Jednou větou v zákoně nelze centrální banku vyvlastnit

Dagmar Šístková

(Právo 11.5.2000 strana 16, rubrika Trhy & Ekonomika)

VICEGUVERNÉR ČESKÉ NÁRODNÍ BANKY OLDŘICH DĚDEK ŘEKL PRÁVU:

* Dostali jste se k připomínkám vládní novelu zákona o České národní bance (ČNB), doplněnou o pozměňovací návrhy, ještě předtím, než ji minulý čtvrtek projednávali poslanci rozpočtového výboru?

Dostali, ale měli jsme na posouzení pouhých 24 hodin. Navíc jsme se k novele dostali tak trochu ilegálním způsobem.

* Jak vnímáte pozměňovací návrhy, které prosadili do vládního návrhu novely zákona o České národní bance členové rozpočtového výboru?

Některé pozměňovací návrhy by byly "brutálním" zásahem do měnové politiky. Přestože oficiálně diskuse mezi ČNB a poslanci neexistuje, rádi bychom poslancům některé věci vysvětlili. Už na minulém jednání rozpočtového výboru jsme navrhovali, že bychom pro poslance o tématu uspořádali seminář, na který bychom zajistili účastníka z nejvyššího vedení evropské centrální banky. Chtěli bychom se vyvarovat toho, aby byla přijata taková novela zákona o ČNB, která by komplikovala vstup do Evropské unie. Veškeré pasáže, které se týkají nezávislosti centrální banky, jsou totiž klíčové pro harmonizaci bankovní legislativy s EU.

* Který z pozměňovacích návrhů, jež společně vypracovali poslanci Kocourek a Tlustý (oba ODS), nejvíc útočí na nezávislost centrální banky?

Do zákona se dostala pasáž, v níž se ukládá bankovní radě konzultovat závažná měnově politická rozhodnutí s vládou. Pokud se tím rozumí, že bankovní rada by předem měla vládu seznámit s tím, že chce intervenovat na trhu, a ptát se vlády na názor, zda zvýšit úrokové sazby, pak je zcela popřena nezávislost centrální banky.

* Proč?

Protože otázky intervencí na trhu jsou zcela zásadní. V žádném případě je nelze konzultovat s vládou. Takové věci je třeba utajit do posledního okamžiku. Tajíme je i před našimi vlastními dealery. Ten, kdo by takovou informaci dostal předem, mohl by na tom vydělat obrovské peníze. Spolupráci s vládou je třeba chápat tak, že si musíme vytvořit dlouhodobou společnou strategii. Také se nám nelíbí ustanovení, v němž se prezidentovi dává pravomoc odvolávat člena bankovní rady. Podle zákona může být důvodem závažné porušení povinností nebo skutečnost, že se zpronevěřil svému poslání. Ale kdo bude arbitrem, který rozhodne, který člen bankovní rady se svému poslání zpronevěřil? Klademe si otázku, bude-li prezident stranický, zda se neotvírají určitá zadní vrátka právě pro omezení nezávislosti centrální banky.

* Co tedy chcete nyní dělat?

Vyhodnotíme situaci, co vlastně rozpočtový výbor doplnil do návrhu zákona, a budeme vše konzultovat s Evropskou centrální bankou. Ověříme si, jestli je náš názor správný či nikoliv. Taková zpětná vazba je velmi potřebná. Potom bude naše argumentace zřejmě propracovanější.

* Souhlasila by ČNB s tím, aby Nejvyšší kontrolní úřad kontroloval její hospodaření? Takový návrh sice poslanci předložili, ale neprošel.

Existují centrální banky, kde je jakási analogie takové kontroly. Současně s tím je však třeba vědět, že převažuje kontrola centrálních bank auditorskou firmou. Pokud však Poslanecká sněmovna rozhodne, že budeme patřit do minoritní skupiny centrálních bank, podléhajících kontrole NKÚ, budeme to akceptovat. Vadí nám však způsob, jakým se na to jde. Místo novely ústavy, v níž je třeba rozšířit kompetence NKÚ, se přichází s jakousi kličkou, že se majetek centrální banky prohlásí za majetek státu. Tomu současný právní stav neodpovídá. Česká národní banka hospodaří s vlastním majetkem, ve společnosti přece neobíhají "státovky", ale "bankovky". Dalším takovým příkladem je vydání slovenského zlata. To přece nebylo zlato státu. Jednání mezi centrální bankou a vládou o postoupení pohledávky jen dokumentují tento právní stav. Nelze tedy jednoduše, jednou větou v zákoně, "vyvlastnit centrální banku". To bych považoval za znárodnění.

* Jste ale Česká národní banka. Komu tedy patříte?

Česká národní banka je právnická osoba. A každá právnická osoba má svůj majetek. Samozřejmě že to vše je třeba důkladně právně analyzovat. Jde o velmi složité právní otázky. Všechny je třeba vyjasnit. Vyjádřit by se k nim měli znalci ústavního práva a příslušní odborníci.

* Nechali jste si dělat takovou právní analýzu pro účely ČNB?

My jsme se bohužel jeden jediný den před zasedáním rozpočtového výboru dověděli, že takový problém vůbec vznikl.

* Jestli tomu dobře rozumím, necháte si ji udělat. Je to tak?

Ano, je to tak.

* Poslanci rovněž navrhují úročení tzv. povinných minimálních rezerv, tedy peněz, které musí mít komerční banky uloženy u ČNB.

V zákoně je více bodů, které se týkají povinných minimálních rezerv (PMR). Evropská centrální banka PMR úročí. Tento problém je však třeba vidět v širších souvislostech, nejde jen o úročení, harmonizace se týká i způsobu výpočtu jejich výše. Posledním krokem bude dokončení harmonizace v dalších, dílčích aspektech. Poslanci navrhli nechat půl roku bankám na přizpůsobení se vyšším PMR stanovených ČNB. To nám ale připadá zbytečné, protože s tím ČNB nikdy problém neměla. Bankám na to vždy necháváme určitý čas.

* Co říkáte záměru, že platy guvernéra, viceguvernéra a členů bankovní rady se mají přizpůsobit platům premiéra, místopředsedy vlády a ministrům?

Kdyby došlo k výraznému snížení platové hladiny pro guvernéra a členy bankovní rady, pak by tu byly jen dvě možnosti. Buď bankovní rada přijme své povolání jako "službu vlasti" ve snaze nezdecimovat intelektuální potenciál centrální banky. To však nemůže být dlouhodobé řešení. Pokud by však došlo k promítnutí nižších cenových hladin i do aparátu, došlo by k postupnému znehodnocování lidského potenciálu - tedy všech investic do odborníků v bankovním dohledu. Tito lidé by totiž z ČNB odešli. Nemůžeme nabídnout dealerům, kteří obhospodařují 14 miliard devizových rezerv, aby měli platy státních úředníků. Přitom stejné povolání třeba v Komerční bance je ohodnoceno nesrovnatelně výš. To stejné platí i pro experty v měnové oblasti, kteří připravují rozhodnutí pro bankovní radu.