(HN 28.1.2005 strana 11, rubrika: Názory)
LUDĚK NIEDERMAYER, VICEGUVERNÉR ČESKÉ NÁRODNÍ BANKY
Klíčová je otázka, zda má Česká republika zájem na rychlém přijetí eura. Zavedení jednotné
měny bylo, přes všechny nedokonalosti a kompromisy, úspěšné a množství zemí, které ji užívají, bude
růst.
Součástí členství v Evropské unii je závazek přijetí jednotné evropské měny. O tomto kroku se
vede jen sporadická odborná diskuse, proto je článek exministra Vladimíra Dlouhého Škrtejme, ale ne
kvůli euru (HN 13. ledna) cenným příspěvkem.
Sdílím jeho obavy o kvalitu institucionálního rámce ekonomické i měnové unie. Nejsem ale již
přesvědčen, že pro uvažovanou dobu přijetí eura v ČR prezentují vstupní kritéria zcela špatný
orientační bod. Mám i odlišný názor na bilanci kladů a záporů rychlého vstupu do eurozóny a
faktory, které by měly být prioritně posuzovány.
Kritéria a cíle
Spojování potřeby snížit schodky rozpočtu s přijetím eura je skutečně chybné. Zdravé veřejné
finance jsou předpokladem pro dobrý vývoj každé ekonomiky. Proto není v zájmu země dočasně vysokými
schodky navýšit dluh tak, že se jeho obsluha v budoucnu stane velkým břemenem veřejných financí. V
obecné rovině souhlasím i s konstatováním, že maastrichtská kritéria plně neodrážejí ekonomické
podmínky nových uchazečů o euro. Současně si ale nemyslím, že je to případ kritérií fiskálních či
úrokových sazeb.
Diskutabilní může být kritérium inflační. Jeho hodnota, díky mechanismu výpočtu, je nejen
pohyblivá, ale může být teoreticky i nižší než průměrný růst cen v eurozóně. Ekonomicky logičtější
by bylo vycházet z dvouprocentního cíle Evropské centrální banky. Hodnota kritéria by pak činila
3,5 procenta (inflace v EU navýšená dle smlouvy o 1,5 procenta), což se jeví jako rozumná hodnota
dokládající na jedné straně dosažení stability cen, ale umožňující pokračování konvergenčních
procesů nových zemí.
V obdobném duchu je možné pohlížet i na kursové kritérium. Test, zda země čelí tlaku
finančního trhu na devalvaci, ať již kvůli nízké kredibilitě politik, nadhodnocení měny či poklesu
konkurenční schopnosti, je v souladu s ekonomickou logikou. Tyto země by neměly být bez odstranění
příčin tohoto stavu přijaty do eurozóny. Kritérium ovšem nevylučuje posilování měny během
dvouletého pobytu v systému ERM II včetně změny centrální parity. K tomu u některých zemí může
dojít, což sníží riziko přijetí eura v příliš slabém konverzním poměru.
Která rizika jsou větší?
I když kritéria byla vytvořena na zcela jiný typ uchazečů o jednotnou měnu, při upřednostnění
jejich ekonomického obsahu na úkor formálního přístupu je možné je použít jako smysluplný vstupní
test i pro nové členské země.
Klíčová je otázka, zda má ČR zájem na rychlém přijetí eura. Zavedení jednotné měny bylo, přes
všechny nedokonalosti a kompromisy, úspěšné a množství zemí, které ji užívají, bude růst. Zejména
pro malé a otevřené země s vyšším podílem průmyslu znamená přechod na euro snížení transakčních
nákladů, odstranění kursového rizika a v důsledku konkurenční výhodu při soutěži o investice. Pokud
přijmeme euro později než okolní země, změní se absence výhody na komparativní znevýhodnění.
Rizika přechodu na euro existují, i když dle mého názoru v jiné oblasti, než je v článku
zmiňovaná teorie optimálních měnových zón.
Hlavním rizikem je ztráta nezávislé měnové politiky a flexibility kursu a jeho možného
využití pro absorpci vnějších šoků. Ztráta tohoto nástroje vyvolá vyšší požadavky na kvalitu
fiskální politiky.
Požadavek na provádění odpovědné fiskální politiky platí i bez ohledu na přijetí eura, a tak
je třeba zvážit přínosy zbývajících nástrojů. Nepřísluší se mi, jakožto členu vedení měnové
instituce, zdůrazňovat nepochybné výhody autonomní měnové politiky. Oblast kursová je ale více
ošidná.
Plovoucí směnný kurs, jako předpoklad pro nezávislou měnovou politiku, je často ovlivněn
faktory mimo kontrolu centrální banky. Jeho reakce na vývoj ekonomiky není plynulá ani
"racionální", zejména v kratším čase. Zatímco rozsáhlá depreciace kursu neurychlí konvergenci k
zemím EU, mírná apreciace může být racionální. Problém je, že mechanismus finančních trhů obvykle
změní mírnou a udržitelnou apreciaci na takové tempo zhodnocení, které není udržitelné a ekonomiku
zbrzdí.
Měnová unie není autopilot
Jakkoliv tedy považuji nezávislou měnovou politiku s plovoucím kursem pro většinu zemí za
"první volbu", jeví se mi přínosy a rizika pro malé, otevřené ekonomiky se silnou vazbou na měnovou
unii vychýlené ve prospěch vstupu.
Při posuzování tempa přijetí eura je třeba zohlednit nejen naši pozici "dohánějící"
ekonomiky, ale i jako ekonomiky malé, otevřené a s EU silně provázané. A realisticky hodnotit
možnosti volby.
Největší riziko ekonomice nehrozí rychlým přijetím eura, ale tím, že podceníme požadavky na
racionální a obezřetné provádění hospodářských politik s důrazem na fiskální konsolidaci a zvýšení
flexibility. Přijetí eura není "zapnutím autopilota". I v měnové unii dochází rychle ke změně
konkurenční pozice členů. Není to z drtivé části vinou unie, ale "zásluhou" špatných domácích
politik.
Země s rychle rostoucími a neflexibilními mzdami či velkou regulací čelí vysoké
nezaměstnanosti a ztrátě podílu na světovém obchodu. Relativně chudnou a spolu s rozpočtovými
deficity čelí i zhoršování kvality veřejných služeb. Proto, bez ohledu na to, kdy přijmeme euro, je
třeba posilovat mechanismy, které povedou ekonomiku směrem od této pasti.
Máme s eurem pospíchat?
Luděk Niedermayer, člen bankovní rady ČNB