(Bankovnictví 23.11.2000 strana 17, rubrika: Komerční bankovnictví)
Trpí opravdu návrh novely zákona o bankách řadou nedostatků?
V čísle 9 časopisu Bankovnictví byla otištěna polemická stať Marka Loužka nazvaná "Návrh
novely zákona o bankách trpí řadou nedostatků". Autor se bohužel ve svých tvrzeních dopouští celé
řady omylů a nepřesností, které považuje Česká národní banka za vhodné uvést na pravou míru.
Považujeme za nešťastné, že autor neprojevil snahu o konzultaci svých tvrzení s příslušnými
odbornými útvary České národní banky před jejich publikováním v odborném časopise. Dostalo by se mu
kvalifikovaného vysvětlení a zdůvodnění v novele navrhovaných postupů spolu s rozborem textu
jednotlivých směrnic a jeho obavy o kompatibilitu zákona se směrnicemi ES mohly být rozptýleny.
Česká národní banka si dovoluje tvrdit a následně zargumentovat, že návrh novely zákona o bankách
je plně slučitelný s evropským právem, o čemž mimo jiné svědčí i dobrozdání odboru kompatibility
při Úřadu vlády České republiky. Nemůžeme samozřejmě garantovat, že novela neobsahuje žádné
nedostatky - to vždy ukáže až aplikační praxe - rozhodně ale v drtivé většině nejsou tam, kde je
vidí pan Loužek.
Je třeba znát bankovní směrnice a smysl jejich ustanovení
Tvrzení autora o tom, že některá ustanovení novely jsou v rozporu se směrnicemi, je sice
odvážné a na první pohled efektní, leč nepravdivé. První ustanovení, které si autor vzal na mušku,
je ustanovení § 20, které předpokládá před nabytím kvalifikované účasti na bance udělení souhlasu
Českou národní bankou, ačkoli prý směrnice hovoří pouze o povinnosti informovat. Kdyby však pan
Loužek četl text směrnice i dál, dočetl by se, že regulátorovi musí být dán časový prostor k tomu,
aby účinně oponoval tomuto záměru. Nejde tedy o to, že investor nabude sám o své vůli kvalifikovaný
podíl a pak tuto skutečnost oznámí regulátorovi (poté, co transakce již proběhla), ale o to, že
investor oznámí svůj záměr (tedy jinými slovy požádá o souhlas s transakcí ) podíl nabýt aregulátor
tento záměr schválí nebo neschválí (tedy jinými slovy souhlas udělí či neudělí) a teprve po
schválení záměru (jinými slovy po udělení souhlasu) může transakce proběhnout. Je zcela evidentní,
že navrhovaný postup je v naprostém souladu se směrnicí, pouze používá českému právnímu řádu
odpovídající institut správního řízení. Právě správní řízení (zahajované na žádost nebo z moci
úřední) slouží k ochraně práv a právem chráněných zájmů investorů, kteří mají právo za zákonem
stanovených podmínek nabýt podíl na bance. A právě k tomuto vymezení podmínek (regulátor nesmí
připustit, aby akcionářská práva v bance vykonávaly osoby, jejichž působení by mělo negativní dopad
na hospodárné a řádné řízení banky) zavazuje směrnice. Zakotvení tohoto požadavku do právního řádu
je tedy nezbytnou podmínkou harmonizace přes všechna legislativní i aplikační úskalí, která tento
požadavek evropského práva přináší. Dalším ustanovením zákona, u kterého pan Loužek shledává
nesoulad s evropskými standardy, je ustanovení § 20a, ve kterém jsou zakotveny postupy při
pozastavování akcionářských práv. Je třeba podotknout, že nejde o ustanovení novely, ale o
stávající právní stav. Tvrzení autora lze vyvrátit těmito fakty - tak zvaná Druhá bankovní směrnice
ES ve svém článku 11 bod 5 stanoví: "V případech, kdy vliv akcionářů může mít negativní dopad na
hospodárné a řádné řízení banky, bude vyžadováno, aby příslušné orgány podnikly přiměřená opatření
