Historici to ocení

Zdeněk Tůma, guvernér ČNB

(Ekonom 14.2.2002 strana 56, rubrika: Peníze)

Dnešní podoba cílování inflace v ČR je podobná postupům Evropské centrální banky, v jistém smyslu je dokonce systematičtější a průhlednější.

Od zavedení cílování inflace v ČR uplynuly již čtyři roky. Za tu dobu došlo k řadě dílčích změn v tomto režimu, jejichž smyslem bylo přiblížit ho k praxi vyspělých zemí, zvýšit jeho transparentnost a srozumitelnost pro širokou veřejnost. Proto se domnívám, že je vhodné se za uplynulým obdobím ohlédnout a vyhodnotit dosavadní zkušenosti. Přechod na plovoucí kurz. Změna režimu měnové politiky byla před čtyřmi lety do značné míry vynucena měnovými turbulencemi v květnu 1997, které vedly k opuštění režimu pevného měnového kurzu. V takové situaci se teoreticky nabízely dvě krajní možnosti, doporučované v současnosti mezinárodními institucemi i některými nezávislými ekonomy v rámci tzv. "bipolárního pohledu" na kurzové režimy. Buď se posunout směrem k nějakému ještě pevnějšímu a důvěryhodnějšímu zafixování kurzu, jako je například režim měnového výboru (tzv. currency board), nebo přejít k volně plovoucímu kurzu a snažit se najít nějakou domácí "kotvu" měnové politiky. K velmi pevnému zafixování měnového kurzu se většinou uchylují země s vysokoinflační historií a nedostatečnou důvěrou veřejnosti v domácí měnovou politiku, které se tímto způsobem snaží "dovézt" chybějící kredibilitu ze zahraničí. Přijetí této strategie je zároveň výhodné v situaci, kdy je země úzce integrována s ekonomikou země či oblasti, na jejíž měnu hodlá svůj kurz navázat. V případě ČR však nebylo nutné dovážet kredibilitu ze zahraničí, protože se v naší zemi vždy dařilo udržovat slušný stupeň cenové stability. Zároveň naše integrace s EU sice úspěšně probíhala, ale v roce 1997 ještě nedosáhla takového stupně, aby pevné navázání koruny na euro (resp. v té době na německou marku) nebylo spojeno s řadou makroekonomických rizik. Proto se jako lepší řešení jevil přechod na plovoucí měnový kurz. Tím však zároveň vznikla otázka, jakým rámcem svázat měnovou politiku, aby byla dostatečně účinná, transparetní a srozumitelná. Vzhledem k odklonu většiny zemí od cílování peněžní zásoby kvůli finančním inovacím a nestabilitě poptávky po penězích bylo logickou volbou právě cílování inflace. Významným argumentem pro tento režim bylo i to, že je dopředu hledící, snaží se ovlivnit a ukotvit inflační očekávání, a tím snížit náklady dezinflace, resp. náklady udržování nízkoinflačního prostředí. PROCES DEZINFLACE A STABILIZACE HLADINY. Zároveň je však nutno přiznat, že přechod ČNB na cílování inflace před čtyřmi lety znamenal tak trochu krok do neznáma. Jednalo se o strategii do té doby uplatňovanou především v rozvinutých tržních ekonomikách, které již dosahovaly nízké a stabilní inflace a zmíněný rámec jim sloužil k udržování cenové stability. Mezi tranzitivními ekonomikami byla ČNB první centrální bankou, která přešla na režim cílování inflace. Na rozdíl od vyspělých ekonomik jsme nestáli před úkolem pouze udržet již existující nízkou hladinu inflace. Výzvou byl proces jejího dosažení, proces dezinflace. Situace byla navíc komplikována skutečností, že režim byl zaveden po měnových turbulencích v situaci, kdy bylo nutné projít bolestivým obdobím stabilizace ekonomiky i inflačních očekávání. Navíc období bezprostředně po zavedení cílování inflace bylo poznamenáno silnými exogenními šoky, které přispěly k podstřelení cílů inflace v prvních letech. Teprve po odeznění těchto šoků a