Finanční gramotnost ve škole

(ČT 24 20.1.2010, rubrika: 05:59 Studio 6)

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Počet exekucí v Česku přesáhl poprvé v historii jeden milion, to znamená, že zhruba každý desátý Čech se potýká s exekucí. Mnohdy jsou to důsledky neznalostí, neodhadnutí vlastní finanční situace nebo nepředvídání rizik. Jak na tom jsou Češi s finanční gramotností, o tom už s mým hostem. Ve studiu vítám Evu Zamrazilovou, vrchní ředitelku České národní banky. Dobré ráno.

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Dobré ráno.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Řekněte nejprve, jak jsme na tom aktuálně s nesplácenými úvěry, kolik jich je, přibývá toto číslo?

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Číslo přibývá. Aktuálně u hypoték se jedná asi o 2,5 procenta problémových úvěrů, ale u spotřebitelských úvěrů je to číslo podstatně vyšší, to už se blíží 8 procentům. Tady je jasné, že nemohou tato čísla zdaleka ohrozit sice finanční stabilitu ekonomiky, což je dobré. Nicméně zásadním způsobem ohrozí ty jednotlivé domácnosti, což dobré není, protože počet osobních bankrotů i těch exekucí dramatický narůstá.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Je to tedy často o tom, že se to skutečně lidé neumí spočítat, že neumí odhadnout svoji finanční situaci, zřejmě kromě těch případů, kdy někdo se takto chová vědomě.

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Obávám se, že do značné míry ano, protože podle údajů z loňského roku ze statistického úřadu vnímala splátku jako problém, určitý problém 2 třetiny domácností a jako závažný problém asi čtvrtina domácností. A teď se zhoršením hospodářské situace se to těžiště té situace skutečně posunulo k tomu opravdu velkému problému, protože lidé prostě v dobrých časech bude příliš optimističtí a pokud se jejich výdělky snížily nebo o práci přišli, připomeňme nárůst nezaměstnanosti, takže to je celkem jasná úvaha.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Česká národní banka zhruba před dvěma lety zahájila projekt finančního vzdělávání, tak aby se výuka právě finanční gramotnosti dostala do škol. Jak tento projekt probíhá, v čem spočívá.

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Upřesním. Česká národní banka se účastní aktivit takzvané pracovní skupiny pro finanční vzdělávání, která pracuje pod vedením Ministerstva financí, konkrétně pana Hradila. Česká národní banka se této práce účastní již několik let. Konkrétně jedním ze zástupců je poradce bankovní rady pana viceguvernéra Hampla pan Skořepa, který ve spolupráci se svou paní, v souladu s tím, jak v rámci té pracovní skupiny postupovalo obsahové vymezení toho, co by měli žáci na určitých stupních vzdělání znát, vypracovával postupně učební pomůcku. A takže to je výsledek dlouholeté práce, dobrou učební pomůcku nenapíšete za několik týdnů nebo měsíců. A v létě 2008 ta učební pomůcka byla dokončena a Česká národní banka ji rozeslala do všech základních a středních škol.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
My máme v tuto chvíli také na telefonu Jindřicha Kitzbergera, náměstka ministryně školství. Dobré ráno.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministryně školství
--------------------
Dobré ráno.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Otázka tedy na nás. Jak z vašeho pohledu funguje výuka finanční gramotnosti na školách. Považujete tento projekt za úspěšný, nebo je to zatím spíše novinka.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministryně školství
--------------------
Tak výuka finanční gramotnosti se postupně do škol zavádí. Vypracovali jsme takzvaný standard finanční gramotnosti. Ten je podkladem pro zapracování vlastně obsahu tématu do osnov jednotlivých stupňů škol. Na úrovni středoškolské už v povinných osnovách nebo v rámcových vzdělávacích programech je zapracován. Na základní školy je to zatím pouze jako dobrovolný námět, ale při nejbližší revizi těch osnov, které vznikaly dříve, dojde k zapracování tohoto tématu už i v té povinné části.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Paní ředitelko, já se ještě vrátím k těm úvodním číslům o exekucích, jsou skutečně varující. Přibývá i vícečetných exekucí. 10 exekucí už prý není žádnou výjimkou. Smutným rekordmanem je člověk, který má na sobě 82 exekucí. Měly by se tedy žáci ve školách učit, jak předcházet podobným situacím, nebo co konkrétně tedy se v té škole mají naučit.