k ukončení tohoto stavu. Ta mohou spočívat například v zastavení výkonu hlasovacího práva spojeného
s akciemi." V tomtéž článku je dále uvedeno: "Dojde-li k nabytí majetkového podílu přes nesouhlas
příslušných orgánů , členské státy stanoví, bez ohledu na jiné sankce, jež budou uplatněny vůči
těmto osobám, zastavení jejich hlasovacích práv nebo neplatnost jejich hlasů nebo možnost zrušení
platnosti těchto hlasů." K pozastavení hlasovacích práv může tedy podle směrnice dojít ve dvou
situacích - za prvé hrozí-li negativní dopad na hospodárné a řádné řízení banky a za druhé při
nabytí akcií banky přes nesouhlas regulátora. Dále je třeba znovu uvést, že pozastavení
akcionářských práv je uplatňováno ze zákona výhradně ve správním řízení a je tudíž soudně
přezkoumatelné. Pozastavení hlasovacích práv spojených sakciemi je jedinou možnou sankcí pro toho,
kdo nabude bankovní akcie v rozporu se zákonem, třebaže odpůrci zásahů do akcionářských práv často
doporučují namísto pozastavování akcionářských práv zakotvit neplatnost právního úkonu, kterým byly
akcie nabyty. To je ovšem nerealizovatelné, jelikož prodávající nemusí být při obchodování na burze
nebo v RM-systému identifikován. Dalším argumentem proti této koncepci je skutečnost, že
prodávající prodal bezpochyby v dobré víře a je tudíž nemyslitelné mu například po půl roce nutit
prodané akcie zpět. Navíc je třeba vzít v potaz nebezpečí právních problémů spojených s dalšími
prodeji akcií v souvislosti s eventuálním zhojením právní neplatnosti prvotního nákupu. Zákon
stanoví, že kromě hlasovacích práv budou současně pozastavena další akcionářská práva, a to právo
účastnit se valné hromady, požádat o svolání mimořádné valné hromady a podat soudu návrh na určení
neplatnosti usnesení valné hromady. Pozastavována mohou být výhradně všechna práva současně a
podání opravného prostředku proti rozhodnutí o pozastavení akcionářských práv nemá odkladný účinek.
Pozastavení práva akcionáře podat soudu návrh na určení neplatnosti usnesení valné hromady má
značný význam, a to vzhledem k hrozící možnosti dotčeného akcionáře zablokovat rozhodnutí valné
hromady, pokud toto rozhodnutí vyžaduje zápis do obchodního rejstříku. Je-li totiž podán návrh na
určení neplatnosti valné hromady, soud zápis neprovede, a to až do rozhodnutí o podaném návrhu.
Možné časové průtahy spojené srozhodnutím soudu by tudíž mohly způsobit, že by nebylo možno po
delší dobu provést například personální změny v představenstvu, snížení základního jmění a podobně.
Pozastavení ostatních zákonem vyjmenovaných akcionářských práv má význam pouze podpůrný
(pozastavení práva akcionáře požádat o svolání valné hromady odvrací nebezpečí plýtvání peněz banky
na organizování valné hromady, jejíž rozhodování svolavatel stejně nemůže ovlivnit, pozastavení
práva účastnit se valné hromady eliminuje možnost rušení hladkého průběhu jednání valné hromady,
výtržností a podobně). Ohledně kompatibility těchto doplňkových postupů se směrnicí ES je třeba
konstatovat, že ani tyto postupy nejsou s evropským právem v rozporu, ba naopak. Pozastavení
hlasovacích práv akcionáře je směrnicí uváděno jen demonstrativně, tudíž je počítáno s dalšími
doprovodnými opatřeními. Jasně a jednoznačně je směrnicí definován pouze cíl těchto opatření, jímž
je ukončení stavu, kdy vliv akcionářů může mít negativní dopad na hospodárné a řádné řízení banky.
