K distribuci panevropského osobního penzijního produktu (PEPP) pojišťovacím zprostředkovatelem

Cíl stanoviska

V tomto stanovisku poskytuje ČNB odpověď na otázku, zda je pojišťovací zprostředkovatel oprávněn distribuovat mimo panevropský osobní penzijní produkt (PEPP) vytvořený pojišťovnou, které bylo uděleno povolení k provozování pojišťovací činnosti podle pojistných odvětví životních pojištění (pojistný PEPP), také investiční nebo vkladový PEPP, případně za jakých podmínek.

Shrnutí stanoviska

Pojišťovací zprostředkovatel, tj. osoba oprávněná zprostředkovávat pojištění ve smyslu § 5 odst. 1 ZDPZ, je na základě tohoto oprávnění oprávněn distribuovat pouze pojistný PEPP; k distribuci jiných PEPP (vkladového či investičního) je nutné jiné odpovídající oprávnění.

Odůvodnění

Na finančním trhu se mohou vyskytovat různé typy produktu PEPP, a to vkladový, pojistný a investiční PEPP, byť takováto kategorizace z nařízení o PEPP explicitně nevyplývá. Nařízení o PEPP  mezi jednotlivými typy produktu PEPP podle jejich povahy výslovně nerozlišuje a současně obecně nevylučuje ani souběh distribuce různých typů produktu PEPP.

Nařízení o PEPP v čl. 10 odst. 1 a 2 jmenovitě vypočítává okruh subjektů, které jsou oprávněny produkt PEPP distribuovat (vedle v čl. 6 odst. 1 uvedeného okruhu subjektů oprávněných produkt PEPP poskytovat), přičemž v čl. 3 explicitně stanoví, že všechny tyto subjekty jsou povinny postupovat podle příslušných sektorových zákonů.

Podle čl. 3 nařízení o PEPP „registrace, vytváření a distribuce PEPP a dohled nad nimi podléhá:

a) tomuto nařízení a

b) v případě záležitostí tímto nařízením neupravených:

i) příslušnému odvětvovému právu Unie včetně příslušných aktů v přenesené pravomoci a prováděcích aktů;

ii) právním předpisům přijatým členskými státy k provedení příslušného odvětvového práva Unie a provedení opatření, která se týkají konkrétně PEPP;

iii) dalším vnitrostátním právním předpisům, které se vztahují na PEPP“.

Specificky na pojišťovací zprostředkovatele pak dopadají čl. 10 odst. 2, čl. 11, 14 odst. 1 a 23 odst. 1 písm. a) nařízení o PEPP, a to následovně:

Podle čl. 10 odst. 2 nařízení o PEPP „zprostředkovatelé pojištění registrovaní v souladu se  směrnicí (EU) 2016/97 a investiční podniky povolené v souladu se směrnicí 2014/65/EU za účelem poskytování investičního poradenství ve smyslu čl. 4 odst. 1 bodu 4 směrnice 2014/65/EU, mohou distribuovat PEPP, které nevytvořili“.

Podle čl. 11 nařízení o PEPP „poskytovatelé PEPP a distributoři PEPP dodržují toto nařízení, jakož i příslušný obezřetnostní režim, který je na ně použitelný v souladu s legislativními akty uvedenými v čl. 6 odst. 1 a v čl. 10 odst. 2“.

Podle čl. 14 nařízení o PEPP „v rámci volného pohybu služeb a svobody usazování mohou poskytovatelé PEPP poskytovat a distributoři PEPP distribuovat PEPP na území hostitelského členského státu, pokud tak činí v souladu s příslušnými pravidly a postupy stanovenými právem Unie, které se na ně použijí podle čl. 6 odst. 1 písm. a), b), d) a e) nebo v čl. 10 odst. 2, nebo na jejich základě, a po oznámení svého záměru otevřít podúčet v tomto hostitelském členském státě v souladu s článkem 21“.

Podle čl. 23 odst. 1 písm. a) nařízení o PEPP „pojišťovny podle čl. 6 odst. 1 písm. b) tohoto nařízení a zprostředkovatelé pojištění podle čl. 10 odst. 2 tohoto nařízení dodržují použitelné vnitrostátní právo provádějící pravidla distribuce pojistných produktů s investiční složkou stanovená v kapitolách V a VI směrnice (EU) 2016/97, s výjimkou článků 20, 23, 25 a čl. 30 odst. 3 uvedené směrnice, veškeré přímo použitelné právo Unie přijaté podle uvedených pravidel, pokud jde o distribuci těchto produktů, a toto nařízení s výjimkou čl. 34 odst. 4“.

Nařízení o PEPP bylo do českého právního řádu implementováno ZPEPP, jenž v § 1 odst. 2 shodně stanoví, že na činnost distributora produktu PEPP se při distribuci produktu PEPP v závislosti na tom, o kterou finanční službu jde, použijí právní předpisy upravující činnost distributorů této finanční služby.

