Je ČNB byzantskou institucí?

Zdeněk Tůma, autor je viceguvernérem ČNB

(MFD 6.6.2000 strana 9, rubrika Názory)

Česká národní banka je byzantská instituce. Má nesmírné pravomoci, rozhoduje za zavřenými dveřmi a neposkytuje o sobě žádné informace. Takové jsou kritické hlasy zaznívající na adresu české centrální banky. Odpovídají tyto názory skutečnosti, nebo jsou mediálně politickou nadsázkou? Měla by být centrální banka novelou zákona více otevřena vlivu politické sféry? Moje odpověď zní, že zpolitizováním procesu schvalování novely, kdy dvě politické strany dávají na stůl na poslední chvíli desítky často zásadních pozměňovacích návrhů, došlo ke zbytečnému vyhrocení věcné debaty. Například Poslanecká sněmovna, přesněji rozpočtový výbor vždy dostával zprávu o hospodaření centrální banky i dodatečné informace, které si případně vyžádal. Letošní zpráva byla přijata rozpočtovým výborem s uspokojením a bylo konstatováno, že obsahuje dobrý přehled o hospodaření banky. Stejně tak se nikdy nikdo v ČNB nebránil tomu, aby na výběru auditora spolupracovala vláda či parlament, jak se nyní navrhuje. Ze zákona platí, že centrální banka podává parlamentu dvakrát do roka zprávu o měnovém vývoji. Kromě toho například na konci minulého roku si rozpočtový výbor vyžádal souhrnné informace o vývoji v bankovním sektoru a vyhodnocení politiky inflačního cílení. I tyto informace, požadované nad rámec zákona, byly rozpočtovému výboru poskytnuty. Nynější návrh novely jde však příliš daleko, když dává parlamentu právo zprávu o měnovém vývoji odmítnout a uložit opatření k nápravě. Jak je možné odmítnout něco, co již proběhlo, a jak je možné provést nápravu třeba intervencí či změny úrokových sazeb? Vždyť i dnes vidíme, že není jednotný názor na ekonomický vývoj před několika lety. Jak a kdo by posuzoval, zda se úrokové sazby měly zvýšit před čtyřmi měsíci o 0,25 či 0,50 procentního bodu? Parlament k materiálům tohoto typu pochopitelně může zaujmout stanovisko, ale právo odmítnout zprávu o měnovém vývoji, natož dokonce uložit opatření k nápravě by podřizovalo centrální banku parlamentu. Velmi se kritizuje nedostatečná koordinace centrální banky a vlády. To opět neodpovídá skutečnosti. Opuštění pevného kursu před několika lety bylo konzultováno s vládou. Minulý rok centrální banka předložila vládě k diskusi svou koncepci měnové politiky do roku 2005, a nakonec se obě tyto instituce na rámci pro měnovou politiku shodly. V letošním roce bylo dosaženo shody při stanovení inflačního cíle na rok 2001 s ministerstvem financí. Nelze však předem konzultovat jednotlivé kroky měnové politiky, které dohodnutý rámec naplňují. To by o měnové politice mohlo rovnou rozhodovat ministerstvo financí a nepotřebovali bychom centrální banku. Toto jsou jen některé příklady, kdy se kritici vlamují do otevřených dveří a kdy návrhy na změny zákona v podstatě jen upřesňují současný stav. Někdy však zacházejí příliš daleko. Při diskusi v parlamentu se v krátké době vyrojily desítky návrhů na další úpravy, které jdou za původní harmonizační cíl novely. Většina těchto návrhů jde správným směrem a lze s nimi vyslovit jen souhlas. V některých případech však dochází k "přestřelování", kdy návrh již není kompatibilní s požadavky harmonizačního procesu. Některé návrhy dokonce ani nejsou slučitelné s českým právním řádem. Osobně ovšem věřím, že tyto nedostatky, které jsou často jen důsledkem rychlosti, s jakou návrhy byly připraveny, budou během legislativního procesu odstraněny. Největší obavy ve mně budí některé, snad nevinně vypadající úpravy, které by ve skutečnosti centrální banku zcela ochromily a znemožnily její činnost. Dejme si opět alespoň dva konkrétní příklady. Jeden návrh říká, že centrální banka by neměla vést účty právnickým osobám. To odráží obavy poslanců, aby centrální banka nemohla provádět operace, které nesouvisí s její hlavní činností. To je naprosto v pořádku. Ale, ČNB vede účty komerčním bankám v rámci vyúčtování mezibankovních operací a z důvodu distribuce oběživa, řadě organizací - právnických osob - z veřejného sektoru, například v působnosti ministerstva obrany a tak dále. Je proto třeba hledat takovou formulaci, která by v zákoně stanovila, že ČNB nesmí vést účty právnickým osobám, pokud by to nesouviselo s její hlavní činností, jak je vymezena zákonem, ale možnost vést účty právnickým osobám nelze zcela vyloučit. Zákon o ČNB vyjímá tuto instituci ze státního dozoru při obchodování s cennými papíry. Je navrhováno, aby i centrální banka podléhala dozoru, a to Komisi pro cenné papíry. Ale ČNB přece není obchodník s cennými papíry! Česká národní banka vstupuje na finanční trhy, aby spravovala devizové rezervy a aby prováděla měnovou politiku. To v žádném případě nemůže podléhat dozoru komise či jiného orgánu, protože by tím byla omezena nezávislost při těchto operacích, k nimž je centrální banka zřízena. Takový návrh nemá ve světě obdoby a je zcela neslučitelný s právem EU. Osobně jsem přesvědčen, že nebylo úmyslem, aby návrhy měly takové zdrcující dopady, které jsem tady uvedl. Chci tím pouze poukázat na to, že při tak velkém množství pozměňovacích návrhů je velmi obtížné udržet slučitelnost nejen s požadavky harmonizačního procesu, ale i s naším vlastním právním řádem. Spěch je špatným rádcem. A politizace odborných problémů též.