Koruna ještě není na vrcholu

Václav Lavička (Hospodářské noviny 20.12.2006 strana 16, rubrika: Téma)

 

TOMÁŠ HOLUB, ředitel měnové sekce České národní banky

PRAHA, 20. 12. 2006

Koruna už delší dobu posiluje s razancí, která mnohé překvapila. Zatímco vývozci na ni žehrají, neboť jim ukrajuje ze zisků, dovozcům snižuje náklady. Podle Tomáše Holuba, ředitele měnové sekce České národní banky, také významně pomáhá tlumit růst cen. »Tím vlastně pomáhá zvyšovat kupní sílu českých mezd,« uvádí Holub.

 

* HN: Kdyby někdo před třemi čtyřmi lety předpověděl, že dolar bude koncem roku 2006 asi za jednadvacet korun, věřil byste mu?

To, že koruna bude mít tendenci dlouhodobě posilovat, se vědělo. Ale musím přiznat, že z hlediska našich prognóz rychlost posilování překvapila. Ale můžeme se ptát, zda někdo před pěti lety předpokládal, že dolar se propadne až na 1,30 za euro. Předpovídat kurs pět let dopředu neumí nikdo. Kdyby to nějaký člověk uměl, tak už je hodně bohatý.

 

* HN: Co vlastně přinesla silnější koruna českému spotřebiteli?

Posilující koruna celkově přeje spotřebitelům, neboť pomáhá zmírňovat inflaci, a tím zvyšuje kupní sílu. Ale to, že mají větší sílu, je nejvíc vidět, když Češi vycestují do ciziny. Mohou si tam dovolit stále více. Nejenom proto, že naše ekonomika roste dvakrát třikrát rychleji než ve vyspělých zemích, ale také díky tomu, že tyto země doháníme přes reálný měnový kurs.

 

* HN: A jak se to konkrétně projevilo?

Obzvlášť to vynikne v dlouhodobém srovnání. Na začátku devadesátých let, když v Česku začínala hospodářská transformace, se německá marka směňovala za 17 až 18 korun a průměrná mzda se pohybovala kolem 3000 korun. Dnes je kurs ve vztahu k bývalé marce někde jedna ku čtrnácti, možná méně, a průměrný plat se blíží dvaceti tisícům. Takže Čech, který vycestuje do zahraničí, si v porovnání s rokem 1990 může nakoupit téměř deset krát více. A k tomu přispěl nejenom hospodářský vzestup a stoupající mzdy, ale nemalou měrou právě zhodnocování koruny.

 

* HN: To jsou klady pro spotřebitele. Ale zejména exportéři si na silnou korunu stěžují.

V ekonomice je to tak, že zatímco jedněm přináší pozitiva, druhé trápí. Změny kursu koruny ovlivňují především konkurenční schopnost českých vývozců na zahraničních trzích. Posiluje-li koruna, je uplatnění našeho zboží v zahraničí obtížnější, a naopak - posílení koruny znamená, že zlevňuje dovážené zboží. Jinak řečeno, silnější koruna zlepšuje pozici dovozců. Odhadujeme, že na každou korunu vývozu musíme dovézt zboží asi za 0,80 koruny. Ale tento ukazatel se hodně liší podle firem. Kdo mnohem více vyváží, než dováží, je silnou korunou postižen mnohem více.

 

* HN: Je tedy silná koruna pro českou ekonomiku požehnání, či naopak?

Pokud jde o klady a zápory, je to věčná otázka pro ekonomy - kde je takzvaná rovnovážná úroveň měnového kursu. Tedy takový kurs, který vývozci bez větších potíží unesou díky tomu, že zvyšují produktivitu práce. Je to také kurs, který ekonomice umožňuje v klidu plout, aniž by se přehřívala a sužovala ji inflace, nebo se naopak propadala do recese.

 

* HN: Co nejvíce působí na kurs?

Dlouhodobě je to především rostoucí produktivita práce. Jde nepochybně o důsledek toho, že se zde postavilo hodně vývozních kapacit, jejichž výrobky snáze pronikají na zahraniční trhy. Pokud jde o krátkodobé výkyvy kursu, často je pohání nálada investorů na trhu. A v nich je podle mne pevně zakořeněno očekávání, že česká koruna bude nadále posilovat.

 

* HN: Kam až může koruna stoupat?

Nikdo nepochybuje, že česká koruna má prostor k tomu, aby se dále reálně zhodnocovala. Hlavním důvodem je už zmíněná rostoucí produktivita práce, zlepšující se kvalita zboží a služeb, která se projevuje v dohánění životní úrovně vyspělejších zemí. Toto reálné zhodnocování, které nenarušuje rovnováhu ekonomiky, je někde mezi 3,5 až čtyřmi procenty ročně s tím, že se toto tempo pozvolna zpomaluje. Tak, jak se Česko stále více dotahuje na úroveň vyspělých zemí, tak se zmenšuje prostor pro rychlé posilování koruny.

 

* HN: Jak vnímají podle vašich zkušeností silnější korunu cizinci? Před pěti lety si mohl Američan za dolar dát dvě piva, dnes sotva jedno.

Pivo je u nás ve srovnání s jiným zbožím stále velice levné. Ale řada věcí cizincům už tak levná nepřijde. Silnější koruna tak vytváří tlak nejenom na české vývozce zboží, kteří prodávají v zahraničí, ale i na zdejší sektor služeb. Chce-li podnikatel v cestovním ruchu u zahraničních klientů uspět, nezbývá mu ni jiného než jim nabídnout vyšší kvalitu.