ČNB poskytla dne 5. 10. 2023 následující informace:
- Rozhodnutí o uložení pokuty za porušení zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „ZDPZ“), jsou uveřejňována na internetových stránkách ČNB: /cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/pravomocna-rozhodnuti/pravomocna-rozhodnuti-cnb-v-rizenich-zahajenych-po-datu-1.1.2009/.
Zde je možné vyhledat všechna rozhodnutí o uložení pokuty podle ZDPZ, stejně tak seznam subjektů, které spáchaly přestupek podle ZDPZ za posledních 12 měsíců. Do formuláře je třeba zadat do kolonky „Druh řízení“ Řízení z moci úřední (uložené sankce a opatření) a do kolonky „Segment“ Pojišťovací zprostředkovatelé. Po zadání „vyhledat“ se vyselektuje seznam případů, kdy byla pokuta uložena podle ZDPZ pojišťovacím zprostředkovatelům. U každého případu je uvedena spisová značka a název sankcionovaného subjektu – pojišťovacího zprostředkovatele. Po rozkliknutí spisové značky je možné přejít na plné znění rozhodnutí o uložení pokuty.
V případě jiných zprostředkovatelů (investiční zprostředkovatelé, zprostředkovatelé spotřebitelského úvěru, apod.) může nastat situace, že spáchali i přestupek podle ZDPZ, ale s ohledem na režim absorpce byli potrestáni za přestupek podle jiného zákona (zákon o podnikání na kapitálovém trhu, zákon o spotřebitelském úvěru, AML zákon apod.). Tyto případy lze vyselektovat změnou údaje v kolonce „Segment“.
- Metodické a výkladové materiály vztahující se k distribuci pojištění lze nalézt na internetové stránce ČNB: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/pojistovny-zajistovny-a-pojistovaci-zprostredkovatele/metodicke-a-vykladove-materialy/
V rámci dohledu nad finančním trhem pak ČNB poskytuje účastníkům finančního trhu také podporu při řešení nejasných otázek s cílem usnadnit plnění povinností, které jim předpisy na finančním trhu ukládají, a tak předcházet porušování těchto předpisů. Stanoviska a odpovědi na odborné regulatorní dotazy jsou zveřejňovány prostřednictvím samostatné aplikace, uveřejněné na internetové stránce ČNB: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/stanoviska-k-regulaci-financniho-trhu/. Zde lze po zadání kritéria „Právní předpis“ a výběrem zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů, zobrazit stanoviska vztahující se k výkladu tohoto zákona.
ČNB dále vydává úřední sdělení a dohledové benchmarky, jejichž účelem je seznámení dohlížených subjektů s vybranými zobecněnými dohledovými poznatky a souvisejícími očekáváními dohledu, pokud jde o jednání dohlížených subjektů, která jsou dostupná na internetové stránce ČNB: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/dohledova-uredni-sdeleni-a-benchmarky/. K ZDPZ jsou relevantní zejména tyto materiály:
- Dohledový benchmark č. 3/2022 – Způsob generování testů při pořádání odborných zkoušek dle zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů
- Dohledové sdělení č. 1/2022 – K povinnostem distributorů pojištění v oblasti dohledu nad produktem a jeho řízení
- Dohledový benchmark č. 3/2021 – K programům následného vzdělávání pro distribuci pojištění nebo zajištění a k podmínkám odborné způsobilosti a jejich prokazování
- Dohledový benchmark č. 2/2021 – K výjimce z povinnosti získat všeobecné znalosti
- Dohledový benchmark č. 1/2020 – K některým povinnostem pojišťovny a pojistníka při nabízení možnosti stát se pojištěným
- K metodice ČNB vydané v souvislosti s plněním povinností dohlíženými subjekty dle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen „zákon AML“) uvádíme:
Základním úkolem ČNB/povinného subjektu v oblasti AML/CFT je předcházet riziku zneužití subjektů působících na finančním trhu k legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a zajištění implementace mezinárodních, evropských a vnitrostátních sankcí. Ačkoliv primárně konkrétní opatření k naplnění tohoto cíle jsou uložena samotným dohlíženým subjektům, ČNB svým dohledem zajišťuje jejich důslednou implementaci a tím i sama působí na prevenci finanční kriminality na finančním trhu ČR, čímž sekundárně přispívá i k jeho stabilitě a reputaci. K naplnění tohoto účelu, probíhá dohled především ověřováním dodržování právních předpisů v oblasti AML/CFT, který tvoří základnu metodiky v dané oblasti, a to zejména s důrazem na funkčnost a efektivnost systému opatření AML/CFT povinných osob.