Pozastavení akcionářských práv je samozřejmě mimořádným opatřením, které bude aplikováno jen v
mimořádných situacích. Aby mohly být postupy zaměřené na nežádoucí akcionáře realizovány, musí mít
orgán dohledu před konáním valné hromady přehled o seznamu akcionářů, což mu umožní ihned zakročit
proti těm, kdož nabyli svůj podíl protizákonně. Oprávnění České národní banky schvalovat před
konáním valné hromady seznamy akcionářů s tím, že bez schválení seznamu se valná hromada nesmí
konat, je zcela relevantní cestou k eliminaci vlivu nežádoucích akcionářů před konáním valné
hromady. Česká národní banka sice teoreticky může svou nečinností při schvalování seznamu akcionářů
zabránit konání valné hromady, je však třeba si uvědomit, že v případě nevrácení seznamu v této
lhůtě se Česká národní banka nemůže zbavit odpovědnosti za škodu způsobenou bance v důsledku
nekonání valné hromady. Je tudíž zcela iracionální vidět v tomto ustanovení "flagrantní odchylku od
evropských směrnic". Navíc je mimo jakoukoliv pochybnost, že směrnice je "závazná pro každý stát,
kterému je určena, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba forem a prostředků se
ponechává vnitrostátním orgánům" (článek 249 Smlouvy o ES). Novela obsahuje na dvou místech určitý
seznam bankovních činností. Pro pana Loužka je nepochopitelné a nelogické, že výčet činností, které
lze povolit v licenci tuzemské bance (tedy bance se sídlem v České republice) se odlišuje od výčtu
činností, které podléhají tak zvanému vzájemnému uznávání ve smyslu přílohy k II. bankovní
směrnici. V § 1 jsou vyjmenovány činnosti, které lze povolit bance zakládané podle tohoto zákona, a
to při respektování terminologie souvisejících zákonů (zejména novely zákona o cenných papírech).
Každá země má totiž právo vymezit činnosti bank (při respektování určitých podmínek) dle své úvahy
a s ohledem například na potřebu bank zavádět nové finanční produkty. Naproti tomu v § 5d jde o tak
zvané činnosti podléhající vzájemnému uznávání (jednotné bankovní licenci), což znamená, že pouze
takové činnosti může banka za předpokladu jejich uvedení v licenci vydané regulátorem domovského
státu vykonávat bez další licence na území druhého členského státu EU. Pokud by však hodlala na
území druhého státu vykonávat další činnosti nad rámec § 5d, k jejich výkonu již licenci od
regulátora hostitelského státu musí mít. V seznamu činností podléhajícím vzájemnému uznávání musí
být striktně dodržována terminologie směrnic, bez ohledu na to, že například náš zákon o cenných
papírech tyto činnosti strukturuje jinak. Je rovněž samozřejmé, že výčet činností v § 1 bude širší
než výčet činností podléhající vzájemnému uznávání. Jde o poměrně složitou problematiku, která byla
intenzivně konzultována se zainteresovanými experty v Bruselu. V neposlední řadě autor kritizuje
ustanovení zákona, podle kterého "banka nesmí vykonávat jiné podnikatelské činnosti než ty, které
má povoleny v licenci." Je však otázkou, jaký smysl by licence vůbec měla, kdyby licencovaný
subjekt mohl vykonávat i činnosti nad její rámec.
Dohled nad riziky propojených skupin
Další tvrzení pana Loužka týkající se nepřípustnosti vztažení obezřetného podnikání i na
nebankovní subjekty opět vychází z jeho nedostatečné znalosti posuzované problematiky. Bankovní
dohled na konsolidovaném základě představuje komplexní přístup k vyhodnocení síly skupiny, jejíž
součástí je i banka, a všech potenciálních přímých i nepřímých rizik, kterým může být banka
vystavena. Zapracování konsolidovaného dohledu do standardních metod výkonu bankovního dohledu
vychází ze směrnic ES iz doporučení Basilejského výboru pro bankovní dohled. Součástí směrnice je i
vymezení rozsahu dohledu na konsolidovaném základě nad skupinou finanční holdingové společnosti a
skupinou smíšené holdingové společnosti, do nichž patří alespoň jedna banka. Skupiny finančních
holdingových společností podléhají prakticky stejným obezřetnostním limitům, jako bankovní skupiny.
