(MFD 27.2.2003 strana 6, rubrika Názory)
Česká národní banka Názory Tento krásný, náročný a mnoha studenty nenáviděný předmět má k
radosti maturantů a možná i učitelů vyklidit předtištěnou linku na maturitním vysvědčení. V
současném světě zaplaveném informacemi a protežujícím manažerské či prezentační dovednosti se jeví
kružítka, mimoběžky, integrály či derivace jako neomluvitelně zastaralé. Je to smutné hlavně pro
ty, kteří matematice věnovali část svého života a za leccos jí vděčí. Vzbuzuje to však také obavu,
že se stane vážná chyba. Matematika totiž není jen sčítání a derivování nebo vytváření suchých
abstraktních teorií, ale je to také metoda myšlení či způsob řešení problémů. A právě společnost,
která disponuje obrovským množstvím informací, požaduje schopnost poznatky co nejlépe zpracovat a
následně využít. Schopnost prezentovat a komunikovat je nepochybně potřebná, ale po jejím zvládnutí
stále zůstává otázka, zda máme "co" prezentovat. Tato obava platí ve zcela obecné rovině, a to, jak
matematika vyklízí pozice na úkor takzvaných "měkkých" dovedností v mnoha rozvinutých zemích,
ukazuje, že není vyslyšena. Máme pro nesouhlas s vytlačením matematiky od maturit i další konkrétní
důvod. V současném světě je jednou z hlavních deviz každé země její schopnost konkurovat jiným
zemím. Naše společnost, těžce poznamenaná dekádami vlády komunistů, se nyní snaží zařadit mezi
nejrozvinutější země světa - členy EU. Je otázka, co můžeme nabídnout. Naše výjimečné kulturní
tradice, historie, umění či mnohé vynikající osobnosti nám nepochybně pomáhají udržet místo na
slunci. Nicméně jedním z podstatných vkladů do budoucna bude to, jak vzdělaní budou naši občané.
Čtenáři týdeníku Economist po celém světě znají příznivé umístění našich studentů na celosvětových
žebříčcích, občas čteme o úspěších našich vědců. Domníváme se, že toto je do značné míry výsledkem
vyšší než průměrné náročnosti českých škol v oblasti technických věd, a zejména matematiky. Je to
velké aktivum, kterého bychom si měli vážit. Čím bude společnost technicky vyspělejší a čím
důležitější bude informace zpracovávat, než je jen získávat, tím vyšší hodnotu bude mít tento
vklad. Pokud se jednou této hodnoty vzdáme, obáváme se, že už ji znovu nevybudujeme. Proto važme
dvakrát, než tisíci lety prověřenou a neustále platnou matematiku pošleme do starého železa a
nahradíme ji atraktivnějšími "měkkými" či komunikačně zaměřenými dovednostmi. Úsilí věnované
nalezení dobrého způsobu, jak matematiku studenty i v dnešní konzumní době učit či jak ji učinit
zajímavou, by bylo nepochybně značné. Nicméně se domníváme, že odměna za ně by byla velká.
Autoři pracují v ČNB