V případech, kdy je to účelné, jsou požadavky vyplývající ze shora uvedené široké metodické základny doplněny o mezinárodní standardy, které byly vypracovány uznávanými autoritami v oblasti AML/CFT (např. FATF, EBA, BCBS, IMF, IAIS). Jedná se především o obecné pokyny EBA a tzv. uznávané AML/CFT standardy, které jsou také obsaženy v Úředním sdělení České národní banky ze dne 26. května 2009 k některým požadavkům na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Veřejně dostupné z: https://www.cnb.cz/export/sites/cnb/cs/legislativa/.galleries/Vestnik-CNB/2009/v_2009_08_21109560.pdf
Tyto dokumenty jsou dále doplněny o Metodické pokyny FAÚ dostupné na internetových stránkách FAÚ.
Dále uvádíme přehled metodik k problematice AML týkajících se dohlížených subjektů uveřejněných na webových stránkách ČNB věnovaných Metodickým a výkladovým materiálům ČNB v oblasti AML/CFT:
https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/legalizace-vynosu-z-trestne-cinnosti/metodicke-a-vykladove-materialy/, a to hlavně na konci v části Ostatní materiály:
- Dohledový benchmark č. 2/2023 (pdf, 975 kB) – K provádění kontroly klienta prostřednictvím systému k monitoringu transakcí
- Dohledový benchmark č. 4/2022 (pdf, 374 kB) – K obezřetnému přístupu úvěrových institucí k veřejně dostupným informacím s dopady do oblasti AML/CFT
- Dohledový benchmark č. 2/2018 (pdf, 359 kB) – K požadavkům na vybrané postupy pro provádění mezinárodních sankcí
- Nejčastější dohledová zjištění AML_CFT (pdf, 159 kB)
Výše uvedené dohledové AML benchmarky jsou paralelně uveřejněny i na stránce Dohledová úřední sdělení a benchmarky:
https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/dohledova-uredni-sdeleni-a-benchmarky/
Dále upozorňujeme na metodické materiály ČNB vydané jako výkladová stanoviska, která lze nalézt po filtrování AML zákona a AML vyhlášky zde:
V neposlední řadě odkazujeme na metodické postupy vydané ČNB ve formě „blogu“ zde:
https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/
ČNB poskytla dne 6. 10. 2023 následující informace:
ČNB v roce 2023 neaplikovala v konkrétních případech ust. § 7 a § 24 odst. 7 písm. d) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
ČNB poskytla dne 9. 10. 2023 odkaz na rozhodnutí č.j. 2017/43215/570 ze dne 24. března 2023 (zde).
ČNB poskytla dne 12. 10. 2023 následující informace:
Podle ustanovení § 23 odst. 3 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „AML zákon“) je obsahem školení zaměstnanců zejména typologie a znaky podezřelých obchodů, požadavky stanovené povinnou osobou pro provádění identifikace a kontroly klienta a postupy pro zjišťování rizikových faktorů klienta a postupy při zjištění podezřelého obchodu. Povinná osoba obsah školení průběžně doplňuje a aktualizuje. Jak je tedy patrné z dikce AML zákona, skutečnost, zda povinná osoba splnila náležitosti školení dle § 23 AML zákona, je nutné posuzovat nejen dle samotného AML zákona ve spojení s vyhláškou č. 67/2018 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „AML vyhláška“), ale i dle samotných vnitřních předpisů, zejména systému vnitřních zásad včetně hodnocení rizik povinné osoby. V každém případě se tak bude jednat o unikátní posouzení faktorů specifických pro konkrétní povinnou osobu. Ke konkrétním povinnostem, na které mají být všichni zaměstnanci povinné osoby, kteří se mohou při výkonu své pracovní činnosti setkat s podezřelými obchody, a dále všechny osoby, které se na předmětu činnosti povinné osoby podílejí jinak než v základním pracovněprávním vztahu, pokud se tyto osoby mohou při výkonu své činnosti setkat s podezřelými obchody, pak ČNB, jakož i další evropské a mezinárodní instituce zveřejňuje celou řadu materiálů popsaných níže. Vzhledem k tomu, že školení má vytvořit de facto komplexní přehled o povinnostech v oblasti legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu se jedná o širokou materii.
