(HN 16.12.2004 strana 8, rubrika: Názory)
Rozpočet České republiky na rok 2005 spatřil světlo světa: pro jedny to bude záminka k
oslavě, pro jiné důvod ke kritice. Předkládám devět základních tezí o současném vývoji a problémech
veřejných rozpočtů.
Teze první: Situace českých veřejných rozpočtů se na první pohled mírně zlepšuje, deficity
dramaticky nenarůstají a dokonce se zdá, že bude docházet k jejich mírnému poklesu. Analýzy
poptávkových ukazatelů indikují, že makroekonomické účinky veřejných rozpočtů jsou v krátkodobém
horizontu hodnocení neutrální nebo dokonce mírně stabilizační. Zamýšlené mírné snižování deficitů
je signálem, že rozpočty jdou správně proti cyklu - v okamžiku, kdy ekonomika roste, meziročně
spíše snižují svou poptávku.
Teze druhá: Nelze ovšem přehlédnout, že rozpočty těží z velmi příznivých okolností -
ekonomické oživení přináší vyšší dynamiku rozpočtových příjmů i nižší poptávku po některých
výdajích. K růstu příjmů ovšem také přispěla série opatření na straně daňové legislativy, jednoduše
řečeno, zvyšování daní.
Teze třetí: Stav veřejných rozpočtů je varovný, proto by opatrná fiskální politika měla
využít navýšení příjmů ke zrychlení tempa snižování deficitů. K tomu však nedochází.
Teze čtvrtá: Vyšší dynamika ekonomického oživení a rozpočtových příjmů vyzývá k urychlenému
zahájení velkých strukturálních reforem rozpočtových výdajů. K tomu však nedochází.
Teze pátá: Strukturálně zůstávají veřejné rozpočty velmi nemocné; v delším horizontu je
důvodná nejen obava z neudržitelnosti současného trendu zlepšování salda rozpočtů, ale dokonce
obava z opětovného zvyšování rozpočtového napětí.
Teze šestá: Nebude-li současné příznivé ekonomické situace využito k urychlenému zahájení
reforem, dojde s největší pravděpodobností k tomu, že budoucí náklady těchto nevyhnutelných reforem
budou vyšší o "úrok z prodlení". Dopad bude také bolestnější z důvodu "propásnutí" fiskálně
příznivé růstové situace (reformy mohou spadnout do období, kdy se ekonomice nemusí dařit tak jako
nyní).
Teze sedmá: Reforma nesmí být vedena pouze motivem snížit deficity rozpočtů. Neméně významným
cílem musí být její prorůstové zaměření, založené na celkově nižším fiskálním tlaku na ekonomiku,
nižším přerozdělování a na vyšší transparentnosti a predikovatelnosti pro jednotlivé ekonomické
subjekty, zejména pro daňové poplatníky. Soustřeďování pozornosti na deficit vyvolává riziko, že
tento mikroekonomický aspekt bude omezen či opomenut.
Teze osmá: Ti, kteří odvozují obsah a termíny rozpočtové reformy od perspektivy převzetí eura
Českou republikou, pro to zřejmě mají své důvody. To však nevyvrací, že hlavním důvodem pro
provedení reformy je neudržitelnost rozpočtového vývoje jako taková a že řešení je nutno hledat a
provést s optimální bilancí nákladů a výnosů bez ohledu na euro.
Teze devátá: Výše uvedené však neznamená, že by celkově nebylo možné provést reformu
odvážněji a rychleji a na rozdíl od často uváděné námitky zřejmě s překvapivě brzkým a překvapivě
velkým - nekeynesiánsky - příznivým dopadem na výkonnost české ekonomiky. Autor je členem Bankovní
rady České národní banky
Devět tezí o veřejných rozpočtech
Pavel Štěpánek, vrchní ředitel ČNB