Co pálí českého CIO

Jarmila Frejtichová (Business World, 22.4.2006 strana 42, rubrika: CIO)

 

Názory z praxe

 

V dalším pokračování našeho seriálu o tom, jak vidí problémy českého IT lidé z praxe, vám představíme ředitele odboru IS/IT České národní banky Jana Pilbauera.

Je velmi obtížné nalézt synergii mezi způsobem výběru dodavatelů IT produktů a služeb a následnými náklady na správu vzniklého prostředí. Především hledání vhodných kritérií výběru -- kdy na první pohled jediným možným pro trvalé snižování nákladů a investic na IT infrastrukturu se zdá být nejnižší cena -- bohužel ve vedlejším efektu generuje vznik velmi heterogenní infrastruktury a náklady na její správu mohou v konečném důsledku výrazně převýšit přínos z nejlevněji pořízených produktů. Nemluvě o trvalém tlaku na snižování počtu pracovníků podílejících se na správě IT prostředí, kdy v konsolidovaném případě jsou úspory i v této oblasti relativně snazší.

 

DODAVATELÉ

Nemyslím si, že je možné mít v současnosti nějaké závažné potíže ve vztahu k dodavatelům IT produktů či služeb. Nicméně vztahy s jednotlivými dodavateli se samozřejmě v poslední době radikálně mění. Výběr dodavatele produktů i služeb pro Českou národní banku nyní realizujeme striktně transparentními výběrovými řízeními, kdy tato skutečnost zákonitě generuje zdravou konkurenční bitvu mezi jednotlivými dodavateli s finálním, snad pozitivním efektem pro ty zákazníky, kteří dokáží dobře definovat své potřeby a aktuálního stavu vhodně využít. Tento způsob výběru, který je časově velmi náročný, klade velký důraz na dlouhodobé a přesné plánování budoucích investic do IT. To je samozřejmě v době vysoké dynamičnosti IT trhu obtížné, protože se může snadno stát, že při přípravě zadávací dokumentace pro poptávku čerpáte informace z aktuálního stavu trhu a při ukončení výběrového řízení po několika měsících může poptaný produkt představovat "zastaralou hračku".

Osobně nejsem přílišný zastánce vysokých globálních paušálních plateb dodavatelům, které následně uspokojí veškerá přání zákazníků. Přikláním se k úhradám za reálně odvedenou práci, proto mě v nejbližší době čeká důsledná analýza a případná revize našich stávajících především supportních smluvních vztahů v provozní oblasti. Vzhledem k tomu, jak často se mění situace na trhu a konkurence mezi jednotlivými dodavateli, nejsou takováto cvičení v určitých časových intervalech nikdy na škodu.

 

PRIORITY

Z provozního hlediska nás čeká několik poměrně zásadních věcí. Jednak to je budování záložního pracoviště a jeho vybavování informačními technologiemi a dále pak v souvislosti se vznikem jednotného finančního regulátora hladká integrace informačních systémů několika institucí. Většinou jde o informační systémy postavené na naprosto odlišných technologiích, než je námi současně používaný standard, a proto nás čeká nelehký úkol v podobě prvotní integrace jednotlivých informačních systémů s akcentem na kontinuitu provozu a následně snad ještě o trochu obtížnější jednotlivé aplikační integrace. Protože například používání několika různých systémů pro Document Management v jedné organizaci mi nepřipadá jako šťastné a efektivní řešení.

Největší bariéry pro blízkou budoucnost vnímám ve stále nedostatečné informační propustnosti mezi IT oddělením a obchodními odděleními. Je to asi logické, protože pro průměrného "ajtíka" je značným překvapením, že systémy 100% fungují, ale byznys oblast to vnímá přesně obráceně. Zároveň osobně vnímám roli IT oddělení jako podpůrného partnera pro obchodní potřeby organizace, které bohužel ale nejsou jednotlivá oddělení schopna jednoznačně definovat. Kvůli tomu vzniká určitý rozkol, kdy se IT oddělení aktivně věcně podílí na definování byznysu a byznys není schopen s IT najít společnou řeč. Je třeba si uvědomit, že technicky je realizovatelné vše, je to pouze otázkou vynaložených investic a času, ale IT nemůže být v žádném případě arbitrem, který bude rozhodovat, zdali budou případné investice efektivně uplatněny.

