Monetární politika, neutralita a superneutralita peněz

Jan Frait (vrchní ředitel a člen bankovní rady ČNB), Roman Zedníček (poradce pro firemní klientelu v Commerzbank AG Praha)

(Bankovnictví 26.4.2001 strana 19, rubrika: Měnová politika)

V 90. letech 20. století se objevila řada teoretických i empirických prací, které se zabývají dlouhodobým vztahem mezi inflací a hospodářským růstem (viz Bankovnictví č. 8/1998). Výsledky jednotlivých studií jsou však velmi rozdílné. Podle většiny studií má inflace na růst negativní vliv, nicméně lze nalézt i takové, v nichž je tento vliv shledáván pozitivním. Výsledky jsou odlišné zejména při srovnání zemí s relativně nízkou a relativně počáteční vysokou inflací. Nový impuls pro výzkum v této oblasti přinesla nová vlna studií, které se zaměřují na analýzu neutrality a superneutrality peněz. Jejich výsledky komentuje tento článek.

Neutralita a superneutralita peněz

Zajímavý pohled na vztah mezi monetární politikou a dlouhodobým růstem nabízí analýza neutrality a superneutrality peněz. Většina ekonomů věří tomu, že monetární politika může ovlivňovat reálnou ekonomickou aktivitu (to znamená ekonomické veličiny jako reálný měnový kurz, reálná úroková sazba, míra nezaměstnanosti či reálný HDP) pouze v horizontu několika málo let. V tomto smyslu může centrální banka vyhlazovat cyklické kolísání ekonomiky - zmírňovat recese a omezovat konjunktury prostřednictvím více či méně překvapivých změn tempa růstu peněžní zásoby. Zároveň se většina ekonomů domnívá, že změny v monetární politice se časem promítnou ve vyšší či nižší cenové hladině či inflaci a jejich vliv na reálné veličiny pomine. Jinými slovy, v dlouhém období je monetární politika neúčinná, to je peníze jsou neutrální či superneutrální. Peníze jsou považovány za neutrální tehdy, pokud permanentní změny peněžní zásoby nemají dlouhodobý vliv na reálné úrokové sazby, reálný měnový kurz a reálný HDP, neboť nominální veličiny se mění v poměru jedna ku jedné se změnami v úrovni peněžní zásoby. V části a) obrázku je to zobrazeno jednorázovým růstem peněžní zásoby M následovaným dočasným růstem reálného důchodu Y a pozvolným růstem cenové hladiny P na novou rovnovážnou úroveň. Za superneutrální jsou pak peníze považovány tehdy, pokud permanentní změny tempa růstu peněžní zásoby nemají dlouhodobý vliv na reálné úrokové sazby, reálný měnový kurz a úroveň reálného HDP (případně tempo růstu reálného HDP), neboť míra inflace a tempo růstu nominálních veličin se mění v poměru jedna ku jedné se změnami tempa růstu peněžní zásoby. V tomto smyslu je ještě zapotřebí rozlišovat superneutralitu vzhledem k reálnému důchodu (životní úrovni) a vzhledem k tempu růstu reálného důchodu (hospodářskému růstu). V části b) obrázku je to zobrazeno jednorázovým zvýšením tempa růstu peněžní zásoby M následovaným dočasným růstem reálného důchodu Y či tempa jeho růstu a pozvolným růstem inflace p na novou rovnovážnou úroveň. Přestože tvrzení o neutralitě či superneutralitě peněz dnes nalézá podporu v téměř každé učebnici makroekonomie, nejsou mnozí praktici a tvůrci hospodářské politiky o této věci zdaleka přesvědčeni. V posledních letech začíná být toto tvrzení zpochybňováno i některými měnovými teoretiky a empiriky. Shoda například nepanuje ohledně velikosti krátkodobých efektů. Akademičtí ekonomové považují obecně vliv monetární politiky za mnohem slabší a méně kauzální než ostatní. Dalším sporným aspektem je to, do jaké míry je možno využívat krátkodobé efekty monetární politiky opakovaně. Akademičtí ekonomové jsou mnohem více nakloněni názoru, že systematické využívání těchto efektů musí být zákonitě méně a méně účinné.

