MMF a EU prověřují stabilitu finančního sektoru ČR - dokončení

Pavol Ihnát, ČNB

(Bankovnictví 22.8.2002 strana 30, rubrika: Světové finančnictví)

Program Evropské komise o posouzení efektivnosti dohledu nad finančním sektorem tzv. peer review

Česká republika se v závěru roku 2001 účastnila programu Evropské komise týkajícího se posouzení stability finančního sektoru ČR, tzv. peer review, zejména s ohledem na pokrok, kterého bylo dosaženo v implementaci regulatorního rámce finančního sektoru v souladu s obezřetnostními standardy EU a mezinárodně uznávanými základními principy1. Tyto principy jsou vesměs promítnuty do právních aktů EU.

Hodnotící proces proběhl ve dnech 10. až 14. prosince 2001. Koordinaci programu zajišťovalo Ministerstvo financí ve spolupráci s Komisí pro cenné papíry a Českou národní bankou. Program navázal na závěry FSAP (Financial Sector Assessment Program) z července 2001, na němž se podíleli experti z Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Evropská komise prověřovala pouze oblasti, které nebyly pokryty tímto programem, a pokrok dosažený v oblastech, kam instituce MMF a SB směřovaly hlavní doporučení. Komise se v rámci programu zaměřila především na tyto oblasti:
* vyhodnocení souladu českých právních předpisů s právními akty Evropské unie;
* posouzení praktických schopností a metod dohledu s převahou zájmu na dohled na místě;
* posouzení vzájemné spolupráce orgánů dohledu, jejich schopnost koordinovat efektivně postup a vyměňovat si informace;
* posouzení nezávislosti výkonu dohledu.

Výstupem prověrky je zpráva, ve které prověrkový tým podává přehled o aktuální situaci daného sektoru finančního trhu (popis sektoru, institucionální struktura, charakter dohledu, umístění, metody práce, počet inspektorů a podobně).

Program, zaměření činnosti

Smyslem hodnotícího procesu je podle Evropské komise zjistit, zda kandidátské země mají dostatečnou kapacitu pro uplatňování acquis v praxi a v případě potřeby jim poskytnout technickou pomoc. V podstatě se jedná o posouzení kvality regulatorního rámce finančních trhů v kandidátských zemích (úvěrové instituce, pojišťovnictví, kapitálový trh) s cílem prověřit předpoklady pro příští spolupráci regulátorů a uplatňování principu jednotné licence. To odpovídá přesunu zřetele zájmu EK od přebírání evropského práva k jeho praktickému využívání a vynutitelnosti. Výsledná zpráva proto jistě nalezne svůj odraz nejen v negociačních podkladech EK k implementačním kapacitám a schopnostem jednotlivých kandidátských zemí, ale i ve Zprávě o hospodářské a finanční stabilitě, kterou ke každé kandidátské zemi separátně projedná ECOFIN. Expertní tým EK z časového hlediska nemohl obsáhnout a verifikovat všechny oblasti zájmu, jako mise MMF a SB, proto se soustředil především na nedostatky kvalifikované v souvislosti s posouzením dodržování mezinárodně uznávaných základních principů. Zvláštní pozornost byla věnována zhodnocení nezávislosti výkonu dohledu. Těmto prioritám odpovídal i časový harmonogram programu. Většinu pracovního času strávili experti Evropské komise v příslušných dohledových institucích2. Navštíveny byly bez výjimky všechny organizační složky dohledu. Vedle těchto dohledových institucí proběhla pracovní setkání rovněž na úrovni vybraných bank, pojišťoven a obchodníků s cennými papíry, dále s mezinárodní auditorskou firmou, asociacemi bank a pojišťoven a pražskou burzou.

Metoda práce, obsah zprávy

Expertní tým vycházel při prověrce efektivnosti dohledu nad finančním sektorem ze zmíněných dokumentů MMF a SB s nezbytnou aktualizací, dále s přihlédnutím k situaci v přebírání evropského práva pro zkoumanou oblast a k dalším specifikům (například důležitosti prověřovaného segmentu finančního trhu z hlediska finančního zprostředkování v zemi a podobně). Problém důvěrnosti informací obsažených ve zprávě MMF a SB byl vyřešen tím, že MMF požádal Českou republiku o souhlas se zasláním této zprávy Evropské komisi. Poznatky soustředěné v dokumentech MMF a SB byly expertním týmem aktualizovány na základě výše zmíněných pracovních setkání nebo obdržených písemných podkladů3. Nejvýznamnějšími ve struktuře výsledné zprávy jsou oddíly věnované zhodnocení schopnosti příslušné dohledové autority nezávisle a efektivně vykonávat svou činnost včetně závěrů a doporučení. Posouzení nezávislosti expertní tým zkoumal z hlediska financování (jak je příslušná instituce financována), formulování úkolů (kdo jí ukládá úkoly), odpovědnosti (komu se zodpovídá) a odvolatelnosti (kdo má pravomoc odvolat vedení). Hlavním kritériem pro hodnocení schopnosti dohledu vykonávat činnost na odpovídající úrovni bylo pro expertní tým porovnání schopnosti instituce plnit mezinárodně uznávané principy dohledové praxe.

