Iva Špačková (Mladá fronta DNES 12.8.2009 str. 3 Kurzy a podniky)
Rozhovor s vrchní ředitelkou ČNB a členkou bankovní rady Evou Zamrazilovou
Praha - Česká národní banka potrestala před týdnem společnost EF CZ (dříve Eurofinancial) za to, že porušila zákon - konkrétně využívala činnost lidí bez registrace, vybírala od nich vstupní poplatek a vyplácela jim provize za získání dalších lidí do systému. „EF CZ musí změnit svůj obchodní model,“ říká k tomu vrchní ředitelka ČNB Eva Zamrazilová.
EF CZ jste potrestali půlmilionovou pokutou. Uložili jste jí ale také blíže nespecifikovaná opatření k nápravě. Jaká jsou?
Společnost musí přestat využívat ke zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví osoby, které nemají potřebnou registraci ČNB. Musí dále změnit svůj obchodní model tak, aby lidé mohli participovat na zprostředkovatelské činnosti bez závazku hradit vstupní poplatek ve formě paušální platby či ve formě plateb pojistného z životního pojištění. Musí také přestat vázat výplaty mimořádných odměn komisionářů za získání dalších osob, jež se mají podílet na zprostředkovatelské činnosti.
Činnost EF CZ označují někteří odborníci za letadlo. Souhlasíte s nimi?
Nevidím to tak, protože letadlo je odsouzeno dříve či později k zániku, což tento model nemusí být. Nazvala bych to spíš pastí na lidskou pošetilost, do které se nechávají zlákat ti, kteří jsou možná zlákaní vidinou rychlého zisku a nedávají pozor na to, co podepisují.
Kolik stížností jste na firmu obdrželi a jak dlouho jste ji prošetřovali?
Celé řízení trvalo 17 měsíců. Co se týče počtu stížností - bylo jich mnoho. Nás ale nezajímá jejich počet, nýbrž míra jejich závažnosti. Překvapuje mě však to, že i když řízení trvalo řadu měsíců, stížnosti chodí i nadále. Poslední jsme obdrželi před dvěma týdny.
EF CZ jste prošetřovali z pohledu porušení zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Velká část stížností však poukazovala na klamavé jednání firmy, jež spadá pod oblast ochrany spotřebitele. Skončilo celé řízení s firmou, nebo se na ni zaměříte i z této strany?
ČNB může kdykoliv a s kýmkoliv zahájit správní řízení. Nezáleží na tom, zda bylo už v minulosti vedeno, ale na tom, zda dojde k porušení nových zákonných povinností.
Kdo tedy nese hlavní vinu za to, že lidé podepisují smlouvy, ze kterých jsou pak zklamaní, lidé, či firmy?
Vina je na obou stranách. Pokud firma poruší zákon jako v případě EF CZ, pak ji potrestáme. Velká část viny však obecně leží samozřejmě na samotných lidech. Nemají podepisovat nic, o čem mají sebemenší pochybnosti, že je pro ně dobré, či čemu nerozumějí. Pokud je někdo nutí k tomu, že musí smlouvu podepsat hned a nemůžou si ji například vzít domu na prostudování, měli by hned zbystřit a nepodepisovat. Lidem také radíme, aby se při podepisování důležitých smluv v případě pochybností pro jistotu radili i s právníky.
Takovéto rady říkají odborníci dlouho. Proč na ně lidé neslyší?
Obecná finanční gramotnost je zde poměrně nízká. Zvětšit by ji pomohlo to, kdyby se děti s finančními otázkami seznamovaly ve školách. K tomu by ale bylo potřeba na pedagogických školách vytvořit obor, který by na to budoucí kantory připravoval.
Co si myslíte o rozhodčích doložkách, které lidem znemožňují obrátit se na soud? Neměly by ze spotřebitelských smluv zmizet?
Je to problematická věc, o které budeme jednat s příslušnými oborovými asociacemi.
***
* Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB pracuje v centrální bance rok a půl a dohlíží na ochranu spotřebitele, lidské zdroje a komunikaci. Vystudovala VŠE v Praze. Pracovala například v Ústavu prognózování VŠE a v Ekonomickém ústavu ČSAV. Od roku 1994 vytvářela makroekonomické analýzy a prognózy v Týmu hlavního ekonoma Komerční banky. Je vdaná, má dvě dcery a syna. Ráda hraje tenis, plave, lyžuje a jezdí na kolečkových bruslích. Nesnáší vaření, za to má ráda zvířata - venčí dva retrívry a chová dva králíky.