Nejistota centrálního bankéře

Emil Szirmai

(Týden 24.7.2000 strana 72, rubrika ekonomika)

Pavel Štěpánek, člen Bankovní rady ČNB

Vzrušené emoce ve sněmovně, poprask na bankovní scéně, ideologické kampaně ve sdělovacích prostředcích - to vše provázelo přijetí vládou dlouho a pečlivě připravované novely zákona o České národní bance (ČNB).

Chvályhodným záměrem Zemanova kabinetu bylo sladit české zákony s příslušnými právními předpisy Evropské unie. Především z dílny ODS však vzešlo devadesát šest pozměňovacích návrhů. Výsledný koktejl nakonec nechutnal nikomu. Dokonce ani smluvní opozici, která zbytek sněmovny přehlasovala. Změny se především minou účinkem v Bruselu: již při přípravě návrhu zákona se odtud ozývaly vlivné hlasy varující před okleštěním pravomocí naší centrální banky. Novela je navíc jednoznačně protiústavní. O tom, jak se to všechno může promítnout do vlastní praxe ČNB, TÝDEN hovořil s členem její bankovní rady Pavlem Štěpánkem.

* Sídlo centrální banky na pražských Příkopech nedávno prošlo nákladnou přestavbou, interiéry jsou doopravdy příjemné. Jaká zde po přijetí novely zákona o ČNB panuje nálada?

Naše první analýzy změn, které sněmovna schválila, vyvolávají střídavé reakce. Na jednu stranu je určitě dobře, že se do zákona nedostaly některé představy, které odporovaly jak duchu harmonizace našeho právního řádu s evropským, tak i moderním směrům centrálního bankovnictví. Na straně druhé se ale také ukazuje, že novela zakotvila i některá nová nebo pozměněná ustanovení v poněkud vágní podobě. Již to ztěžuje přesné posouzení jejich možného dopadu na činnost banky.

* Máte na mysli ostře diskutovaný požadavek, aby napříště váš vnitřní rozpočet včetně platů schvalovali poslanci, a nikoli ČNB samotná?

Jedná se o citlivý a zároveň důležitý bod, protože rozpočtová nezávislost tvoří jeden z předpokladů nezávislosti centrální banky jako takové. Kromě toho by toto ustanovení založilo řadu praktických problémů. Jak například rozlišit, které náklady jsou spojeny s naplňováním hlavního cíle měnové politiky a které nikoli? Bráno do důsledku, tak prakticky veškerá činnost banky směřuje ať už přímo nebo zprostředkovaně k naplnění jejího poslání. Vést uvnitř nějakou dělicí čáru by bylo svévolné a nelogické. Kupříkladu bych velmi nerad viděl, kdyby se šetřilo na bankovním dohledu. Osobně mi také třeba na srdci leží rozvoj informačních technologií, protože jej mám kromě jiného v bankovní radě na starosti.

* A co výplatní pásky? Málo se mluví o tom, že novela zákona změnila mnohé i v tomto bodě.

Platy zaměstnanců by měly být podle novely určovány s přihlédnutím k platovým poměrům ve státní správě. Myšlenka může být politicky velmi líbivá, podobné rovnostářství však ohrožuje konkurenceschopnost ČNB na trhu práce. A zde je nutné říci, že se jedná právě o tu část pracovního trhu, z níž čerpají zaměstnance nejen ostatní banky, ale i další finanční instituce: pojišťovny, fondy a investiční společnosti nebo auditorské, konzultační a poradenské firmy. Přitom tito lidé se u nás často zabývají unikátními činnostmi, jejichž kontinuita je fatálně důležitá nejen pro ČNB, ale především pro českou ekonomiku. Rád bych právě na tomto příkladu ilustroval již zmíněnou vágnost některých nových ustanovení zákona. Jde o ona slovíčka "s přihlédnutím k platovým poměrům". Nerad bych se dožil situace, že se upřesnění jejich obsahu odehraje soudní cestou - poté, co někdo ČNB či bankovní radu napadne, že v tomto bodě porušila zákon. Budeme obviněni z nehospodárnosti, pokud o několik tisícovek lépe, než jsou na úřadech běžné "platové poměry", oceníme specializovaného odborníka mezinárodního formátu? My jsme úroveň platů v ČNB, a to říkám s určitou lítostí, dosud nezveřejnili. Kdyby se tak stalo, veřejnost by se přesvědčila, že se v řadě ohledů pohybujeme spíše blíže standardu státní správy než komerční bankovní sféry. Soudím, že by se informace o platových poměrech v ČNB měla stát pravidelnou součástí naší výroční zprávy.

* Do palby kritiky se ale spíš dostaly příjmy členů bankovní rady, které jsou po dle informací TÝDNE zhruba o třetinu vyšší než našich ministrů. Váš základní plat tedy činí něco přes 100 tisíc korun měsíčně.