Neutralita a superneutralita v empirických studiích

Při testování neutrality peněz ekonomové provádějí experiment, který není ve skutečné ekonomice pozorovatelný. Tím je jednorázová a permanentní neočekávaná změna peněžní zásoby. Podle kvantitativní teorie by dlouhodobým efektem tohoto šoku měl být pouze permanentní růst cenové hladiny. To je neutralita peněz. V reálné ekonomice je samozřejmě máloco permanentní. Proto je nutné permanentní šoky aproximovat šoky vysoce perzistentními. Při testování superneutrality je nutno učinit podobný experiment. Tím je permanentní a neočekávané zvýšení tempa růstu peněžní zásoby. Pokud po vypršení tranzitivního období zmizí jakýkoli efekt tohoto šoku na reálné úrokové sazby, reálnou spotřebu, reálné investice a reálný důchod, jsou peníze superneutrální. Empirické výzkumy potvrzují poměrně přesvědčivě dlouhodobou neutralitu. Se superneutralitou tomu tak není. Poněvadž například permanentní zvýšení tempa růstu peněžní zásoby vede k růstu inflace, která má takřka podle všech učebnic ekonomie distorzní účinky, měl by se objevit dlouhodobý negativní vliv na výstup. Pokud by tomu tak nebylo, tak proč bychom od ekonomů a centrálních bankéřů slýchali permanentně varování před inflací? Peníze by tedy neměly být superneutrální, to znamená vyšší tempo růstu peněžní zásoby by se ceteris paribus mělo projevovat vyšší inflací a pak dále dlouhodobě nižším reálným důchodem nebo tempem jeho růstu. To je obecně sdílená představa. Co však není obecně sdíleno, je opačný názor, to znamená, že volnější a tím i více proinflační politika může mít za určitých okolností i dlouhodobý pozitivní vliv na výstup. Právě na tuto hypotézu upozorňují další části textu. Empirické testování neutrality a superneutrality není jednoduché, neboť je obtížné odlišit dočasné a permanentní změny makroekonomických veličin. Permanentní změny jsou statisticky modelovány jako jednotkové kořeny a autoregresivní prezentace časových řad. Nástroje k analýze nestacionárních časových řad začaly být široce používány až v 90. letech 20. století, z čehož logicky vyplývá, že analýza superneutrality peněz je relativně novou oblastí empirické makroekonomie. Využívá moderních metod kointegrace spočívajících v analýze jednotkových kořenů a konstrukci VAR a VECM modelů. Analýzu superneutrality je možno provádět třemi způsoby. První je hledání vztahu mezi tempem růstu peněžní zásoby a reálným výstupem . Zde jsou výsledky obvykle sporné. Dále je testován Fisherův efekt , to je představa, že permanentní změny inflace neovlivňují reálné úrokové sazby. Zde již empirie dochází k závěru, že nominální úrokové sazby se zřejmě plně nepřizpůsobují inflačním šokům a superneutralita tedy není prokázána. Třetím typem testu je analýza sklonu dlouhodobé Phillipsovy křivky, to je reakce míry nezaměstnanosti na permanentní inflační šok. Závěr je obvykle ten, že Phillipsova křivka je přinejmenším velmi strmá, pokud ne vertikální. Snad nejznámější prací je článek Bullarda a Keatinga (1995), který analyzuje vztah mezi inflací a reálným produktem na poměrně velkém souboru 58 ekonomik s kvalitní a dlouhodobou statistickou historií v poválečném období. Autoři provedli test jednotkového kořene a s ohledem na jeho výsledky bylo patrné, že šestnáct zemí mělo zkušenosti s permanentním inflačním šokem. Metodologickým přístupem pro test superneutrality byl strukturální VAR model sloužící k odhadu reakce reálného produktu na simultánní permanentní inflační šoky (separátně pro šestnáct sledovaných zemí). Výsledkem jejich zkoumání je zjištění, že permanentní šok do inflace není v průměru spojen s permanentní změnou reálného výstupu, tedy superneutralita není obecně popřena. Ze šestnácti zemí nebyla reakce výstupu na permanentní inflační šok statisticky odlišná od nuly v jedenácti případech, pozitivní byla ve čtyřech případech a negativní v jednom případě. Bližší pohled na výsledky však naznačuje zajímavou skutečnost - země s nízkou inflací (zejména země G7) reagují jinak než země s vysokou inflací. U první skupiny zemí je dlouhodobá reakce na permanentní inflační šok pozitivní (bodový odhad, to je střed konfidenčního intervalu, dlouhodobé reakce je kladný), zatímco u druhé negativní. U nízkoinflačních zemí permanentní inflační šoky většinou permanentně zvyšují hladinu výstupu, což je v souladu s názory některých ekonomů, že pro vyspělé nízkoinflační země je politika nulové či velmi nízké inflace suboptimální. Celkově lze tedy říci, že nejnovější empirické studie nejsou schopny plně potvrdit superneutralitu a nacházejí určitý vztah mezi volnější monetární politikou, nižšími reálnými úrokovými sazbami, vyššími investicemi a vyšší úrovní výstupu u vzorku zemí s relativně nízkou inflací. Zdá se, že permanentní inflační šok může být spojen s permanentním poklesem poměru spotřeba/výstup a permanentním růstem poměru investice/výstup. Pro teoretické ekonomy tyto studie vytvořily výzvu k rigoróznímu vysvětlení potenciálních zdrojů ne-superneutrality.