Na skupiny smíšené holdingové společnosti se obezřetností limity nevztahují. Opatření České národní
banky je konstruováno tak, aby v co největší možné míře naplňovalo směrnici ES při respektování
podmínek a omezení, která jsou dána vymezením pravomocí České národní banky a konsolidačních
pravidel vydaných Ministerstvem financí. Jde o určitou technickou normu, která nepatří do zákona už
z toho důvodu (nebereme-li v úvahu její obsáhlost), že v návaznosti na stále se precizující
směrnice ES a pravidla Basilejského výboru lze předpokládat změny, které bude nutné průběžně
zapracovávat do tohoto předpisu. Pokud jde o otázku výše limitu pro stanovení pokuty v případě, kdy
osoba zahrnutá do konsolidačního celku neposkytne požadované informace pro účely bankovního dohledu
na konsolidovaném základě nebo poskytne informace neúplné, nepravdivé či zkreslené, popřípadě
nedodrží lhůty pro jejich předložení, měl by pan Loužek přece jenom více věřit v odbornost
pracovníků bankovního dohledu a v jejich schopnost rozlišovat míru zjištěného nedostatku v
činnosti. Nepopíráme, že již stávající právní normy umožňovaly podchytit určité holdingové
struktury, nicméně teprve na základě novely zákona o bankách má bankovní dohled právo požadovat buď
přímo, nebo prostřednictvím příslušné banky informace, které jsou relevantní pro výkon dohledu na
konsolidovaném základě.
Je třeba znát správní řád
Podle našeho názoru není možné vést polemiku nad textem zákona bez alespoň rámcové znalosti
zákonů bezprostředně souvisejících s normou, o jejímž obsahu se polemika vede. Pokud by autor
vycházel z platného znění správního řádu (zákon č. 71/ 1967 Sb., ve znění pozdějších předpisů), pak
by se nemusel pohoršovat nad tím, že zákon o bankách nepřikazuje, aby rozhodnutí České národní
banky bylo zdůvodněno, ani nad tím, že o rozkladu (jde o opravný prostředek dle správního řádu)
proti rozhodnutí České národní banky rozhoduje bankovní rada. Správní řád ve svém § 47 odst. 1
přikazuje, aby správní rozhodnutí bylo zdůvodněno. Znovu opakování této věty v zákoně o bankách by
bylo zbytečnou duplicitou (Česká národní banka má postavení správního úřadu a tudíž musí rozhodovat
podle správního řádu, což je výslovně uvedeno i v zákoně o bankách). Stejně tak princip rozhodování
o rozkladu vychází ze správního řádu, konkrétně jde o § 61, podle kterého rozhoduje o rozkladu
proti rozhodnutí ústředního orgánu státní správy příslušný vedoucí tohoto orgánu. Jestliže v čele
České národní banky je kolektivní orgán (bankovní rada), pak je to právě tento kolektivní orgán,
kdo je kompetentní k rozhodnutí o rozkladu. Pokud bankovní rada rozkladu nevyhoví, je samozřejmě
možné se obrátit na soud (přezkum pravomocných správních rozhodnutí soudem upravuje § 244 a násl.
občanského soudního řádu). To platí samozřejmě pro všechna rozhodnutí vydaná ve správním řízení
podle zákona o bankách, tedy i pro zamítnutí záměru banky založit v hostitelské zemi pobočku, které
autor nesprávně považuje za nepřezkoumatelné, ačkoli ustanovení § 5g odst. 2 je režimu soudního
režimu výslovně (a nadbytečně) podřazuje.
