ČNB bude dohlížet na cenné papíry

Roman Müller (Osobní finance 3.4.2006 strana 44, rubrika: Rozhovor)

 

Michaely Erbenové, vrchní ředitelky České národní banky, jsme se zeptali na připravované převzetí dozoru nad českými akciemi. Dohled bude ČNB vykonávat místo Komise pro cenné papíry.

 

* Od dubna letošního roku bude provádět dozor nad českým finančním trhem pouze ČNB. Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní přínosy a nevýhody této integrace?

Integrace s sebou přinese úsporu nákladů pro stát i dohlížené subjekty a samotný výkon dohledových činností se stane efektivnějším. Sjednocení regulatorního výkaznictví a metodiky kontrolní činnosti, sladění postupů v licencování a lepší provázanost legislativy se pozitivně projeví značným zjednodušením vykazovací povinnosti dozorovaných subjektů. Nemalou výhodou bude i odstranění duplicit a překryvů v dohledu a jasné vymezení odpovědnosti za dohled jak vůči veřejnosti, tak i vůči dozorovaným subjektům. Dalším aspektem je stabilizace zaměstnanců integrovaných institucí. Komise pro cenné papíry v minulosti velice trpěla vysokou fluktuací zaměstnanců a rozhodující podíl na tomto problému mělo nedostatečné finanční ohodnocení expertů. Podmínky v rámci ČNB a její technické i informační zázemí budou pro schopné experty výhodnější a my předpokládáme, že se to projeví ve stabilizaci a růstu odborného potenciálu našich nových zaměstnanců. Nevýhody spojení dohledů do ČNB - pokud nějaké budou - se projeví až časem. My jsme však přesvědčeni, že zdaleka nevyváží jeho výhody.

 

* V současné době provádí dohled nad finančním trhem čtyři instituce - ČNB, Komise pro cenné papíry, MF a Úřad pro dohled nad družstevními záložnami. Jak bude vypadat organizační uspořádání po plánované integraci (jak bude prováděn dozor po změně, vzniknou nové útvary)?

V rámci organizační struktury ČNB vzniknou dvě nové sekce: sekce regulace a dohledu nad kapitálovým trhem a sekce regulace a dohledu nad pojišťovnami. První z nich bude vykonávat činnosti, které před integrací náležely KCP, a druhá převezme agendu dohledu nad pojišťovnami od Ministerstva financí. Dohled nad družstevními záložnami, jejichž činnost má řadu styčných bodů s bankami, se stane součástí stávající sekce bankovní regulace a dohledu. Dohled nad penzijními fondy, který je dosud vykonáván jak KCP, tak i MF, bude sjednocen již v tomto prvním kroku do nové sekce dohledu nad kapitálovým trhem. Nové činnosti se stanou součástí standardní organizační struktury ČNB - nevytváříme tedy žádný "úřad v úřadě' - a nové sekce budou řízeny bankovní radou podle stejných pravidel jako zbytek banky.

 

* Nevyvolá rychlejší integrace dočasné snížení kvality regulace i vlastního výkonu dozoru? Jsou dotčené instituce připraveny na přijetí plánované změny?

Nevidím důvod, proč by mělo dojít byť třeba k dočasnému snížení kvality regulace nebo dohledu. Proces integrace má ČNB plně pod kontrolou a i přes relativně krátkou dobu, která byla integraci vyčleněna, se nám dařilo plnit program slučování dohledových institucí bez většího zaváhání. Integrované instituce s námi plně spolupracují a jejich zaměstnanci sloučení dohledů podporují.

 

* Často prezentovaným argumentem pro zavedení jednotného dohledu je konečná úspora nákladů na regulaci trhu. Zavedení jednotného dohledu ovšem nebude zadarmo. Kolik bude plánovaná změna stát?

Bankovní rada ČNB rozhodla 15. března 2006 o navýšení rozpočtu ČNB na rok 2006 o 130 mil. Kč, což představuje dodatečných cca 6 % oproti původně plánovaným výdajům na letošní rok, které integraci dohledů nezohledňovaly. Navýšení rozpočtu ČNB však odráží především nárůst osobních výdajů o cca 117 mil. Kč z důvodu přechodu zaměstnanců KCP, ÚDDZ a ÚDPP do ČNB - tato změna je z hlediska stabilizace kvalitních odborníků velmi žádoucí. Zbylé výdaje jsou určeny na zajištění provozu a dovybavení hmotným a nehmotným majetkem. Kalkulaci, která by nám ukázala rozdíl mezi tím, co by stál provoz samostatných institucí do konce roku 2006, a navýšením rozpočtu ČNB, ovšem k dispozici nemáme. Můžeme pouze odhadovat, že první integrační rok by zřejmě vzhledem k nákladům na stěhování, výplatám odstupného a dalším vícenákladům vyšel o něco méně příznivě, přičemž v dalších letech by tomu mělo být přesně naopak. Úspora nákladů se navíc postupně projeví nejenom na straně státu, ale i na straně regulovaných institucí.

 

* Okamžikem vstupu České republiky do eurozóny ztratí ČNB část svých pravomocí v oblasti měnové politiky. Nehledá ČNB s předstihem novou náplň vlastní činnosti?

Vstupem do eurozóny ČNB skutečně přijde o jednu ze svých hlavních činností, o rozhodovací pravomoci v oblasti měnové politiky. Vedle toho však ČNB již dnes zajišťuje řadu dalších neméně důležitých úkolů stanovených Zákonem o ČNB. Mohu zmínit například peněžní oběh, emisi a správu oběživa, platební styk, bankovní dohled atd. ČNB proto nepotřebuje hledat náplň své další činnosti.

 

***

Nevidím důvod, proč by mělo dojít byť třeba k dočasnému omezení kvality dozoru