Zdroje dlouhodobých efektů monetární politiky

Základní možností, jak vysvětlit neplatnost hypotézy superneutrality, je nalezení věrohodného modelu založeného na nástrojovém aparátu neoklasické makroekonomie s racionálními očekáváními, který vysvětluje dlouhodobé efekty monetární politiky jiným efektem, než je peněžní iluze. Zdá se, že východiskem může být využití Tobinova efektu, to je vlivu inflace na relativní poptávku po penězích a po kapitálu. Tento efekt má následující logiku. Součástí portfolia úspor ekonomických subjektů jsou peníze i fyzický kapitál. Při daném reálném výnosu kapitálu vede zvýšení míry inflace ke snížení atraktivnosti peněz a zvýšení atraktivnosti kapitálu, což vede následně k přeskupení portfolií. Vyšší míře inflace pak odpovídá permanentně vyšší zásoba kapitálu a permanentně vyšší reálný důchod. V této logice Espinosa a Yip (1999) vytvářejí dynamický neoklasický model všeobecné rovnováhy, v němž jsou míra inflace i tempo hospodářského růstu endogenně determinovány při daném mixu fiskální a monetární politiky. V tomto modelu změny hospodářské politiky ovlivňují chování finančních zprostředkovatelů a následně hospodářský růst. Jedním z klíčových předpokladů je fakt, že fiskální i monetární politika jsou silně spojeny s rozpočtovým omezením státu. Za těchto předpokladů může vést volnější monetární politika k rychlejšímu i pomalejšímu růstu reálného důchodu v závislosti na počáteční inflaci, rozsahu státního dluhu a stupně averze k riziku u spořících domácností. Míra averze ekonomických subjektů k riziku je zřejmě jedním z nejdůležitějších faktorů. Když mají subjekty vysokou averzi k riziku, pak se změny ve fiskální politice projevují v tom, že vysoká míra inflace je spojena s pomalým hospodářským růstem. Pokud je však míra averze k riziku nízká, může se dostavit výsledek v souladu s předpoklady Tobinova efektu. Model navíc naznačuje, že konečný efekt zvoleného mixu fiskální a monetární politiky závisí na počáteční hodnotě inflace. Při vysoké počáteční inflaci povede expanzivní fiskální politika financovaná z ražebného k poklesu inflace i růstu. Při nízké počáteční inflace tomu může být naopak. Stejně tak přechod od ražebného ke zdanění důchodu může být buď deflační (a zároveň protirůstový) nebo inflační (a zároveň prorůstový). Celý mechanismus je natolik složitý, že vyžaduje podrobnější vysvětlení. Změny monetární politiky ovlivňují tok vládních příjmů a to pak implikuje změny ve fiskální politice. Fiskální i monetární politiky jsou přitom omezeny potřebou vlády financovat své výdaje a nemohou být prováděny zcela nezávisle. Vláda musí rozhodnout o rozsahu svých výdajů a o tom, jakou část financovat z daní a jakou část z nově emitovaného dluhu. Jelikož vláda konkuruje na trhu úvěrů soukromým subjektům, vede zvýšení jejích výpůjček obvykle k růstu reálných úrokových sazeb. Určitý aspekt fiskální politiky má i monetární politika, neboť prostřednictvím své reakce na změny fiskální politiky má vliv na velikost rozpočtového deficitu. Z tohoto aspektu může vyplývat určitý vliv monetární politiky na reálné úrokové sazby, který není odvozen z inflačního šoku. Pokud je tento vliv schopen přetrvávat dlouhodobě, peníze nemusí být superneutrální. Vysvětlení je následující. Monetární politika je prováděna prostřednictvím operací na volném trhu, které mění skladbu vládního dluhu z hlediska poměru obligace a peníze. Při daném objemu státních cenných papírů se musí stát rozhodnout, jakou část těchto papírů monetizovat jejich nákupem za nově vytvořenou monetární bázi. Toto rozhodnutí určuje nejen skladbu vládního dluhu, ale i rozsah vládního dluhu na úvěrovém trhu a tím i výši reálné úrokové sazby. Změny tempa růstu peněžní zásoby ovlivňují rozsah vládních příjmů z měnového ražebného. Růst těchto příjmů umožňuje snížit rozsah dluhu.

