ČNB je přirozené místo dohledu

Jan Frait

(HN 26.8.2003 strana 9, rubrika: názory a komentáře)

V poslední době se rozvinula zásadní diskuse ohledně budoucnosti regulace českého finančního sektoru. Jedním ze sporných bodů je návrh na odebrání bankovního dohledu z nezávislé centrální banky. Diskuse o nutnosti začlenění dohledu nad bankami do centrální banky je v posledních letech velmi živá i v zahraničí. ČNB je nezávislou centrální bankou, pověřenou prováděním měnové politiky i dohledem nad bankovním sektorem. Koncepce nezávislosti je považována za natolik zásadní, že je vtělena přímo do Smlouvy o Evropských společenstvích. Takto pojatá nezávislost je ve všech zemích EU považována také za základní předpoklad pro dozor nad finančním trhem. Z mezinárodních zkušeností je zřejmé, že bankovní dohled může dobře fungovat jak v rámci centrální banky, tak mimo ni. Ve většině zemí ale zůstává bankovní dohled stále v centrální bance. Existují v naší konkrétní situaci silné argumenty pro to, aby byl nadále dohled součástí ČNB či převažují důvody pro jeho umístění ve specializované instituci? Pro setrvání existuje řada důvodů. Centrální banky si kladou za cíl udržovat makroekonomickou, tedy měnovou a cenovou stabilitu. Podmínkou pro dosažení tohoto cíle je zajištění finanční stability - stability bank, jiných finančních institucí a platebních systémů. Centrální banky většinou pro dosažení tohoto cíle vykonávají funkci věřitele v poslední instanci, dohlížejí nad platebními systémy a často některé z nich provozují. To činí centrální banky výrazně zodpovědnými za stabilitu celého finančního systému. Určitá kontrola nad bankovním sektorem je důležitá i kvůli klíčové roli bankovního zprostředkování a úvěrové kreace v transmisním mechanismu měnové politiky. Pokud by centrální banka neměla adekvátní informace o dostupnosti rezerv a reakci bank na změny úrokových sazeb v reálném čase, bylo by pro ni obtížnější efektivně vykonávat svěřené funkce. Tvůrci měnové politiky proto musí být vždy v těsném kontaktu s dozorovými orgány. A opačně: Stabilita finančního systému závisí významně na makroekonomické stabilitě, takže i pro dozorové orgány jsou důležité informace od tvůrců měnové politiky. Nutnost spolupráce tvůrců měnové politiky a dozorových orgánů vede k jednoduchému řešení - umístění bankovního dohledu přímo v centrální bance. Podle průzkumu OECD ve 123 zemích, v 70 procentech případů vykonávají centrální banky dohled nad bankami (či nad finančním sektorem jako celkem). V samotných členských zemích OECD již mírně převažuje umístění bankovního dohledu v instituci mimo centrální banku, nicméně v řadě zemí je integrovaný dozor buď autonomní součástí centrální banky, nebo je samotným výkonem dohledu nadále pověřena. Z hlediska budoucího vstupu do EU je důležitá i praxe členských zemí. V pěti z nich vykonává dohled centrální banka. V sedmi dalších zemích hraje centrální banka v dohledu významnou roli, a to formou účasti ve vrcholových orgánech (Francie, Belgie, Velká Británie), výkonu dohledu ve smyslu shromažďování, zpracování a analýzy informací a dohlídek na místě (Německo, Rakousko) nebo podílu na lidských, technických a finančních zdrojích pro výkon dohledu (Finsko, Irsko). Silné postavení nenalezneme jen u Švédska, Dánska a Lucemburska, kde ovšem centrální banka začala fungovat až v roce 1999. Jedním z klíčových argumentů pro významnou roli centrální banky v dozorování finančního trhu je to, že český finanční systém je založen na bankovním sektoru. Ten se dlouhodobě podílí na celkových aktivech finančního sektoru zhruba 80 procent. Vytvoření integrovaného dozoru mimo ČNB by tak znamenalo zase jen nákladné vybudování "rozšířeného" dohledu. Úspory z takového řešení by byly pravděpodobně velmi malé, mohla by se snížit kvalita informačních toků mezi tvůrci hospodářské politiky a při nezvládnutí transformace by mohla značně klesnout kvalita celého dozorového procesu. Zachování bankovního dohledu v ČNB neznamená nutně zafixování současného uspořádání. Bankovní dohled lze například transformovat do relativně autonomní složky ČNB, kterou lze pověřit výkonem dohledu i nad jinými částmi finančního trhu. Taková autonomní složka nemusí být přitom vůbec řízena bankovní radou. Naopak, některé pravomoci mohou být svěřeny radě složené za zástupců centrální banky, dalších dozorových institucí, vládních orgánů a reprezentantů finančního trhu. To by eliminovalo možný konflikt mezi měnovou politikou a dohledem nad bankovním sektorem a riziko nadměrné moci delegované na bankovní radu jako nevolený orgán. Inspiraci lze najít ve Finsku či Irsku. Podobné řešení bylo přijato na Slovensku. Existují i další praktické argumenty. Výkon dohledu vyžaduje od bankovních inspektorů rozsáhlé znalosti mezinárodních standardů a matematicko-statistických metod, neboť se zabývá stále méně kontrolováním a orientuje se primárně na hodnocení adekvátnosti systémů řízení rizik. Právě centrální banky jsou tradičně institucemi, které pro získávání a rozvíjení takové kvalifikace vytvářejí příznivé podmínky. Dohled nad bankami může tedy být vykonáván centrální bankou i specializovanými dozorovými institucemi. Pro českou ekonomiku je však i nadále přirozeným řešením umístění bankovního dohledu nebo minimálně jeho výkonu v ČNB.
Autor je členem bankovní rady České národní banky.
Pro českou ekonomiku je i nadále přirozeným řešením umístění bankovního dohledu nebo minimálně jeho výkonu v ČNB.