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Měli by se naučit zodpovědně hospodařit. Měli by se prostě naučit základy, základy ekonomie a financí. Podle skutečně svého věku na té příslušné úrovni. Ale měla by se také nějakým způsobem celkově filozoficky otočit, otočit ta situace, která dnes jednoznačně mediálně ukazuje, to je úžasná věc, vy ji musíte mít, tak si na ni půjčte. Mělo by se to otočit někam směrem, ano, je to pěkná věc, ale potřebujete ji skutečně? A jestliže ano, tak si na ni napřed zkuste ušetřit a pokud je to opravu věc dlouhodobá a nutná, jako například bydlení, zde není žádný problém, pak samozřejmě rozumným způsobem s velkou rezervou jít do hypotéky.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Pane náměstku, jak to vnímáte vy? Jsou žáci po této výuce nebo měli by být připraveni do života v tom smyslu, že budou umět hospodařit se svými osobními účty, že budou vědět, umět spočítat si úroky a tak dále?

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministryně školství
--------------------
Tak určitě je to hlavní cíl té výuky, která může být přiřazena k některému předmětu, respektive rozdělena mezi různé předměty. Asi nejčastěji mezi matematiku, občanskou výchovu, ale i k dalším předmětům. A jak na základní škole, tak potom na střední škole jsou právě obsahem výuky základní poznatky o operacích s penězi, o hospodaření domácnosti, o finančních produktech, o tom, jaké jsou práva spotřebitele, a samozřejmě jakým způsobem se řeší buď přebytek, nebo naopak nedostatek finančních prostředků v rámci té rodiny nebo i individuální.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Je tady i dostatek vyškolených pedagogů nebo na co ještě narážíte? Je vždy zájem ze strany ředitelů škol o toto téma?

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministryně školství
--------------------
Tak určitě to je jedna, jeden z největších problémů podpoře, podpořit školení pedagogů. My nabízíme ta školení v rámci naší instituce. Ale i některé soukromé subjekty a neziskové organizace nabízejí takové kurzy. My v současné době nebo v tom letošním roce dáváme i základním školám speciální dotace, kde jedno z prioritních témat je právě finanční gramotnost, aby si mohly ty učební pomůcky zakoupit tak, aby mohly proškolit své učitele, kteří učí předměty, o kterých jsem mluvil.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Paní ředitelko, vy se na tom vzdělávání pedagogů také podílíte jako Česká národní banka. Je to tak?

Eva ZAMRAZILOVÁ, vrchní ředitelka ČNB
--------------------
Ano, a tady chci říci, že je naprosto klíčová spolupráce v rámci veřejného sektoru. Právě při využívání té učební pomůcky, o níž jsem hovořila, nám ministerstvu školství skutečně vyšlo vstříc, takže ve spolupráci s národními instituty pro další vzdělávání, s krajskými centry pro vzdělávání pedagogů jsou po celé republice pořádány semináře, kde lektoři, především tedy autoři učebnice jaksi ukazují učitelům, jak podle této pomůcky učit. Ale skutečně myslím, že základem je spolupráce ministerstva školství, ministerstva financí a také České národní banky, protože myslím, že veřejný sektor je to prostě částečně občanům dlužen a je potřeba spojit ten didaktický aspekt s aspektem odborným, protože dobrá kniha a dobrý kurz nemůže vzniknout bez toho, aniž by byl spojen ten odborný princip s dobrým pedagogickým principem.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Říká Eva Zamrazilová, vrchní ředitelka České národní banky. Díky. Na shledanou. A děkuji také Jindřichu Kitzbergerovi, náměstku ministryně školství. Na shledanou.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministryně školství
--------------------
Na shledanou.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Z ekonomiky je to tedy v tuto chvíli všechno. Já přeji hezký den. Na shledanou.