(Konkursní noviny 24.9.2008 strana 1, rubrika: Titulní strana)
Odpovídá ředitelka odboru na ochranu spotřebitele ČNB JUDr. Helena Kolmanová
V poslední době se bohužel až příliš často setkáváme s případy, kdy finanční instituce nejedná se svým zákazníkem zcela korektně a ten se pak může stát, ne zcela vlastní vinou, dlužníkem neschopným své dluhy splácet. Proto můžeme jen uvítat, že v České národní bance (ČNB) vznikl k 1. září nový samostatný odbor na ochranu spotřebitele. Jeho pracovníci kontrolují, zda například banky, penzijní fondy, pojišťovny, směnárny nebo obchodníci s cennými papíry nediskriminují zákazníky, správně informují o cenách nebo nepoužívají nekalé obchodní praktiky. ČNB je totiž na základě zákona na ochranu spotřebitele svěřena působnost a dohled v oblasti zákazu nekalých obchodních praktik při poskytování nebo nabízení služeb, které zahrnují jak klamavé obchodní praktiky, tak agresivní obchodní praktiky. Zaměřuje se i na případnou diskriminaci spotřebitelů a dohlížejí na řádné informování o cenách poskytovaných služeb a jejich stanovování. ČNB je také na základě občanského zákoníku svěřena působnost a dohled v oblasti uzavírání smluv o finančních službách uzavíraných na dálku.
Ředitelkou nového útvaru se stala na základě konkurzního řízení JUDr. Helena Kolmanová, které jsme se zeptali:
* Proč nový odbor České národní banky vznikl?
Hlavní důvod jsou legislativní změny, změna zákona o ochraně spotřebitele a změna zákona o České národní bance. Byly schváleny začátkem letošního roku a daly ČNB nové kompetence právě v oblasti ochrany spotřebitele, to znamená dohled nad dodržováním pravidel, která jsou stanovena zákonem na ochranu spotřebitele a občanským zákoníkem pro smlouvy uzavírané na dálku, finančním institucím a dalším subjektům působícím na finančním trhu, které podléhají licencování či registraci ČNB. Takže nově nad nimi ČNB vykonává dohled i z hlediska ochrany spotřebitele. A nový útvar vznikl proto, aby ČNB mohla plnit své nové zákonné pravomoci.
* Kolik bude mít tento odbor pracovníků a kde bude sídlit?
Odbor sídlí v centrále ČNB. Momentálně má devět pracovníků s tím, že podle situace na trhu, podle množství přijatých podání a řešení bude možné tento počet upravovat. Kromě toho ČNB má v České republice sedm poboček a na každé z těchto poboček máme po jednom odborníkovi na oblast ochrany spotřebitele. Tito lidé by měli jak pomáhat řešit jednoduší podání, tak dohlížet na jednotlivé subjekty.
* Jaká bude náplň práce nového odboru, co bude kontrolovat?
Je to vyřizování a prošetřování podání a stížností občanů spotřebitelů na chování nebo případné porušování zákonných pravidel dvou právních předpisů, které jsem zmínila, což je zákon o ochraně spotřebitele a zákon o České národní bance. Půjde o jejich prošetřování u finančních institucí, finančních zprostředkovatelů a podobně, a potom případně i z toho vyvozených sankcí vůči poskytovatelům finančních služeb. Ráda bych zdůraznila, že nemůžeme nařídit poskytovateli finanční služby, aby klienta odškodnil. Samozřejmě nevylučujeme, že jestliže prošetření takového podání bude uzavřeno s tím, že poskytovatel finanční služby porušil zákon a pokud po těchto skutečnostech přistoupíme k sankci, budeme stěžovatele informovat a takováto informace mu může pomoci jako určitý podpůrný důkaz nebo důležitá informace v případě soudního řízení, pokud by se domáhal náhrady škody. Druhá aktivita je dohled i bez konkrétní stížnosti nebo podání, vyplývající z dalších informací, které ČNB získává z finančního trhu. Poslední věcí je finanční vzdělávání. Náš odbor byl také pověřen gescí nad aktivitami ČNB v oblasti finančního vzdělávání.
* Koho bude váš odbor konkrétně kontrolovat?
