Bezpečnostní rizika nové evropské měny

Leopold Surga, Česká národní banka

(Bankovnictví 23.8.2001 str. 24 Příloha)

Téma můžeme posuzovat z časového hlediska obecně a při procesu zavádění společné evropské měny. Věcně pak z hlediska nebezpečí padělání, z obecného bezpečnostního rizika a praní špinavých peněz.

Riziko padělání

O tom, že zavedení stejných platidel společné evropské měny na rozsáhlém teritoriu západní Evropy vytváří nová bezpečnostní rizika, nikdo nepochybuje. Už od počátku se za jeden z nejzávažnějších problémů považuje možnost rozsáhlého padělání bankovek a mincí nové měny. Proč lze nárůst tohoto specifického druhu kriminality očekávat, je zřejmé. Vytváří se nové rozsáhlé teritorium, na kterém budou platit stejné bankovky a téměř stejné mince. Rozdíl ve vzhledu jedné strany mincí není z tohoto hlediska podstatný, neboť mince odlišené národními stranami budou platit na území všech států. V současné době na území řady členských států eurozóny působily a působí padělatelské dílny, které úspěšně padělaly bankovky a mince jednotlivých národních měn. Vedle skutečně nahodilých padělků, vyrobených na barevných kopírkách více či méně laickými padělateli, lze z kvality většiny padělků a napodobení ochranných prvků na nich usuzovat, že se padělání bankovek a mincí těchto měn stalo předmětem podnikání organizovaných skupin padělatelů propojených na distribuční struktury i z jiných oblastí kriminality. Nemusí jít nutně o distribuční sítě drog, stejně úspěšně fungují pašerácké cesty alkoholu a tabákových výrobků. Po ukončení platnosti národních měn a po uplynutí doby vymezené pro víceméně anonymní výměny budou mít všechny tyto padělatelské dílny jeden předmět společného zájmu: euro. Z dlouhodobého hlediska je proto nutné, a Evropská komise i Evropská centrální banka jsou si toho dobře vědomy, vytvořit právní, technické ipersonální předpoklady pro úspěšnou redukci počtu padělatelských dílen na přijatelnou úroveň respektive pro jejich eliminaci. Pesimisté, nebo spíše realisté, očekávají, že euro by mohlo mít podobný osud jako americký dolar a jeho padělky by se mohly stát velmi frekventovanými zejména mimo oblast eurozóny.

Bezpečnostní rizika při zavádění

Proces zavedení společné evropské měny je z bezpečnostních hledisek složitější než situace následující po zavedení jednotných bankovek a mincí a po stabilizaci peněžního oběhu. Počáteční fáze zavedení hotovostního eura bude ideálním obdobím pro různé typy kriminálních činností. Nestandardní postupy na obou stranách, pozornost rozptýlená na celou řadu nových vjemů (peníze, ceny a jejich přepočty), to vše bude vytvářet ideální prostředí k tomu, aby se účastníci procesu výměny na obou stranách nejen v zemích eurozóny, ale po celé Evropě, stali obětmi pokusů o různé podvody. Existují reálné obavy z toho, že v počátečním procesu výměny může dojít ve velké míře k pokusům o výměnu padělaných bankovek, popřípadě mincí národních měn. Na druhou stranu pak existuje riziko, že opět v počátečním období, v době, kdy veřejnost nebude mít podobu i ochranné prvky nových peněz příliš zažité, dojde k řadě pokusů o vydání falešných eurobankovek a euromincí za peníze národních měn.

Ostraha transportů

Dále je nutno vzít v úvahu, že pro miliardy bankovek a desítky tisíc tun mincí bude nutno zajistit efektivní fyzickou ostrahu v době, kdy se západní Evropa změní v nepřetržitý proud transportů bankovek a mincí od výrobců do jednotlivých distribučních center a z nich pak dále ke konečným uživatelům v podobě místních poboček obchodních bank a obchodní sítě. V opačném směru budou proudit bankovky a mince národních měn, které sice ve většině zemí eurozóny po prvních dvou měsících roku 2002 nebude možno používat v obchodě při placení, ale které bude ještě možno velmi dlouho po dni E-dni vyměnit za bankovky a mince společné měny. Problém je co do rozměru v podstatě nesrovnatelný s měnovou odlukou v Československu, neboť my jsme se pohybovali v řádu stovek tun bankovek a tisíců tun mincí. Navíc šestiměsíční lhůta pro dodatečnou výměnu československých bankovek byla velmi krátká a po ní se již dalo s bývalými federálními bankovkami i mincemi při likvidaci manipulovat v podstatě jako s odpadovým materiálem. Přesné evidence byly nutné především z hlediska účetního vypořádání obou centrálních bank. Ve většině evropských zemí budou mít peníze stahované z oběhu povahu cenin ještě velmi dlouho po ukončení jejich platnosti, v některých zemích je lhůta pro jejich výměnu neomezená. Je nutno počítat stím, že jak distribuční centra, tak samotné transporty především nových peněz se pravděpodobně stanou terčem útoků skupin organizovaného zločinu. K přepravě hotovostí budou vedle státních ozbrojených složek do značné využívány služby soukromých bezpečnostních agentur. Není bez zajímavosti, že představitelé centrálních bank dvanáctky musí počítat i s tak rizikovým faktorem, jakým je možnost stávky zaměstnanců těchto agentur právě v krizovém období největších výměn. V logistických úvahách budou nepochybně hrát roli i předpovědi počasí.