překonání ekonomické recese došlo k návratu čisté inflace zpět k cílové trajektorii (viz graf 1). S výhodou zpětného pohledu je však možno říci, že přes počáteční výkyvy se podařilo dosáhnout hlavního záměru nového měnového režimu, tj. stabilizace inflačních očekávání na relativně nízké úrovni a pokračování procesu dezinflace ve střednědobém horizontu. Povzbudivé rovněž je, že náš příklad v příklonu k cílování inflace následovaly další centrální banky v regionu, jmenovitě polská a maďarská. Cílování inflace se v praxi osvědčilo též jako strategie, která je dostatečně flexibilní. Umožňuje reagovat na změny domácího i vnějšího prostředí bez vynucené nárazové změny měnového režimu a následných ztrát na kredibilitě, jak tomu bývá například při vynuceném opuštění fixního kurzu. Cílování inflace v podání ČNB prodělalo během krátké doby své existence evoluční vývoj, který přinesl řadu podstatných pozitivních změn. DLOUHODOBÁ STRATEGIE. Při svém zavedení byl cíl inflace specifikován pomocí indexu čisté inflace, což odráželo snahu nereagovat silně na šoky spojené zejména s úpravami regulovaných cen a nepřímých daní. Zmíněné cíle byly vyhlašovány ve formě intervalu pro konec období, a to jednak jako krátkodobý cíl v ročním horizontu a dále střednědobý cíl pro konec tříletého období (prosinec 2000). Prvním významným mezníkem, který se snažil "vyladit" tento režim, bylo schválení Dlouhodobé měnové strategie v roce 1999. Ta ukotvila měnovou politiku až do roku 2005 a vytyčila tím cestu pro střednědobé dosažení cenové stability, jež je prospěšná pro vyvážený růst ekonomiky a zároveň odráží potřebu nominální konvergence naší ekonomiky k EU. Posílila se též flexibilita cílování inflace definováním množiny výjimek, které umožňují méně agresivní reakce měnové politiky na exogenní cenové šoky, aby nedošlo k nadměrnému rozkolísání ekonomiky. Druhý významný mezník přinesl rok 2001, kdy došlo k bezproblémovému přechodu od cílování indexu čisté inflace k indexu celkové inflace a zároveň k odklonu od cílování intervalu pro prosinec příslušného roku. Nově má inflační cíl podobu průběžného koridoru, který pozvolna klesá z 3-5 % v lednu 2002 na 2-4 % v prosinci 2005 (viz graf 2). Potřebné předpoklady pro přechod na standardní systém cílování celkové inflace se vytvořily díky tomu, že v uplynulém období již byla realizována významná část nápravy cenových disproporcí v segmentu regulovaných cen a byl dále zpracován program jejich budoucích korekcí. Měnová politika se díky tomu mohla začít orientovat na cenový index, který je srozumitelnější pro širokou veřejnost a v důsledku toho umožňuje i účinnější ukotvení inflačních očekávání k inflačnímu cíli. Podobný smysl měl i přechod na průběžný cílový koridor, který posiluje prvek střednědobé orientace měnové politiky a jejího zaměření na stabilizaci inflačních očekávání. Odpoutali jsme se tím od jednostranné orientace na hodnoty inflace jednoho měsíce se všemi omezeními jeho možných náhodných výkyvů. Při kontinuálním koridoru je možno rovněž průběžně vyhodnocovat proces cílování inflace. V každém časovém okamžiku bude zřejmé, jaká je odchylka prognózy inflace od inflačního cíle. Pro měnově politické rozhodování je relevantní zejména horizont příštích dvanácti až osmnácti měsíců, což je odhadovaná délka nejúčinnější měnové transmise. To ovšem neznamená, že bychom měli při jakýchkoli výkyvech a externích šocích usilovat o okamžitý návrat do cílovaného koridoru. Korekce vyžaduje vždy určitý časový prostor tak, aby byly minimalizovány její důsledky pro