Podle § 1 odst. 2 ZPEPP „nestanoví-li tento zákon nebo přímo použitelné předpisy Evropské unie upravující panevropský osobní penzijní produkt jinak, použijí se na činnost poskytovatele a distributora panevropského osobního penzijního produktu při poskytování nebo distribuci panevropského osobního penzijního produktu a pro dohled nad touto činností v závislosti na tom, o kterou finanční službu jde, právní předpisy upravující činnost poskytovatelů a distributorů této finanční služby a dohled nad touto činností“.

Pojišťovací zprostředkovatelé jsou na základě § 1 písm. a), § 2 písm. e) ZDPZ oprávněni zprostředkovávat pojištění nebo zajištění, tedy má-li se podle ZPEPP jednat o produkt PEPP, jsou oprávněni na základě svého oprávnění podle ZDPZ zprostředkovávat pouze pojistný produkt PEPP. Distribuovat pojistný produkt PEPP je oprávněn pouze pojišťovací zprostředkovatel, který vykonal odbornou zkoušku v rozsahu znalostí a dovedností podle § 57 odst. 1 písm. a) ZDPZ (distribuce životního pojištění).

V tomto kontextu nelze z čl. 10 odst. 2 nařízení o PEPP dovozovat, že by zakládal samostatné oprávnění tam uvedených osob, vč. pojišťovacích zprostředkovatelů, distribuovat jakýkoliv PEPP. Toto plyne zejména z dalších výše citovaných ustanovení nařízení o PEPP o souběžném uplatnění sektorových předpisů, tedy i sektorových požadavků na potřebné oprávnění.

Uvedenému výkladu nasvědčuje i bod 29 preambule nařízení o PEPP, podle nějž „poskytovatelé PEPP by měli být oprávněni distribuovat PEPP, které vytvořili, a PEPP, které nevytvořili, v případě, že tak bude činěno v souladu s příslušnými odvětvovými právními předpisy. Distributoři PEPP by měli být oprávněni distribuovat PEPP, které nevytvořili. Distributoři PEPP by měli distribuovat pouze produkty, o nichž mají příslušné znalosti a pro něž jsou odborně způsobilí v souladu s příslušnými odvětvovým právem“.

Shodně se k problematice vyjadřuje rovněž Evropská komise, jak vyplývá ze zprávy „Capital Markets Union: Pan-European Personal Pension Product (PEPP)“[1].

Také ZDPZ neobsahuje žádné ustanovení, na základě něhož by pojišťovací zprostředkovatelé byli oprávněni distribuovat vkladový nebo investiční produkt, resp. jiný než pojistný produkt.

Podle § 1 písm. a) ZDPZ „tento zákon upravuje činnost osob oprávněných zprostředkovávat pojištění nebo zajištění, včetně činnosti těchto osob v zahraničí“, přičemž podle § 2 písm. e) ZDPZ „zprostředkováním pojištění se pro účely tohoto zákona rozumí jednání jménem pojistitele nebo zákazníka odlišné od poskytování pojištění, které spočívá v

  1. nabízení možnosti sjednat, změnit nebo ukončit pojištění, včetně srovnávání pojištění,
  2. předkládání návrhů na sjednání, změnu nebo ukončení pojištění,
  3. provádění dalších přípravných prací směřujících ke sjednání, změně nebo ukončení pojištění, včetně poskytování doporučení vedoucího ke sjednání, změně nebo ukončení pojištění,
  4. sjednání nebo změně pojištění, nebo
  5. pomoci při správě pojištění a při uplatňování práv z pojištění“.

Podle § 57 odst. 1 písm. a) bodu 3 ZDPZ „odbornými znalostmi a dovednostmi pro distribuci pojištění nebo zajištění jsou pro skupinu odbornosti distribuce životního pojištění znalosti regulace distribuce životního pojištění včetně panevropského osobního penzijního produktu“.

Závěrem podotýkáme, že v principu není zakázáno, aby u jednotlivých subjektů finančního trhu docházelo ke kumulaci různých druhů zprostředkovatelské činnosti. Za předpokladu naplňování zákonných požadavků jednotlivých sektorových či jiných právních předpisů na výkon zprostředkovatelské činnosti, včetně zamezování střetu zájmů a důsledného dodržování informačních povinností může tentýž subjekt být například investičním zprostředkovatelem, zprostředkovatelem spotřebitelského úvěru, zprostředkovatelem dle zákona o distribuci pojištění a zajištění i zprostředkovatelem podle zákona o doplňkovém penzijním spoření.

 

---------

[1] European Commission Memo Capital Markets Union: Pan-European Personal Pension Product  z 22. března 2022 (s. 6, odpověď č. 5): „The distribution regime of the PEPP follows a sectorial approach. Insurance companies and insurance intermediaries that distribute a PEPP will be subject to the Insurance Distribution Directive (IDD), while investment firms and other PEPP providers and distributors will have to apply the provisions of the Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II).“ Shodně European Commission Memo Capital Markets Union: Pan-European Personal Pension Product (PEPP) z 4. dubna 2019 (odpověď 5 na konci v rubrice „Frequently asked questions for professionals“).