Spor o legitimitu prováděcích vyhlášek
V této kapitolce se autor zmiňuje o prováděcích vyhláškách. Uvádí, že "nejkontroverznější
jsou (v kolizi s kritérii ústavnosti) § 12-14, které hovoří o kapitálové přiměřenosti na
individuálním a konsolidovaném základě (§ 12), pravidlech úvěrové angažovanosti (§ 13) a pravidlech
likvidity na individuálním a konsolidovaném základě (§ 14). Není jasné co přesně tyto pojmy
znamenají a jak se vypočítávají. . Předkladatel (Ministerstvo financí) měl přiložit prováděcí
vyhlášky přímo k zákonu, což neučinil." Pomineme-li fakt, že předkladatelem novely zákona o bankách
do Parlamentu byla vláda a nikoli Ministerstvo financí (což je u poradce předsedy Poslanecké
sněmovny dosti zarážející neznalost), podstatné je, že § 15 zákona, obsahující souhrnné zmocňovací
ustanovení k § 12-14, k vydání prováděcích vyhlášek Českou národní banku vůbec nezmocňuje, ale
zmocňuje ji k vydání opatření , které bude vyhlašováno nikoli se Sbírce zákonů (jako dosud), ale ve
Věstníku České národní banky na základě čl. II bod 4 novely. Tato opatření nepochybně nebudou
prováděcími právními předpisy, ale budou svého druhu řídícími akty České národní banky vůči bankám
a pobočkám zahraničních bank; budou se týkat asi 50 subjektů. Pro tento relativně malý počet
adresátů není důvodné, aby šlo o prováděcí právní předpis, a protože se opatření České národní
banky budou dotýkat pouze bankovního sektoru, bylo zvoleno toto pojetí.
Je třeba znát problematiku rozsahu zpracovávaných informací
Možná lidem, kteří se nepohybují v bankovním sektoru, se může zdát ustanovení § 24 zákona
příliš strohé a vágně naformulované. Jak se zdá, někdo v této formulaci vidí až přílišnou volnost v
rozhodování, která je v tomto případě dána České národní bance, a vyvolává to v něm zřejmě obavy ze
zneužití. Takové obavy jsou zbytečné a ne zcela na místě. Vývoj požadavků na informace související
s činností bank a poboček zahraničních bank v České republice, to znamená na jejich obsah, formu a
členění, byl tak dynamický, jak dynamický byl vývoj v bankovním sektoru za posledních deset let.
Vstup České republiky do různých mezinárodních organizací a struktur s sebou nesl další požadavky
na rozsah i hloubku informací. Tento trend trvá a s blížícím se vstupem České republiky do EU
naopak stále sílí. Z tohoto důvodu je zcela nevhodná jakákoliv konkretizace přímo v zákoně.
Kdo má být chráněn - banka nebo dlužník?
Zavedení centrálního registru bank zřejmě představuje pro pana Loužka další noční můru.
Můžeme s čistým svědomím pana Loužka ujistit, že před rozhodnutím, zda formou provozování
centrálního registru úvěrů podnikatelských subjektů pomoci bankám při řízení úvěrového rizika,
studovala Česká národní banka tuto problematiku v jiných zemích a spojila se s bankovní komunitou,
aby získala její názor na provozování centrálního registru úvěrů poskytnutých bankami v České
národní bance. Centrální registr úvěrů provozovaný centrální institucí v jiných zemí je obvyklý a
není považován za porušování lidských práv a svobod. Jedním z hlavních důvodů vedení registru úvěrů
v České národní bance bylo zajištění jeho úplnosti, kterou je schopná zabezpečit pouze centrální
instituce. Česká národní banka při zvažování jeho zřízení rovněž přihlížela k úvěrovému riziku v
České republice, které je vysoké. To se odráží ve vysokém podílu klasifikovaných úvěrů na celkovém
objemu úvěrů. Znemožnění přístupu bankovního sektoru k potřebným informacím by nepřispělo k
potřebnému zvýšení kvality úvěrových portfolií bank a tím i k celkovému posílení stability
bankovního sektoru.
Lhůty pro rozhodování bankovního dohledu
Není jasné, z čeho autor dovozuje zdvojnásobení lhůt pro rozhodování České národní banky,
jelikož tyto lhůty zůstávají stejné. Nově se však zavádí maximální možná lhůta pro případ, že je
předkládána neúplná žádost o licenci. Tato lhůta činí 12 měsíců, zatímco podle platné právní úpravy
Česká národní banka rozhodne do šesti měsíců od doručení úplné žádosti, což může také znamenat
například 24 měsíců od prvního podání neúplné žádosti. Je tedy zřejmé, že řízení se ve svém
důsledku naopak zkracuje, tedy dochází k přesnému opaku toho, co tvrdí autor. Netřeba zdůrazňovat,
že vše je přesně podle směrnic.