rozkmitání veličin reálné ekonomiky. SMĚREM K VYŠŠÍ TRANSPARENTNOSTI. Modifikace podoby inflačního cíle a rozšíření cílovaného indexu ovšem nebyly jedinými změnami měnového režimu. Výrazně jsme pokročili rovněž ve zvyšování jeho transparence. Spolu s publikací záznamu z jednání bankovní rady o měnových otázkách, jejichž posláním je co nejvěrněji zachytit diskusi měnových rozhodnutí, sdělujeme veřejnosti i výsledky hlasování a dáváme k dispozici různé podkladové materiály. Historici jistě ocení i rozhodnutí zveřejňovat po uplynutí šesti let projednávané situační zprávy o měnovém a hospodářském vývoji spolu s plným zněním diskuse bankovní rady, což by mělo umožnit objektivní hodnocení měnových rozhodnutí ve zpětném pohledu. Značný význam má i kooperace s vládou při formulaci a vyhlašování inflačních cílů. Záměry dlouhodobé měnové strategie a inflační cíle byly zapracovány do vládních dokumentů ve vztahu k EU, jako je Hospodářská strategie vstupu do Evropské unie a Společné zhodnocení priorit hospodářské politiky České republiky, což by mělo zvyšovat jejich význam i důvěryhodnost v očích veřejnosti. V neposlední řadě se ČNB snaží o posílení transparentnosti i v otázkách svého vnitřního chodu ("plastičtější" podoba výroční zprávy, zachycující všechny činnosti ČNB; zveřejnění systému odměňování; uspořádání dne otevřených dveří a otevření výstavy o historii peněz a centrálního bankovnictví atd.), což by též mělo nepřímo podpořit důvěru veřejnosti v činnost centrální banky. A konečně výrazného pokroku bylo dosaženo i ve zvyšování kvality analýz a prognóz ČNB. Ty jsou při cílování inflace klíčové, a tento režim tak vytváří silný vnitřní tlak na zlepšování prognostické činnosti v centrální bance. Tento proces učení probíhá plynule i v ČNB a podařilo se již vytvořit škálu různě sofistikovaných postupů, které umožňují logicky strukturovat diskusi o prognóze a měnově-politickém rozhodnutí za účasti širokého okruhu expertů centrální banky. Současnou podobu cílování inflace považujeme ze všech uvedených důvodů za dobře definovaný rámec měnové politiky. Umožňuje České národní bance rozhodovat o nastavení měnově-politických nástrojů již zcela standardním způsobem. Naše postupy jsou velmi podobné postupům a rozhodování Evropské centrální banky, v jistém smyslu jsou dokonce systematičtější a průhlednější. Nemusíme se opírat o podpůrné nástroje zvenčí, nejsme závislí na "dovozu" kredibility, měnová politika zajišťuje stabilitu domácí cenové hladiny vlastními nástroji. Díky vysokému stupni transparence, nízké inflaci, jež postupně konverguje k hladinám inflačního kritéria Evropské centrální banky, jakož i dlouhodobější kurzové stabilitě patří česká měnová politika a její výsledky v mezinárodním kontextu spíše již do kategorie měnových politik rozvinutých zemí. Současný inflační cíl v podobě koridoru definuje rámec pro měnovou politiku do roku 2005 (graf 2). Vzhledem k uvažované délce zpoždění měnové transmise budeme tedy již v roce 2003 stát před úkolem vymezit podobu a charakteristiky inflačního cíle pro další etapu. Aniž bych chtěl předjímat tuto diskusi, variantou, která se nabízí, je vyhlášení horizontálního pásma, paralelně k Evropské centrální bance. Toto pásmo by mohlo kopírovat inflační indikátor Evropské centrální banky při zohlednění našeho konvergenčního procesu, tj. buď na o něco vyšší hladině, nebo při větším rozpětí. Vytyčení takovéto horizontální podoby inflačního cíle by bylo možno považovat za završení procesu standardizace měnové politiky a měnového rozhodování.