Vládní dluh a rozpočet

Velikost vládního dluhu má naopak vliv na rozpočet. Vláda musí na jedné straně z daného dluhu platit úroky. Pokud však ekonomika roste, vláda může nechat růst stejným tempem i dluh bez toho, aby se zvyšovala jeho relativní výše vzhledem k ekonomice. Tyto dva faktory (platby úroků a "příjmy" z hospodářského růstu) určují, zda je dluhová služba čistou zátěží pro vládu, nebo zda spíše zvyšuje disponibilní vládní příjmy. Dejme tomu, že vláda si například každý rok půjčuje tolik, aby udržela poměr reálného dluhu a reálného HDP neměnný. I když vláda musí část nových půjček použít na platbu úroků z dosavadního dluhu, pokud je reálná úroková sazba z dluhu nižší než růst reálného HDP, bude vláda vlastně získávat dodatečné zdroje. Tomuto zdroji příjmů se říká ražebné z obligací. Pokud by byl naopak růst reálného HDP nižší než reálná úroková sazba z dluhu, pak by nové vládní půjčky nestačily na dluhovou službu a daný dluh by pak představoval pro vládu nutnost získat dodatečné zdroje. V takovém případě představuje dluh pro vládu finanční břemeno. Pokud nyní logicky propojíme předchozí předpoklady, můžeme zjistit, jak změna dluhu ovlivní vládní rozpočtovou pozici. Růst vládních výpůjček, který zvyšuje výši dluhu, představuje růst poptávaného množství úvěru při jakékoli výši reálné úrokové sazby, a tím pádem musí vyvolat růst této sazby. Pokud je již reálná úroková sazba natolik vysoká, že dluh je pro vládu břemenem, pak kombinace vyššího dluhu a vyšších nákladů na jeho financování povede logicky ke zhoršení vládní pozice. Pokud za této situace vláda sníží tempo růstu peněžní zásoby a inflaci a snížené příjmy z ražebného bude kompenzovat omezením výpůjček na úvěrovém trhu spojeným s poklesem reálné úrokové sazby, lze očekávat pozitivní efekt: přísnější monetární politika povede k nižším reálným úrokovým sazbám a k vyššímu výstupu. Pokud je naopak reálná úroková sazba zpočátku relativně nízká (pod úrovní tempa růstu reálného HDP) a dluh je pro vládu zdrojem příjmů, pak například zvýšení nových výpůjček na úvěrovém trhu může vést ke zvýšení i snížení ražebného z obligací. Samotný růst dluhu ražebné z obligací zvýší (efekt daňové základny), vyvolané zvýšení reálné úrokové sazby má naopak tendenci ražebné z obligací snižovat (efekt daňové sazby). Konečný výsledek logicky závisí na tom, který z efektů převáží. Efekt daňové sazby je silný při vysoké úrovni dluhu, zatímco efekt daňové základny je silný, pokud je reálná úrokový sazba velmi nízká. Přitom platí - vysoká úroveň dluhu bývá spojena s vysokou reálnou úrokovou sazbou a nízká reálná úroková sazba s nízkou úrovní dluhu. V konečném souhrnu tak lze říci: když je reálná úroková sazba dosti nízká, vede růst dluhu ke zvýšení příjmů z ražebného z obligací, zatímco když je reálná úroková sazba poměrně vysoká, vede růst dluhu k čistému snížení těchto příjmů.