Právní předpisy týkající se legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu jsou dostupné zde: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/legalizace-vynosu-z-trestne-cinnosti/pravni-predpisy/.
Na tomto odkaze https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/legalizace-vynosu-z-trestne-cinnosti/metodicke-a-vykladove-materialy/ naleznete Obecné pokyny evropských orgánů dohledu, které jsou k dispozici rovněž na webové stránce Evropské bankovní autority zde: https://www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/anti-money-laundering-and-countering-financing-terrorism.
Uznávané a osvědčené principy a postupy v oblasti předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu jsou upraveny Úředním sdělením České národní banky ze dne 26. května 2009 k některým požadavkům na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu dostupným zde: https://www.cnb.cz/export/sites/cnb/cs/legislativa/.galleries/Vestnik-CNB/2009/v_2009_08_21109560.pdf.
Dohledové benchmarky v oblasti legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu jsou dostupné zde: https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/legalizace-vynosu-z-trestne-cinnosti/metodicke-a-vykladove-materialy/, a to hlavně na konci v části Ostatní materiály.
Dále upozorňujeme na metodické materiály ČNB vydané jako výkladová stanoviska, která lze nalézt po filtrování AML zákona a AML vyhlášky zde:
K Vašemu dotazu doporučujeme seznámení zejména s těmito stanovisky:
- K povinnostem v oblasti boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti v sektoru investičních fondů
- K definici země původu podle AML vyhlášky
- Jak by měla povinná osoba podle AMLZ provádět pravidelnou aktualizaci údajů, které drží o klientovi?
- Jakým způsobem a v jakém rozsahu musí povinné osoby podle AMLZ zohledňovat předmět činnosti klienta?
- K vymezení neobvyklých a neodůvodněných transakcí z pohledu rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
- Jak mají banky a ostatní povinné osoby podléhající dohledu České národní banky postupovat v situaci, kdy není možné zjistit vlastnickou a řídící strukturu klienta?
- Jak má povinná osoba podle AMLZ postupovat k zajištění účinného řízení rizik spojených s rizikovými jurisdikcemi?
- Jak mají banky a ostatní povinné osoby podléhající dohledu České národní banky postupovat v situaci, kdy není možné zjistit skutečného majitele klienta?
- K výjimce z povinnosti identifikace a kontroly klienta podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
- K sdílení informací mezi povinnými osobami v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
- K novým technologiím z pohledu rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
Relevantní jsou rovněž metodické postupy vydané ČNB ve formě „blogu“ zde:
https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/
- Co to je praní peněz
- Identifikace a kontrola klientů finančních institucí jako nástroj v boji proti praní špinavých peněz
- Kontrola klienta u politicky exponovaných osob
- Jaká je role ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu?
- Zneužití identity klientů finančních institucí a související podvodné jednání z pohledu praní špinavých peněz či financování terorismu
S ohledem na organizaci správního dozoru v oblasti legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu dle § 35 AML zákona rovněž odkazujeme na webové stránky Finančně analytického úřadu dostupné zde: https://fau.gov.cz/. Vzhledem k tomu, že se školením dle § 23 AML zákona je nedílně spojena nutnost jejich pravidelné aktualizace a doplňování, si výslovně dovolujeme upozornit na možnost odběru newsletteru Finančně analytického úřadu.