Praní špinavých peněz

Není pochyb o tom, že v řadě zemí střední a východní Evropy plní německé marky a americké dolary funkci reálného platidla a řada transakcí je prováděna v hotovosti zejména v těchto měnách. Nemusí jít jen o platby za určitý druh zboží (zbraně, drogy), v některých zemích především na území bývalé Jugoslávie je historicky dávána přednost "tvrdým" měnám i při hotovostních platbách za normální zboží. Východiskem by bylo naplňování platné legislativy. Je otázkou, do jaké míry budou moci být tato opatření důsledně uplatňována v období bezpočtu hotovostních operací denně tak, aby se současně nestala brzdou hladkého průběhu výměn. Evropská centrální banka (ECB) se na druhou stranu bojí, aby nejen hotovosti, ale i účty především v německých markách nebyly převedeny do jiných měn než euro, například švýcarských franků nebo amerických dolarů.

České bankovnictví a hotovostní euro

Pokud jde o české bankovnictví, za velmi reálné je nutno považovat nebezpečí zvýšeného výskytu padělků jak dosavadních národních měn, tak i bankovek a mincí společné evropské měny. Nahlédnutím do dlouhodobých statistik lze zjistit, že padělky německých marek, italských lir, francouzských franků nebo španělských peset tvoří zhruba třetinu padělků, které se na území České republiky ročně vyskytnou. Jde řádově o tisíce kusů a není důvod se domnívat, že po přechodu větší části západní Evropy na společnou měnu by se situace měla nějakým výrazným způsobem změnit. Jedinou obranou proti padělkům nových bankovek budou instruktáže pokladníků obchodních bank a směnáren a osvěta směrem k veřejnosti. Česká národní banka spolu s bankovní asociací předpokládá, že po 1. září 2001, kdy budou zveřejněny detaily o ochranných prvcích na nových bankovkách, vydají jednak tradiční informační materiály o nových penězích v tištěné i elektronické podobě, navíc budou vydány další materiály podle podkladů dodaných ECB. Bankovky imince znějící na euro se vyrábějí v režimu velmi přísné kontroly kvality a že zejména bankovky by měly patřit ke špičkovým produktům ceninové grafiky. Budou vyrobeny na kvalitním papíře a vedle standardních ochranných prvků určených pro veřejnost budou obsahovat i některé strojové čitelné prvky, využívané především při hromadném zpracování bankovek

Vyšetřování případů padělání eurobankovek a euromincí

V současné době lze informovat jen o některých relevantních legislativních změnách a o institucionálních a vztahových záležitostech v souvislosti s výskytem padělků. Evropská komise rozhodla o tom, že vyšetřováním případů padělání eurobankovek a euromincí se v mezinárodním měřítku bude zabývat Europol, který bude koordinovat činnost jednotlivých národních policií. Základem úspěšné koordinace činnosti policejních sborů je dostatečné množství informací a jejich výměna. V rámci evropské unie proto bude vytvořena společná databáze padělků, která má být rozdělena na dvě části: taktickou a technickou. Technickou část bude spravovat speciální pracoviště ECB a budou v ní uložena data ve vztahu k padělkům. Do této části budou mít aktivní i pasivní přístup národní centra členských zemí evropské unie a zvažují se možnosti zvláštního režimu přístupu kandidátských zemí. Taktická část bude určena policii a je zajímavé, že na základě rozhodnutí EK může Europol uzavřít dohody s policejními sbory kandidátských zemí o vyslání styčného důstojníka, který by měl mít neomezený přístup ke všem informacím obsažených v databázi. Efektivnost přijatých opatření prověří praxe a nezbývá než doufat, že nově vytvořené struktury budou flexibilním organismem reagujícím na potřeby praxe a nikoliv zatuhlým byrokratickým aparátem, kterému jde především o kompetence.
JUDr. Leopold Surga je ředitelem peněžní sekce České národní banky.