Dlouhodobý efekt měnové politiky

Nyní již můžeme uvažovat o kanálu dlouhodobého efektu měnové politiky. Pokud je reálná úroková sazba vyšší než tempo růstu reálného HDP (nebo jen mírně nižší), pak růst dluhu snižuje vládní příjmy z ražebného z obligací. Za této situace snížení tempa růstu peněžní zásoby a inflace, které snižuje vládní příjmy z peněžního ražebného, přinutí vládu omezit velikost dluhu, což povede ke snížení reálné úrokové sazby. Přísnější měnová politika se tak dlouhodobě přenese do vyššího důchodu. A naopak. Pokud je reálná úroková sazba výrazně nižší než tempo růstu reálného důchodu, pak růst dluhu zvyšuje vládní příjmy z ražebného z obligací. Za této situace může vláda při snížení tempa růstu peněžní zásoby a inflace kompenzovat pokles vládních příjmů z peněžního ražebného zvýšením velikosti dluhu, což povede ke zvýšení reálné úrokové sazby. Přísnější měnová politika se tak dlouhodobě přenese do nižšího důchodu, což je v souladu s představou o Tobinově efektu. Popsaný scénář je zabudován v modelu Espinosa-Vega a Russel (1998). Jeho autoři připomínají - například v USA v poválečném období byla reálná úroková sazba z vládního dluhu značně pod úrovní tempa růstu reálného HDP a federální vláda udržovala primární deficit blízko nuly. V takovém případě se "keynesiánský" scénář jeví možný i v neoklasickém modelovém světě. Model tak nabízí to, co jsme od počátku hledali, to znamená teorii, jež vysvětluje, jak se mírné permanentní zvýšení tempa růstu peněžní zásoby a inflace může promítnout do nezanedbatelného snížení reálné úrokové sazby, které vyprodukuje nezanedbatelný růst reálného důchodu. Z toho lze vyvodit závěr, že ekonomové se příliš dlouho zbytečně snažili najít přímý vztah mezi monetární politikou a reálnou ekonomikou. Místo toho se spíše měli snažit porozumět vztahům mezi monetární politikou a fundamentálními proměnnými, které ovlivňují rozhodnutí spořit a produkovat. Konkrétními proměnnými by měly být veličiny jako rozpočtový deficit, reálné úrokové sazby, povinné minimální rezervy a další faktory, které propojují trh peněz a trh úvěrů.

* * *
Empirické analýzy potvrzují obecně sdílenou hypotézu o dlouhodobé neutralitě peněz. Hypotéza dlouhodobé superneutrality naopak přesvědčivě potvrzována není. To není překvapivé, neboť ekonomická teorie nabízí řadu důvodů, proč by vyšší tempo růstu peněz a vyšší inflace mohly ovlivňovat dlouhodobý výstup ekonomiky. Samotné mechanismy dlouhodobého působení monetární politiky jsou prozatím poměrně nejasné a budou zajímavým předmětem budoucího zájmu monetárních ekonomů. Prozatím můžeme konstatovat, že celkový vliv inflace na reálné úrokové sazby a výstup je kombinací distorzních efektů inflace a pozitivních efektů. Zda převáží distorzní či pozitivní efekty, záleží zřejmě na dlouhodobé úrovni inflace a dalších charakteristikách té které ekonomiky.

Jan Frait, Česká národní banka Praha, Ekonomická fakulta VŠB-TU Ostrava; Roman Zedníček, Ekonomická fakulta VŠB-TU Ostrava, Commerzbank AG Praha

Literatura: Bullard, J.-Keating, J.: The long-run relationship between inflation and output in postwar economies . Journal of Monetary Economics, vol. 36, 1995, pp. 477-496. Espinosa-Vega, M.: How powerful is monetary policy in the long run? Federal Reserve Bank of Atlanta Economic Review, vol. 83, no. 3, 1998, pp. 12-31. Espinosa-Vega, M.-Russel, S.: The long-run real effects of monetary policy: Keynesian prediction from a neoclassical model. Federal Reserve Bank of Atlanta Working Paper, no. 98-6. Espinosa-Vega, M.-Yip, Ch.: Fiscal and monetary interactions in an endogenous growth model with financial intermediaries. International Economic Review, vol. 40, issue 3, August 1999, pp. 595-615. Frait, J.: Je snížení inflace podmínkou pro obnovení ekonomického růstu? Bankovnictví , č. 8, 1998, str. 5-7.

Doc. Dr. Ing. Jan Frait (1965) je absolventem Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava. Od roku 1990 působí na této fakultě jako pedagog katedry ekonomie. V prosinci 2000 byl jmenován členem Bankovní rady České národní banky. Je členem výkonného výboru a představenstva České společnosti ekonomické.

Ing. Roman Zedníček, Ph.D., (1967) je absolventem Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava. Od roku 1989 působí na této fakultě jako odborný asistent katedry ekonomie a katedry financí. Od roku 2000 je poradcem pro firemní klientelu v Commerzbank, pobočka Praha. Je předsedou Regionální pobočky České společnosti ekonomické v Ostravě.