ČNB poskytla dne 12. 10. 2023 následující informace k výběrovému řízení na pozici ředitele sekce kancelář:
Do výběrového řízení se přihlásili celkem 3 uchazeči. Výběrovou komisi tvořili guvernér, jeden člen bankovní rady a 3 ředitelé organizačních útvarů (ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů, ředitel samostatného odboru interního auditu a ředitel samostatného odboru lidských zdrojů). V rámci výběrového řízení na ředitele sekce kancelář musel každý uchazeč splnit předepsaná kritéria, a to zaslat strukturovaný životopis s motivačním dopisem, podstoupit psychologické posouzení a vypracovat práci na téma „Strategické a koncepční řízení sekce kancelář“. Svou práci poté jednotliví uchazeči prezentovali při ústním pohovoru před výběrovou komisí. Výběrová komise rozhodla o doporučení nejvhodnějšího kandidáta dne 18. 9. 2023. Bankovní rada ČNB rozhodla o jmenování ředitele sekce kancelář dne 21. 9. 2023.
ČNB poskytla dne 16. 10. 2023 následující informace:
AML zákon ukládá finančním institucím povinnost identifikovat své klienty (např. § 7 a § 8) a následně je ve smyslu AML zákona kontrolovat (např. § 9), přičemž smyslem tohoto postupu je zabránit zneužívání finančního systému k legalizaci výnosů z trestné činnosti a k financování terorismu a vytvořit podmínky pro odhalování takového jednání.
Z AML zákona vyplývá pro banky řada povinností, včetně přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká, a to v rozsahu potřebném k posouzení možného rizika legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu v závislosti na typu klienta, obchodního vztahu, produktu nebo obchodu.
AML zákon přitom stanoví minimální okruh informací, které musí finanční instituce od klienta vždy zjistit, konkrétní postup banky však vyplývá z jejích vnitřních předpisů, které jsou vypracovány na základě zákona.
Vzhledem k individuální povaze každého obchodního vztahu se může okruh požadovaných informací lišit a je na posouzení finanční instituce, jaké informace a podklady bude od klienta v konkrétním případě požadovat a jakými způsoby je bude chtít doložit.
V případě, že klient při identifikaci či kontrole neposkytne bance potřebnou součinnost, může být důsledkem neposkytnutí součinnosti dle AML zákona též neprovedení obchodu či v krajních případech až ukončení smluvního vztahu.
Bližší informace k problematice identifikace a kontroly klientů finančních institucí jako nástroji v boji proti praní špinavých peněz naleznete na internetových stránkách https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/cnblog/Identifikace-a-kontrola-klientu-financnich-instituci-jako-nastroj-v-boji-proti-prani-spinavych-penez/.
ČNB poskytla dne 23. 10. 2023 přehled nákladových úroků hrazených ČNB z repo operací. Údaje z roku 1993 a 1994 nemá ČNB k dispozici, proto nejsou v tabulce uvedeny. Důvodem je, že sterilizace volné likvidity se v tomto období realizovala převážně prodejem pokladních poukázek ČNB.
období | placené úroky v mld. Kč |
1993 | - |
1994 | - |
1995 | 2,1 |
1996 | 5,4 |
1997 | 9,9 |
1998 | 20,4 |
1999 | 14,4 |
2000 | 14,0 |
2001 | 15,1 |
2002 | 14,8 |
2003 |
11,5 |
2004 | 10,5 |
2005 | 8,7 |
2006 | 9,6 |
2007 | 11,4 |
2008 | 13,3 |
2009 | 5,4 |
2010 | 3,1 |
2011 | 2,7 |
2012 | 1,9 |
2013 | 0,1 |
2014 | 0,2 |
2015 | 0,2 |
2016 | 0,2 |
2017 | 3,5 |
2018 | 26,7 |
2019 | 51,2 |
2020 | 22,2 |
2021 | 23,2 |
2022 | 151,7 |
ČNB poskytla dne 25. 10. 2023 následující informace:
- Důkazem existence České národní banky je mimo jiné její činnost a výsledky této činnosti, o čemž je každý rok vydávána Výroční zpráva a Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem, které jsou pravidelně zveřejňovány a tedy přístupné veřejnosti.
