Zdeněk Tůma (Ekonom 18.5.2006 strana 1, rubrika: Top finance - příloha)
Vývoj bankovního sektoru v roce 2005 navázal na pozitivní tendence minulých let. Z hlediska supervize a regulace má zásadní význam rozhodnutí o integraci dohledu nad finančním trhem.
Objem aktiv vzrostl o 319 mld. Kč, významný byl zejména pokračující růst poskytnutých úvěrů, především domácnostem. Tyto úvěry se meziročně zvýšily téměř o 34 %, přičemž největší váhu měly hypoteční úvěry spolu s úvěry ze stavebního spoření. Výrazně však rostly i úvěry podnikové sféře, meziročně o 14,3 %. Při zmíněné dynamice úvěrového portfolia se poněkud zvýšil objem ohrožených úvěrů, nicméně jejich podíl na celkových úvěrech zůstává nízký, 4,3 %. Rovněž kapitálová vybavenost bankovního sektoru k pokrytí podstupovaných rizik odpovídá potřebám. Pozitivní vývoj dokresluje i dosažená výše čistého zisku 39,4 mld. Kč, což představuje nárůst o 6,6 mld. Kč ve srovnání s rokem 2004.
STRUKTURA BANKOVNÍHO SEKTORU
Významnějších změn nedoznala v roce 2005 ani struktura bankovního sektoru. Více než 96 % aktiv je nadále přímo či nepřímo kontrolováno zahraničními bankami. Na základě principu jednotné bankovní licence zahájily v roce 2005 nově svou činnost dvě pobočky zahraničních bank, další vznikla přeměnou z banky v režimu zmíněné licence. Ke konci roku 2005 tak působilo v České republice celkem 24 bank (včetně šesti stavebních spořitelen) a 12 poboček zahraničních bank. Dále narostl i zájem o přeshraniční poskytování služeb; počet těchto zahraničních subjektů již přesáhl stovku.
Do budoucna je pro strukturu bankovního trhu významným momentem plánované spojení Živnostenské banky a HVB Bank Czech Republic, dceřiných společností UniCredit a Bank Austria Creditanstalt, člena UniCredit Group. Zahájení operací nové banky se předpokládá v roce 2007, bude čtvrtou největší českou bankou.
***
The Banking Sector in Times of Bank and Supervision Mergers
The positive trends seen in the banking sector in past years continued into 2005. As regards supervision and regulation, the decision to integrate financial market supervision was of critical significance.
Total assets rose by CZK 319 billion. The continuing growth in loan provision, most notably to households, was particularly significant. These loans recorded annual growth of almost 34 %, with mortgages and building society loans accounting for the largest share. Loans to the corporate sector, however, also showed a marked increase, rising by 14.3 % year on year. Given the above-mentioned growth in the loan portfolio, there was also a modest rise in non-performing loans, but at 4.3 % their share in total loans is still low. The banking sector's capital is also sufficient to cover the risks undertaken. The positive developments are moreover illustrated by the sector's net profit of CZK 39.4 billion, representing a rise of CZK 6.6 billion compared to 2004.
THE STRUCTURE OF THE BANKING SECTOR
The structure of the banking sector remained broadly unchanged in 2005. More than 96 % of assets continued to be directly or indirectly controlled by foreign banks. In 2005, two foreign bank branches commenced operation under the single licence principle, and one branch was created by conversion from a bank under the same system. A total of 24 banks (including six building societies) and 12 foreign bank branches were thus operating in the Czech Republic at the end of 2005. Interest in potential cross-border provision of services also rose, and the number of notified foreign institutions exceeded 100.
Turning to the future, a key moment for the structure of the banking market will be the planned merger of Živnostenská banka and HVB Bank Czech Republic, subsidiaries of UniCredit and Bank Austria Creditanstalt, a member of UniCredit Group. The new bank is expected to commence operations in 2007 and will be the fourth largest Czech bank. Its establishment as part of Její vznik jako součásti UniCredit Group, největší bankovní skupiny ve střední a východní Evropě, je tak jedním ze signálů postupujícího formování evropského bankovního trhu a jeho konsolidace.
INTEGRACE DOHLEDU NAD FINANČNÍM TRHEM
Z hlediska supervize a regulace má zásadní význam rozhodnutí o integraci dohledu nad finančním trhem. Na základě usnesení vlády z konce srpna 2005 a příslušné zákonné úpravy je od 1. dubna 2006 dohled nad celým finančním trhem sjednocen a soustředěn v České národní bance. Toto jednorázové řešení má nesporné přednosti ve srovnání s původně zamýšlenou dvoustupňovou variantou. Zkrácením a zjednodušením celého procesu integrace se ušetří nemalá část nákladů na jeho technické, organizační a institucionální zajišťování. A co je ještě významnější, pozitivní efekty, jež od integrace očekáváme, se mohou realizovat mnohem dříve.