Je třeba znát smysl opravného zúčtování
Autor se ve své zdrcující kritice pouští i na tenký led specifické problematiky platebního
styku a zúčtování, kde napadá ustanovení o opravném zúčtování bank. Jde o specifický postup, kterým
banka může napravit svou chybu, které se dopustila při bezhotovostním převodu peněžní částky. Nelze
tímto způsobem napravovat chybu, které se dopustil sám klient banky, například chybným vyplněním
platebního příkazu. Jestliže například klient A převádí peníze klientu B a v tomto smyslu bezchybně
vyplní platební příkaz, leč banka přesto omylem směruje platbu neoprávněnému příjemci (klientu C),
může banka svou chybu napravit a peníze z účtu klienta C odčerpat (inkasem, bez nutnosti jeho
souhlasu), aniž by se s ním musela dohadovat o vrácení peněz či se soudit o vrácení bezdůvodného
obohacení. Jde vlastně o určitou výhodu, která je bance poskytnuta, jelikož jde o průlom do zákazu
inkasa z klientského účtu bez souhlasu klienta. Je ovšem jasné, že tato výhoda musí být nějak
časově omezena, a to lhůtou objektivní a nikoliv subjektivní, jak prosazuje pan Loužek. I
neoprávněný příjemce musí mít totiž určitou právní jistotu ohledně nedotknutelnosti svého účtu, což
však bance nebrání v tom, aby částku vymáhala soudně. Pokud banka funguje řádně, měla by jí
tříměsíční lhůta poskytnutá zákonem k nápravě její chyby postačovat.
Co je a co není podstatné
V další pasáži svého článku poukazuje autor na problematickou formulaci ustanovení § 25a. Z
titulu své funkce poradce předsedy Poslanecké sněmovny však jistě ví, že na určitou dílčí
nesrovnalost v tomto ustanovení upozornila poslance sama Česká národní banka s doporučením na
drobnou úpravu, která byla následně poslanci přijata jako pozměňovací návrh. Nyní pan Loužek
"objevuje" nedostatek a"vymýšlí" řešení, které poslanci již realizovali na doporučení České národní
banky, což se nám jeví jako poněkud laciné. Také doplnění zákona v pasáži o nucené správě o
ustanovení, které výslovně deklaruje, že podání opravných prostředků proti zavedení nucené správy
přísluší dosavadnímu statutárnímu orgánu banky, přesto, že jeho ostatní funkce jsou pozastaveny,
již bylo realizováno cestou poslaneckého pozměňovacího návrhu. Navíc jde o postup, který léta
funguje v praxi, je potvrzen judikaturou a nebyl nikdy Českou národní bankou zpochybněn. Výslovným
zakomponováním ustanovení sice dochází k žádoucímu posílení jistoty dosavadního statutárního orgánu
banky, jde však o záležitost, jejíž význam je vedle ostatních ustanovení novely skutečně mizivý.
Je třeba znát zásady přípravy právních předpisů
Základním principem, který je uplatňován ve vyspělých ekonomikách, je nezávislý bankovní
dohled. S tímto principem by bylo proto zcela neslučitelné, kdyby Ministerstvo financí kontrolovalo
činnost centrální banky nebo schvalovalo její předpisy a de facto tak přebíralo odpovědnost za
prováděcí předpisy zpracované jiným orgánem. Právní předpisy podle zákona o bankách mají formu
vyhlášky. Při jejich zpracování se plně postupuje v souladu s Legislativními pravidly vlády. Návrh
právního předpisu prochází meziresortním připomínkovým řízením a je posuzován pracovními komisemi
při Úřadu vlády. Z toho je zřejmé, že tyto vyhlášky rozhodně nejsou čistě vnitřní záležitostí České
národní banky. Domníváme se, že postup při vydávání vyhlášky umožňuje dostatečnou kontrolu nad
jejím obsahem i v tom smyslu, aby nešel nad zákonné zmocnění.
PhDr. Milan Tománek je tiskovým mluvčím České národní banky.