Řekla jsem, že budeme kontrolovat subjekty působící na finančním trhu, které podléhají licencování či registraci ČNB. Abych to trochu přiblížila. Licence, to je takové to velké povolení k činnosti, kde se zkoumají všechny podmínky u příslušného subjektu, který si o licenci žádá. Licenci dostávají banky, spořitelní a úvěrní družstva - čili družstevní záložny, obchodníci s cennými papíry, investiční společnosti a pojišťovny. To znamená velké instituce. Pak máme ještě další subjekty, které podléhají registraci. To je ta obrovská masa investičních a pojišťovacích zprostředkovatelů a makléřů, kteří pouze proti předložení určitých dokladů, které stanoví zákon, obdrží registraci. Ti všichni podléhají dohledu ČNB a tudíž i dohledu nad ochranou spotřebitele. Chtěla bych však zdůraznit, že například nebankovní poskytovatelé spotřebitelských či jiných úvěrů dohledu ze strany ČNB nepodléhají.
* Bude se moci na váš odbor obrátit i řadový klient z „ulice“?
Samozřejmě může se obrátit jakýkoliv občan, pokud se domnívá, že ho někdo z těchto subjektů poškodil.
* Zaznamenáváte i stížnosti na nebankovní sektor, nebankovní poskytovatele úvěrů?
Už k nám chodí stížnosti a hodně jich je zaměřeno na nebankovní poskytovatele spotřebitelských úvěrů. Je to největší počet stížností, které musíme odmítnout, i když se nám chování těchto subjektů nemusí zdát etické. Tyto společnosti nepodléhají naší registraci.. Tyto subjekty mají živnost, takže by měly podléhat dohledu živnostenských úřadů. Dohled nad dodržováním pravidel pro ochranu spotřebitele neregulovanými subjekty finančního trhu, jako jsou například nebankovní poskytovatelé půjček a finančních služeb, leasingové společnosti, hypoteční poradci a licencovaní emitenti elektronických peněz, vykonává Česká obchodní inspekce. V těchto případech my pomoci nemůžeme.
* Jaké má váš odbor pravomoci?
Můžeme jít na dohlídku či informační návštěvu, můžeme si vyžádat informace písemně. Máme pravomoc podle zákona na ochranu spotřebitele uložit sankce. Můžeme také okamžitě zakázat konkrétní činnost, která by porušovala některé z těchto zákonných ustanovení. Můžeme v případě, když se vyskytnou nějaké letáky, které by spotřebitele nekalým způsobem ovlivňovaly, žádat okamžité stažení těchto letáků nebo žádat změny v obchodních podmínkách. ČNB také může ukládat pokuty až do výše pěti milionů korun a ve vážných případech i odejmout licenci nebo registraci.
* Pokud váš odbor zjistí nějaká vážná pochybení, postoupí svá zjištění orgánům činným v trestním řízení?
Domnívám se, že je to podle zákona povinnost každého občana, takže bychom samozřejmě dávali podnět k trestnímu řízení.
* Jak bude váš odbor spolupracovat se Sdružením obrany spotřebitelů, případně s jinými podobnými subjekty?
Určitě bychom s nimi rádi navázali nějakou spolupráci. Ony samy mohou být, a už se nám to i stalo, přímo stěžovateli. Obrátí se na ně více klientů a ony sumarizují tyto záležitosti. Spotřebitelům poradí, v některých případech pomohou sepsat stížnost. Může to být nejen Sdružení na obranu spotřebitelů, ale i Sdružení českých spotřebitelů. Ono těch organizací na ochranu spotřebitelů, které jsou registrovány u ministerstva průmyslu a obchodu, je více. Určitě podněty od nich budeme přijímat. Můžeme s nimi některé záležitosti i konzultovat. Nebráníme se tomu, i kdyby se na nás třeba obrátily, že chtějí občas organizovat nějaké semináře, vzdělávací akce, takže i v rámci finančního vzdělávání bychom pro ně nějakou přednášku zajistili.
* Počítáte s tím, že se váš odbor bude zabývat i smlouvami uzavíranými na dálku?
Ano. Tak, aby splňovaly pravidla, které pro ně stanoví občanský zákoník. To je jedna z kompetenci, na kterou by měla ČNB dohlížet. Jde hlavně o to, aby člověk, který by do takového smluvního vztahu s finanční institucí vstupoval, měl veškeré informace, které zákon stanoví, dostal je ve srozumitelné podobě.
* Máte informace, že by podobný odbor měly i jiné centrální banky v zahraničí? A pokud ano, tak v kterých zemích?
Pokud mají centrální banky podobné kompetence v oblasti ochrany spotřebitele jako nyní ČNB, tak samozřejmě podobné útvary mít musí.
* Spolupracujete v tomto směru s některou zahraniční centrální bankou?
Spolupráci samozřejmě plánujeme v budoucnu navázat, v tuto chvíli je však pro mě prioritou dokončit sestavení týmu expertů v útvaru a rozběhnout jeho činnost.