Posun od tradičního modelu odvětvově strukturovaných institucí dohledu nad jednotlivými segmenty finančního trhu k dohledu integrovanému je přirozenou reakcí na vývojové tendence finančního trhu a jeho struktury. V posledních desetiletích jsme svědky dynamických změn ve škále finančních služeb a produktů, podstatně se prohloubila vzájemná provázanost jednotlivých segmentů finančního trhu a jeho institucí. Není proto překvapivé, že model integrovaného dohledu se prosazuje v rostoucím počtu zemí. Pro zajímavost, je tomu tak od 1. ledna 2006 i ve slovenské ekonomice; o tři měsíce jsme se v soutěži opozdili.
Rozhodnutí o integraci dohledu nad finančním trhem v české ekonomice bylo spojeno s volbou ČNB jako instituce, která jej bude realizovat. Je zřejmé, že to nebyla jediná možná varianta, ve světě se uplatňuje škála institucionálních forem. Existuje však řada pádných argumentů, proč považuji toto řešení za racionální a v podmínkách české ekonomiky logické.
Je předznamenáno již strukturou našeho finančního trhu. Stejně jako v některých dalších evropských zemích máme finanční systém "bank based". Aktiva bank a poboček zahraničních bank v něm představují řádově tři čtvrtiny všech aktiv. Podstatný podíl mají bankovní finanční skupiny, jejichž prostřednictvím hrají banky významnou roli i v kolektivním investování, pojišťovnictví a v penzijních fondech. Tento charakter našeho finančního systému zůstane zachován i v dohledné budoucnosti, i když podíl bankovních aktiv v dlouhodobější tendenci klesá ve prospěch růstu podílu pojišťoven, penzijních fondů, leasingových společností a dalších nebankovních finančních institucí.
ČNB má k výkonu integrovaného dohledu dobré předpoklady. V průběhu let se podařilo vybudovat kvalitní infrastrukturu a profesionální týmy se značnými zkušenostmi z bankovního dohledu. Rovněž analýzy finanční stability, jejích rizik a odolnosti finančních systémů, na něž jsme se v ČNB v posledních letech zaměřili, vytvářejí vhodné zázemí pro úspěšnou implementaci dohledu nad celým finančním trhem.
Od integrovaného přístupu k dohledu očekáváme vyšší účinnost a transparenci, ale i přínos k efektivnějšímu a stabilnějšímu fungování finančních trhů. Sloučení dosavadních "odvětvových" dohledů je k tomu jen výchozím momentem. Úsilí o realizaci synergických efektů tím teprve začíná. Předpokládáme, že účinnější využití stávajících technických a lidských zdrojů bude v narůstající míře podpořeno odstraněním duplicit a mezer, sblížením standardů, postupů a vnitřní kultury v celé oblasti dohledu nad finančním trhem a jeho regulace. * UniCredit Group, the largest banking group in Central and Eastern Europe, is a sign of the ongoing shaping and consolidation of the European banking market.
THE INTEGRATION OF THE FINANCIAL MARKET SUPER VISION
As regards supervision and regulation, the decision to integrate financial market supervision was of critical significance. Under a Government resolution made at the end of August 2005 and following amendments to the relevant legislation, supervision of the entire financial market was integrated and concentrated into the Czech National Bank as from 1 April 2006. This one-step solution has unquestionable advantages over the originally planned two-step alternative. The shortening and simplifying of the entire integration process will mean substantial savings on its technical, organisational and institutional implementation. And, even more importantly, the favourable effects we expect from the integration can be realised much sooner.
The shift from the traditional model of sectorally structured institutions supervising individual segments of the financial market to integrated supervision is a natural reaction to the trends in the financial market and its structure. In recent decades, we have witnessed dynamic changes in the range of financial services and products on offer and increasingly close links between the individual segments of the financial market and its institutions. It is therefore no surprise that the integrated supervision model is being implemented in a growing number of countries.
The decision to integrate financial market supervision in the Czech economy was accompanied by the selection of the CNB as the institution to perform that supervision. Clearly this was not the only option, as a whole range of institutional forms are applied around the world. However, there are many compelling arguments why I consider this solution to be rational and logical in the case of the Czech economy.
The main reason is structure of our financial market. As in several other European countries, we have a "bank-based" financial system. The assets of banks and branches of foreign banks account for roughly 75% of its total assets. Banking financial groups - through which banks also play a significant role in collective investment, the insurance industry and pension funds - have a substantial share. This nature of our financial system will remain unchanged for the foreseeable future, even though the share of bank assets is steadily declining in favour of growth in the share of insurance companies, pension funds, leasing companies and other non-banking financial institutions. The CNB is well qualified to conduct integrated supervision. Over the years it has succeeded in establishing a quality infrastructure and professional teams with considerable experience of banking supervision. Analysis of financial stability, the risks thereto and the resilience of financial systems, which we at the CNB have been focusing on in recent years, creates a good foundation for successfully implementing supervision of the entire financial market.
We expect the integrated approach to lead to more transparent and effective supervision and more efficient and stable operation of financial markets. The merger of the existing "sectoral" supervisors is merely the catalyst for this process. Indeed, it marks only the start of our efforts to realise the synergistic effects. We believe that more efficient use of existing technical and human resources will, to an increasing extent, be fostered by eliminating duplications and gaps and aligning standards, procedures and internal cultures across the entire supervision and regulation of the financial market.