Závěry zprávy, jejich prezentace

Z hlediska obsahu neobsahuje zpráva prověrkového týmu zásadně kritické nálezy alarmující povahy. Česká republika si navíc vyjednala možnost seznámit se s výstupem zprávy po zahrnutí jejího komentáře před finálním projednáním v Evropskou komisí. V závislosti na závažnosti nálezů se očekává, že ČR zareaguje v označených oblastech nápravou (legislativní nebo praktické povahy). Doporučení obsažená ve zprávě expertního týmu v oblasti bankovnictví se týkají především:
* "dotažení" úrovně regulatorního rámce pro výkon dohledu na konsolidovaném základě na úroveň požadovanou obezřetnostními směrnicemi ES;
* prohloubení spolupráce mezi bankovním dohledem ČNB a národními orgány bankovního dohledu členských zemí EU za současného prohloubení spolupráce s dalšími tuzemskými orgány dohledu nad finančními trhy;
* vytvoření úvěrového registru a přípravy nové metodologie v oblasti klasifikovaných úvěrů.
Z dalších okruhů je patrně nejkritizovanější oblast kapitálového trhu, kde expertní tým indikoval mimo jiné následující problémy:
* KCP by měla by mít jednak právo samostatně v rámci zákonného zmocnění vydávat vlastní předpisy, jednak by měla být i finančně nezávislá na státním rozpočtu (částečné financování z příspěvků regulovaných institucí);
* mělo by dojít k prohloubení spolupráce mezi KCP a BCPP v oblasti inspekční činnosti a výměny informací;
* příslušnou legislativou by měly být zavedeny požadavky na kapitálovou přiměřenost pro nebankovní subjekty - obchodníky s cennými papíry;
* příslušné autority by měly zpracovat a vydat pravidla týkající se organizace a činnosti makléřských domů;
* velká pozornost by měla být věnována řešení problému kompenzačního schématu pro investory (obdoba fondu pojištění vkladů v bankovnictví);
* s vysokou prioritou by měl být řešen rovněž problém finality vypořádání obchodů s cennými papíry (dosud nebyla v české legislativě promítnuta);
* příslušnou legislativou by měl být zaveden tzv. nominee princip4.
Doporučení expertního týmu pro oblast pojišťovnictví zdůrazňují především:
* nutnost zlepšení kontroly integrity nových vlastníků a oblasti dohlídek na místě jako celku (frekvence, kvalita, konsolidovaný dohled a tak dále);
* přijetí dalších opatření na ochranu spotřebitele zejména v oblasti poskytování informací pojištěncům;
* nutnost novelizace legislativy v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla;
* přijetí dalších opatření týkajících se správy společností (corporate governance) v souvislosti s procesem harmonizace pojistného práva.
Jedno z nejsilnějších doporučení je směřováno do oblasti spolupráce jednotlivých dohledů v České republice, kde rovněž v neformálních diskusích vyjadřovali členové mise názor, že ČNB by vzhledem k důležitosti bankovního sektoru a relativní vyspělosti dohledu měla mít iniciativní roli. Komise z jednotlivých zpráv ke kandidátským zemím zhotoví po jejich schválení výtah hodnocení vždy po třech zemích, který projedná Rada ministrů ECOFIN. Výstup zprávy k České republice bude projednán spolu s Polskem a Slovinskem do konce prvního pololetí 2002. Závěry hodnocení peer review budou poté promítnuty do tzv. Akčního plánu s cílem odstranit identifikované nedostatky v oblasti dohledu nad finančním sektorem.

Ing. Pavol Ihnát pracuje v odboru Evropské unie a mezinárodních organizací sekce kancelář ČNB. Zodpovídá za souhrnnou přípravu ČNB na vstup do EU v oblasti bankovnictví.

* * *
Vysvětlivky:
1 Core Principles on Effective Banking Supervision of the Basel Committee of Banking Supervisors; Core Principles of the International Association of Insurance Supervisors and the IOSCO Principles on Securities Supervision.
2 Bankovní dohled ČNB, Komise pro cenné papíry, Ministerstvo financí, Úřad pro dohled nad družstevními záložnami.
3 Tzv. transpozičních tabulek pro oblast finančních služeb s údaji o převzetí komunitárního práva.
4 Pravidla upravující evidenci zaknihovaných CP, jejichž vlastníkem je jiná osoba než ta, na jejíž jméno jsou v SCP registrovány.

* * *

Shrnutí hlavních doporučení EK

Oblast bankovnictví:

* zavedení dohledu na konsolidovaném základě;
* prohloubení spolupráce mezi jednotlivými domácími regulátory a jejich zahraničními partnery s členských zemí EU (týká se všech segmentů finančního trhu).

Oblast pojišťovnictví:

* zlepšení kontroly integrity nových vlastníků a oblasti dohlídek na místě jako celku (frekvence, kvalita, konsolidovaný dohled a tak dále);

* přijetí dalších legislativních opatření v oblasti ochrany spotřebitele, pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a správy společností.

Oblast cenných papírů:

* posílení nezávislého statutu KCP;
* zavedení kompenzačního schématu pro investory, požadavků na kapitálovou přiměřenost pro obchodníky s CP, finality vypořádání obchodů s CP a "nominee" principu.