nárůstu objemu spravovaných aktiv a velmi dobrému hospodářskému výsledku.
Čistý zisk bankovního sektoru se meziročně zvýšil o 23,4 % a dosáhl 47,1 mld. Kč. Příznivá ekonomická situace bank je ovlivněna především trvalým růstem poskytnutých úvěrů, zejména úvěrů obyvatelstvu na bydlení, ale i rostoucím objemem podnikových úvěrů. Bilanční suma bankovního sektoru dosáhla 3,7 bil. Kč. Družstevní záložny vytvořily loni zisk ve výši 83,8 mil. Kč, přičemž bilanční suma tohoto sektoru činí přibližně 9 mld. Kč.
V sektoru pojišťoven stoupla celková aktiva téměř o 7 % na 345 mld. Kč. Zároveň podle předběžných výsledků vykázaly stejně jako v předchozím roce pojišťovny úspěšný čistý zisk ve výši 12,8 mld. Kč. Tempo růstu předepsaného pojistného se zvýšilo oproti předchozímu období přibližně na dvojnásobek, tj. 8,8 %. Pozitivní trend vývoje předepsaného pojistného se týká zejména oblasti životního pojištění.
Objem majetku investovaného v domácích fondech kolektivního investování se meziročně zvýšil o 10,6 % na 173 mld. Kč. Aktiva penzijních fondů stoupla o 14,5 % na 167,2 mld. Kč. Objem obhospodařovaného zákaznického majetku představoval téměř 2 bil. Kč. Celkem se v roce 2007 na tuzemských regulovaných trzích uskutečnily obchody v objemu více než 1,5 bil. Kč. Naše kapitálové trhy si dokázaly udržet významná růstová tempa i přes peripetie postihující světové trhy.
DOHLED A REGULACE
V minulém roce jsem na tomto místě při hodnocení sloučení orgánů dozoru nad finančním trhem pod křídla centrální banky, k němuž došlo v roce 2006, konstatoval, že integrace dohledu a regulace finančního trhu je v ČNB vnímána jako kontinuální proces. Ten má mířit k cíli, jímž je rozvoj a stabilita finančního trhu při snižování regulatorních nákladů jeho účastníků a vysoké transparentnosti a efektivitě jednání orgánu dohledu.
V roce 2007 proto v centrální bance pokračovala debata o optimální vnitřní organizační struktuře dohledu nad finančním trhem. Na jejím základě bankovní rada rozhodla od 1. ledna 2008 opustit dosavadní sektorové uspořádání, které oddělovalo dohled nad úvěrovými institucemi, kapitálovým trhem a pojišťovnictvím, a přejít na tzv. funkcionální model.
Jeho podstatou je vznik tří nových sekcí zajišťujících souhrnně pro celý finanční trh jednak oblast regulace a analýz, dále vedení správních řízení s účastníky finančního trhu a v neposlední řadě vlastní výkon dohledu na dálku i na místě. Tuto organizační změnu považuji za nezbytný předpoklad pro žádoucí sladění regulatorních pravidel a sjednocení praxe ve výkonu dohledu napříč sektory finančního trhu.
Za účelem zvýšení předvídatelnosti a veřejné odpovědnosti jednání orgánu dohledu byl vypracován a koncem minulého roku zveřejněn dokument Poslání České národní banky při dohledu nad finančním trhem České republiky. Tento dokument formuluje základní cíle, principy a zásady, jimiž se ČNB hodlá při regulaci a dohledu řídit. Podíváme-li se dopředu, je před námi řada významných výzev. Velice aktuální je organizační a funkcionální zajištění dohledu nad některými pravidly na ochranu spotřebitele na finančním trhu, jenž byl centrální bance nedávno svěřen. S určitým prodlením v ČR rovněž vstoupí v účinnost nová komunitárním pravidla pro obchodování s finančními nástroji (MiFID).
S připravovanou penzijní reformou musí být pozornost soustředěna také na stále významnější sektor penzijních fondů. Jejich pravidla fungování musí být nastavena tak, aby mohl být vytvořen pevný třetí pilíř důchodového zabezpečení stárnoucí populace.
V evropském, potažmo globálním kontextu probíhá diskuse o reformulaci pravidel pro přeshraniční dohled nad mezinárodně působícími finančními institucemi a skupinami. Ve světle posledních nepříliš povzbuzujících zpráv z významných finančních center se nemusí jevit požadavky na posílení pravomocí domovských regulátorů na úkor hostitelských orgánů dohledu jako zcela opodstatněné.
SHRNUTÍ
Česká národní banka je v dnešní době při výkonu obou svých nejdůležitějších funkcí - měnové politiky i dohledu nad finančním trhem - postavena před řadu nejistot a rizik. Nejinak tomu samozřejmě je rovněž u účastníků finančního trhu. Dosavadní makro i mikroekonomický vývoj, společně s vnitřním i vnějším tlakem na dodržování regulatorních pravidel obezřetného podnikání na finančním trhu, jsou nezbytným předpokladem k tomu, aby se existující nejistoty nezměnily v reálné problémy.
Průměrná hrubá měsíční mzda zaměstnanců v peněžnictví a pojišťovnictví a zaměstnanců v ČR (v Kč)
Rok | Peněžnictví | Pojišťovnictví kromě sociálního zabezpečení (včetně penzijního připojištění) | Pomocné činnosti ouvisející s finančním prostředkováním |
2007 | 43 318 | 37 603 | 35 793 |
2006 | 42 237 | 34 010 | 33 377 |
2005 | 39 469 | 32 249 | 33 253 |
2004 | 37 265 | 30 729 | 32 563 |
2003 | 35 076 | 27 664 | 34 149 |
2002 | 33 035 | 27 292 | 31 328 |
2001 | 30 420 | 24 673 | 31 580 |
2000 | 26 116 | 23 534 | 29 296 |
1999 | 23 692 | 20 706 | 28 266 |
1998 | 21 531 | 19 068 | 26 712 |
1997 | 18 948 | 16 736 | 23 733 |
1996 | 16 611 | 14 596 | 21 996 |
1995 | 14 289 | 12 070 | 18 715 |
1994 | 12 525 | 9691 | 14 231 |
1993 | 10 799 | 8072 | 13 510 |
Peněžnictví a pojišťovnictví (sektor finančního zprostředkování celkem) | Zaměstnanci v národním hospodářství |
41 541 | 21 692 |
39 706 | 20 211 |
37 406 | 19 030 |
35 446 | 18 035 |
33 220 | 16 917 |
31 570 | 15 857 |
29 136 | 14 793 |
25 630 | 13 614 |
23 182 | 12 797 |
21 177 | 11 801 |
18 665 | 10 802 |
16 407 | 9825 |
14 017 | 8307 |
12 081 | 7004 |
10 336 | 5904 |