Inflační efekt biče na býka

Aleš Michl (Mladá fronta DNES 22. 11. 2021 strana 9, rubrika Názory)

Jestřábi a holubice

Zajel jsem na návštěvu do tří továren – byl jsem v budějovickém Boschi, v libereckém Hokami a také v Emco v Hrdlech u Litoměřic. Nejde jen sedět v kanclu, je potřeba vidět reálnou výrobu, udělat si obrázek o ekonomice. Jeden efekt vysvětlující inflaci jsem si v těch firmách potvrdil, druhému se naučil.

Potvrdil jsem si kečupový efekt. Psal jsem o něm hodněkrát. Na makro úrovni, jak firmy přešly z lockdownu do totálního dohánění výroby, nestíhá výroba dílů a surovin. Celá ekonomika jde jakoby úzkým hrdlem lahve. V angličtině je na to takové pěkně slovíčko „bottleneck“. Představit si to lze na lahvi s kečupem. Vezmete novou, obrátíte a nejdřív neteče. Musíte zatřást, počkat, pak zase teče hodně. Teď prostě se stále nabídka dílů a surovin nepřizpůsobila poptávce a vše drhne, nejsou komponenty nebo jsou drahé, vázne přeprava.

Pak jsem ještě v pátek v Boschi pozoroval žluté „milk runners“, jak se říká slangově zásobovačům v továrně. Pendlovali s materiály ze skladu na linku, sem a tam. Jsou součástkou v celém dodavatelském řetězci autoprůmyslu. Stroj nebo dělník vykope železnou rudu nebo nějakou surovinu prostě. Ta se někde zpracuje. Z toho se vyrobí díl. Zaveze se. Milk runner ho přinese na linku. Dělník a stroje v Boschi z toho něco vyrobí. Jde to do Volkswagenu. A dál už si to domyslíte...

Na mikroúrovni, třeba v tom dodavatelském řetězci aut, nastal po lockdownech efekt biče, který celou kečupovou/bottleneck ekonomiku vysvětluje. V angličtině je to „bullwhip“ efekt. „Bull“ jako býk, protože se má na mysli jakoby ten velký bič na býka. Jde o to, že výkyv v poptávce koncového zákazníka vede ke stále větším změnám v objemech objednávek v dalších úrovních řetězce.

Nejdřív šla poptávka po autech při lockdownech dolů. Pak jsme chtěli nakupovat jako dřív. Firmy ale nejdříve hodně sklady vyprodaly. Pak najednou chtěly všechny více vyrábět, plus navíc si tvořit i více nadbytečných, bezpečnostních zásob. To samé i jejich dodavatelé. A dodavatelé těch dodavatelů. A u toho primárního výrobce suroviny, dílu, čipu je to pak, jako když bičem mrsknete. Bič dá největší ránu na konci tomu býkovi, respektive prvnímu, druhému dodavateli. Ti pak nestíhají – a zdraží...

Efekt biče na mikroúrovni, v dodavatelském řetězci, kečup s „bottleneck“ na makroúrovni v rámci celé ekonomiky, to jsou vysvětlení pro nákladovou inflaci, která teď sužuje svět. A naděje, že pokud se dodavatelské vztahy třeba příští rok normalizují, efekty poleví, a s tím i nákladová část inflace.