Výroční zprávy lze nalézt zde:
https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/hospodareni/vyrocni-zpravy-ceske-narodni-banky/index.html
Zprávy o výkonu dohledu nad finančním trhem lze nalézt zde:
O existenci České národní banky a současně o její činnosti je možné získat informace na internetových stránkách ČNB (https://www.cnb.cz/cs/) a dále ve sdělovacích prostředcích, které pravidelně přinášejí zprávy o konkrétních činnostech ČNB.
- V moderní době jsou bankovky a mince klasifikovány jako tzv. „fiat money“ čili peníze s nuceným oběhem drahými kovy nekryté, za něž ale lze drahé kovy nakoupit za ceny stanovené tržně. Množství peněz v oběhu obvykle odpovídá potřebám ekonomiky a plynulému oběhu zboží, služeb, kapitálu apod., a jejich emise nezávisí na dostupnosti a těžbě drahých kovů, jako tomu bylo v době tzv. metalického standardu. Hotovostní peníze jsou přitom na relativním ústupu a většina peněz je bezhotovostních; ty jsou tvořeny zejména emisí úvěrů dvoustupňovým bankovním systémem převážně ve formě vkladů domácností a firem. Hodnota peněz je přitom z ekonomického pohledu zaručena tím, že centrální banka svou měnovou politikou pečuje o cenovou stabilitu, tj. stabilní kupní sílu peněz. Vedle toho pak centrální banka v rámci provádění mikro - a makro - obezřetnostní politiky dohlíží na řádné fungování jednotlivých bank a pečuje o stabilitu finančního systému jako celku. Z ekonomického hlediska je proto reálná hodnota nejen bankovek a mincí, ale obecně české měny jako takové, v čase uchovávána díky tomu, že ČNB plní své zákonné úkoly.
K druhé podotázce sdělujeme, že v obchodní bance můžete obdržet bankovky nebo mince ve stejné hodnotě, příp. si je můžete směnit za jinou zahraniční měnu dle stanovených směnných kurzů.
- Rozhodnutí České národní banky o udělení licence České spořitelně, a.s., IČO 45244782, se sídlem Praha 4, Olbrachtova 1929/62, PSČ 14000 (dále jen „Česká spořitelna, a.s.“) lze nalézt zde:
https://www.csas.cz/static_internet/cs/Obecne_informace/FSCS/CS/Prilohy/licence.pdf
Česká národní banka vede seznam subjektů, které jsou držiteli bankovní licence zde:
Z uvedeného seznamu je patrné, že Česká spořitelna, a.s. je držitelem platné bankovní licence.
- Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů v ust. § 11 odst. 9 stanoví, že banka a pobočka zahraniční banky zavede účinný postup pro vyřizování stížností klientů a o tomto postupu srozumitelně, písemně a v úředním jazyce, popřípadě jazycích státu, na jehož území působí, informuje ve svých provozních prostorách. Podle ust. § 10 odst. 6 vyhlášky č. 163/2014 Sb., o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, ve znění pozdějších předpisů, povinná osoba zajistí, že součástí vnitřních předpisů jsou pravidla pro evidování reklamací a stížností klientů, jejich vyřizování a sledování přijatých opatření.
Pravidla a postupy pro vyřizování stížností či reklamací klientů tvoří ucelený systém, který primárně zajišťuje, aby byly stížnosti řádně evidovány, prošetřovány a vyřizovány. Součástí systému pak může být i tzv. ombudsman, který v mnohých případech představuje odvolací instanci, druhý stupeň přezkumu, pokud klient banky s vyřízením své stížnosti či reklamace nesouhlasí. Bližší parametry systému pro vyřizování stížností či reklamací klientů si však jednotlivé instituce stanoví na základě zákona dle svého uvážení.
- Česká národní banka není vydavatelem poštovních známek a nemá ani žádnou pravomoc v této oblasti, dotaz je mimo působnost České národní banky. Vydavatelem poštovních známek je Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je v této oblasti tedy povinným subjektem podle Informačního zákona.
- Česká národní banka nespadá pod kontrolu Světové poštovní unie (Universal Postal Union).