 

LIDSKÉ ZDROJE

Ve svých 22 letech jsem byl jmenován do poměrně zodpovědné pozice a získal tým o generace starších kolegů, kteří mají mnohonásobně bohatší životní zkušenosti. K tomu, abych uspěl, si bylo nutné hned v počáteční fázi uvědomit, že neřídím provoz informačních technologií, ale pracovníky, kteří chod IT infrastruktury zajišťují. Proto je velmi nutné mít kolem sebe spolehlivý, fungující tým lidí, kterým věříte a oni věří ve vás. Právě motivace lidí je momentálně nejdůležitější náplní mé každodenní práce. V dnešní době kontinuálního tlaku na snižování nákladů i pracovních pozic je velmi obtížné zajistit dostatečnou a dlouhodobou motivovanost všech pracovníků. Vzhledem ke svému věku se nesnažím být direktivním nadřízeným, který za každou cenu prosazuje svůj názor, ale naopak diskutovat s co nejširším počtem odborníků a následně se pokud možno ve společné shodě dobrat k finálnímu řešení. Zároveň je ale důležité mít dostatečný respekt pro případné poslední slovo. K získání respektu kolegů je nezbytné být dostatečně relevantním partnerem pro diskusi v jakékoliv oblasti. Právě toto je velmi náročné a prakticky nereálné, proto se nesnažím být větším odborníkem než moji kolegové, ale člověkem s dostatečnou globální orientací a důstojným partnerem pro diskusi. Důležitým životním okamžikem pro mě bylo poznání, že lidé nemají příliš rádi vysoké životní tempo a nejsou podobně nadšeni z případných i pozitivních změn, proto se snažím svou mladistvou energii smysluplně transformovat a prvořadě ji využívat k motivování svých kolegů. Nicméně pokud by byl můj mladý věk mou jedinou negativní vlastností, tak se to naštěstí každým dnem zlepšuje.

V současné době pro nás není již tak zásadním problémem migrace zkušených lidí, nevím, zdali je již pracovní trh IT stabilizován, nebo zda máme dostatečnou "kupní sílu" si důležité a zkušené pracovníky udržet, ale jsem za to v každém případě rád. Domnívám se, že v příštích 10 letech dojde ke značné změně struktury současných pracovních pozic v oblasti IT. V důsledku stále rostoucího vlivu outsourcingu a dalších dojde ke změně jednotlivých pracovních činností a pouze příslušnost ke skupině IT expertů nebude nadále zárukou nadprůměrných příjmů. Již dnes je tento trend patrný například v rostoucí diferenciaci práce jednotlivých programátorů, analytiků a designérů aplikací. Pro programátory je již nyní náplní práce především rutinní činnost, kdy plní kódem jednotlivé předem definované objektové modely analytiků, což má za následek i samozřejmé snižování platového ohodnocení. Proto blahobytné zítřky, dle mého názoru, budou čekat primárně na lidi, kteří budou schopni na budoucí změny pružně reagovat.

 

OUTSOURCING

Trh IT outsourcingu bude v nejbližších letech růst, nikterak signifikantně, ale stabilně. Zároveň si nemyslím, že hlavním motivem bude stále rostoucí důraz na snižování nákladů, ale naopak snaha nejvyšších manažerů zaměřit svou pozornost a energii cíleně na core byznys aktivity. Outsourcing IT služeb, stejně tak jako outsourcing části obchodních aktivit, se stane běžnou praxí. Díky tomu bude nutno ve většině firem zavést důsledný procesní způsob řízení, který je jen těžko slučitelný se stále převažujícím liniovým způsobem. Tím se samozřejmě změní i role šéfa IT. Outsourcing je zajímavým nástrojem pro převádění fixních nákladů na variabilní, ale je třeba s ním šetřit jako s drahým kořením. Především identifikace oblastí, kde bude outsourcing určitě přínosem, bude obtížným úkolem a primární zodpovědnost padne na podnikového šéfa IT. Prostředí centrální banky je v tomto ohledu poněkud specifické, protože si jen těžko dovedu představit případný outsourcing například operování systému mezibankovního zúčtování, ale globálně lze konstatovat, že právě provoz IT a systémová podpora uživatelů je první na řadě, hned po úklidových službách.

***

"Jako ředitel odboru provozu IS/IT jsem primárně zodpovědný za spolehlivou, kontinuální dodávku IT služeb, které dokážou plně pokrýt potřeby obchodních procesů České národní banky. Tento úkol je velmi lehce definovatelný, ale o to obtížněji realizovatelný. Obzvláště za nutné podmínky stále se snižujících nákladů na provoz IT infrastruktury. Právě hledání míry akceptovatelného rizika při komparaci nákladů a dostupnosti spolehlivých IT služeb je pro mě momentálně největší výzvou." Domnívám se, že v příštích 10 letech dojde ke značné změně struktury současných pracovních pozic v oblasti IT.