Bez komentáře. Hrubě se však ohrazuji proti některým mediálním spekulacím, podle nichž příjmy členů bankovní rady dosahují jakýchsi astronomických výšin. Proto opakuji, že nejlogičtější by bylo všechny platy v bance zveřejnit. Hovořil-li jsem o tom, že platy zaměstnanců se podobají spíše příjmům ve státní správě než v komerčních bankách, v případě bankovní rady to platí ještě silněji.

* Co vám tedy na chystaných změnách nejvíce vadí?

Posláním centrální banky je pečovat o stabilitu měny, případně usilovat o nízkou inflaci. V tomto směru jsou výsledky posledních deseti let nezpochybnitelné, zvlášť v porovnání se zeměmi, které vyšly z podobných podmínek jako my. Zásadní problém spatřuji v tom, že se mění - navíc v některých bodech poněkud nejasně - něco, co v čase celkově dobře klape. Zdůrazňuji slovo celkově. Pokud se objevily určité pochybnosti o těch či oněch minulých rozhodnutích, neměly by se z toho vyvozovat zkratkovité závěry o nefunkčnosti systému. Dlouhodobý úspěch měnové politiky ČNB by ovšem nebyl myslitelný bez provázání s politikou hospodářskou, za niž nese odpovědnost vláda. Netroufám si přesně odhadnout, jaké komplikace nebo spory mohou prosazované změny vyvolat.

* ČNB by například po dle novely zřejmě musela podstatně prohloubit dialog s vládními ekonomy. Nespočívá tedy kámen úrazu v tom, že zákon zakotvuje povinnost dohody?

Za prvé neběží o jednosměrnou silnici, za druhé, a to především, je dialog možný i bez zákona. Hlavní obavu mám z jedné věci. Je správné, aby ČNB inflaci s vládou konzultovala, postupovali jsme tak i vloni. Po sérii užitečných jednání se ministerstvo financí k našemu návrhu přihlásilo. V zákoně se ale bohužel také objevilo, že inflační cíl a režim kurzu české měny budou spolu s vládou stanoveny nikoli po poradě, ale po dohodě. Tato káva je už mnohem silnější. Při nepříznivé souhře okolností bychom se také některý rok o výši inflace vůbec dohodnout nemuseli. Nebezpečí je mizivé, nicméně zákonodárci založili systémové riziko. Zákon ukládá odpovědnost za stabilitu měny centrální bance a nikoliv vládě. Tím je do vínku dohodě vložena asymetrie dohadovacích argumentů. A co vůbec rozumět pod slovem dohoda? A jak postupovat, pokud dohoda nebude reálná? Na tom nic nemění, že ČNB a vláda v současnosti sdílejí podobné vidění světa, takže ani radikální verze novely by se do měnové politiky příliš nepromítla. ČNB a vláda mimochodem vyvinuly společnou strategii do roku 2005, kterou potvrdila také Evropská centrální banka. Takže by se dalo říci: O co vlastně běží? Odpověď je, že se jedná o systémový kaz, který opět přináší prvek nejistoty. Pokud jde o samotný kurzový režim, tak se naopak domnívám, že zákonem předpokládaná dohoda o této otázce tvoří přínos. Jen těžko si lze například představit, že by centrální banka rozhodla samostatně o takových věcech, jako je zafixování kurzu koruny k euru.

* Vaše idylické líčení dlouholeté spolupráce mezi ČNB a vládou působí trochu jako žert. Politika Klausova kabinetu a Tošovského bankovní rady se přece totálně rozcházely. Možná právě z tohoto příběhu pramení požadavek zmíněné dohody.

Kdyby se ČNB a vláda rozcházely natolik příkře, jak se asi domníváte, inflace by rozhodně nemohla být tak nízká. Probíhal i nepřetržitý dialog. Někdy lepší, jindy horší, vždy pracovní. Expertní týmy jednaly zcela normálně i po lidské stránce. Vztahy hlavních aktérů neumím hodnotit.

* Václav Klaus - a nejenom pouze on dodnes vyčítá centrální bance, že právě její měnová politika přiškrtila ekonomiku a zavinila známé ekonomické propady. Probíhal dialog kupříkladu v kritickém roce 1997?

Možná se podivíte, ale ano, dokonce intenzivně. Dovolím si to posoudit již proto, že jsem pracoval v té době na ministerstvu financí. Prohlubovala se nerovnováha, která se projevovala zejména v rostoucím schodku zahraničního obchodu a běžného účtu platební bilance. Myslím, že jsme se tehdy všichni shodovali v hodnocení dramatičnosti tehdejší ekonomické situace. A všichni jsme měli totožný zájem - ekonomiku stabilizovat s co nejmenšími národohospodářskými náklady.

