K možnosti souběhu činnosti pověřeného zástupce dle ZPS a nebankovního poskytovatele podnikatelského úvěru
Cíl stanoviska
Toto stanovisko poskytuje odpověď na otázku, zda je u téže právnické osoby možný souběh činnosti pověřeného zástupce poskytovatele platebních služeb dle ZPS s činností nebankovního poskytovatele podnikatelského úvěru.
Shrnutí stanoviska
Souběh činnosti pověřeného zástupce poskytovatele platebních služeb dle ZPS s činností nebankovního poskytovatele podnikatelského úvěru je možný. ZPS nestanoví omezení ani pro jednu kategorii pověřených zástupců poskytovatele platebních služeb ve smyslu, že by nemohli být nebankovními poskytovateli podnikatelského úvěru.
Odůvodnění
ZPS stanoví v § 25 podmínky pro pověřené zástupce, jejichž prostřednictvím platební instituce poskytuje platební služby; podmínky nejsou stanoveny pro pověřené zástupce, jejichž prostřednictvím platební instituce uzavírá smlouvy o platebních službách.[1] ZPS současně nestanoví omezení ani pro jednu kategorii pověřených zástupců ve smyslu, že by nemohli být nebankovními poskytovateli úvěru.
Pověřený zástupce poskytovatele platebních služeb, který je současně nebankovním poskytovatelem podnikatelského úvěru, tedy může na vlastní účet poskytnout úvěr uživateli platebních služeb, a to tak, že nebankovní poskytovatel podnikatelského úvěru vyplatí určité osobě úvěr na platební účet vedený pro tuto osobu poskytovatelem platebních služeb a pověřený zástupce následně jedná jménem poskytovatele platebních služeb při poskytování platební služby podle § 3 odst. 1 písm. c) ZPS.
Za plnění povinností vyplývajících ze ZPS odpovídá vůči uživateli služby výhradně poskytovatel platebních služeb, jehož jménem pověřený zástupce jedná, nikoliv pověřený zástupce. Případné individualizované rozhraní, které slouží k zadávání platebních příkazů, musí být provozováno poskytovatelem platebních služeb s povolením k platební službě vydávání a správa platebních prostředků[2], případně jeho jménem. Pokud v souvislosti s tím upravuje poskytovatel platebních služeb svůj obchodní model, má současně povinnost bez zbytečného odkladu nahlásit České národní bance změnu údajů uvedených v žádosti o udělení povolení k činnosti nebo jejích přílohách, na jejichž základě bylo povolení k činnosti uděleno (§ 11, § 61, § 70, a § 102 ZPS).
---------
[1] Využívá-li pověřeného zástupce pro poskytování platebních služeb instituce elektronických peněz nebo vydavatel elektronických peněz malého rozsahu, musí tento subjekt k poskytování platebních služeb disponovat příslušným oprávněním. Viz § 67 odst. 1 písm. c) (popř. ve spoj. s § 99) ZPS.
[2] Viz též stanovisko ČNB K povinnosti získat povolení k platební službě vydávání a správa platebních prostředků.