(Ekonom 18.8.2005 strana 58, rubrika: Peníze)
Podobně jako v jiných zemích, také v Česku se připravuje integrace dozorů.
Na jaře příštího roku asi vznikne v ČR jediný regulátor finančního trhu. Tento krok by měl
navázat na Dohodu z roku 2003 o vzájemné spolupráci mezi Českou národní bankou, Komisí pro cenné
papíry a Ministerstvem financí.
NOVÝ REGULÁTOR nahradí Bankovní dohled ČNB, Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním
připojištění, Komisi pro cenné papíry a Úřad pro dohled nad družstevními záložnami. Jejich dozoru
podléhají banky, včetně stavebních spořitelen a poboček zahraničních bank, družstevní záložny,
pojišťovny, penzijní fondy, investiční společnosti, domácí podílové fondy, obchodníci s cennými
papíry i další účastníci kapitálového trhu. Regulatorní ustanovení naplňují instituce zabezpečující
platební styk či obchodující s devizovými hodnotami. Na našem finančním trhu působí i finanční a
obchodní řetězce, poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, kreditních karet nebo prodejů na splátky,
jejichž podnikání vymezují obecně platné normy a působnost domácího dohledu se tak na ně
nevztahuje. Platí to i pro úvěry poskytované leasingovými a factoringovými společnostmi, půjčky
obchodníků až do domu, vklady investované do zahraničních podílových fondů, fondů rizikového
kapitálu aj. Vějíř finančních služeb se stále rozšiřuje. Institucím, na které se vztahují
regulatorní pravidla o nezbytném kapitálovém vybavení, kriteriích solventnosti, pojištění vkladů,
bezpečném umístění investic a řízení rizik podnikání, ztěžují činnost náklady spojené se stabilitou
finančního sektoru. Instituce nesou různé riziko podnikání. Některé jsou pro stabilitu finančního
systému významnější a podléhají proto od udělení licence mnohem přísnějším pravidlům. VSTUP ČR DO
EU rozšířil možnosti pro působení v zahraničí. Finanční instituce s licencí v některém z členských
států Unie může působit i v jiných zemích EU. Na našem trhu se tak objevují noví aktéři, kteří
nemusejí žádat domácí regulátory o licenci. Na stejném základě působí české subjekty v jiných
zemích pětadvacítky. Přehled aktiv finančního sektoru zahrnuje instituce se sídlem v ČR. V mnoha
mají stěžejní vliv zahraniční vlastníci. V bankách, které soustřeďují 74,1 % aktiv tohoto sektoru,
kontrolují 96,1 % bankovních aktiv. Na pojistném trhu je to 73,4 % aktiv pojišťoven a 36,9 %
majetku penzijních fondů. Hlavní slovo mají zpravidla akcionáři ze zemí EU. Aktiva tuzemských bank
v zemích Unie jsou relativně nízká (18 % celkových bankovních aktiv). Pobočky finančních institucí
podléhají dohledu země, která jim udělila licenci, hostitelský dozor se věnuje jen některým
specifickým oblastem. Složitost vztahů a vyjasňování regulatorních kompetencí roste, další změny
přinese zavedení pravidel Basel 2. Sjednocení dohledu si vyžadují i společné aktivity bank,
spořitelen, penzijních fondů, pojišťoven a obchodníků s cennými papíry, které nabízejí kombinované
produkty a balíčky služeb. Vznik konsolidovaného dohledu si vynucuje i diverzifikace a kombinace
činností, finanční koncentrace a kontrola ze strany bank nebo pojišťoven v rámci finančních skupin
a holdingů. Zastřešují bankovní úvěry a pojištění, ale i penzijní připojištění, leasing a
factoring, obchod s pohledávkami a realitami, jiné finanční služby a produkty. V roce 2004 tvořily
banky na domácím trhu devět bankovních holdingů, další dvě patřily do skupiny pojišťovny. Banky
působící v ČR měly podíl v pěti stavebních spořitelnách, čtyřech penzijních fondech, třech
pojišťovnách a třech investičních společnostech. Pojišťovny se majetkově podílely na třech
penzijních fondech. Hloubka finančního zprostředkování vyjádřená poměrem aktiv finančního sektoru k
tvorbě hrubého domácího produktu dosahuje v ČR 129 %. Proti průměru v původních 15 zemích EU je
zhruba poloviční, mezi unijními nováčky však Česko patří ke špičce. Vlastníkům bank se v posledních
letech dařilo. Na českém trhu dosahovala rentabilita kapitálu Tier1 23,3 %. Výnosnost kapitálu
pojišťoven byla také vysoká, dobré zhodnocení přineslo penzijní připojištění. Kapitálová
přiměřenost bank činila v ČR 12,6 %.
PRO SLOUČENÍ DOZORU hovoří i hrozba nerovnováhy v některých segmentech finančního sektoru. V
Evropě se objevují hlavně dva modely uspořádání dohledů. Model samostatných odvětvových dohledů
postupně přechází ve druhý - integrovaný dohled nad finančním trhem. Spojení dohledů a zdrojů
informací o finančním trhu má přinést synergické efekty. Argumenty pro začlenění dozorových
institucí pod jednu střechu jsou celkem známy. Jde o vyjasnění kompetencí při tvorbě norem a výkonu
dohledu, vznik jednotné statistiky finančního trhu, prevenci a identifikaci finančních nerovnováh a
monitorování rizik s důrazem na posuzování stability finančního sektoru v jeho celku a dynamice.
Začlenění jednotného dohledu do centrální banky nebo vytvoření samostatné instituce závisí na
místních podmínkách. U nás se zdá rozumné i praktické soustředit ho do ČNB.
***
Finanční instituce (FI) | 1996 | 1998 | 2000 | 2002 | 2004 | Počet FI 2004 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Banky | 1 946 | 2 219 | 2 485 | 2 504 | 2 636 | 35 |
2. Družstevní záložny | 0 | 5 | 3 | 1 | 2 | 33 |
3. Pojišťovny | 125 | 134 | 179 | 237 | 293 | 40 |
4. Investiční společnosti a fondy | 200 | 113 | 104 | 127 | 107 | 24 |
5. Penzijní fondy | 24 | 31 | 44 | 69 | 102 | 11 |
6. Leasingové společnosti | 101 | 126 | 125 | 190 | 224 | 248 |
7. Ostatní nebankovní finanční společnosti | 75 | 98 | 128 | 169 | 191 | 718 |
Aktiva celkem | 2 470 | 2 727 | 3 067 | 3 297 | 3 556 | 1 109 |
Zahrnuty aktivní instituce bez nucené správy a v likvidaci. Údaje za rok 2004 jsou předběžné.
Pramen: ČSÚ, ČNB, MF ČR, KCP, Úddz.
O autorovi| PETRA DAVIDOVÁ, JAROSLAV HEŘMÁNEK, ČNB