* Souhlasíte s tím, že novým hlavním úkolem ČNB bude nastolování nikoli měnové, ale cenové stability?

Tato přirozená myšlenka tvořila součást i původní vládní předlohy a ČNB ji iniciovala - jde nejen o věcně správné zpřesnění textu Ústavy, ale i přiblížení se k právu EU. Naneštěstí však vznikl rozpor mezi novým zákonem o ČNB a platnou Ústavou republiky. Ta jako hlavní cíl určuje měnovou, a ne cenovou stabilitu. Rozpor je třeba odstranit. ČNB proto udělá vše, co bude v jejích silách.

* Proč s takovým důrazem voláte po potřebě jistoty?

Centrální banka významně ovlivňuje ekonomické prostředí celého státu. Pro perfektní práci potřebuje vědět, v jakém prostředí bude žít ona sama.

* Co soudíte o pravděpodobných kontrolách NKÚ?

S tím nemám sebemenší vnitřní problémy. O právní čistotě působení kontrolorů na půdě centrální banky mohu mít vzhledem k Ústavě lehké pochybnosti, věcně jsem pro. Posílení veřejné kontroly a transparentnosti centrální banky rozhodně představuje vykročení správným směrem. Ostatně se rok co rok podrobujeme přísnému vnějšímu auditu, který u nás provedly takové společnosti, jako jsou Price Waterhouse, Deloitte & Touche, Coopers & Lybrand nebo PricewaterhouseCoopers.

* Dokonce se vážně uvažovalo, že budete ve sněmovně muset skládat účty i z cenové stability. Zde nakonec došlo ke kompromisu...

Naštěstí. Takto budeme nejméně dvakrát ročně předkládat zprávu o měnovém vývoji, poslanci si mohou vyžádat zpřesnění. Prvek transparentnosti je v pořádku.

* ČNB je také o lidech, a hlavně o výběru členů bankovní rady.

Modelů ve světě existuje řada, žádný není jednoznačně nejlepší. Kouzlo netkví v tom, kdo vybírá, ale koho vybere. Podle novely by tento úkol připadl vládě, nikoli prezidentu republiky. Osobně s tím nemám problém větší než s jinými modely. Zda to odporuje Ústavě či nikoli, ať rozhodnou povolanější. Nemějte také před očima tváře některých politiků.

* Dobře. Různí lidé ale mohou mít i různé vidění inflačních cílů.

ČNB je ale - bez ohledu na novelu - nezávislá a nesmí přijímat pokyny od vlády, podobně jako je nesměla přijímat od prezidenta. Přístupy k cenové stabilitě se skutečně mohou lišit. Jádro pudla však vězí jinde. Může se stát, že se naráz vymění čtyři ze sedmi členů bankovní rady - to novela nedomyslela. I když by k tomu v praxi asi nedošlo, vláda by teoreticky mohla podlehnout zvláštní logice volebního cyklu a pokušení využít situace, aby jmenovala právě takové lidi, kteří budou respektovat priority její hospodářské politiky. Riziko tu samozřejmě je, i když by bylo těžké specifikovat jeho váhu. Na druhou stranu své falše má i každý jiný model. Opakuji, že ideální patrně není žádný.

* Způsob, který odhlasovali poslanci, ale může být vázán přímo na volební cykly.

Proti tomu se dá namítnout, že tváří v tvář rutině každodenních problémů vláda může jednat pragmatičtěji než opozice. Mohu se na to tedy dívat třeba i tak, že politické střety se odehrávají spíš v parlamentu než ve Strakově akademii.

* O novele bude ještě hlasovat Senát. Pokusíte se o něco?

Jistě. Bylo by dobré, kdyby horní komora ještě před svým verdiktem obdržela stanovisko Evropské centrální banky. A také naše.

Profesionální finančník Pavel Štěpánek

Pavel Štěpánek (44) vystudoval obor finance na Vysoké škole ekonomické v Praze, v letech 1979 - 1981 na Fakultě financí VŠE učil, pak nastoupil na ministerstvo financí, kde se věnoval výzkumu, veřejným financím a finanční politice, v roce 1998 byl jmenován náměstkem ministra pro klíčové otázky finanční politiky, mezinárodních vztahů, kapitálového trhu a privatizace bank. Krátce působil v dozorčí radě Poštovní banky, v letech 1993 - 1998 byl členem prezidia Fondu národního majetku. Absolvoval zahraniční studijní pobyty při Mezinárodním měnovém fondu, zaměřené na problematiku veřejných financí a daní. Od 13. února loňského roku je členem bankovní rady ČNB a zároveň v centrální bance působí jako vrchní ředitel. Štěpánek je ženatý a má dvě děti. Jeho hlavním koníčkem je sport, zejména tenis. Přiznává však, že jej hraje se značně střídavými úspěchy.